Ethanol in Benzine

Kan ja :Y

Mogelijk niet 100% ontvet? Of een keer Shell Pura getankt? Daar kan het nl ook niet tegen. :N
 
Laatst bewerkt:
Ik wordt zooooo moe van Europa. Buiten het gezeur om de CO2 uitstoot wordt volkomen voorbijgegaan aan het feit dat ethanol gemaakt wordt van........juist ja, voedsel.

Dus in arme landen wordt er ik weet niet wat verbouwd zodat we hier ethanol kunnen verstoken.

Pfffff. Nadenken is ook een vak apart. IK geef het op.

Marc


Marc
 
Ik tank mijn tweetakkers nu vol met Aspen 2t benzine. Kost een berg geld, maar de boel blijft in ieder geval heel.
 
Ik wordt zooooo moe van Europa. Buiten het gezeur om de CO2 uitstoot wordt volkomen voorbijgegaan aan het feit dat ethanol gemaakt wordt van........juist ja, voedsel.

Dus in arme landen wordt er ik weet niet wat verbouwd zodat we hier ethanol kunnen verstoken.

Pfffff. Nadenken is ook een vak apart. IK geef het op.

Marc


Marc

Ja inderdaad het zou zogenaamd beter zijn voor het milieu allemaal bullshit!!
 
Ik tank mijn tweetakkers nu vol met Aspen 2t benzine. Kost een berg geld, maar de boel blijft in ieder geval heel.

Ja heb ik ook aan zitten denken, zo lang er nog ethanolvrije benzine te koop is blijf ik dat doen en daarna indien nodig ook maar aan de Aspen.
 
Ik wordt zooooo moe van Europa. Buiten het gezeur om de CO2 uitstoot wordt volkomen voorbijgegaan aan het feit dat ethanol gemaakt wordt van........juist ja, voedsel.

Dus in arme landen wordt er ik weet niet wat verbouwd zodat we hier ethanol kunnen verstoken.

Pfffff. Nadenken is ook een vak apart. IK geef het op.

Marc


Marc
De politiek staat te ver van de natuur af vermoed ik. Helaas.
 
Veel superbenzine nog, voor tweetakt geen V-power gebruiken volgens de experts, zonder E-aanduiding is volgens mij goed, trouwens met E95 heb ik ook nog nooit iets raars gemerkt maar E10 benzine ga ik niet proberen.

"Voor langdurige opslag van het voertuig en bij gebruik van het voertuig is nu het advies om alcoholvrije benzine te gebruiken. Op dit moment zijn dat Shell V-power , BP Ultimate en de meeste Super Plus 98 benzines (zoals van Q8, Gulf en Texaco)"

http://www.fehac.nl/actueel/6-actueel/117-benzine-e10-en-klassieke-voertuigen

Nog een ander stukkie over E10 benzine
Wel of geen E10-tanken - MOTOR Magazine
 
Laatst bewerkt:
Ethanol en rubber gaan bij oudere motoren vaak niet samen. Helaas worden er in carburators van oldtimers veel O-ringen gebruikt. Het is wijs deze te vervangen door modern materiaal. Ook hebben sommige oudere motoren (maar ook sommige nieuwere) een rubberen float needle tip. het resultaat van ethanol in de benzine is dat, vooral oudere motoren, benzine gaan lekken omdat de float needle niet meer goed afsluit.
 
Veel superbenzine nog, voor tweetakt geen V-power gebruiken volgens de experts, zonder E-aanduiding is volgens mij goed, trouwens met E95 heb ik ook nog nooit iets raars gemerkt maar E10 benzine ga ik niet proberen.

"Voor langdurige opslag van het voertuig en bij gebruik van het voertuig is nu het advies om alcoholvrije benzine te gebruiken. Op dit moment zijn dat Shell V-power , BP Ultimate en de meeste Super Plus 98 benzines (zoals van Q8, Gulf en Texaco)"

http://www.fehac.nl/actueel/6-actueel/117-benzine-e10-en-klassieke-voertuigen

Nog een ander stukkie over E10 benzine
Wel of geen E10-tanken - MOTOR Magazine


Ik tank gewoon euro 95 en dat gaat tot nu toe altijd goed ?
De meeste o ringen heb ik vervangen inmiddels door oem nieuw en/of viton. Wat benzinebestendig is. Zou met 95 moeten kunnen lijkt me. 98 tank ik bijna niet. V-power is dus niet aan te raden bas ?
 
Geen idee, schijnen er wel te zijn maar heb ik geen ervaring mee, die zetten dan de ethanol om of neutraliseren het ofzo, misschien iemand anders hier??
 
Laatst bewerkt:
Ethanol en rubber gaan bij oudere motoren vaak niet samen. Helaas worden er in carburators van oldtimers veel O-ringen gebruikt. Het is wijs deze te vervangen door modern materiaal. Ook hebben sommige oudere motoren (maar ook sommige nieuwere) een rubberen float needle tip. het resultaat van ethanol in de benzine is dat, vooral oudere motoren, benzine gaan lekken omdat de float needle niet meer goed afsluit.


Het gaat niet alleen om de rubbers, maar ethanol kan ook corrosie aan bepaalde metalen veroorzaken, met name aluminium, maar zelfs rvs kan corrosie vertonen. Een testauto heeft inmiddels een lekke brandstofpomp gehad (opel signum, die niet geschikt was voor E10) In de ethanol industrie worden pompen gebruikt, die 2000 draaiuren aan moeten kunnen, maar vaak al na 50 uur zijn ze defect door corrosie.

De biomassa waaruit alcohol wordt gewonnen, wordt voor het vergisten gesteriliseerd met sulfiet. Dit sulfiet wordt omgezet in zwavelzuurverbindingen, die ook voor een deel na destillatie in de alcohol achterblijft. Zuur en metaal geeft vervelende dingen.

Kortom, voor klassiekers en vooral 2t kan benzine tanken linke soep worden.

In een ander topic over E10 is ook het nodige geschreven en ik kwam door wat onderzoek op internet heel interessante dingen tegen.



e 10 branstof duitsland
 
Het gaat niet alleen om de rubbers, maar ethanol kan ook corrosie aan bepaalde metalen veroorzaken, met name aluminium, maar zelfs rvs kan corrosie vertonen. Een testauto heeft inmiddels een lekke brandstofpomp gehad (opel signum, die niet geschikt was voor E10) In de ethanol industrie worden pompen gebruikt, die 2000 draaiuren aan moeten kunnen, maar vaak al na 50 uur zijn ze defect door corrosie.

De biomassa waaruit alcohol wordt gewonnen, wordt voor het vergisten gesteriliseerd met sulfiet. Dit sulfiet wordt omgezet in zwavelzuurverbindingen, die ook voor een deel na destillatie in de alcohol achterblijft. Zuur en metaal geeft vervelende dingen.

Kortom, voor klassiekers en vooral 2t kan benzine tanken linke soep worden.

In een ander topic over E10 is ook het nodige geschreven en ik kwam door wat onderzoek op internet heel interessante dingen tegen.



e 10 branstof duitsland

Je hoort veel nare dingen over die E10 benzine, mensen die in duitsland of frankrijk goedkoop denken te tanken en vervolgens een slecht lopende motor of kapotte brandstofpomp hebben...

Dit jaar zowel in frankrijk als in duitsland geweest met de auto en motor maar ik heb de e10 benzine gemeden en er gewoon super 95 ingegooit. Liever 10cent meer betalen per liter dan problemen onderweg :X
 
Vrienden van mij hadden het ff niet in de gaten, E10 in de auto gekiept in Frankrijk een paar 100km later moesten ze de ANWB bellen.....
 
Mooi relaas Vroembert!

Ik heb er geen goed woord voor over, dat dit gewoon ''even'' geintroduceerd is,
kennelijk zonder voorafgaande steekhoudende testen -uitgedacht door ingenieurs die weten waar het om gaat-.

:N
 
Laatst bewerkt:
Mijn AT uit 1998 heeft ook een aantal malen E10 moeten drinken, een paar weken later moest ik de vlotternaalden vervangen. Ook heb ik alle benzineslangen maar meteen vervangen, de tank lag er toch al af.
 
Ze schijnen het in duitsland flink te promoten.

Echter.. de overheid (politie, ambulance, brandweer, ambtenaren) rijd er zelf niet op :W
 
Sterker nog, bij de meeste pompen is het niet eens meer te krijgen, omdat de Duitsers het weigeren te kopen en men was er ook nog even vergeten, dat ruim 3 miljoen Duitse auto's helemaal niet geschikt zijn voor E10. Kortom een grote klucht, met politieke motieven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan