ervaringen met luchtfilters

Ik rij ook met open filters maar nog nooit last mee gehad (eerst goedkope meuk en nu K&N). Met mijn lengte zit ik ook met de knietjes naast/voor de carbs dus dat scheelt waarschijnlijk ook wel wat op een kleine GS550.
 
Nog iemand met adressen van winkels of motorzaken waar je luchtfilter
kelken kunt kopen.
Ik had kelken gekocht bij rene van maanen, deze passen niet, ik blijk een carb
van een f2 er op te hebben.(diemeter is groter}

kick.
 
Oma zegt dat het een oud topic is :9

Vraagje: ik ben bezig met een restauratie/volledige revisie van een Kawasaki LTD 454 en heb het ding eindelijk goed lopend (motorisch in ieder geval, de rest komt wel aan het licht tijdens de maiden-run 8-) ).
Nou lijkt het mij leuk om er open luchtfilters op te gooien:
- staat mooi vind ik
- schijnt beter te presteren
- kan dan eindelijk fatsoenlijk bij de carbs (die krijg je er nu niet/nauwelijks uit/af :( )
- qua geluid heeft het ook wat "voordelen" :9~

Zoals ik in dit topic zie moet ik er K&N's opgooien, dat zijn blijkbaar de beste. Maar wat nog meer? Moet ik de carbs ook aanpassen (sproeiers?), en hoe? Gaat dat op gevoel of zijn er "regels" voor?

Alvast bedankt voor de info!
 
Oma zegt dat het een oud topic is :9

Vraagje: ik ben bezig met een restauratie/volledige revisie van een Kawasaki LTD 454 en heb het ding eindelijk goed lopend (motorisch in ieder geval, de rest komt wel aan het licht tijdens de maiden-run 8-) ).
Nou lijkt het mij leuk om er open luchtfilters op te gooien:
- staat mooi vind ik
- schijnt beter te presteren
- kan dan eindelijk fatsoenlijk bij de carbs (die krijg je er nu niet/nauwelijks uit/af :( )
- qua geluid heeft het ook wat "voordelen" :9~

Zoals ik in dit topic zie moet ik er K&N's opgooien, dat zijn blijkbaar de beste. Maar wat nog meer? Moet ik de carbs ook aanpassen (sproeiers?), en hoe? Gaat dat op gevoel of zijn er "regels" voor?

Alvast bedankt voor de info!

De enige goede manier is K&N filters met Dynojetkit (en eventueel andere, meer open, uitlaten) en dan afstellen op een testbank.
 
Ik ben voor mijn Guz ook bezig met K&N, hierbij moet de gasnaald een standje omhoog en de hoofdsproeier 5 hoger (In mijn geval van 130 naar 135).

Volgens mij zit er wel een nadeel aan, bij flinke vorst zal er eerder kans op bevriezeng bestaan. wellicht voor de winter nog iets verzinnen waardoor de inkomende lucht wordt voorverwarmd, alhoewel de cilinders daar eigenlijk wel voor zorgen....
 
De enige goede manier is K&N filters met Dynojetkit (en eventueel andere, meer open, uitlaten) en dan afstellen op een testbank.

Hmjah, leuk zo'n dynojet kit, ze zijn alleen niet beschikbaar voor mijn brikkie B|
Andere opties? Zelf een kitje bij elkaar scharrelen? Hoe doe je dat, op de gok?
 
Hmjah, leuk zo'n dynojet kit, ze zijn alleen niet beschikbaar voor mijn brikkie B|
Andere opties? Zelf een kitje bij elkaar scharrelen? Hoe doe je dat, op de gok?

Inderdaad, voor een LTD 450 kan ik ze ook niet vinden. Je kunt Ruud Frederiks of Paul Ritzen vragen of ze kit willen samenstellen met als voorbeeld de EX500. De meeste onderdelen uit zo'n kit kun je ook los bestellen.
 
Even voor mijn info (ben leek op dit gebied): wat gebeurt er precies als ik alleen de open K&N luchtfilters plaats en niets aan de sproeiers/carburateur/uitlaat/whatever doe?

Lijkt misschien een stomme vraag, maar ik ben gewoon benieuwd 8-)

Slaat-ie af (nee, niet links of rechts :z )
Loopt-ie niet
Loopt-ie slecht
Slecht voor de motor
Noem eens wat :P
 
Even voor mijn info (ben leek op dit gebied): wat gebeurt er precies als ik alleen de open K&N luchtfilters plaats en niets aan de sproeiers/carburateur/uitlaat/whatever doe?

Lijkt misschien een stomme vraag, maar ik ben gewoon benieuwd 8-)

Slaat-ie af (nee, niet links of rechts :z )
Loopt-ie niet
Loopt-ie slecht
Slecht voor de motor
Noem eens wat :P

Als je motor voorheen goed liep, loopt je motor na montage van een meer open filter te arm. Dus de motor krijgt teveel lucht t.o.v. een optimaal lucht-brandstofmengsel. Bij een te arm mengsel zal de temperatuur in de verbrandingsruimte hoger zijn, met als eventueel gevolg (op den duur): verbrande kleppen, gesmolten zuigers en scheuren in je cilinderkop. Je kan ook geluk hebben en je motor loopt wel goed, omdat je motor voorheen iets te rijk stond.
Een run op een testbank zal je uitsluitsel geven.
 
Als je motor voorheen goed liep, loopt je motor na montage van een meer open filter te arm. Dus de motor krijgt teveel lucht t.o.v. een optimaal lucht-brandstofmengsel. Bij een te arm mengsel zal de temperatuur in de verbrandingsruimte hoger zijn, met als eventueel gevolg (op den duur): verbrande kleppen, gesmolten zuigers en scheuren in je cilinderkop. Je kan ook geluk hebben en je motor loopt wel goed, omdat je motor voorheen iets te rijk stond.
Een run op een testbank zal je uitsluitsel geven.
OK, duidelijk
8-)
Eerst filters erop, dan naar Ten Kate voor de testbank (zit het meest in de buurt van Zwolle volgens mij, en heb ik goede ervaringen mee).
[offtopic] Eerst de aansluiting van de waterpomp fixen, die is afgebroken (tegendraads) bij het vastdraaien. Lomperik |( En 2 olielekken en een koelvloeistoflek repareren [/offtopic]

Daarna :]
 
OK, duidelijk
8-)
Eerst filters erop, dan naar Ten Kate voor de testbank (zit het meest in de buurt van Zwolle volgens mij, en heb ik goede ervaringen mee).
[offtopic] Eerst de aansluiting van de waterpomp fixen, die is afgebroken (tegendraads) bij het vastdraaien. Lomperik |( En 2 olielekken en een koelvloeistoflek repareren [/offtopic]

Daarna :]

Tegenwoordig ook in Kampen bij Danny Stoel Motorservice (wel even bellen van tevoren, Dynobank is daar ook wel eens weg ivm races of andere evenementen)
 
Terug
Bovenaan Onderaan