Hoe zit 't dan als je de verlichting simpelweg niet kunt vervangen omdat dat door de dealer gedaan moet worden...? Zijn tegenwoordig een hoop auto's waarbij dat zo werkt... (O.a. Renault Clio 3... Ja, heb ik weer... )
Is een lampje van motorverlichting overigens hetzelfde als het lampje van autoverlichting?
Lampje H4 = H4 enz.Hoe zit 't dan als je de verlichting simpelweg niet kunt vervangen omdat dat door de dealer gedaan moet worden...? Zijn tegenwoordig een hoop auto's waarbij dat zo werkt... (O.a. Renault Clio 3... Ja, heb ik weer... )
Is een lampje van motorverlichting overigens hetzelfde als het lampje van autoverlichting?
Lampje H4 = H4 enz.
Maar dan kan je die auto's toch ook gewoon aan de kant laten staan, zonder het overige verkeer in de weg te rijden en te hinderen.
Niet (kunnen) vervangen is niet voldoen aan de wet en levensgevaarlijk en laat dan maar staan, zonder iets of iemand in gevaar te brengen.
Dat had een collega van mij laatst ook inderdaad. Weet niet meer precies wat voor auto dat was. Bij mijn Megane moet je de lampjes vervangen via een 'serviceluik' in de wielkast. Ook bizar... Gelukkig heb ik Xenon, dat mag ik niet eens zelf vervangen. Als het stuk gaat bel ik de ANWB welJa eerst bij het lampje zien te komen.. hele bumper moet er soms af
Ja eerst bij het lampje zien te komen.. hele bumper moet er soms af
Op zich lukt het met die clio wel, in ieder geval als je het de eerste keer eens overdag gedaan hebt. Links gaat redelijk, rechts is wat lastiger omdat een slang in de weg zit. Als je hem laat zitten lukt het ook wel, maar makkelijker is om twee moertjes los te maken zodat je die slang een beetje kunt bewegen.Hoe zit 't dan als je de verlichting simpelweg niet kunt vervangen omdat dat door de dealer gedaan moet worden...? Zijn tegenwoordig een hoop auto's waarbij dat zo werkt... (O.a. Renault Clio 3... Ja, heb ik weer... )
Is een lampje van motorverlichting overigens hetzelfde als het lampje van autoverlichting?
als je nagaat hoeveel van die debielen* er rond rijden met 1 koplamp
Bij een defect remlicht kan ik het nog iets meer begrijpen (al is het ook makkelijk te controleren als je vlak bij een muur staat met je wagen. Achterlicht is nog iets gemakkelijker over het hoofd te zien.
* = automobilist (m/v)
Die Megane bedoel ik dus... Staat ook hier voor de deur. Ik heb in een deuk gelegen toen ik dat las in de manual! Maar echt, het is toch inderdaad van de belachelijke dat je niet eens meer zelf normaal je lampjes kunt vervangen. Dan vraag je je dus serieus af waar de auto-industrie mee bezig is?Fifth Gear & "ff een lampje verwisselen bij een Renault Meagane II"
Misschien wordt het tijd dat Europa daar eens wat regelgeving op los laat: het moet verplicht zijn dat je zelf makkelijk bij de lampen kan om deze te vervangen. Is immers een stukje veiligheid hè en alles moet veilig tegenwoordigHoe zit 't dan als je de verlichting simpelweg niet kunt vervangen omdat dat door de dealer gedaan moet worden...? Zijn tegenwoordig een hoop auto's waarbij dat zo werkt... (O.a. Renault Clio 3... Ja, heb ik weer... )
Met je dan ook uurloon daarvoor betalen, als je ervoor naar de garage gaat?Die Megane bedoel ik dus... Staat ook hier voor de deur. Ik heb in een deuk gelegen toen ik dat las in de manual! Maar echt, het is toch inderdaad van de belachelijke dat je niet eens meer zelf normaal je lampjes kunt vervangen. Dan vraag je je dus serieus af waar de auto-industrie mee bezig is?
Edit: En echt, gewoon 45 minuten bezig met een lampje! Niet te geloven!
Meeste auto's geven toch ook een signaal als er een lamp kapot isMisschien wordt het tijd dat Europa daar eens wat regelgeving op los laat: het moet verplicht zijn dat je zelf makkelijk bij de lampen kan om deze te vervangen. Is immers een stukje veiligheid hè en alles moet veilig tegenwoordig
Overigens ben ik van mening dat "het was me niet opgevallen" bij defecte koplampen niet opgaat. Dit zie je immers als je op een onverlichte weg rijdt, of als je bij verkeerslichten achter een andere auto staat te wachten. Ik heb zelf de auto met de voorkanttegenrichting een muurtje staan, dus het valt mij meteen op. Defect rem- of achterlicht zie ik soms wel over het hoofd
Nog een tip trouwens: maak met name in de winter ook eens de koplampen schoon. Veel mensen maken braaf hun voorruit schoen, alleen die zooi die niet door de ruitenwissers wordt verwijderd zit natuurlijk ook op je koplampen. Geeft toch net een beetje meer licht als je die ook regelmatig schoonmaakt Met je dan ook uurloon daarvoor betalen, als je ervoor naar de garage gaat?
Goede zaak! Kom echt veel te veel auto's tegen waarbij er een lamp niet werkt. Verder zouden ze verlichting overdag ook gewoon moeten verplichten. Kom vaak genoeg situaties tegen waarbij ik een auto veel eerder had gezien als de lichten aan waren geweest.
Daarnaast is die Megane wel echt een lachertje, schandalig.
Euh..... ik de 16 jaar dat ik mijn autorijbewijs heb, heb ik maar één auto gereden die dat deedMeeste auto's geven toch ook een signaal als er een lamp kapot is
De 20 jaar oude 740 van mijn ouders wel iig....
Omdat veel mensen maar één lampje vervangen in plaats van beide (wat toch meestal wel geadviseerd wordt)? En er dan ook nog eens verschillende lampjes voor gebruiken.....Verbaasd me trouwens ook hoeveel auto's een verkeerd lichtbeeld hebben. Dwz: beide koplampen hebben dimlicht maar de 1e lamp is stukken feller als de andere.
Echt helemaal geen lampje in het dashboard wat gaat branden bij een kapotte lamp??Euh..... ik de 16 jaar dat ik mijn autorijbewijs heb, heb ik maar één auto gereden die dat deed(Fiat Tempra). Ik geloof niet dat mijn huidige Focus dat doet. Van alle voorgaande auto's kan ik het me niet herinneren......
Ah, ligt dat daar aan, zo leer ik nog eens watOmdat veel mensen maar één lampje vervangen in plaats van beide (wat toch meestal wel geadviseerd wordt)? En er dan ook nog eens verschillende lampjes voor gebruiken.....