examenvrees... HELP !!!

tja, als ik jullie reacties zo lees, begin ik er wel wat meer vertrouwen in te krijgen. Ik heb mezelf voorgenomen om tijdens het lessen inderdaad te doen alsof het een examen is en laat mezelf niet opfokken.

Ik weet ook wel, mijn leven hangt er niet vanaf, maar het motorrijden is op dit moment een van de weinige dingen waar ik plezier uit haal na alle "shit" met mijn gezondheid.Ik weet wat het is om te zakken, heb mijn autorijbewijs 7 jaar geleden in 3x moeten halen. Mijn E-rijbewijs daarentegen 3 jaar geleden in 1 x.

Je bent zo afhankelijk van de situaties waarin je tijdens je examen terecht komt. Ik kan echt nergens anders aan denken op het moment, ben constant aan het afrijden in mijn hoofd, haha...
 
Als ik het zo lees wordt het een makkie. Geen bijzondere verrichtingen meer, alleen nog een stukkie rijden. En dat doe je elke les ook. Ik zou me niet te druk maken. En je hebt al examenervaring genoeg ;) om te weten dat het examen net een les is, maar dan met een extra persoon erbij. Dus doe gewoon zoals je doet op de les en dan kun je het A'tje laten toevoegen aan de reeks BE
 
tja, als ik jullie reacties zo lees, begin ik er wel wat meer vertrouwen in te krijgen. Ik heb mezelf voorgenomen om tijdens het lessen inderdaad te doen alsof het een examen is en laat mezelf niet opfokken.

Ik weet ook wel, mijn leven hangt er niet vanaf, maar het motorrijden is op dit moment een van de weinige dingen waar ik plezier uit haal na alle "shit" met mijn gezondheid.Ik weet wat het is om te zakken, heb mijn autorijbewijs 7 jaar geleden in 3x moeten halen. Mijn E-rijbewijs daarentegen 3 jaar geleden in 1 x.

Je bent zo afhankelijk van de situaties waarin je tijdens je examen terecht komt. Ik kan echt nergens anders aan denken op het moment, ben constant aan het afrijden in mijn hoofd, haha...
en als jij laat zien aan de examinator dat jij die situatie
waar je dan in terecht komt de baas ben kom het helemaal goed :Y
tip: laat je examinator goed zien dat je goed zit op te letten
met kruisingen en met uit en in voegen.
 
tja, als ik jullie reacties zo lees, begin ik er wel wat meer vertrouwen in te krijgen. Ik heb mezelf voorgenomen om tijdens het lessen inderdaad te doen alsof het een examen is en laat mezelf niet opfokken.

Ik weet ook wel, mijn leven hangt er niet vanaf, maar het motorrijden is op dit moment een van de weinige dingen waar ik plezier uit haal na alle "shit" met mijn gezondheid.Ik weet wat het is om te zakken, heb mijn autorijbewijs 7 jaar geleden in 3x moeten halen. Mijn E-rijbewijs daarentegen 3 jaar geleden in 1 x.

Je bent zo afhankelijk van de situaties waarin je tijdens je examen terecht komt. Ik kan echt nergens anders aan denken op het moment, ben constant aan het afrijden in mijn hoofd, haha...


Echt... je moet jezelf gewoon afvragen: zou ik zonder vrees dat examen gewoon makkelijk kunnen halen? Als je daar ja op kan antwoorden dan weet je van jezelf dat je het goed genoeg in de vingers hebt, geen reden om je zorgen te maken!

Misschien is het doodsaai in het verkeer en kom je onderweg maar 5 auto's tegen, misschien krijg je wel met een tsunami te maken... Kom op :) Jij gaat dat gewoon halen als je het kan, kwestie van concentratie erbij houden en nergens anders meer aan denken dan motorrijden! Ik sliep de nacht voor het examen niet, pure excitement! Ik heb gewoon op mijn bed gelegen, muziek geluisterd, de volgende dat giga veel bakken koffie gezopen en hoppaaaaaaaa *O*

Succes, hou ons op de hoogte! :W
 
Ik heb valeriaandruppeltjes gebruikt voor mijn autorijbewijs. Dat was de 2e keer dat ik af moest rijden ( eerste keer niet gebruikt) Een week van te voren mee begonnen te slikken. En het heeft ontzettend geholpen. Ik ging echt rijden met het idee van : laat de arremoe de pest maar krijgen. Het is niet verslavend en ook niet versuffend. Je hebt alleen niet dat de zenuwen door je lijf gieren, het boeit je niet meer zo of je zakt of slaagt en daardoor rijdt je beter.

Ik ga het met avb en avd zèker weer gebruiken.

(als je de smaak niet zo geweldig vind...er zijn ook capsules te koop.
 
Binnenlopen naar de examinator, man (of vrouw) aankijken, stevige hand geven en krachtig antwoord geven op de vragen die gesteld worden. Oftewel, zeker overkomen en laten merken dat je plezier beleeefd aan motorrijden. Laat bij verkeersremmers zien dat je er met schwung doorheen gaat (plezier). Vlot doorrijden en bij terugkomst afsluiten met, zo dat was een lekker ritje.

Succes :]
 
mijn oma zegt altijd dat bananen er goed tegen helpen ( dat je ze van tevoren opeet dan ) :)

Ja een collega motorrijder heb ik daar ook al eens over gehoord, in bananen zit blijkbaar een kalmerend stofje.
En verder, ik weet niet of jij dat mag met je nierprobleem, maar een aspirientje werkt ook goed. Bij mij tenminste.

Ga er lekker heen, het scheelt al de helft als je een relaxte examinator hebt.
De mijne zei meteen, let niet op mij, maar doe het belangrijkste tijdens dit examen: PLEZIER HEBBEN! want daar haal je tenslotte je motorrijbewijs voor!
Ze verwachten geen perfecte rit, ze willen zien dat jij verkeersinzicht hebt, de motor goed onder controle hebt, en vooral durft!!
Wat ook helpt, de examinator meteen zoek rijden, kan ie ook niet zien wat je fout doet!!
;)
 
Dat wordt bananen en honing eten. Hoeft niet tegelijk natuurlijk, maar schijnt wel te helpen bij je concentratie (honing) en bij spanning (bananen).

Succes ermee. Ik scheet ook zeven kleuren stront, ook tijdsdrang i.v.m. het eventueel verlopen van het theorie-examen. Gelukking ging alles goed... Nu jij nog. Zet 'em op!!


CAT
 
ik was zelf ook redelijk zenuwachtig voor mijn examen
ik moest gelijk de snelweg op en wilde alles perfect doen
na de snelweg werd ik gelijk aan de kant gezet examinator kwam naar me toe en zei dat ik die vractwagen nog net ff in had moeten halen enzo
ik dacht toen al pfff soort ingreep
gezakt -O-
dus ben toen voor mijn gevoel lekker gaan rijden lekker vlot maakt me toch niks meer uit
weer bij cbr aangekomen ik mocht weer naar binnen en examinator en mijn instucteur bleven even nababbelen
oke zeker duidelijk gezakt dus -O-

maar toen zei die ineens dat ik geslaagd was *O*

moraal van het vervaal gewoon denken dat je al zakt _O-
 
Bij mijn examen zat dr ook flinke druk op (had me 3e motorfiets al anderhalve maand klaar staan). Ik was niet echt gestresst. Maar ik merkte wel, dat als je gewoon lekker stukkie gaat rijden, zit een auto achter je die niet opvalt als volgauto(bij mij dan, was gewoon een golf zonder lesbord dr op ofzo). Gewoon hetzelfde rijden als je in je lessen hebt geleerd. Je mag best een foutje maken, maar maak niet constant door dezelfde. Het stukkie rijden is zo voorbij. Les duurt meestal een uur of anderhalf uur en volgens mij is het examen hooguit een half uur ofzo.

Het is echt zo voorbij, en dan ben je gewoon lekker geslaagd en kan je zelf gaan motorrijden *D
 
hier nog iemand met examenvrees. hierdoor het eerste gedeelte een keertje moeten overdoen '( . 2e keer idd banaantje gegeten, en steeds eens flink gezucht als ik zenuwen voelde opkomen en dan proberen te genieten.

2e gedeelte heb ik toen ook in 1 keer gehaalt en als ik nu terug kijk vraag ik me af waarom ik me het eerste examen zo druk over heb gemaakt.

Denk maar zo....je hoeft nog maar 1 onderdeel voordat je lekker zelf kan rijden. :]

voordeel bij het examen vind ik trouwens dat je je eigen instructeur hoort en een gewone auto achter je hebt rijden....Ik voelde me toen een stuk vrijer als met een volgmotor en auto achter me *D
 
Ik heb voor mijn examens Valdispert gebruikt, te verkrijgen bij de drogist.
eerst 2 dagen 3x 1 tabletje, dan 2 dagen 3x2 tabletjes en dan 1 dag en je examen dag 3x 3 tabletjes.

Ik merkte geen negatieve bijwerkingen, was ook niet suf ofzo.

En inderdaad, je mag best een foutje maken zolang je hem correct oplost, als bijvoorbeeld je motor afslaat voor het stoplicht, motor starten, weer even om je heen kijken of de situatie niet gewijzigd is en dan verder rijden.

[me]DeKleef wist hem tijdens zijn examen 2x achter elkaar af te laten slaan en toch geslaagd *O* [/me]
 
ik heb ook wel examenvrees, ivm vakantie en de hitte sinds 11-7 niet gelest, en moet volgende week al afrijden. die 180 euri vinnik niet het ergst, maar moet dan zo lang wachten tot ik weer mag.
ik ga iig geen gekke dingen eten, maar gewoon stukkie rijden.
heb van de week in turkije scooter gereden, en nu ik daar heb durfen rijden, moet het in nederland ook wel lukken :P
 
Ik vond vlak voor mijn examen een leuk boek in de bibliotheek over rijexamenangst. (Omgaan met rijexamenangst) Daar werd in uitgelegd wat de oorsprong is en stonden wat tips om ermee om te kunnen gaan. Iets wat bijvoorbeeld helpt is om je te verbeelden dat je het examen doet. Bijvoorbeeld door er de avond van te voren vast even naar toe te rijden, naar binnen te kijken, je voor te stellen waar je de motor neerzet en als je wegrijdt je voor te stellen dat je daar met de motor rijdt. Alles wat je van tevoren al weet scheelt weer wat stress he :) Het boek kan ik je aanraden.
 
heb valeriaan-tabletjes gehaald, en ga er gewoon alvast mee beginnen, dan ben ik in ieder geval op tijd.

Gister nog gelesd, en gedaan alsof het een examen was. Ging best goed, maar de puntjes op de i, moeten zeker nog verbeterd worden. Bochtenwerk, snelheid en het op tijd klaar zijn met terugschakelen etc. Maargoed, nu even rust en dan volgende week weer 2 lesjes.

Ik probeer maar even mijn gedachten ergens anders op te gooien, maandag ben ik lekker jarig !! *O*
 
even een update :

slik nu al ruim een week valeriaan-tabletten, sinds eergisteren de maximale dosering. Merk er nog niet veel van helaas, ben misselijk van de zenuwen.
En waarom.... ik weet het echt niet.. Ben als de dood voor het examen..

En wat stelt het nou eigenlijk voor, een half uurtje rijden, de lessen duren 2 uur...

Ik kan het, ik kan het, ik kan het , ik kan het !!!!!!!!! :] :] :]
 
Het is moeilijk om niet zenuwachtig te zijn iedereen is dat wel, denk ik.
Maar als de lessen goed zijn gegaan dan zal het je nu ook wel lukken!

Je moet ook gewoon een beetje geluk hebben morgen en lekker rijden! :]

Veel succes morgen en je weet dat je het kan!
 
bedankt voor je berichtje !!

Ik heb van mezelf al weinig zelfvertrouwen, en in dit soort situaties is het helemaal ver te zoeken...
Hopelijk gaat het lessen vanavond lekker, dan krijg ik er weer wat meer zin in misschien.
 
Bekijk het niet als een examen dan word je alleen maar nerveuzer. Gewoon gaan rijden en zien wat er van komt. Je kan toch niet geconcentreerder rijden en of beter rijden op zo'n examen. Rijden is rijden. Als je goed rijdt tijdens de lessen zien ze dat echt wel op het examen, ondanks de wat gespannen houding.
In ieder geval succes
 
brighteyes,

Beetje laat, maar het middel dat je zoekt is een zogenaamde bètablokker. Ik zou zeker geen valeriaangebaseerde middelen slikken, die nemen je reactievermogen wellicht toch een beetje weg.

Bètablokkers zorgen ervoor dat je hartslag omlaag gaat, terwijl je reactievermogen niet wordt aangetast. Ik heb zowel mijn echtgenoot voor zijn motorexamen als dochter voor haar rijexamen een tabletje gegeven. Het werkt na een uur en doet een uur of 6 effectief werk.

Dosering voor éénmalig gebruik, niet meer dan 25mg. Ik raad je wel met klem aan het eerst een keer te proberen tijdens een rijles, voor het geval dat jij er op een of andere manier last van zou hebben. Daar wil je namelijk niet achter komen op je examen :+

Succes!
 
Is niet persoonlijk bedoelt hoor, maar als je ZO zenuwachtig bent voor je examen voel je je dus niet zeker op de motor. Sorry, maar dan ben je volgens mij nog niet klaar voor het roze papiertje.

Hoop voor je (en al die andere die er last van hebben) dat je overtuigd genoeg bent van je eigen rij-kunst en dan dat roze papiertje krijgt (of een extra stempeltje natuurlijk).
 
Maistro_44

Veel mensen hebben iets dat heet examenvrees. Zo heb je ook hoogtevrees, pleinvrees, enzovoort. Dat zijn (doorgaans) irreële angsten die niets te maken hebben met de werkelijkheid. Via een beetje cognitieve herstructurering kom je er vaak redelijk vanaf.

Er bestaat uiteraard ook zoiets als examenvrees omdat iemand weet dat hij/zij er niet klaar voor is, zich slecht heeft voorbereidt of domweg de benodigde vaardigheden mist.

Weet jij zeker dat brighteyes deze laatste vorm heeft en niet de eerste?
 
Terug
Bovenaan Onderaan