Vergeet het slap gelul over de Pegaso, ik heb de mijne 10 jaar geleden nieuw gekocht, 70000km mee gereden en ben er zeer tevreden over!
Voor iemand die net zijn rijbewijs heeft, is dit een perfecte motor!
Er zijn twee generaties Pegaso, de oude (Rotax-blok) en de huidige (Yamaha-XT-blok-4-klepper).
Ook de electronica is Japans op de huidige versie.
Als de koppakking een zwak punt is, had ik hem er al honderd keer uitgeblazen, want ik draai elke rit het gas wel een aantal keer tot de stuit toe open en hou die dan ook open, er gaat niks kapot.
Mijn Pegaso is een Trail-versie, zeer betrouwbaar en handelbaar.
De Strada versie heb ik destijds ook mee proef gereden, maar die vond ik wat zwaarder sturen, de trail is all-rounder als de Strada.
Ik ben er mee op vakantie geweest naar Noorwegen, Franse Alpen en Spanje, verder nog weekenden in de Ardennen, Eiffel en Vogezen.
Verder rij ik er dagelijks mee naar mijn werk.
Het is een zeer makkelijk te sturen motor, waarvan gezegd wordt dat hij zo goed stuurt dat hij van elke bocht een recht stuk maakt en ik kan dit bevestigen.
Als je wil kan je er ook heel sportief mee rijden.
Hij heeft minder vermogen als de tweecilinders van Honda en BMW, maar de 50PK van de Pegaso is ruim voldoende. De oudere BMW's zijn trouwens ook één-cilinders.
Over de Honda en BMW kan ik niet oordelen, dus dit ga ik ook niet doen.
Wel verwacht ik dat de Honda een betere wind bescherming heeft en dat de BMW ook erg goed stuurt.
Ik heb wel ervaring met andere Honda's en een BMW, ook zeer goede motoren, Aprilia doet er niet voor onder!
Laat je keuze bepalen door zaken die voor jou persoonlijk van belang zijn, zoals windbescherming, handelbaarheid, gewicht van de motor, hoe lang zijn je ritten, passen je knieen goed in de uitsparingen van de tank, verbruik, betrouwbaar zijn alle drie door jou genoemde merken sowieso.
In ieder geval wens ik je veel plezier met je toekomstige motor, welke het ook mag zijn.