Ervaringen met mini lift / schaarkrik ?

Dutch

MF veteraan
5 mrt 2003
8.697
1.014
Boxmeer
Om wat makkelijker aan de voorkant te kunnen werken en eventueel in de winter het voorwiel los van de grond te zetten zit ik er aan te denken een minilift aan te schaffen. Ik heb al een achterbok, dus de krik hoeft niet de hele motor te dragen.

Een potkrik past niet onder de uitlaten, zeker niet met nog een stevig plankje erboven. Een schaarkrik van een auto wel, maar da's ook maar wiebelig, niet iets om dan met een gerust hart in je 1tje aan de motor te kloten.

Deze minilift lijkt me een stuk stabieler en het lijkt alsof de 'lepels' mooi onder de framebuizen gezet kunnen worden:
HAB-Minilift.jpg


Ter info: een FZ heeft een gewoon dubbel wiegframe, maar de uitlaatbuizen komen lager dan het frame, zet je er een plank onder dan rust de motor dus op de uitlaat. Kan wel, niet ideaal.

Vraag: wie heeft er ervaring met zo'n minilift en is het ding z'n geld waard (kost een euro of 60) ?

Greetz, Dutch
 
Ik heb er ook een en hij bevalt prima.

Alleen het omhoog draaien gaat best zwaar maar dat ligt denk ik meer aan mijn motor dan aan het liftje. En ik til het achterwiel van de grond, dus het hele motorblok moet ook getild worden.

www.powerplustools.nl heb ik hem gekocht
 
Zijn best handige dingen, ook voor die gigantische cruisers zonder middenbok.

Overigens, normaal gesproken kun je een motor met zo'n autokrik heel stevig zetten, maar je moet dan alle bouten waar je wat meer kracht op moet zetten beter van tevoren losdraaien en m dan pas opkrikken.
En op de zijstandaard icm de krik staat ie soms steviger dan op de middenbok met krik.

Zo'n krik bedoel ik dan, zijn niet zo duur bij de gamma ed (20 euro oid)
12664.jpg
 
Laatst bewerkt:
zag bij Louis wel een Scherenheber van 100 euro, en zo op de foto zaten de lepels / stempels er niet bij. Heb elders op internet nog wel een krikje / liftje gevonden die geen stangetje door de draai-as had, maar een 17 mm moer. Kan je dus een steek/dop/ringsleutel op zetten. Of met wat gepruts een accuschroevendraaier :) Zou die dat trekken?

Aan de andere kant, heb ff zitten kijken, het vlakke deel van de framebuizen zit toch redelijk ver naar achter. Staat ie op achterbok en krik dan zit het gewicht toch behoorlijk ver naar voren. Maar goed, mud aardappelen op de duozit doet wonderen :+

Of misschien toch ook maar eens uitkijken naar een paddockstand voor onder het balhoofd, is misschien net zo handig? Ervaringen pro en con?

Bedankt voor de reacties tot nu toe (dat er maar veel mogen volgen).
Cheers, Dutch
 
Zijn best handige dingen, ook voor die gigantische cruisers zonder middenbok.

Overigens, normaal gesproken kun je een motor met zo'n autokrik heel stevig zetten, maar je moet dan alle bouten waar je wat meer kracht op moet zetten beter van tevoren losdraaien en m dan pas opkrikken.
En op de zijstandaard icm de krik staat ie soms steviger dan op de middenbok met krik.

Zo'n krik bedoel ik dan, zijn niet zo duur bij de gamma ed (20 euro oid)
[afbeelding]


Waar heb je die wijsheid vandaan? :S
 
Terug
Bovenaan Onderaan