Extra controles autoverlichting, en motorlampjes??? VAST!

:^
Verbaasd me trouwens ook hoeveel auto's een verkeerd lichtbeeld hebben. Dwz: beide koplampen hebben dimlicht maar de 1e lamp is stukken feller als de andere.

En helaas gaat dat niet alleen op voor die megane, heleboel van die moderne auto's mag je bijna automonteur van beroep voor zijn om de lampjes te kunnen vervangen.....
Inderdaad; mijn buurman heeft een golf (IV?) uit 2001 die heeft dat probleem ook. Hij moet daarvoor naar de garage. VW heeft het probleem erkent en geeft een korting op de "reparatie". Volgens mij kost het hem 75 euro...

En afgelopen zonder met onze huurauto; een opel corsa nieuwe type (ik hoor dat mens nog zeggen: "I'll give you an upgrade...). Ja hoor, lampje rechts kapot. Daar moet je dus ook vanalles wegslopen om bij het lampje te komen. Het luchtfilterhuis zit in de weg... :(
 
Met je dan ook uurloon daarvoor betalen, als je ervoor naar de garage gaat?
Ja, die gasten werken ook niet voor niks...
Meeste auto's geven toch ook een signaal als er een lamp kapot is :?
De 20 jaar oude 740 van mijn ouders wel iig....
De 740 van je ouders is een uitzondering. Ik ben inmiddels aan mn vierde bedrijfsblik toe, en rijd ook regelmatig in blikken van mn collega's, maar heb nog geen enkele auto meegemaakt die zo'n indicatie heeft. Was het maar zo...
 
Laatst bewerkt:
Ik zie alleen maar auto`s voorbij komen waar met een beetje handigheid de lampjes best nog wel te vervangen zijn.
alleen zijn die luikjes in de binnenschermen wat klein en kom je vast te zitten met je hand B|
Fiat stylo jtd,dat is pas een uitdaging om een lampje te vervangen :Y .
Als ze bij ons een stylo met 1 lamp het pad op zien draaien dan is iedereen ineens erg druk :?
 
Ja, die gasten werken ook niet voor niks...De 740 van je ouders is een uitzondering. Ik ben inmiddels aan mn vierde bedrijfsblik toe, en rijd ook regelmatig in blikken van mn collega's, maar heb nog geen enkele auto meegemaakt die zo'n indicatie heeft. Was het maar zo...

Bij ons is het vervangen van een lampje gratis,alleen het lampje wordt berekend.
Natuurlijk verdienen we wat op het lampje en bij de meeste auto`s is het nog steeds een fluitje van een cent.
Er zijn tegenwoordig echt heel wat auto`s die verlichtingscontrole standaard erop hebben zitten hoor.
Is tegenwoordig met de can-bus systemen ook makkelijker standaard mogelijk te maken.
 
Bij ons is het vervangen van een lampje gratis,alleen het lampje wordt berekend.
Natuurlijk verdienen we wat op het lampje en bij de meeste auto`s is het nog steeds een fluitje van een cent.
Er zijn tegenwoordig echt heel wat auto`s die verlichtingscontrole standaard erop hebben zitten hoor.
Is tegenwoordig met de can-bus systemen ook makkelijker standaard mogelijk te maken.
Heb je ook klanten die er zelf om vragen ze preventief te vervangen? En wordt daar binnen jullie bedrijf wel eens over gesproken?
 
Heb je ook klanten die er zelf om vragen ze preventief te vervangen? En wordt daar binnen jullie bedrijf wel eens over gesproken?

De meeste willen wel als er 1 lampje stuk is dat de ander ook meteen maar vervangen wordt.
Maar met onderhoud lampen preventief te vervangen doen we niet,of de klant moet er dan zelf over beginnen.
En vooral de xenonlampen preventief vervangen wordt nogal een dure hobby.
 
als ik die verhalen zo hoor, is 90 euro voor een kapot lampje nog heel zo gek niet :+
ik zou zeggen, laat de agent em maar voor je vervangen, ben je er gelijk vanaf :Y

agent: uw koplamp is kapot, dat wordt dan 90 euro!
koekblikker/ster: das goed, kan ik erop wachten?
 
Laatst bewerkt:
En dat terwijl het technisch al jaren mogelijk is om een lamp te maken die een autoleven lang meegaat.
Tja, veiligheid is een ding maar er moet ook geld verdiend worden.
Maar er mag van mij wel geregeld worden dat fabrikanten verplicht zijn om de constructie zo te maken dat je zonder gebruik van gereedschap een lamp kunt verwisselen. Dat moet toch haalbaar zijn.

Ik heb wel ooit een motor gehad (Honda cbx 750 f) waarbij in het dashbord een lampje ging branden als de achterlamp kapot ging. Dat was toch wel handig.
En de bol d'or heeft 2 lampen dus als er 1 knapt heb je toch nog licht.
 
Pff, die bestuurders die het voor elkaar krijgen om de speciale bajonetsluiting van een duplo achterlicht er verkeerd om in te rammen....... |(

Doet het goed op donkere dagen, achterlicht 21w remlicht 5w.
 
Heb zelfs al eens meegemaakt dat af fabriek de achterlichtunits van een Ford Sierra verkeerd om waren aangesloten. Kabeltje van remlicht op achterlicht en andersom. Daar kwamen we na een tijdje achter, toen we de auto gingen wegbrengen voor de eerste beurt. Ik reed achter moeders aan naar de garage, en zat bij het eerste het beste verkeerslicht bijna achterop... 5W remlicht valt niet op als er al 21W achterlicht brandt!
 
Dag,
Bezit een Subaru Outback, het luchtfilter en nog iets moet eerst gedemonteerd worden, voordat de rechterkoplamp vervangen kan worden. Dit doen waar oom agent bijstaat, wordt niets. Toen kwam oom agent op een briljant idee: als u gaat rijden met stadslicht én mistlampen bent u niet in overtreding.
Dit overkwam me in de herfst van 2004.
Ik blij en snel wegwezen. Ik heb trouwens geen flauw idee of die oplossing van oom agent nu nog geldt.
 
Laatst bewerkt:
Dag,
Bezit een Subaru Outback, het luchtfilter en nog iets moet eerst gedemonteerd worden, voordat de rechterkoplamp vervangen kan worden. Dit doen waar oom agent bijstaat, wordt niets. Toen kwam oom agent op een briljant idee: als u gaat rijden met stadslicht én mistlampen bent u niet in overtreding.
Dit overkwam me in de herfst van 2004.
Ik blij en snel wegwezen. Ik heb trouwens geen flauw idee of die oplossing van oom agent nu nog geldt.


Je mag je mistlampen alleen aanhebben bij minder dan 50 meter zicht dus daar had je voor bekeurd kunnen worden :)
 
Laatst bewerkt:
Met de auto ook eens meegemaakt dat men dacht dat ik mist achterlicht aan had. Wat bleek, lampje verkeerd om gemonteerd bij de dealer.

Met de motor een keer om 0300. Vertek bij huis, alles werkt. Ik rijd 15 min later een snelweg op, een geflits achter me van een automobilist *hulde*. Ik stoppen, geen achterlicht meer.
Voorzichtig met licht aanlopende rem de snelweg afgegaan, daar alles losgemaakt. Lampje was goed maar de plaatjes die mn achterlicht van stroom voorzien was kapot gegaan :(.

Soms is er niets aan te doen, onder het rijden is het lastig controleren. Als je op zo`n moment aan de kant gezet wordt en een bekeuring krijgt is het zonde van het geld. Gecombineerd met de agent in kwestie vervloeken (in je hoofd dan).
 
<off-forum, maar wel van toepassing op motors>

Vind het wel goed, zo'n controle. Ben echter wel een keer flink genaaid met het koekblik, nou ja, m'n vriendin dan (ja haha kom maar met de grapjes :+)....

Was in Den Haag, onze lamp was inderdaad kapot. Dat wisten we al natuurlijk, maar we dachten er telkens pas aan als we al reden. En ja, dan geen zin om te stoppen, bla bla.

Uiteraard controle, een overijverig mannetje (duidelijke een groentje) begon met puntje van z'n tong uit de waffel een boete uit te schrijven. Maar, wij hadden wel een reservelampje in de auto liggen inmiddels. Dan kun je hem toch gewoon vervangen en mag je geen boete krijgen? Hoe zit dat precies? Overigens hebben we dat wel degelijk gezegd tegen die (letterlijke) pennenlikker, maar hij ging gewoon netjes z'n boete uitschrijven, eikel.

Tuurlijk was hij in ons geval al een tijdje kapot, maar stel dat hij 5 minuten eerder kapot was gegaan, dan was er geen mogelijkheid geweest hem eerder te vervangen. Enig idee hoe dit nou zit? Mogen ze een boete uitschrijven als je het lampje direct kunt vervangen?
 
Hoe zit 't dan als je de verlichting simpelweg niet kunt vervangen omdat dat door de dealer gedaan moet worden...? Zijn tegenwoordig een hoop auto's waarbij dat zo werkt... (O.a. Renault Clio 3... Ja, heb ik weer... )

Is een lampje van motorverlichting overigens hetzelfde als het lampje van autoverlichting?
nog erger: een Modus....voor het vervangen van het lampje voor dimlicht moet de hele voorbumper eraf..... B|
 
<off-forum, maar wel van toepassing op motors>

Vind het wel goed, zo'n controle. Ben echter wel een keer flink genaaid met het koekblik, nou ja, m'n vriendin dan (ja haha kom maar met de grapjes :+)....

Was in Den Haag, onze lamp was inderdaad kapot. Dat wisten we al natuurlijk, maar we dachten er telkens pas aan als we al reden. En ja, dan geen zin om te stoppen, bla bla.

Uiteraard controle, een overijverig mannetje (duidelijke een groentje) begon met puntje van z'n tong uit de waffel een boete uit te schrijven. Maar, wij hadden wel een reservelampje in de auto liggen inmiddels. Dan kun je hem toch gewoon vervangen en mag je geen boete krijgen? Hoe zit dat precies? Overigens hebben we dat wel degelijk gezegd tegen die (letterlijke) pennenlikker, maar hij ging gewoon netjes z'n boete uitschrijven, eikel.

Tuurlijk was hij in ons geval al een tijdje kapot, maar stel dat hij 5 minuten eerder kapot was gegaan, dan was er geen mogelijkheid geweest hem eerder te vervangen. Enig idee hoe dit nou zit? Mogen ze een boete uitschrijven als je het lampje direct kunt vervangen?
Om een lang verhaal kort te maken, de pennelikker had gelijk, er mag gewoon geschreven worden. lamp kapot is lamp kapot, al rij je met een bakwagen vol met nieuwe lampjes.
 
@Ferrekau
Waar is je hoofdpijn-avatar? :) Hij was wel gaaf, deze iets minder :/

Maar, je hebt gelijk, we zaten fout, maar ik vraag me af of dit wettelijk geregeld is of dat het gewoon erg kinderachtig van de agent in kwestie was.

Stel (hypothetisch) het lampje gaat ECHT kapot tussen het vorige tankstation en de controle, geen kans om te vervangen dus. Had ik dan op de vluchtstrook het lampje moeten verwisselen (als ik het al op tijd gemerkt had)?
 
@Ferrekau
Waar is je hoofdpijn-avatar? :) Hij was wel gaaf, deze iets minder :/

Maar, je hebt gelijk, we zaten fout, maar ik vraag me af of dit wettelijk geregeld is of dat het gewoon erg kinderachtig van de agent in kwestie was.

Stel (hypothetisch) het lampje gaat ECHT kapot tussen het vorige tankstation en de controle, geen kans om te vervangen dus. Had ik dan op de vluchtstrook het lampje moeten verwisselen (als ik het al op tijd gemerkt had)?

Is een beetje 'tussen wal en schip'verhaal.

1. je verlichting moet helemaal op orde zijn.
2. je mag de vluchtstrook enkel gebruiken voor noodgevallen. een lampje vervangen hoort daar niet bij (tenzij het een motorfiets is en het is donker, omdat die maar één lampje hebben).

Kwestie van hele grote pech.

Is het ook niet zo dat je in de auto altijd een reservelamp bij je moet hebben?
 
Is een beetje 'tussen wal en schip'verhaal.

1. je verlichting moet helemaal op orde zijn.
2. je mag de vluchtstrook enkel gebruiken voor noodgevallen. een lampje vervangen hoort daar niet bij (tenzij het een motorfiets is en het is donker, omdat die maar één lampje hebben).

Kwestie van hele grote pech.

Is het ook niet zo dat je in de auto altijd een reservelamp bij je moet hebben?


Laatst een discussie over gehad.
Ze kunnen je niet beboeten voor het niet hebben van een reservelampje.
Ze kunnen je wel beboeten op het moment dat je lamp het niet doet en je hebt geen reservelampje...snappie?

Verder vind ik het een goede actie, de laatste tijd zie je echt ongelooflijk veel auto's met 1 koplamp rijden.
Wat ook waar is, is dat het bij sommige auto's een crime is om die dingen te vervangen. Dat dan weer wel -O-

Mijn kawa vreet achterlampjes, er zit vast ergens een fout maar ik kan het niet vinden.
Of misschien trillen ze kapot?
In ieder geval heb ik ze altijd op voorraad, want in het donker ben ik écht niet te zien.
En dan moet ik weer idioot hard rijden zodat achteropkomend verkeer me niet bij kan houden en me ook niet over het hoofd kan zien. :+
 
Is een beetje 'tussen wal en schip'verhaal.

1. je verlichting moet helemaal op orde zijn.
2. je mag de vluchtstrook enkel gebruiken voor noodgevallen. een lampje vervangen hoort daar niet bij (tenzij het een motorfiets is en het is donker, omdat die maar één lampje hebben).

Kwestie van hele grote pech.

Is het ook niet zo dat je in de auto altijd een reservelamp bij je moet hebben?
Klopt, hadden we dus ook. We hadden hem dus ter plekke kunnen vervangen, maar dat mocht niet baten helaas. Tuurlijk, in dit geval, als ik heel eerlijk ben, hadden we hem al dagen eerder kunnen vervangen. Maar stel dat hij ECHT 5 minuten geleden kapot was gegaan hadden we dus sowieso een boete gehad, ook al hadden we een reservelampje.

Pech was het inderdaad sowieso ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan