Ervaringsdeskundigen gezocht: OM vraagt bestuurder op

ik heb ooit een ascona (Opel voor de jeugd) gehad, gasinstallatie eruit gesloopt, maar niet aan gedacht om dit aan te geven/ laten keuren.

boete gehad ik naar (?) Nijmegen..
voor de p-rechter hij vroeg of ik een jurist/ advocaat mee had, dus niet, dan moet de rechter jouw belangen behartigen in een zaak.

lang verhaal kort,
ik kon met foto's aantonen dat de auto verbouwd was (400kit erop)
en dat de achterbak toegankelijk was en te checken door de instantie,


in plaats van, ik dacht fl1700.- (gulden, ook voor de jeugd) werd het alleen het openstaande bedrag vd wegenbelasting zonder verhoging of boete, dacht 400(gulden)

dus t kan wel..
 
niet correct...
ook in een 30 zonde is het 50 te hard.
Dit weet ik uit (niet persoonlijke, maar wel uit mijn ZEER directe omgeving) ervaring.
tenzij dit het afgelopen jaar veranderd is, maar dat kan ik nergens terugvinden. Overtreding was gecorrigeerd 64 waar 30 toegestaan, gelaserd en terplekke staande gehouden.
Het lijkt veranderd te zijn, ik zie het ook niet meer terug. In de tijd dat ik mijn rijbewijs haalde was dat wel zo.
 
Ik dacht dat lage snelheidsboetes (rood licht geen idee van, helaas wel een keer gekregen) niet geregistreerd werden. Is dat een illusie?
Alles wat onder de wet mulder valt, is betalen en klaar. Wet mulder geldt tot 30 km/u, gelijk aan 30 en daar boven is registratie.
 
Dan ga ik even goed lezen wat wel en niet onder Wet Mulder valt en de balans opmaken. Heb veel kleine rotdingetjes en een keer door rood. Zou heel jammer zijn als dat een waslijst wordt die inzichtelijk is
 
Dan ga ik even goed lezen wat wel en niet onder Wet Mulder valt en de balans opmaken. Heb veel kleine rotdingetjes en een keer door rood. Zou heel jammer zijn als dat een waslijst wordt die inzichtelijk is
Wat denk jezelf? Dat het OM zijn huiswerk niet doet? Die "veel kleine rotdingetjes en een keer door rood" zullen niet in je voordeel werken.
 
Wat denk jezelf? Dat het OM zijn huiswerk niet doet? Die "veel kleine rotdingetjes en een keer door rood" zullen niet in je voordeel werken.
Worden die dingen dan mee genomen in de strafmaat voor deze overtreding? Van die Mulderfeiten is immers niet vastgesteld wie die overtreding heeft begaan.
 
Ik zou die advocaat lekker laten voor wat het is.
Mijn overtreding was forser, ben gewoon naar de officier geweest om gehoord te worden. Verhaal gedaan, de officier was begripvol, en vriendelijk. Uiteraard speelde het mee dat ik geen verleden heb met grove overtredingen, dus uiteindelijk werd het 9 dagen onvoorwaardelijke inname, en 1100€. Zeer redelijk gezien het feit dat je voor die overtreding met gemak 3 mnd het rbw zou mogen inleveren.
Advocaten in verkeerszaken doen voorkomen of je ze nodig hebt, dat is niet het geval.
 
Ik lees online dat er officieel word er geen registratie gemaakt van boetes die onder de Wet Mulder vallen, denk hierbij aan lichte snelheidsovertredingen, foutparkeren, door rood licht rijden of inhalen over een doorgetrokken streep. Dus prima dat het OM hier iets mee wil doen als ze er registratie van hebben (wat verboden zou zijn) maar de rechter doet hier geen kont mee. Ik heb qua verkeersgedrag dus een volledig schoon strafblad. Dat werkt in mijn voordeel.

Dank voor de tip @Bas750, goed om te zien dat het OM ook redelijk is en fijn om deze praktijkervaring te horen. Werd je vanzelf uitgenodigd voor deze horing of hoe ging dat ik zijn werk?
 
Right, had ik dus ook. Ik ben niet met een jurist in zee gegaan, want ik concludeerde dat meer gedoe en kosten met zich mee zou brengen dan het me waard was gezien de hoogte van de boete en de effecten van een aantekening. Tegenwoordig zou ik daar wellicht een andere keuze in maken.

Maar goed, ik vond dat ik daadwerkelijk een punt had, en dus heb ik gewoon zelf mijn bezwaarschrift geschreven, na er even goed over nagedacht te hebben.

Toen kwam ik voor een rechter en een OvJ te staan, die heel vriendelijk en meewerkend waren en gewoon hun best deden om serieus in te gaan op de vragen en stellingen in mijn bezwaarschrift, en mij met behulp van vragen daarover de gelegenheid gaven om mijn standpunt duidelijk te maken.

Het oordeel was uiteindelijk dat ik niet voldoende had aangetoond dat ik de overtreding niet had gepleegd (/edit: iig niet voldoende om op te wegen tegen de situatiebeschrijving van de weginspecteur), maar gezien:
a) mijn redelijk blanco blaadje tot dan toe (hooguit iets van 2 snelheidsovertredingen van 6 km/u in de laatste 5 jaar tijd)
b) het feit dat de rechter niet bewezen achtte dat ik gevaar had veroorzaakt (wat nodig is voor een terechte WvW 5a)
... is de strafbeschikking vernietigd en de boete aanzienlijk teruggeschroefd.

Toen is de boete ook nog eens gehalveerd omdat ik twee jaar op behandeling heb moeten wachten (en nota bene de OvJ zelf kwam met een kortingsvoorstel wegens die reden).

Kortom, ik vind eigenlijk dat ik zeer prima behandeld ben door Het Systeem. Behalve de lange wachttijd op behandeling van mijn bezwaar, maar ja als je daardoor renteloos uitstel van betaling EN verlaging van het bedrag krijgt, who am I to complain? :+
Dus toen was je een happy bunny :Y .
 
Ik lees online dat er officieel word er geen registratie gemaakt van boetes die onder de Wet Mulder vallen, denk hierbij aan lichte snelheidsovertredingen, foutparkeren, door rood licht rijden of inhalen over een doorgetrokken streep. Dus prima dat het OM hier iets mee wil doen als ze er registratie van hebben (wat verboden zou zijn) maar de rechter doet hier geen kont mee. Ik heb qua verkeersgedrag dus een volledig schoon strafblad. Dat werkt in mijn voordeel.

Dank voor de tip @Bas750, goed om te zien dat het OM ook redelijk is en fijn om deze praktijkervaring te horen. Werd je vanzelf uitgenodigd voor deze horing of hoe ging dat ik zijn werk?

Volgens het CJIB mogen zij de informatie 5 jaar lang bewaren.

Verkeersboete en verwerking van persoonsgegevens | CJIB.nl

De gegevens die wij kunnen verwerken voor deze taak zijn:
  • Burgerservicenummer
  • IBAN
  • Volledige naam
  • Adres, postcode en woonplaats
  • Geboortedatum
  • Geboorteplaats
  • Kenteken
  • Gegevens over uw voertuig
  • Gegevens over de overtreding. Dit zijn bijvoorbeeld de datum van overtreding en informatie over welke overtreding is geconstateerd.
  • Rijbewijsnummer
en

Hoe lang bewaren wij gegevens?​

In de selectielijst van het Ministerie van Justitie en Veiligheid staat dat wij persoonsgegevens voor het innen van een verkeersboete vijf jaar na afdoening van de zaak mogen bewaren.
 
Ik lees online dat er officieel word er geen registratie gemaakt van boetes die onder de Wet Mulder vallen, denk hierbij aan lichte snelheidsovertredingen, foutparkeren, door rood licht rijden of inhalen over een doorgetrokken streep. Dus prima dat het OM hier iets mee wil doen als ze er registratie van hebben (wat verboden zou zijn) maar de rechter doet hier geen kont mee. Ik heb qua verkeersgedrag dus een volledig schoon strafblad. Dat werkt in mijn voordeel.

Dank voor de tip @Bas750, goed om te zien dat het OM ook redelijk is en fijn om deze praktijkervaring te horen. Werd je vanzelf uitgenodigd voor deze horing of hoe ging dat ik zijn werk?
Ik werd uitgenodigd om naar het parket in Utrecht te komen ( overtreding op hun grondgebied).
Die uitnodiging kreeg ik uiteraard omdat ik al “zaken” aan het doen was met het om, immers mijn rbw was ingenomen geweest, en de strafmaat moest bepaald worden.
.
 

Hoe lang bewaren wij gegevens?​

In de selectielijst van het Ministerie van Justitie en Veiligheid staat dat wij persoonsgegevens voor het innen van een verkeersboete vijf jaar na afdoening van de zaak mogen bewaren.

Uit het document in de link maak ik op dat het OM / de OvJ een aantal taken heeft en daarvoor informatie mag opvragen, bewaren en uitwisselen. Hierin staat niet genoemd dat de OvJ en het CJIB informatie uitwisselen over mulderfeiten, zie bijvoorbeeld 7.27, 7.28 en 7.29. Dit strookt ook met de tendens van de posts in dit topic, volgens mij zijn meerdere mensen het eens dat Wet Mulder feiten niet tot registratie leidt welke gebruikt wordt in latere strafrechtelijke vervolging.

@Bas750; thanks voor de info!
 
Valt allemaal wel mee hoor, 122 waar je 80 mag. Nu nog een volledig schoon rijbewijs en dat wil ik graag zo houden om verzwaring van straffen bij eventuele toekomstige staandehouding te voorkomen
waar maak je je druk om boven de 30km wordt drie jaar bewaard en pas bij meer dan drie keer 30 tehard en daarnaast nog eens meer dan 50 te hard gaat het meetellen.
Ja ik ben ervaringsdeskundige meer dan 30 te hard drie keer en meer dan 50 te hard staande gehouden en met 218 km/h geflitst :+
en dat allemaal binnen een half jaar, was nog de wilde tijd.
 
@RR Vliet maar de site zegt ook dit:
Gegevens over de overtreding. Dit zijn bijvoorbeeld de datum van overtreding en informatie over welke overtreding is geconstateerd.
De informatie is er dus wel en mag er ook zijn. Ik zou niet direct concluderen dat de informatie niet gebruikt mag worden.
 
waar maak je je druk om boven de 30km wordt drie jaar bewaard en pas bij meer dan drie keer 30 tehard en daarnaast nog eens meer dan 50 te hard gaat het meetellen.
Ja ik ben ervaringsdeskundige meer dan 30 te hard drie keer en meer dan 50 te hard staande gehouden en met 218 km/h geflitst :+
en dat allemaal binnen een half jaar, was nog de wilde tijd.
Dat stelt een mens gerust. Thanks voor het delen!
 
Valt allemaal wel mee hoor, 122 waar je 80 mag. Nu nog een volledig schoon rijbewijs en dat wil ik graag zo houden om verzwaring van straffen bij eventuele toekomstige staandehouding te voorkomen

Dan ga ik even goed lezen wat wel en niet onder Wet Mulder valt en de balans opmaken. Heb veel kleine rotdingetjes en een keer door rood. Zou heel jammer zijn als dat een waslijst wordt die inzichtelijk is
Met deze kleine rotdingetjes en door rood rijden plus het feit dat je een overschrijding van de maximumsnelheid met 42 km/u wel mee vindt vallen, wordt het niet tijd om je eigen rijgedrag eens kritisch te bekijken?
 
Voortaan alleen gasgeven in de bochten. Ik heb in 41 jaar motorrijden nog nooit een snelheidscontrole in een bocht gezien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan