FAZER rijders........... vertel het hier! Deel 6

Help FaToPi een belangrijke beslissing maken!!

  • Een FZ1 zwart

    Stemmen: 14 17,9%
  • Een FZ1 wit

    Stemmen: 3 3,8%
  • Een FZ1 zilver metalic

    Stemmen: 3 3,8%
  • Een FZ1 Fazer donker grijs

    Stemmen: 6 7,7%
  • Een FZ1 Fazer lava rood

    Stemmen: 11 14,1%
  • Een FZ1 Fazer oceaan blauw

    Stemmen: 25 32,1%
  • Gewoon een zwarte!

    Stemmen: 7 9,0%
  • waar gaat dit over??

    Stemmen: 9 11,5%

  • Totaal aantal stemmers
    78
Status
Niet open voor verdere reacties.
:W ik zag leuke foto's van de rit!! voor herhaling vatbaar dus?!

even een technisch vraagje... ik vind de motor toch niet echt fijn rijden. Dat is al vanaf het begin (december) eigenlijk, maar toen kreeg ik te horen 'ja, maar dat is omdat je moet wennen, je komt van een lesmotor af, er zit een nieuwe voorband op... enz enz... ' maar goed, inmiddels heb ik er toch al behoorlijk wat mee gereden...

de motor voelt voorin niet lekker, te zwaar, te strak, moeilijk om precies aan te geven...
soms is het alsof ik 'm niet genoeg kan laten gaan in bochten bijv. en op slecht wegdek kan ik 'm niet makkelijk corrigeren, dan voelt het alsof je 'm maar moet laten gaan...

nu heb ik het e.e.a gehoord en gelezen of afstellen van vering enzo, dus vraag ik me af of dat het zou kunnen zijn. kan de vering te strak zijn afgesteld, en hoe voelt het als de vering losser staat, of hoe moet het voelen? wat denken jullie?
Hoi Suus,
Welkom hier, (had ik nog niet gedaan :+ )
Geef eens aan wat voor merk en type voorband je hebt.

Ook de bandenspanning moet minimaal wel 2,4 zijn, want zachter is ook zwaarder sturen.

Kijk even naar de maat: 17inch 110/70 moet er op zitten
120 /70 is al veel te breed en 120/60 is ook niet goed.
Je hebt toch een Fazer van het model 98 t/m 2003 ?

Nu vind ik de Fazer aan de voorkant nooit zo lekker en zeker aanvoelen, maar met een Michelin Pilot Road had ik de meeste problemen. Daar leek het soms net of ik met een lekke band reed.

Voordat iedereen weer zijn bandenvoorkeur gaat noemen, dit zijn slechts mijn ervaringen. :+
(ik heb er slechts 80000 km Fazer 600 opzitten met meerdere soorten banden)
 
Laatst bewerkt:
Neem mij aub niet kwalijk: Heel erg hartelijk bedankt voor alle moeite en antwoorden op mijn vraag!
O ja, op 't Fazerforum heb ik dat reeds via persoonlijke e-mail en een telefoontje gedaan hoor!
Maar, eigenlijk is het probleem nog niet helemaal opgelost. Ik ga komende week even de kleur van een niet beschadigde kap laten scannen. Als die scan overeenkomt met het kleurnummer, dan kunnen we verf gaan kopen en de zaak gaan spuiten.
De kuip is sinds gisteren weer gerepareerd, en is nu spuit gereed.

Nogmaals dank,

Rick

Rick,
Excuses aanvaard hoor.
Graag gedaan verder!

Ik hoop dat het lukt met de kleurscan, laat eens weten wat voor "standaard" kleurcode daar dan uit zou rollen.
 
Hoi Suus,
Welkom hier, (had ik nog niet gedaan :+ )
Geef eens aan wat voor merk en type voorband je hebt.

Ook de bandenspanning moet minimaal wel 2,4 zijn, want zachter is ook zwaarder sturen.

Kijk even naar de maat: 17inch 110/70 moet er op zitten
120 /70 is al veel te breed en 120/60 is ook niet goed.
Je hebt toch een Fazer van het model 98 t/m 2003 ?

Nu vind ik de Fazer aan de voorkant nooit zo lekker en zeker aanvoelen, maar met een Michelin Pilot Road had ik de meeste problemen. Daar leek het soms net of ik met een lekke band reed.

Voordat iedereen weer zijn bandenvoorkeur gaat noemen, dit zijn slechts mijn ervaringen. :+
(ik heb er slechts 80000 km Fazer 600 opzitten met meerdere soorten banden)

hoi! dank voor je reactie...
band is een Battlax BT45F 110/70 / 17 inch
lijkt mij dus goed.

kreeg ook al de tip dat het de balhoofdlager kan zijn, maar dat lijkt ook goed...

maar daar zeg je wat, dat je de voorkant nooit zo lekker en zeker vind aanvoelen.
Dat zou natuurlijk ook gewoon kunnen, dat het aan mezelf ligt

Jammer is gewoon dat ik nog weinig ervaring heb met andere motoren, dus kan niet vergelijken. misschien maar eens een andere motor huren voor een dag... om eens wat verschillen te ontdekken...
 
Nu vind ik de Fazer aan de voorkant nooit zo lekker en zeker aanvoelen, maar met een Michelin Pilot Road had ik de meeste problemen. Daar leek het soms net of ik met een lekke band reed.

Leuk dat meningen kunnen verschillen. Ik vondt juist de pilot road een heerlijke band.
Zwaar sturen had ik alleen als de band te zacht was. Zelft vondt ik de voorkant af en toe zenuwachtig aanvoelen, maar dat kan ook met me rijstijl te maken hebben gehad.

De vering kan je voor wel instellen, heb er zelf alleen geen ervaring mee.


Op me fazer 1000 heb ik nu ook weer pilot road laten zetten en ben er nog steeds te spreken over.
 
Leuk dat meningen kunnen verschillen. Ik vondt juist de pilot road een heerlijke band.
Zwaar sturen had ik alleen als de band te zacht was. Zelft vondt ik de voorkant af en toe zenuwachtig aanvoelen, maar dat kan ook met me rijstijl te maken hebben gehad.
:^ Heerlijke band die road in vergelijking met de bt020
De vering kan je voor wel instellen, heb er zelf alleen geen ervaring mee.
Ik dus wel. Ik ben van sportief naar standaard gegaan en dat is een wereld van verschil
In sportief vond ik hem nerveus sturen omdat je alles voelde en met standaard is het wat minder. Ik geloof dat 5 ringen zichtbaar standaard is ( heb even geen manual meer bij de hand)
 
Laatst bewerkt:
hoi! dank voor je reactie...
band is een Battlax BT45F 110/70 / 17 inch
lijkt mij dus goed.

kreeg ook al de tip dat het de balhoofdlager kan zijn, maar dat lijkt ook goed...

maar daar zeg je wat, dat je de voorkant nooit zo lekker en zeker vind aanvoelen.
Dat zou natuurlijk ook gewoon kunnen, dat het aan mezelf ligt

Jammer is gewoon dat ik nog weinig ervaring heb met andere motoren, dus kan niet vergelijken. misschien maar eens een andere motor huren voor een dag... om eens wat verschillen te ontdekken...
Bridgestone BT045 is toch al een wat oudere band uit de Bridgestonestal.
Semi sportief volgens mij.
De maat is inderdaad goed, maar qua stuurgedrag enigszins vergelijkbaar met de standaardmontage BT057.
Als je een Michelin Pilot Road of een Metzeler Roadtec Z6 (heb ik er nu op zitten)neemt, krijg je een neutraal stuurgedrag, waarmee je niet een bocht "invalt".
B.v. een BT014 stuurt veel directer (meer een sportband) maar daarmee wordt de voorkant wel veel zenuwachtiger.

Probeer eerst je huidige voorband qua spanning op 2,4 bar te zetten.
Achter zo'n 2,6.
Nu weet ik niet je lichaamsbouw c.q gewicht dus weet ik even geen voorstel voor de vering voorspanning.

Je kunt uren over banden discussieren...
Ik denk eigenlijk niet dat je balhoofdlagers versleten zijn, dat kun je snel constateren, door hem op de middenbok te zetten en bij de voorpoten pakken en controleren op speling of rare punten bij het draaien.

Omdat je de eerste versie fazer hebt, zou een tekort aan demping en te slappe voorspanning ook parten kunnen spelen. Bij jou is dat nog niet in te stellen.
Iets dikkere voorvorkolie wordt dan wel eens voorgeschreven.
 
nu heb ik het e.e.a gehoord en gelezen of afstellen van vering enzo, dus vraag ik me af of dat het zou kunnen zijn. kan de vering te strak zijn afgesteld, en hoe voelt het als de vering losser staat, of hoe moet het voelen? wat denken jullie?
Misschien een wat suffige tip, maar laat er eens iemand een stukje op rijden die wat meer motor-ervaring heeft. Die kan jou wellicht meteen vertellen wat er aan de hand is. Over het algemeen wordt het weggedrag van de Fazer wel als zeer goed ervaren, dus misschien dat er gewoon iets mis is.
 
Zondag een ritje midden NL (Vianen, Utrecht enz.) gemaakt, erg mooi. Was al met al een bont gezelschap qua motoren: Yamaha Wildstar, Suzuki Intruder, Honda CBF600, BMW Tanker. Onderweg nog wat Fazers tegen gekomen.
 
Bridgestone BT045 is toch al een wat oudere band uit de Bridgestonestal.
Semi sportief volgens mij.
De maat is inderdaad goed, maar qua stuurgedrag enigszins vergelijkbaar met de standaardmontage BT057.
Als je een Michelin Pilot Road of een Metzeler Roadtec Z6 (heb ik er nu op zitten)neemt, krijg je een neutraal stuurgedrag, waarmee je niet een bocht "invalt".
B.v. een BT014 stuurt veel directer (meer een sportband) maar daarmee wordt de voorkant wel veel zenuwachtiger.

Probeer eerst je huidige voorband qua spanning op 2,4 bar te zetten.
Achter zo'n 2,6.
Nu weet ik niet je lichaamsbouw c.q gewicht dus weet ik even geen voorstel voor de vering voorspanning.

Je kunt uren over banden discussieren...
Ik denk eigenlijk niet dat je balhoofdlagers versleten zijn, dat kun je snel constateren, door hem op de middenbok te zetten en bij de voorpoten pakken en controleren op speling of rare punten bij het draaien.

Omdat je de eerste versie fazer hebt, zou een tekort aan demping en te slappe voorspanning ook parten kunnen spelen. Bij jou is dat nog niet in te stellen.
Iets dikkere voorvorkolie wordt dan wel eens voorgeschreven.


bedankt voor de tip!
heb gister de bandenspanning aangepast en dat rijdt alweer stukken beter, durfde 'm weer gewoon de bocht in de laten gaan... *O*
voor stond op 2.1 en achter op 2.9!
 
Misschien een wat suffige tip, maar laat er eens iemand een stukje op rijden die wat meer motor-ervaring heeft. Die kan jou wellicht meteen vertellen wat er aan de hand is. Over het algemeen wordt het weggedrag van de Fazer wel als zeer goed ervaren, dus misschien dat er gewoon iets mis is.

geen suffige tip... zal ik laten doen!
 
Maar het is alleen als ik mn koppeling niet intrek ?

Heb vandaag even geprobeert op te letten, het is een beetje tussen de 5000-7000rpm

Hoi,

Ik denk dat je ketting versleten is.
Ik herken dit.

Als je de koppeling intrek is de ketting onbelast.
Het trillen komt omdat de tanden van de tandwielen versleten zijn, vooral het voor tandwiel.
Als je gaat kijken zul je zien dat je haaientanden hebt.

Ik heb nu op mijn Fazer 95000km staan, dus ik heb enige ervaring...... :+

Gr,
Marcel
 
bedankt voor de tip!
heb gister de bandenspanning aangepast en dat rijdt alweer stukken beter, durfde 'm weer gewoon de bocht in de laten gaan... *O*
voor stond op 2.1 en achter op 2.9!


Bandenspanning kan veel doen.
Op mijn Fazer ('01) reed ik als solo-fiets altijd 2,4 voor en 2,9 achter.


@Damted; zou zwaardere olie in de voorvork echt goed merkbaar zijn? M'n voorvering staat op max. en dat is eigenlijk nog te licht O-)
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

Ik denk dat je ketting versleten is.
Ik herken dit.

Als je de koppeling intrek is de ketting onbelast.
Het trillen komt omdat de tanden van de tandwielen versleten zijn, vooral het voor tandwiel.
Als je gaat kijken zul je zien dat je haaientanden hebt.

Ik heb nu op mijn Fazer 95000km staan, dus ik heb enige ervaring...... :+

Gr,
Marcel

nope :N

maar even met Gijs gepraat, denk dat het toch een stroeve schakel is :(

Even van Wijk gebeld, even een prijsje gevraagd voor:
- kleppen stellen
- NAKS
- ketting

:W geld
 
Bandenspanning kan veel doen.
Op mijn Fazer ('01) reed ik als solo-fiets altijd 2,4 voor en 2,9 achter.


@Damted; zou zwaardere olie in de voorvork echt goed merkbaar zijn? M'n voorvering staat op max. en dat is eigenlijk nog te licht O-)

als je toch andere olie wil opgieten, wissel dan ineens de veren, steek er progressieve in, en je weet niet wat je overkomt als je weer vertrekt!! ik spreek uit ervaring ;)
 
als je toch andere olie wil opgieten, wissel dan ineens de veren, steek er progressieve in, en je weet niet wat je overkomt als je weer vertrekt!! ik spreek uit ervaring ;)
:^
Ik heb dit nooit gedaan.

Wel op het 98 model met iets dikkere vorkolie gewerkt, maar dat gaat weer ten koste van de feedback.
Progressieve veren erin met de juiste olie zal beter werken.
Ongeveer 200 Euro incl arbeidsloon :?
 
:^
Ik heb dit nooit gedaan.

Wel op het 98 model met iets dikkere vorkolie gewerkt, maar dat gaat weer ten koste van de feedback.
Progressieve veren erin met de juiste olie zal beter werken.
Ongeveer 200 Euro incl arbeidsloon :?

Sjah, als je kijkt wat je voor die 200eurotjes in de plaats krijgt... een doe-het-zelver kan van die 200 euro al snel 60 - 70 euro afknijpen....

Ik vind het echt de moeite waard.... m'n motor rijdt beter als voorheen met die veren!!
 
Ik hoop dat het lukt met de kleurscan, laat eens weten wat voor "standaard" kleurcode daar dan uit zou rollen.

Nou, ik ben op stap geweest voor de kleurscan. Da's niet echt een succes geworden.
De kleur is (zoals zij zeggen) nogal transparant, zodat ze niet exact konden bepalen welk kleurnummer/cocktail het precies is. Ze konden hem wel ongeveer namaken....

Daarna ging "de specialist" over naar boekjes met motorkleuren. De vakjes met kleuren waren precies 1 cm hoog en 2 cm breed, met een gaatje er in zodat je deze over de bestaande lak kunt leggen. Uiteindelijk kwam hij met een kleur aan, maar deze bleek een Suzuki kleur te zijn. Was hem niet opgevallen, maar mij wel. En volgens mij was de kleur ook veel te donker. :N

Ik had er geen vertrouwen meer in en ben gewoon weggegaan. Eenmaal thuis maar direct spuitlak bij Japarts besteld.

Zo zie je maar weer. De handelaar waar ik geweest ben staat zeer hoog aangeschreven voor autolakken, maar voor motorlak, moet je toch echt ergens anders zijn.
Dat had iemand volgens mij ook al geschreven...die had dus gelijk. ;)

Goed, zodra de lak binnen is ga ik deze aanbrengen en het resultaat meld ik dan wel weer.
Omdat ik toch moet wachten ga ik gelijk de bevestigingspunten van de Techline kuip een beetje versterken met epoxy, carbon en aluminium. Die zijn namelijk niet echt degelijk. Ook ga ik alu-racegaas in de kuipopeningen (zijkanten) aanbrengen. Voor het spuiten op maat maken en na het spuiten aanbrengen met spoilerkit.
 
als je toch andere olie wil opgieten, wissel dan ineens de veren, steek er progressieve in, en je weet niet wat je overkomt als je weer vertrekt!! ik spreek uit ervaring ;)

Heb er nog even over nagedacht. Heeft geloof ik in mijn geval denk ik geen zin, mijn vering moet direkt al stug zijn en niet progressief :P
Maar ik kan het mis hebben, heb nog nooit bewust met progressieve vering gereden.
 
Heb er nog even over nagedacht. Heeft geloof ik in mijn geval denk ik geen zin, mijn vering moet direkt al stug zijn en niet progressief :P
Maar ik kan het mis hebben, heb nog nooit bewust met progressieve vering gereden.

goh, als het niet te ver is tot hier, kom dan is ff rijden op m'n fazertje he ;)
nee, m'n fietsje niet in de vernieling kome rijde, gewoon is ff het verschil aanvoelen
dan ben je zowiezo overtuigd :+
 
goh, als het niet te ver is tot hier, kom dan is ff rijden op m'n fazertje he ;)
nee, m'n fietsje niet in de vernieling kome rijde, gewoon is ff het verschil aanvoelen
dan ben je zowiezo overtuigd :+
je weet dat dropje een 3 wieleriger fazer heeft he? :+
 
Heeft er iemand nog interesse in een mooie rode Fazer 600 bj 2003, op kenteken aug 2004 ? ongeveer 18.000 km met MIVV titanium uitlaat met E keur, onderspoiler, en hugger. zat zelf aan ongeveer 4500,- te denken. Hij heeft 1200 km geleden (weekendje eiffel) nog een nieuwe bt021 voorband gehad. Achterband en ketting zijn nog in goede staat. edit : originele uitlaat en setje valdoppen krijg je erbij
full
 
Laatst bewerkt:
Heeft er iemand nog interesse in een mooie rode Fazer 600 bj 2003, op kenteken aug 2004 ? ongeveer 18.000 km met MIVV titanium uitlaat met E keur, onderspoiler, en hugger. zat zelf aan ongeveer 4500,- te denken. Hij heeft 1200 km geleden (weekendje eiffel) nog een nieuwe bt021 voorband gehad. Achterband en ketting zijn nog in goede staat. edit : originele uitlaat en setje valdoppen krijg je erbij
[afbeelding]


oooe nice *D ... zo was die van mij vroeger ook :+ hehehe... ooit... in den beginne... voor al het onheil -O- :+
 
heb jullie verlaten voor een aprilia tuono, was een twin liefhebberen ben weer zeer tevreden.

Heb nog 1 onderdeel over van de fazer 1000 bj 2005 :org.demper 2000 km oud
 
goh, als het niet te ver is tot hier, kom dan is ff rijden op m'n fazertje he ;)
nee, m'n fietsje niet in de vernieling kome rijde, gewoon is ff het verschil aanvoelen
dan ben je zowiezo overtuigd :+

Dank je *D Heel vriendelijk van je :}
Ik kom uit Zeeland

Keen heeft gelijk, ik heb een wiel te veel })
full

Beetje onder de dauw, had gevroren die nacht :(
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan