Engelse Motor rijschool verdwaald ?

Ik denk dat dit wel verwarring en irritatie opleverd voor achterop komend verkeer. Stel ik kom hier achter te rijden en hun blijven op deze manier langzamer rijden dan ik ben ik geneigd om ze op den duur rechts voorbij te gaan. Wat gevaarlijk kan zijn. Dit is natuurlijk wel een lessituatie, in een normale situatie zal waarschijnlijk niemand op de linkse fietsstrook rijden. Hoop dat ieder geval. anders moeten ze dat op aanraden van mij opnemen in de lessen.
Ik denk dat het nu gedaan wordt zodat de instructeur zelf genoeg zicht heeft en op zijn cursisten kan letten/beoordelen. Zo op de foto komt het irritant dominant en bepalend over. Omdat ze zo heel de weg op eisen. Ik snap ts'er wel en waarschijnlijk velen met hem.
 
Laatst bewerkt:
De volgende stap in deze advanced waanzin is door de linker berm rijden. De instructeur pakt nu vast al een stukje onverhard mee, omdat hij zo goed kan rijden.
 
Geen idee waarom ze 10? kilometer lang links zijn blijven rijden, maar dat is de waarneming van de TO geweest. Maar er is geen enkele 'advanced' rij-opleiding die dat zal aanraden.

Wat hier verder alleen wordt aangegeven dat het een techniek is om bij een rechter (blinde) bocht de linker kant op te zoeken als de ruimte daarvoor is.

Als je het niet ziet zitten, dan niet doen.

Freez
 
Echt zo grappig dat er mensen zijn die denken dat ze je bij de politierijopleiding je dingen aanleren, die meer gevaar opleveren dan de voorgaande techniek.
 
Echt zo grappig dat er mensen zijn die denken dat ze je bij de politierijopleiding je dingen aanleren, die meer gevaar opleveren dan de voorgaande techniek.

Jij hebt zeker ook onthouden van de lagere school dat de minister-president de intelligentste man van Nederland is?
 
Als je het goed bekijkt is dat ook zo, ze blijven maar op hem stemmen en niemand heeft door dat ie een profiteur is.. -O-
 
We gaan het afwachten jonkie totdat er wat vaker motorrijders op motorkappen zullen eindigen en of auto's de bomen en palen uit de bodem rijden! Of twee motorrijders elkaar zullen kaatsen op het midden van de weg.Want men zal het tempo gaan opvoeren je kunt immers verder kijken.

Jij was het immers die geen circuit-taferelen wilde zien op de openbareweg. Welnu, ik ben het daar ook mee eens dat wil je niet :t Als je als motorrijder vervolgens een rechterbocht neemt zoals in de OP aangeven wordt.Je gaat voor een rechterbocht links tegen de wittelijn aanrijden om goed ver de bocht te kunnen inkijken ,valt dat mijn inziens onder het circuitrijden.Daar rij je de bochten ook zo of je neemt de defensieve racelijn waarbij je eindigt tegen de witte lijn bij het uitkomen van de bocht.

Neen ik ben niet tegen vernieuwingen maar wel tegen zulke die een gevaarsetting of schrikreactie kunnen opleveren voor andere weggebruikers.

Als het jou nog steeds niet duidelijk is dat de te volgen lijnen juist geen circuitlijnen zijn, dan snap je het gewoon echt niet.

En als je het trucje niet snapt, de techniek niet doorziet.... dan is het logisch dat je denkt dat het gevaarlijk is of weinig extra's oplevert.

Degene die hier reageren die de techniek wel aangeleerd hebben gekregen en onder de knie hebben zijn enthousiast.
Degene die er nog nooit van gehoord hebben weten te melden dat het niets is.
Volgens mij zegt dat toch iets ?




Jij hebt zeker ook onthouden van de lagere school dat de minister-president de intelligentste man van Nederland is?

Dat is toch geen antwoord op zijn vraag ?
 
Laatst bewerkt:
@MBM Ik stelde ook geen vraag, maar deed een observatie. Waarna mijn schoolcarrière ter discussie kwam. Alleen zoals ik zei ben ik in dat opzicht een allochtoon. Sterker nog ik heb ook mijn rijbewijs niet in Nl gehaald. Ik ben kansloos dus _O-
 
Als het jou nog steeds niet duidelijk is dat de te volgen lijnen juist geen circuitlijnen zijn, dan snap je het gewoon echt niet.

En als je het trucje niet snapt, de techniek niet doorziet.... dan is het logisch dat je denkt dat het gevaarlijk is of weinig extra's oplevert.

Degene die hier reageren die de techniek wel aangeleerd hebben gekregen en onder de knie hebben zijn enthousiast.
Degene die er nog nooit van gehoord hebben weten te melden dat het niets is.
Volgens mij zegt dat toch iets ?

Nou ja als jij het gooit op wat jij denkt te weten wat ik niet beheers dan is voor mij de discussie bij deze gesloten.
 
Laatst bewerkt:
Nou ja als jij het gooit op wat jij denkt te weten wat ik niet beheers dan is voor mij de discussie bij deze gesloten.

Die indruk geef je zelf een beetje door aan te geven dat we circuitlijnen promoten voor de openbare weg. Blijkbaar is dan het kwartje voor wat betreft het rijden van deze lijnen niet gevallen, en kan je de de voordelen ervan niet op waarde schatten.

Circuitlijnen rijden op de openbare weg zal voor mijn gevoel ook resulteren in veel aanvaringen met tegenliggende motorkappen. Da's het laatste waar ik naar op zoek ben.

Freez
 
En wederom een hoop geleuter. Ik snap blijkbaar de techniek ook niet.

Als je een bocht niet kan overzien dan pas je je snelheid daarop aan. Je gaat niet op een weghelft van het tegemoetkomend verkeer rijden zodat jij lekker je snelheid kan houden. En ja, er zijn altijd voorbeelden aan te halen waar het toevallig wel goed uit zal pakken, maar er zijn ook voorbeelden te noemen waar het fout uit kan pakken.
Ik denk dat we eens moeten proberen gewoon lekker motor te rijden i.p.v. te proberen om een professionele racer te imiteren op de openbare weg.

De politie heeft een rijopleiding van 3(?) weken, plus daarbij de ervaring van de hele dag op de motor rijden. Dat is een stuk ervaring die de rest van de motorrijders niet heeft (ook al denken veel motorrijders daar zelf heel anders over). Waarschijnlijk kunnen ze daarom dan ook voldoende reageren op tegemoet komend verkeer. Maar verplaats je in de tegemoet komend verkeer. Daar gaan mensen schrikken en rare dingen doen, of in het minste geval gaan ze met opgestoken middelvinger jou voorbij omdat zij niet inzien wat jij blijkbaar normaal vindt.

En dan als laatste (dan ben ik mijn gal weer kwijt), als dit zo geweldig is, waarom wordt dit niet meteen aangeleerd in de eerste rijlessen??
 
Ik ga het eens proberen. Beetje heen en weer wandelen voor een bocht en kijken wat het doet met de zichtlijnen. Ben er wel benieuwd naar. Theoretisch verhaal is leuk maar ben meer van de praktijk. 8-)
 
En wederom een hoop geleuter. Ik snap blijkbaar de techniek ook niet.

Als je een bocht niet kan overzien dan pas je je snelheid daarop aan. Je gaat niet op een weghelft van het tegemoetkomend verkeer rijden zodat jij lekker je snelheid kan houden. En ja, er zijn altijd voorbeelden aan te halen waar het toevallig wel goed uit zal pakken, maar er zijn ook voorbeelden te noemen waar het fout uit kan pakken.
Ik denk dat we eens moeten proberen gewoon lekker motor te rijden i.p.v. te proberen om een professionele racer te imiteren op de openbare weg.

De politie heeft een rijopleiding van 3(?) weken, plus daarbij de ervaring van de hele dag op de motor rijden. Dat is een stuk ervaring die de rest van de motorrijders niet heeft (ook al denken veel motorrijders daar zelf heel anders over). Waarschijnlijk kunnen ze daarom dan ook voldoende reageren op tegemoet komend verkeer. Maar verplaats je in de tegemoet komend verkeer. Daar gaan mensen schrikken en rare dingen doen, of in het minste geval gaan ze met opgestoken middelvinger jou voorbij omdat zij niet inzien wat jij blijkbaar normaal vindt.

Ook jij hebt het over 'proberen professionele racelijnen te imiteren'.
Er is al talloze malen geprobeerd uit te leggen dat het nu JUIST NIET over racelijnen gaat, het gaat om zichtlijnen waarvoor je jezelf in positie brengt.

De basis rijopleiding voor motoragenten is idd zo'n 3 weken.
Ik heb die basis opleiding gehad en ook nog wat vervolgopleidingen, in totaal 9 weken.
En inderdaad de ervaring van zo'n 4 a 5 dagen per (werk)week motor te rijden.
Er is geen tegenligger die van mij zal schrikken, ik zie hem nl ruimschoots op tijd DAT IS NAMELIJK NET WAAR HET NU OVER GAAT en heb ruim de tijd om weer verder rechts te gaan rijden.

Ik zou onderhand bijna de meest pessimistische reageerder eens uitnodigen om een dagje mee te rijden en eea aan den lijve te laten ondervinden :+






Ik ga het eens proberen. Beetje heen en weer wandelen voor een bocht en kijken wat het doet met de zichtlijnen. Ben er wel benieuwd naar. Theoretisch verhaal is leuk maar ben meer van de praktijk. 8-)

:t

Als je eerst eens een mooie lange bocht vind en je motor parkeert....ga dan eens 10 meter voor het begin van de bocht rechts op de weg staan en probeer de bocht door te kijken. Doe hetzelfde vanaf links op je eigen weghelft en dan nog eens zo ver links mogelijk.
En/of op 5 meter van het begin van de bocht. Exact is die afstand niet omdat de bochtcircel en bebouwing/begroeiing enz natuurlijk invloed heeft.
 
Laatst bewerkt:
Ook jij hebt het over 'proberen professionele racelijnen te imiteren'.
Er is al talloze malen geprobeerd uit te leggen dat het nu JUIST NIET over racelijnen gaat, het gaat om zichtlijnen waarvoor je jezelf in positie brengt.

De basis rijopleiding voor motoragenten is idd zo'n 3 weken.
Ik heb die basis opleiding gehad en ook nog wat vervolgopleidingen, in totaal 9 weken.
En inderdaad de ervaring van zo'n 4 a 5 dagen per (werk)week motor te rijden.
Er is geen tegenligger die van mij zal schrikken, ik zie hem nl ruimschoots op tijd DAT IS NAMELIJK NET WAAR HET NU OVER GAAT en heb ruim de tijd om weer verder rechts te gaan rijden.

Ik zou onderhand bijna de meest pessimistische reageerder eens uitnodigen om een dagje mee te rijden en eea aan den lijve te laten ondervinden :+

Is dat vanuit jou ervaring als beginnend motorrijder?? Of als heel erg ervaren motorrijder. Dank je niet dat de motorrijder die net aan zijn eerste les bezig is raar zal opkijken als hij/zij iemand links tegen de bermrand ziet aankomen? Wat zal zijn vraag dan zijn aan zijn instructeur bij terugkomst?

En wat is het voordeel van een betere zichtlijn t.o.v. je snelheid aanpassen aan je kunnen en aan de omstandigheden?
 
Ik heb rijles gehad van een VRO instructeur, en die leerde mij dit 10 jaar geleden met lessen al. Zeer bruikbare techniek op de dijkjes hier in de buurt. Ik ben er eigenlijk wel verbaasd over dat er zoveel mensen onbekend mee zijn.
 
Is dat vanuit jou ervaring als beginnend motorrijder?? Of als heel erg ervaren motorrijder. Dank je niet dat de motorrijder die net aan zijn eerste les bezig is raar zal opkijken als hij/zij iemand links tegen de bermrand ziet aankomen? Wat zal zijn vraag dan zijn aan zijn instructeur bij terugkomst?

En wat is het voordeel van een betere zichtlijn t.o.v. je snelheid aanpassen aan je kunnen en aan de omstandigheden?

Strak genomen kan ik natuurlijk niet voor iemand anders bepalen of hij/zij schrikt van mij of niet.
Sommige mensen schrikken hoe dan ook van mij :+

Verder merk ik dat de techniek gewoon erg moeilijk op papier te verwoorden is of er zijn gebruikers die bewust niet goed lezen en alleen graag dwarsliggen, dat kan ook.

Er zal geen tegenligger zijn die mij links zal zien blijven rijden.
Een motorrijder hoort sowieso dynamisch te rijden tenslotte.
De techniek is om eerder verder zicht door een bocht te hebben. En om met je waarnemingen wat te doen uiteraard.
Als je dus een tegenligger ziet, dan ga je zsm weer op een voor beide normale positie rijden. Het is niet zo dat je links blijft rijden en wacht op het geluid van kreukelend blik, afknappende voorpoten en versplinterende botten, dan had ik wel een andere hobby gekozen. :+


Het voordeel... damn... hoe leg ik dat kort uit :P
Laat ik het zo zeggen, de opleidingen die ik heb gevolgd hebben als doel om ergens ter plaatse te komen, zo veilig (nr1) en zo snel (nr2) mogelijk.

Je kent de term "waar je kijkt, daar ga je heen" ?
En de opmerking dat je verder als de achterbumper van je voorganger moet kijken, cq verder als je voorspatbord ?
Beiden zijn ze van toepassing.
In een bocht naar rechts netjes 'zoveel mogelijk' rechts blijven rijden en je kunt maar een paar meter vooruit kijken.
Dat rijdt niet lekker, dat rijdt onzeker en je zal er je snelheid op aan moeten passen, je rijdt tenslotte nooit sneller dan dat je de weg kunt overzien.
En als er toch een tractor in de bocht stilstaat dan heb je maar enkele meters om te reageren, je zal dus erg snel moeten reageren en in het verkeer wil je juist rust, zeker als je haast hebt.* Dus is ver vooruit kunnen kijken belangrijk. Ver vooruit kijken word gewoon echt heel erg onderschat.

Met deze techniek heb je verder zicht over de weg.
Je kan dus op dat moment al een iets hogere snelheid aanhouden. ( mits je de techniek van het remmen en/of remmen/uitwijken in de bocht beheerst :P )
Plus dat je veel eerder ziet dat ook het vervolg van de weg vrij is waardoor je ook eerder weer gas bij kunt geven.
Ik blijf dus bij de bewering dat het sneller EN veiliger is.

En ja, er zijn bochten waar de theorie en praktijk niet gaat kloppen. Maar ik denk dat voor 80/90% van de bochten het een goede techniek is.

Ik geloof dat de eerste foto van dit topic het ook wat verwarrend maakt doordat het een wegvak is zonder middenstreep waardoor men nu ( ter lering, neem ik aan ) echt extreem ver links gaat rijden, dat is daar tenslotte toegestaan.
Normaal gesproken gebruik je naast de techniek ook nog je verstand en rij je dus geheel links op je eigen rijstrook, of je pakt wat extra links, maar geen honderden meters tegen de linker kantlijn natuurlijk.




*
Bekende uitdrukking in rijopleidingen: rustig aan, we hebben haast !!

:?

Twee motorrijders komen met zwaailicht en sirene richting grote, gecompliceerde kruising, verkeerslichten op rood.
De ene rijdt snel, erg snel. De andere neemt s wat afstand en neemt daarmee de tijd om de situatie eens te bekijken.

De eerste wil de snelste lijn volgen op zijn hogere snelheid. Maar... twee rijstroken naar rechts, 2 rijstroken naar links en 2 rijstroken rechtdoor. Welke te nemen, gvd welke neem ik... nahja, we moeten rechtdoor dus..eueuhh... tussen de linker rijstrook rechtdoor en de rechter rijstrook naar links, daar lijkt het makkelijkste doorheen te komen. En toch, tussen de stilstaande auto's door... dat gaat niet snel meer, er zijn er altijd die je niet horen/zien en in de weg staan. Uiteindelijk ben je erdoor, nu nog even de kruisende verkeersstromen doorbreken en dan kan het gas er weer op !! *D

De tweede motorrijder schud meewarig z'n gehelmde hoofd. Die heeft wat minder snel gereden, kon dus makkelijker en verder vooruit kijken en niet alleen naar waar hij allemaal tegenaan kan rijden.
Hij ziet wel dat er een vrijliggend fietspad ligt rechts van de rijstroken. Die pakt t fietspad met gemiddeld 40km/u en is de kruising over als de eerste voor de 2e keer een noodstop maakt omdat t toch net iets te smal is en iemand verrot scheld dat ie niet op tijd aan de kant ging voor de sirene en zwaailampen. Na drie kruisingen is die eerste bekaf. Zeker met het gejengel van die sirene aan je kop, dan maak je jezelf ook nog gek.

Een motorrijder die de kunst van 'rustig aan en kijk breed' beheerst is zonder zwaailicht sneller als een motorrijder die topsnelheden afwisselt met je vast rijden in het verkeer. Bovendien is de kans op aanrijdingen en hartverzakkingen vele malen kleiner ;)
 
Laatst bewerkt:
In lange bochten zul je vast een stukje verder kunnen zien. Maar daar heb je sowieso al behoorlijk ver zicht, dus ik vraag me af of je daarom er effectief veel mee op schiet.
In wat krappere bochten schiet je er niets mee op, je pakt hooguit een paar meter extra. Maar dat voordeel wordt teniet gedaan door je reactietijd en de tijd die je nodig hebt om te corrigeren.
Er zijn hier natuurlijk een paar superhelden die hun motor in een fractie van een seconde weten te teleporteren naar een veilig stuk van de weg, maar laten we er maar vanuit gaan dat 99,9% dat niet kan. Voor hun (mijzelf inbegrepen) is het dus gewoon verstandiger om geen zicht te gaan halen.
 
Ik begrijp de theorie achter het verhaal, maar ik denk ook dat de foto erg verwarrend is. Maar ik denk ook dat er een aantal mensen in mijn ogen raar reageren, waardoor er bij mij iets getriggerd wordt waardoor ik zo reageer.

Maar mijn grote ergernis de laatste tijd is dat (ik heb dit al eerder gepost ergens) zodra de helm opgaat bij een aantal motorrijders, de knop ook omgaat en zij zich Rossi en companen wanen. Zij gaan voor max snelheid want dat is leuk. Maar is bochten rijden niet leuk dan? Is een bocht alleen maar leuk als je er ze snel mogelijk doorheen rijdt? Waarom gebeurt dit op de motor en niet in de auto? Er zullen ongetwijfeld een aantal psychologen zijn die hier een technische term voor hebben.
 
In lange bochten zul je vast een stukje verder kunnen zien. Maar daar heb je sowieso al behoorlijk ver zicht, dus ik vraag me af of je daarom er effectief veel mee op schiet.
In wat krappere bochten schiet je er niets mee op, je pakt hooguit een paar meter extra. Maar dat voordeel wordt teniet gedaan door je reactietijd en de tijd die je nodig hebt om te corrigeren.
Er zijn hier natuurlijk een paar superhelden die hun motor in een fractie van een seconde weten te teleporteren naar een veilig stuk van de weg, maar laten we er maar vanuit gaan dat 99,9% dat niet kan. Voor hun (mijzelf inbegrepen) is het dus gewoon verstandiger om geen zicht te gaan halen.

Nogmaals:

Degene die de techniek WEL kennen en gebruiken zijn er zonder uitzondering positief over.

Degene die hem NIET kennen zien het nut er niet van in en geven er zelfs op af. Terwijl ze het nooit geleerd hebben.

Wie is er nu gek ???
 
En dan als laatste (dan ben ik mijn gal weer kwijt), als dit zo geweldig is, waarom wordt dit niet meteen aangeleerd in de eerste rijlessen??

Ik heb dit geleerd bij de rijlessen. ( voelde voor mij eerst ook tegennatuurlijk 😊 ) maar in de praktijk zie je dat dat werkt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan