jkoehorst
MF veteraan
Ik rij ook met open filters maar nog nooit last mee gehad (eerst goedkope meuk en nu K&N). Met mijn lengte zit ik ook met de knietjes naast/voor de carbs dus dat scheelt waarschijnlijk ook wel wat op een kleine GS550.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Oma zegt dat het een oud topic is
Vraagje: ik ben bezig met een restauratie/volledige revisie van een Kawasaki LTD 454 en heb het ding eindelijk goed lopend (motorisch in ieder geval, de rest komt wel aan het licht tijdens de maiden-run ).
Nou lijkt het mij leuk om er open luchtfilters op te gooien:
- staat mooi vind ik
- schijnt beter te presteren
- kan dan eindelijk fatsoenlijk bij de carbs (die krijg je er nu niet/nauwelijks uit/af )
- qua geluid heeft het ook wat "voordelen"
Zoals ik in dit topic zie moet ik er K&N's opgooien, dat zijn blijkbaar de beste. Maar wat nog meer? Moet ik de carbs ook aanpassen (sproeiers?), en hoe? Gaat dat op gevoel of zijn er "regels" voor?
Alvast bedankt voor de info!
De enige goede manier is K&N filters met Dynojetkit (en eventueel andere, meer open, uitlaten) en dan afstellen op een testbank.
Hmjah, leuk zo'n dynojet kit, ze zijn alleen niet beschikbaar voor mijn brikkie
Andere opties? Zelf een kitje bij elkaar scharrelen? Hoe doe je dat, op de gok?
Even voor mijn info (ben leek op dit gebied): wat gebeurt er precies als ik alleen de open K&N luchtfilters plaats en niets aan de sproeiers/carburateur/uitlaat/whatever doe?
Lijkt misschien een stomme vraag, maar ik ben gewoon benieuwd
Slaat-ie af (nee, niet links of rechts )
Loopt-ie niet
Loopt-ie slecht
Slecht voor de motor
Noem eens wat
OK, duidelijkAls je motor voorheen goed liep, loopt je motor na montage van een meer open filter te arm. Dus de motor krijgt teveel lucht t.o.v. een optimaal lucht-brandstofmengsel. Bij een te arm mengsel zal de temperatuur in de verbrandingsruimte hoger zijn, met als eventueel gevolg (op den duur): verbrande kleppen, gesmolten zuigers en scheuren in je cilinderkop. Je kan ook geluk hebben en je motor loopt wel goed, omdat je motor voorheen iets te rijk stond.
Een run op een testbank zal je uitsluitsel geven.
OK, duidelijk
Eerst filters erop, dan naar Ten Kate voor de testbank (zit het meest in de buurt van Zwolle volgens mij, en heb ik goede ervaringen mee).
[offtopic] Eerst de aansluiting van de waterpomp fixen, die is afgebroken (tegendraads) bij het vastdraaien. Lomperik En 2 olielekken en een koelvloeistoflek repareren [/offtopic]
Daarna