even voorstellen

chris 708

MF veteraan
5 jan 2011
1.245
312
Den Dolder
Hallo, mijn naam is Chris en ben sinds een aantal maanden in het bezit van een motor met zijspan.
Het betreft hier een enfield bullet 350 met .......? er aan.
Ik zal zo proberen wat plaatjes te posten zodat jullie een idee krijgen van de combinatie.
ook zal ik af en toe een update sturen van mijn vorderingen, want hij loopt nog niet helemaal naar m'n zin.
tot snel
Chris
 
Welkom, en volgens mij is het een Velorex maar dan één met kofferbak. Wat boeit het ook. Veel plezier ermee!
 
Ik ben benieuwd hoe dat gaat met die enfield.
Ik heb er zelf ook eentje maar naar mijn idee kan je beter aan de 500 een bak knopen.
Maar ik kan het natuurlijk mis hebben.
 
Bedankt allemaal !

ik zal zo nog even wat meer foto's plaatsen van de combinatie.
Heb deze overgenomen van een kennis die zelf niet in het bezit is van een motorrijbewijs.
Hij was dat van plan te halen (na aanschaf van een motor ? ) en heeft 'm vervolgens vijftien of twintig jaar in de berging gezet.

Daarna hoopte hij dat z'n zoon er aardigheid in zou kkrijgen, maar die speelt net als zijn vader liever gitaar.
Of ik eens zou willen komen kijken of het iets voor mij was.
Toen ik 'm zag was ik direct verkocht, zeker toen ik zag dat er ook een span bijhoorde.
Met oog op mijn kinderen die het liefst de hele dag op mijn motors zitten, leek mij dit wel een verantwoorde aanschaf.

wordt vervolgd
 


carburateur schoongemaakt en tank gespoeld .
contactpuntjes schoon gemaakt en lopen !
geweldig die oude techniek.
 


Nu hij liep , moest ik het kenteken nog terugvragen aan het RDW.
vorige eigenaar had het ingeleverd.

Verlichting etc werkte allemaal nog en na het monteren van een paar nieuwe banden en afstellen van de remmen de gok maar gewaagd.

Gelukkig geen problemen en zeventig euro lichter had ik m'n papiertjes.
 
Hoi welkom!
Dat gaat een leuke combinatie worden, niet vooruit te branden, maar wel leuk!
Vaak hebben die oude gebakkies ogen in het frame waar je kogels in kunt schroeven. De Velorex heeft van die klemmen met oogbouten, dat gaat niet matchen. Je kunt voor de bovenste twee dus op zoek gaan naar oogbouten met langere schroefdraad.
De onderste zul je waarschijnlijk twee schetsplaten voor moeten vinden De bouten zitten er wel, je moet daar alleen die oogbouten of andere ogen op zien te krijgen.
Maar afgezien van een Jawa is dit zo'n beetje de simpelste aanbouw.
 
Dat duurde echter maar kort ; het was een Royal Oilfield !
Echter na het vervangen van enkele pakkingen en die rare dekompressie klep vervangen te hebben door een plug was ie aardig droog.
Zweten doet ie nog steeds wel hier en daar, maar dat vind ik niet erg.



Kinderen ook helemaal blij. Dochter van elf zit liever hier achterop dan op de sv650.
(Raar kind) Dit is de jongste van 4
 
Laatst bewerkt:
@ halflive ; bak had er al aangezeten. deze was om reden van vervoer of opslag losgehaald.
het is slechts een kwestie van opnieuw monteren.

@ rutgertje ; daar ben ik ook bang voor.
 
Ik zag toevallig de kentekenplaat. Wel even een GAIK-plaat regelen voordat die jongens in dat donkerblauwe pakkie moeilijk gaan doen.
Oh ja, welkom.
 
Oh, dan is het alleen een kweste van de spullen uitzoeken. Een 500 is natuurlijk iets sneller, maar nog steeds niet vooruit te branden. Het is gewoon een onthaast machine, lekker even een ijsje mee gaan halen of naar het strand of zo. Lekker een uur over vijftig kilometer doen en iedereen gedag zeggen.
 
Mooi spul Chris, ik hoop dat je er veel plezier mee zult beleven.
Enne, van harte welkom in deze uithoek van M-F.
 
Laatst bewerkt:








Hier wat plaatjes van het geheel na aanbouw en wasbeurt.
Zoals je ziet staat ie nogal scheef. Na een aantal zakken zand in de bak gelegt te hebben was het al iets beter, maar nog steeds scheef.
Hoort dat zo ?
Bochtjes naar rechts vindt ik ronduit eng. vooral van die korte. ik heb dan steeds het idee dat ik omval.
 
oh ja, ik had nog een paar vragen aan de kenners hier; hoort deze cockpit / stuur op deze motor ?
Hoe hard zou een 350 bullet ong. moeten lopen zonder zijspan en in normale conditie ?

het windscherm was niet zo mijn ding en heb ik verwijderd. is gratis af te halen voor de liefhebber.
 
[~[url="http://i1219.photobucket.com/albums/dd421/chris708/2013-08-25142010_zps70f6facf.jpg"]afbeelding~][/URL]

[~[url="http://i1219.photobucket.com/albums/dd421/chris708/2013-08-25142001_zps9c15fb0f.jpg"]afbeelding~][/URL]

[~[url="http://i1219.photobucket.com/albums/dd421/chris708/2013-08-25141949_zps86d02540.jpg"]afbeelding~][/URL]

[~[url="http://i1219.photobucket.com/albums/dd421/chris708/2013-08-25141931_zps2cf3dbc8.jpg"]afbeelding~][/URL]

Hier wat plaatjes van het geheel na aanbouw en wasbeurt.
Zoals je ziet staat ie nogal scheef. Na een aantal zakken zand in de bak gelegt te hebben was het al iets beter, maar nog steeds scheef.
Hoort dat zo ?
Bochtjes naar rechts vindt ik ronduit eng. vooral van die korte. ik heb dan steeds het idee dat ik omval.
Een zijspancombinatie heeft de neiging tijdens het rijden naar rechts te trekken omdat er maar 1 wiel wordt aangedreven, aan de linkerkant. Het zijspanwiel heeft rolweerstand, het zijspan zelf luchtweerstand en samen houden die de combinatie aan de rechterkant min of meer tegen. Om nu te zorgen dat de combinatie toch rechtdoor gaat wordt het zijspanwiel een beetje richting voorwiel gezet,ofwel op toespoor. Je kan je voorstellen dat er grenzen zijn aan de hoeveelheid toespoor en daarom kan ook de trekkende motor een beetje naar buiten geleund gemonteerd worden waardoor deze naar links gaat trekken en samen met het toespoor de combinatie uiteindelijk rechtuit laat rijden. Het naar buiten leunen wordt vlucht genoemd. Je zal bij jouw combinatie met weinig motorvermogen en een licht zijspan waarschijnlijk genoeg hebben aan alleen toespoor en de motor zal loodrecht gezet kunnen worden waardoor het idee dat je omkiept in rechterbochten al een heel stuk afneemt. Ik weet niet of je vering is aangepast want als de vering te slap is wordt dat gevoel van omkiepen ook nog eens versterkt. Gewicht in de bak leggen is sowieso een goed idee als je nog niet veel zijspanervaring hebt.
 
mooi ding, zal wel vergelijkbaar rijden als een jawa 350. topsnelheid zal ook wel ongeveer zelfde zijn, solo 110 a 120km/u & met bak misschien 100km/u , maar 70 a 80 rijdt lekkerder.
had meestal 40kg zand erin liggen in het begin.
koplamp, stuur en tellers lijken mij niet origineel, maar ben geen enfield expert.
kan me niet herinneren dat de jawa zo scheef stond.
zie geen stuurdemper, dus kans dat het stuur gaat "klapperen" bij bepaalde snelheid (bij mij rond 40km/u).
enjoy
 
Aha, dat klinkt aannemelijk.
Ik moet wel zeggen dat rechtuitrijden probleemloos gaat, dus lijkt het toespoor goed .
Ook vermoed ik dat na lang solo gereden te hebben men langdurig moet oefenen met het zijspan rijden.
Ik zal er nog wat gewicht aan toevoegen en blijven oefenen.
Bedankt voor de uitleg .
 
Terug
Bovenaan Onderaan