Extra lampjes voor betere zichtbaarheid

Nog effe en je valt op omdat je géén licht voert...
 
Zwart is niet per definitie het slechtst zichtbaar.
Poosje geleden reed ik achter een collega op de motor aan; hij had een BMW-grijs pak aan. Het was miezerig en grauw weer. Ik schrok ervan hoe slecht dat dan zichtbaar is; zo'n grijs pak valt echt helemaal weg. Dan was zwart echt veel beter geweest!

Bij goed weer geeft zwart ook goed contrast met de omgeving. (Persoonlijk draag ik daar dan wel een fluogele helm bij.)
En in het donker heb je immers je lampen...waarbij groot licht niet handig is; de andere weggebruikers kunnen dan geen afstand of snelheid schatten, omdat ze verblind worden.

Maar ik denk dan maar: als ze één lamp niet zien, zien ze 2 of 3 ook niet.

Op zich heb ik geen enkele moeite met extra lampjes (mits binnen de perken) zolang het maar niet in de plaats komt van een defensieve rijstijl. Het moet dan wel én - én zijn.
Is je al eens opgevallen dat bij grauw weer de meeste auto's die geen licht voeren de grijze muizen zijn?
 
Gelukkig heb ik al die verlichting problemen niet:N,een GL is net een kerstboom op de weg met al die lampen,je moet echt blind
zijn als je die niet ziet:Y
En kan desnoods nog veel meer verlichting op het orgel hangen.*O*
 
Is het niet juist heel onveilig met veel lampjes? Op het moment dat je als een vuurtoren rijd is het lastig voor het tegenmoet komend verkeer om jouw afstand + snelheid in te schatten waardoor mensen dus wel eens denken ''nog ff ervoor langs gaan''

Bedenk dat 1 koplamp een motor is, 2 koplampen lijkt al snel op een auto die nog ver weg is en dan denken ze al gauw ''Hey, daar kan ik nog makkelijk ff voorlangs afslaan''

Mooi filmpje van fort9

 
Laatst bewerkt:
Die gasten denken zonder licht zuiniger te rijden :}_O-:W
doen er van 0-50 ook een kwartier over
Eff serieus: er zijn er tegenwoordig veel die automatisch dagrijverlichting voeren. Die denken er overdag dus helemaal niet over na dat ze helemaal geen achterlichten aan hebben en dat het wellicht verstandig is om dimlicht te voeren...
 
Eff serieus: er zijn er tegenwoordig veel die automatisch dagrijverlichting voeren. Die denken er overdag dus helemaal niet over na dat ze helemaal geen achterlichten aan hebben en dat het wellicht verstandig is om dimlicht te voeren...
Je bedoelt als het gewoon licht is buiten?
 
Eff serieus: er zijn er tegenwoordig veel die automatisch dagrijverlichting voeren. Die denken er overdag dus helemaal niet over na dat ze helemaal geen achterlichten aan hebben en dat het wellicht verstandig is om dimlicht te voeren...

De reactie die ik eens kreeg:
"Ik kan toch zien? En achterop moeten ze maar uit hun doppen kijken.
Bovendien, die achterop komt is aansprakelijk....."
 
Ik bedoel met name als het miezerig en grauw is, zoals gisteren, of zware regen. Maar je komt ze zelfs tegen als het dichte mist is...
Het grootste probleem hiermee is dat veel auto's tegenwoordig ook een heel mooi LCD display hebben en die geven altijd al licht, vroeger hadden we klokken met een lampje die mee aan ging als je de verlichting aanzette. Als het dan donker wordt dan valt het snel genoeg op dat je licht net aan staat. Hoewel sommigen dat ook pas heel laat opvalt |(
 
Verlichting helpt.. Maar...
Als mensen je niet willen zien , maakt het echt niet uit.

( m'n werk vrachtwagen is uitgerust met een batterij aan zwaailampen, bloedverziekende vervelende toon alarm geluid... )
Achteruit-rij verlichting en werklampen, genoeg om met een stroomstoring een operatie van verlichting te kunnen voorzien.

En nog rijden ze de vouwen uit je reflecterende broek.


Ze rijden ook die wegwerk auto's en aanhangers aan barrels... Die hebben zelfs knipperende pijlen van 2 bij 2 meter.. ( of iets groter dacht ik ? )
En... NOG ... rammen ze er in..


Als ik de verhalen hoor van de voerders van blauwe zwaailampen..
Ook die worden gewoon niet gezien en gehoord..
 
En dat geeft te denken dat alleen de honkbalknuppel hun aandacht weer bij het verkeer brengt?
Ik vind het inderdaad een sprekend voorbeeld dat het allemaal niks uitmaakt wat je er aan kerstbomen en vuurtorens aanhangt
 
En dat geeft te denken dat alleen de honkbalknuppel hun aandacht weer bij het verkeer brengt?
Ik vind het inderdaad een sprekend voorbeeld dat het allemaal niks uitmaakt wat je er aan kerstbomen en vuurtorens aanhangt
Dat komt omdat de ogen en aandacht van meeste bestuurders niet naar de omgeving is gericht, maar naar binnen in de auto....
Mobieltje, radio gezelschap waar erg intensief mee gekletst word en naar gekeken word in binnenspiegel, maar naar de omgeving buiten kijken, ho-maar.... dat is toch niet belangrijk?
Mensen buiten zien dat er een auto op ze af komt, die gaan wel aan de kant... is namelijk groter en gevaarlijk....

Het effect is heel makkelijk te zien, als er een kleine fiat panda op de linker baan aan komt sjezen in je achteruit-kijk spiegel is het besluit, "ik ga daar verderop na dit rijtje autos en die vrachtwagen wel naar rechts als ie achter mij zit.... "
Als een SUV datzelfde doet dan is het besluit "kan ik hier even naar rechts? dan is dat grote ding achter mij weg".
Als een Vrachtwagen duidelijk sneller dan jou ineens achter je op doemt, is de reactie "hoop maar dat ie me gezien heeft" (bij 90% van de ingeblikten)

Het effect is vrij duidelijk te zien bij gelijkwaardige kruispunten. (Tenminste, als mensen kijken)
Als er van links een klein auto'tje aan komt sjezen rijden de meeste mensen op normale snelheid door, "kom immers van rechts"...
Als er een grote SUV aan komt sjezen dan laten de meeste mensen toch het gas los, kom wel van rechts maar dat grote ding daar van links dat mijn pad komt kruisen....
Als er een vrachtwagen op snelheid van links komt, dan trappen de meeste mensen toch nog op de rem.
 
Als een Vrachtwagen duidelijk sneller dan jou ineens achter je op doemt, is de reactie "hoop maar dat ie me gezien heeft" (bij 90% van de ingeblikten)

OF , ze kijken op van hun navigatie / schermpje, gesprek partner of proberen hun nek te draaien.
Het zijn meestal : bejaarde, opa en oma on tour ... of een truttenschudder vol met kippen.
( of, in het seizoen, een sleurhut met ervoor een veel te lichte auto. )

Meestal abrupt gevolgd door : gas bijgeven ( als je ze inhaalt ) , of , jou meteen weer inhalen zodra je er voorbij bent.
( om daarna weer terug te zakken naar de 60 ... 70 ... )

Ik kan dat oprecht nooit zo begrijpen .
Je word ingehaald, jij rijd langzamer... geen probleem toch... waarom dan... rij rustig door.. doe ik ook...
 
Dat komt omdat de ogen en aandacht van meeste bestuurders niet naar de omgeving is gericht, maar naar binnen in de auto....
Mobieltje, radio gezelschap waar erg intensief mee gekletst word en naar gekeken word in binnenspiegel, maar naar de omgeving buiten kijken, ho-maar.... dat is toch niet belangrijk?
Mensen buiten zien dat er een auto op ze af komt, die gaan wel aan de kant... is namelijk groter en gevaarlijk....

Het effect is heel makkelijk te zien, als er een kleine fiat panda op de linker baan aan komt sjezen in je achteruit-kijk spiegel is het besluit, "ik ga daar verderop na dit rijtje autos en die vrachtwagen wel naar rechts als ie achter mij zit.... "
Als een SUV datzelfde doet dan is het besluit "kan ik hier even naar rechts? dan is dat grote ding achter mij weg".
Als een Vrachtwagen duidelijk sneller dan jou ineens achter je op doemt, is de reactie "hoop maar dat ie me gezien heeft" (bij 90% van de ingeblikten)

Het effect is vrij duidelijk te zien bij gelijkwaardige kruispunten. (Tenminste, als mensen kijken)
Als er van links een klein auto'tje aan komt sjezen rijden de meeste mensen op normale snelheid door, "kom immers van rechts"...
Als er een grote SUV aan komt sjezen dan laten de meeste mensen toch het gas los, kom wel van rechts maar dat grote ding daar van links dat mijn pad komt kruisen....
Als er een vrachtwagen op snelheid van links komt, dan trappen de meeste mensen toch nog op de rem.
Instinctief is aandacht ook gebaseerd op angst en sexualiteit... of je moet er gewoon super sexy uitzien op de motor, of je moet een vrachtwagen toeter op je motor installeren en bij elke kruising ff toeteren

Zoals je al beschreven hebt zijn mensen in auto's nou eenmaal niet bang voor motoren dus wordt er minder rekening mee gehouden.
 
Is je al eens opgevallen dat bij grauw weer de meeste auto's die geen licht voeren de grijze muizen zijn?

Het valt mij juist de afgelopen maanden op dat iedereen te pas en te onpas mistlichten voert. Bloedirritant en best verblinden, zeker als je regendruppels op je vizier hebt :/
 
image.jpg


Heb zelf overigens ook wat extra led in de spiegels, helpt lang niet altijd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan