Die running-lights verhogen juist het risico op dit soort ongevallen... Als iemand (vluchtig) jouw kant op kijkt, zien ze een knipperlicht branden en kunnen daar dan uit opmaken dat je van plan bent af te slaan en dat ze dus voor je langs kunnen. Running/safety lights zijn, wat dat betreft, ongeveer net zo veilig als het domweg vergeten om je knipperlicht uit te doen.Ik had op m'n ZX-6 ook running lights (omdat dit een USA uitvoering is van de ZZR 600) en ondanks die extra verlichting presteerde er toch een muts om 12 meter voor m'n neus de voorrangsweg over te steken met de melding (nadat ik weer 100 meter teruggelopen was naar de crashsite) 'ik had je helemaal niet gezien' terwijl het donker maar helder was daardoor de extra lampjes goed zichtbaar waren.
Ik reed ook niet half verborgen naast, tussen of achter obstakels maar goed zichtbaar op een overzichterlijke weg.
M.a.w. het lijkt een goed excuus voor 'het staat eigenlijk gewoon mooi' maar zolang er blinde automobilisten rondrijden dan heeft het geen enkele zin
Die running-lights verhogen juist het risico op dit soort ongevallen... Als iemand (vluchtig) jouw kant op kijkt, zien ze een knipperlicht branden en kunnen daar dan uit opmaken dat je van plan bent af te slaan en dat ze dus voor je langs kunnen. Running/safety lights zijn, wat dat betreft, ongeveer net zo veilig als het domweg vergeten om je knipperlicht uit te doen.
Die running-lights verhogen juist het risico op dit soort ongevallen... Als iemand (vluchtig) jouw kant op kijkt, zien ze een knipperlicht branden en kunnen daar dan uit opmaken dat je van plan bent af te slaan en dat ze dus voor je langs kunnen. Running/safety lights zijn, wat dat betreft, ongeveer net zo veilig als het domweg vergeten om je knipperlicht uit te doen.
En om nog even verder door te gaan op die !#$%^&* Amerikanen: Ik ben eens bijna achterop een busje geklapt (van amerikaanse makelij). Die dingen hebben het gewone achterlicht, knipperlicht én remlicht opgelost tot één lampje. Zo'n iemand kan keurig richting aangeven en remmen, maar dit zien doe je het als achterligger pas op het allerlaatste moment! 'k Snap echt niet dat dát toegestaan is in NL.
Die running-lights verhogen juist het risico op dit soort ongevallen... Als iemand (vluchtig) jouw kant op kijkt, zien ze een knipperlicht branden en kunnen daar dan uit opmaken dat je van plan bent af te slaan en dat ze dus voor je langs kunnen. Running/safety lights zijn, wat dat betreft, ongeveer net zo veilig als het domweg vergeten om je knipperlicht uit te doen.
Rij zelf met 'Safety Lights' bijkomend extraatje dat de knippers zenuwachtig worden als je de rem bedient.
Misschien overdag niet zo denderend zichtbaar, maar met schemer en 's avonds rete duidelijk.
Ik ben er blij mee....
...
Overigens vind ik de continu brandede knippers niet echt bijdragen tot een betere zichtbaarheid en de lampjes smelten er nogal eens van omdat ze er niet op berekend zijn. De R1100GS waar ik daar op reed had ze ook en ik heb onderweg twee keer een knipperlicht moeten vervangen omdat de onderkant gesmolten was.
Grappig om terug te lezen van mezelf, 12 jaar later! Juist omdat ik me er zeer recent nog steeds / alweer over verbaasd heb. Stomme amerikanen...En om nog even verder door te gaan op die !#$%^&* Amerikanen: Ik ben eens bijna achterop een busje geklapt (van amerikaanse makelij). Die dingen hebben het gewone achterlicht, knipperlicht én remlicht opgelost tot één lampje. Zo'n iemand kan keurig richting aangeven en remmen, maar dit zien doe je het als achterligger pas op het allerlaatste moment! 'k Snap echt niet dat dát toegestaan is in NL.
Dus de regelgeving is niet wezenlijk veranderd. Behalve de Drl die is toegevoegd. Maarre, al die BMW-GSen met felle LED mist (?) lampen mag dus nog steeds niet, je ziet ze wel heel veel.Het volgende staat op de site van het OM over verlichting:
Wat mag wel en wat mag niet?
Dimlicht:
toegestaan: overdag
verplicht: 's nachts of overdag bij slecht zicht.
Vooral motorrijders vallen beter op als ze altijd hun dimlicht gebruiken.
Groot licht:
mag alleen 's nachts gebruikt worden,
behalve bij tegenliggers of wanneer op korte afstand een ander voertuig wordt gevolgd (dus ook fietsers en bromfietsers).
Dit geldt zowel binnen als buiten de bebouwde kom.
Dagrijlichten:
Zijn bedoeld voor overdag en zijn naar voren gericht. Ze moeten automatisch worden gedoofd wanneer de dimlichten aan gaan. Dagrijlichten zijn te herkennen aan de lettercode RL op het lampglas.
Mistlichten:
Mogen alleen aan als de weersomstandigheden daar aanleiding voor geven.
Het mistlicht voor mogen alleen branden als er nauwelijks zicht is door mist, sneeuwval of regen.
Het mistlicht achter mag alleen aan bij mist of sneeuwval waardoor het zicht minder is dan 50 meter.
Bij zware regen mag het mistachterlicht niet gebruikt worden.
Achterlichten en kentekenplaatverlichting:
Moet altijd gelijktijdig branden met groot licht, dimlicht, stadslicht of mistlicht.
Parkeerverlichting:
Verplicht bij parkeren- of stil staan buiten de bebouwde kom. Dit geldt 's nachts èn overdag bij slecht zicht.
Breed- en verstralers:
Deze mogen niet gebruikt worden.
Bron
Dus de regelgeving is niet wezenlijk veranderd. Behalve de Drl die is toegevoegd. Maarre, al die BMW-GSen met felle LED mist (?) lampen mag dus nog steeds niet, je ziet ze wel heel veel.
Voordeel van geel licht is dat het contrastverhogend is. Het grote nadeel van een gewone gele lamp is de verminderde lichtopbrengst. Het gele glas filtert namelijk het gele licht er uit, minder licht dus. Je kunt dan wel weer Philips Gold nemen, die hebben daar geen last van en het ziet er ook nog eens mooi uit.Ik vind al jaren dat meer niet een oplossing is.
In de file val je gewoon niet op tussen al die andere witte lichten.
De Fransen hadden vroeger al de oplossing ter onderscheid van de Duitsers:
[afbeelding]
Gele koplampen.
Het werkt; door een andere kleur val je weer op.
In 2006 reed ik al met die verstralers onder de "niertjes" met 55w. lampjes erin en toen werkte het prima.
Nu rijdt iedereen met allerlei soorten kunstige verlichting en val je gewoon niet meer op.
Dus de lampje maar teruggetuned naar een soort stadslicht.
Mw Ootje rijdt al jaren met een gele koplamp.
[afbeelding]
Dus de RT ook maar voorzien van geel.
Maarre, al die BMW-GSen met felle LED mist (?) lampen mag dus nog steeds niet, je ziet ze wel heel veel.Het volgende staat op de site van het OM over verlichting:
Wat mag wel en wat mag niet?
Dagrijlichten:
Zijn bedoeld voor overdag en zijn naar voren gericht. Ze moeten automatisch worden gedoofd wanneer de dimlichten aan gaan. Dagrijlichten zijn te herkennen aan de lettercode RL op het lampglas.
Breed- en verstralers:
Deze mogen niet gebruikt worden.
Bron
Wat is nu precies het verschil met drl en het "oude" stadslampje welke in de koplamp zat?
Mijn huidige auto heeft ook drl in de koplamp. Deze kan je niet bedienen. Contact aan is drl aan (ook al staat de schakelaar van de verlichting op uit).
Gaat mijn dimlicht branden dan blijven deze leds ook branden (volgens mij iets minder fel dan wanneer het dimlicht uit staat).
Zoals ik het zie heb ik nu dus andere stadslampjes die ik niet hoef te vervangen en die ik niet uit kan zetten.
...en automatisch uitgaan (of overgaan in stadslicht) wanneer de normale verlichting wordt ingeschakeld
Op mijn omzwerving deze zomer door het oosten van de VS (8000 km in 20 dagen) viel het me op dat bijna idereen daar extra verlichting voerde. Zowel voor als achter. Dat leidt inderdaad tot beter opvallen was mijn ervaring. quote]
Offtopic:
Wij ook weer binnenkort, maar dan 15dagen en effe snel berekend +/- 6k
en 6 staten:
On Topic:
This mij daar niet echt opgevallen mbt verlichting aldaar.
Edit:
wel erg veel running lights.
En dat de prijzen er duurder zijn dan hier met een aantal producten
wat ze hier ook verkopen
Automaterialen daarentegen
Stukken goedkoper dan hier, 1dollar voor bv een sparkplug
Hier staat het wel goed uitgelegd:
Alles over soorten autoverlichting - ANWB
Alleen is ook mijn eigen ervaring dat DRL inderdaad niet uit gaat bij inschakelen van dimlicht maar minder fel gaat branden. Dat noemt de ANWB overgaan in stadslicht:
Toch vind ik het er niet duidelijker op geworden. Vroegâh was het absoluut verboden om te rijden met alleen stadslicht aan. Nu lijkt dat niet houdbaar, met alle design-varianten van DRL die je tegen komt.