Extreem lage accuspanning..

Grixxer

Die hard MF'er
24 mrt 2007
551
0
Vanmiddag kwam ik erachter dat de druppellader waar m'n Zx7 aan hangt het begeven heeft, geen idee hoe lang geleden aangezien ik een paar weken niet gekeken heb. Nu geeft de accu op de multimeter nog maar 4,9 volt aan. Andere druppellader geprobeerd (CTEK XS800), laadlichtje gaat heel vaag branden (minder fel als normaal en zoals bij de andere motor waar 'ie aan hing). Is de accu nu ten dode opgeschreven of kan ik er nog wat aan doen?
Logischerwijs wil de motor in ieder geval niet meer starten.
Ik zou 'm aan kunnen duwen en een stuk gaan rijden, of een weekje aan de ctek hangen maar zou dat genoeg zijn om de accu weer op te laden?
 
Laatst bewerkt:
Wat voor accu is het precies ? met gel erin (zgn. onderhoudsvrije) of moet je zelf gedestilleerd water bijvullen (dan zitten er een stuk of 6 kleine schroefdopjes op de bovenzijde) ?

Zonodig water bijvullen en accu langzaam opladen door een week lang aan de druppellader aan te sluiten. (Wel de accu uit de motor halen).

met zo'n lage spanning als nu lijkt de accu echt stuk. 4,9 Volt is errug laag.
Als je mzzl hebt na opladen opnieuw meten. De spanning mag niet onder de 12,4 Volt zijn. Wel onder de 12,4 Volt, dan nog ff doorladen.

Anders nieuwe accu.

Suc6


------

bananeman1001 schreef op 28 februari 2009 @ 19:44:
probeer de accu eens op te laden met een gewone acculader, dus geen druppellader.

Dat mag geen verschil maken in de kwaliteit van het laadproces; met een druppellader duurt het alleen langer.
 
Laatst bewerkt:
met 4,9v hoeft de accu nog niet stuk te zijn. ligt er alleen aan hoe lang die zonder lader heeft stil gestaan.

je kan het proberen om de druppellader erop tezetten en dan iets van 48uur wachten.

een accu is al gauw 10Ah terwijl de lader 0,6A(600mA) doet.
dus 10/0,6=.......uur. (onder normale omstandigheden)
 
Het kan zijn dat hij nu geen stroom meer gaat nemen met laden.
In dat geval geef je de accu even 24 volt voor zijn kiezen.
Je zal zien dat er dan wel weer stroom gat lopen.
Als de stroom boven 1 amp komt zet je de lader weer op 12 volt.
Dit moet je natuurlijk niet doen zonder de accukabels los te gooien.
 
^^^
Voor iemand die zich afvraagt of het met een accu met 4.9v nog wat wordt, is deze uitleg een paar technische niveau's te ingewikkeld.

Als een accu met 4.9 volt niet opgeladen raakt met een druppellader in 24tot48uur, dan is ie quasi zeker dood. Ook als er te weinig water in zit zal ie zo goed als zeker dood zijn/gaan.

Stel eerst de vraag WAAROM er maar 4.9 volt in zit. Lampen laten branden? Zoooooo lang ergens stil gestaan dat de lading er uit is 'gelopen'. Zo leeg raaktt een accu niet van ene paar weken stil te staan. In dat geval is ie nog wel een klein beetje te reanimeren. Maar dan moet de druppellader dat kunnen fixen in 24 uur.

Zoniet R.I.P.
 
Laatst bewerkt:
^^^
Voor iemand die zich afvraagt of het met een accu met 4.9v nog wat wordt, is deze uitleg een paar technische niveau's te ingewikkeld.

Als een accu met 4.9 volt niet opgeladen raakt met een druppellader in 24tot48uur, dan is ie quasi zeker dood. Ook als er te weinig water in zit zal ie zo goed als zeker dood zijn/gaan.

Stel eerst de vraag WAAROM er maar 4.9 volt in zit. Lampen laten branden? Zoooooo lang ergens stil gestaan dat de lading er uit is 'gelopen'. Zo leeg raaktt een accu niet van ene paar weken stil te staan. In dat geval is ie nog wel een klein beetje te reanimeren. Maar dan moet de druppellader dat kunnen fixen in 24 uur.

Zoniet R.I.P.

een maat van me heeft een corvette uit 74
Hier is een jaar geleden een nieuwe accu ingezet maar omdat hij soms enkele maanden stilstaat is al een paar keer de accu zo leeg geweest dat zelfs het klokje niet meer liep.
Met een acculader was hij niet meer te laden, na dire dagen liep er nog geen stroom in.
Na even gevoed te hebben met 24 volt deed hij het weer.
Dit heeft hij nu al 3 keer gehad ( ja heel stom) maar na het zo opladen deed hij het wer als nieuw.
Dus om nu te zeggen gooi maar weg is niet altijd waar.
 
:^

Helemaal correct, en hoe zwaarder de accu -een corvette zal ietske zwaarder hebben dan 8Ah- hoe meer je hem kan mishandelen vooraleer ie overlijdt.
Een motoraccuutje ocharme ... kan niet zoveel hebben.
Tis nochthans simpel, een accu die maar 4.9volt geeft na 48 uur aan een druppelader gehangen te hebben is quasi zeker dood. Uiteraard kun je nog vanalles proberen: de zwavel eruit uitwassen, herzuren (zuurgehalte meten), boostladen met 24 volt en een ampere of 6 (voor zover de platen dan niet kromtrekken van de warmte) , etc ....
Denk toch dat dit een brug te ver is voor de TS. Voor peace of mind van de TS, as ie niet boven de 12 volt raakt na 48 uur te druppelen, is het meschien simpeler (maar wat duurder) om een nieuwe accu te laten steken.
 
|(

Als de accuspanning onbelast onder de 10.8 volt zit issie dood.
"Klinisch" dood ja; toch heb ik zulke een paar keer wel weer aan de praat gekregen. Eerst vloeistof checken/ op peil brengen, dan lader er op. Soms duurde het 1-2 uren voordat er noemenswaardige laadstroom liep. Dit alles met "gewone" acculader, ik denk altijd dat een druppellader hoofdzakelijk geschikt is voor het op peil houden van accu's na normaal gebruik. Voordeel van een druppellader is wel dat je er hoegenaamd geen schade mee kunt aanrichten.
 
Laatst bewerkt:
Ik had mijn accu gisteren ook al opgegeven. onbelast nog maar een volt of 6. Mijn fiets gestart met een paar startkabels uit het koekblik. (Eerste start sinds novemer.) na het loskoppelen van de kabels bleef hij wel netjes lopen, en aanduwen was ook weer mogelijk.
Dus vandaag even een kilometer of 40 verder kon ik hem ook weer elektrisch starten. Hij is dus aardig bij gekomen.

Ik zet er trouwn nog wel een nieuwe in maar dat is meer uit voorzorg dan dat deze nu echt kapot is.
 
Laatst bewerkt:
...
een maat van me heeft een corvette uit 74
Hier is een jaar geleden een nieuwe accu ingezet maar omdat hij soms enkele maanden stilstaat is al een paar keer de accu zo leeg geweest dat zelfs het klokje niet meer liep.
Met een acculader was hij niet meer te laden, na dire dagen liep er nog geen stroom in.
Na even gevoed te hebben met 24 volt deed hij het weer.
Dit heeft hij nu al 3 keer gehad ( ja heel stom) maar na het zo opladen deed hij het wer als nieuw.
Dus om nu te zeggen gooi maar weg is niet altijd waar.

Reken er maar op dat die accu nu een veel lagere capaciteit heeft. Voor een auto is dat nog niet zo erg omdat die bijna altijd flink overbemeten zijn.

Loodaccu's moeten altijd vol zijn, hoe langer ze onder de 12V zitten hoe meer ze dood gaan (minder capaciteit en meer zelfontlading).
 
Reken er maar op dat die accu nu een veel lagere capaciteit heeft. Voor een auto is dat nog niet zo erg omdat die bijna altijd flink overbemeten zijn.

Loodaccu's moeten altijd vol zijn, hoe langer ze onder de 12V zitten hoe meer ze dood gaan (minder capaciteit en meer zelfontlading).
Ik denk dat dat wel mee zal vallen.
Het gooit na weken stilstaan het blokje (V8 5,7 LITER) met gemak rond.
Ik heb de accu van mijn auto ook wel eens volledig leeg gehad omdat mijn radio/cd drie dagen had staan te spelen.
Dat dat niet goed is voor de accu geloof ik wel maar hij doet het nu al jaren goed.
 
Accu valt wel nog te redden, alleen zal hij nooit of te nimmer nog zijn volle 100% capaciteit hebben.

Optimate's zetten ook even 22v op je accu als hij te diep ontladen geweest is.
Als het maar kort genoeg is om geen stroom van betekenis te kunnen laten lopen (heeft een Optimate sowieso niet in huis).

Heel moeilijk voorspelbaar trouwens wat een "gereanimeerde" accu nog gaat doen; heb er 2 meegemaakt die idioot lang goedbleven.
 
Ik heb inderdaad niet echt veel verstand van accu's, maar daarom is MF ideaal, zo leer ik er elke keer wat bij. Bedankt voor de tips iedereen. De accu hangt nu aan de lader, als er over een paar dagen geen verbetering in zit haal ik een nieuwe accu.
 
Terug
Bovenaan Onderaan