Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Ik wordt zooooo moe van Europa. Buiten het gezeur om de CO2 uitstoot wordt volkomen voorbijgegaan aan het feit dat ethanol gemaakt wordt van........juist ja, voedsel.
Dus in arme landen wordt er ik weet niet wat verbouwd zodat we hier ethanol kunnen verstoken.
Pfffff. Nadenken is ook een vak apart. IK geef het op.
Marc
Marc
Ik tank mijn tweetakkers nu vol met Aspen 2t benzine. Kost een berg geld, maar de boel blijft in ieder geval heel.
De politiek staat te ver van de natuur af vermoed ik. Helaas.Ik wordt zooooo moe van Europa. Buiten het gezeur om de CO2 uitstoot wordt volkomen voorbijgegaan aan het feit dat ethanol gemaakt wordt van........juist ja, voedsel.
Dus in arme landen wordt er ik weet niet wat verbouwd zodat we hier ethanol kunnen verstoken.
Pfffff. Nadenken is ook een vak apart. IK geef het op.
Marc
Marc
Ja heb ik ook aan zitten denken, zo lang er nog ethanolvrije benzine te koop is blijf ik dat doen en daarna indien nodig ook maar aan de Aspen.
Waar koop je deze benzine?
Aspen kun je bij deze dealer krijgen
http://www.aspen-benelux.nl/showpage.asp?pag_id=454
En waar je ethanol-vrije peut kunt krijgen wil ook graag weten. Dat Aspenspul is reteduur.
Veel superbenzine nog, voor tweetakt geen V-power gebruiken volgens de experts, zonder E-aanduiding is volgens mij goed, trouwens met E95 heb ik ook nog nooit iets raars gemerkt maar E10 benzine ga ik niet proberen.
"Voor langdurige opslag van het voertuig en bij gebruik van het voertuig is nu het advies om alcoholvrije benzine te gebruiken. Op dit moment zijn dat Shell V-power , BP Ultimate en de meeste Super Plus 98 benzines (zoals van Q8, Gulf en Texaco)"
http://www.fehac.nl/actueel/6-actueel/117-benzine-e10-en-klassieke-voertuigen
Nog een ander stukkie over E10 benzine
Wel of geen E10-tanken - MOTOR Magazine
Ethanol en rubber gaan bij oudere motoren vaak niet samen. Helaas worden er in carburators van oldtimers veel O-ringen gebruikt. Het is wijs deze te vervangen door modern materiaal. Ook hebben sommige oudere motoren (maar ook sommige nieuwere) een rubberen float needle tip. het resultaat van ethanol in de benzine is dat, vooral oudere motoren, benzine gaan lekken omdat de float needle niet meer goed afsluit.
Het gaat niet alleen om de rubbers, maar ethanol kan ook corrosie aan bepaalde metalen veroorzaken, met name aluminium, maar zelfs rvs kan corrosie vertonen. Een testauto heeft inmiddels een lekke brandstofpomp gehad (opel signum, die niet geschikt was voor E10) In de ethanol industrie worden pompen gebruikt, die 2000 draaiuren aan moeten kunnen, maar vaak al na 50 uur zijn ze defect door corrosie.
De biomassa waaruit alcohol wordt gewonnen, wordt voor het vergisten gesteriliseerd met sulfiet. Dit sulfiet wordt omgezet in zwavelzuurverbindingen, die ook voor een deel na destillatie in de alcohol achterblijft. Zuur en metaal geeft vervelende dingen.
Kortom, voor klassiekers en vooral 2t kan benzine tanken linke soep worden.
In een ander topic over E10 is ook het nodige geschreven en ik kwam door wat onderzoek op internet heel interessante dingen tegen.
e 10 branstof duitsland