ff xenon ingebouwd

Daniel mt09

MF veteraan
5 sep 2003
3.071
11
Brabant
Foto's zeggen wel genoeg denk ik :9

Eerst de originele H7 lamp
Foto=A6P7K4KI&ext=.jpg


Dan de Philips blue vision
Foto=DPKBG83F&ext=.jpg


En dan de xenon
Foto=6RO6XA7A&ext=.jpg


Xenon samen met GROOT licht :X
Foto=ZJA6H4TN&ext=.jpg

Foto=Z8QLTFMR&ext=.jpg


En zie hier de starter/omvormer
Foto=X4OQ4NR8&ext=.jpg


Dit alles ff snel binnen 10min. aangesloten, nu alleen nog ff op me eigen setje wachten en dan kan deze weer terug in me auto 8-)
 
Persoonlijk vind ik die blauwe lampen niet echt prettig, als onschuldige tegenligger :X

Sorry hoor, maar dit vind ik nou (even persoonlijk) thuishoren in de categorie niet onderbouwd gezeur :W .

Even afgezien van de aftermarket-blingbling-xenonlampen (10K of liefst nog blauwer :X ) is xenonlicht helemaal niet blauw, maar gewoon heel erg kraakhelder wit (4500K - 6000K). En dat kan niet worden gezegd van halogeenlampen. Die geven geel (ca 3400K) licht. En tussen het massale halogeenlicht valt xenon met z'n echt witte licht direct op en vertalen we de lichtkleur naar blauw, omdat we halogeenlicht tussen onze oortjes onterecht als wit licht beoordelen.

Ik zal niet de enige zijn die zich herinnert dat, toen halogeenlicht z'n intrede deed tussen de gevestigde, bijna oranje schijnende 45W/40W duplo-kaarsen (wie heeft ze nog ? :P ), er soortgelijke geluiden de kop op staken over dat yuppie-maar-o-zo-irri-halogeenlicht (wat voor wit licht door moest gaan).

Het diepblauwe/violette schijnsel dat vaak in de randen wordt waargenomen ontstaat door breking van het lichtspectrum in de lens (alleen bij de z.g. lenslampen).
Maar een lens met een halogeenpit erachter kleurt in de rand net zo blauw/violet als bij een xenonlamp. Natuurwet.
Bij een xenonlamp icm met een facetspiegel (reguliere reflector achter helder glas, zoals bij deze Kawa van de TS, treedt dit verschijnsel niet op.
 
Heeft weinig nut.. Met xenon heb je groot licht alleen nodig voor seinen, twee lampen xenon, en iedereen gaat (terug)seinen... bovendien trekt dat bij starten je accuplaten krom.
 
Sorry hoor, maar dit vind ik nou (even persoonlijk) thuishoren in de categorie niet onderbouwd gezeur :W .

Even afgezien van de aftermarket-blingbling-xenonlampen (10K of liefst nog blauwer :X ) is xenonlicht helemaal niet blauw, maar gewoon heel erg kraakhelder wit (4500K - 6000K). En dat kan niet worden gezegd van halogeenlampen. Die geven geel (ca 3400K) licht. En tussen het massale halogeenlicht valt xenon met z'n echt witte licht direct op en vertalen we de lichtkleur naar blauw, omdat we halogeenlicht tussen onze oortjes onterecht als wit licht beoordelen.

Ik zal niet de enige zijn die zich herinnert dat, toen halogeenlicht z'n intrede deed tussen de gevestigde, bijna oranje schijnende 45W/40W duplo-kaarsen (wie heeft ze nog ? :P ), er soortgelijke geluiden de kop op staken over dat yuppie-maar-o-zo-irri-halogeenlicht (wat voor wit licht door moest gaan).

Het diepblauwe/violette schijnsel dat vaak in de randen wordt waargenomen ontstaat door breking van het lichtspectrum in de lens (alleen bij de z.g. lenslampen).
Maar een lens met een halogeenpit erachter kleurt in de rand net zo blauw/violet als bij een xenonlamp. Natuurwet.
Bij een xenonlamp icm met een facetspiegel (reguliere reflector achter helder glas, zoals bij deze Kawa van de TS, treedt dit verschijnsel niet op.


:} :} had het zelf niet beter kunnen verwoorden, maar als ik het in me auto weer zet (lenslamp) krijg ik idd het violette
 
Sorry hoor, maar dit vind ik nou (even persoonlijk) thuishoren in de categorie niet onderbouwd gezeur :W .En tussen het massale halogeenlicht valt xenon met z'n echt witte licht direct op en vertalen we de lichtkleur naar blauw
Bedankt voor het onderbouwen van mijn gezeur *O*
En ik blijf het toch niet echt prettig vinden, maar TS onderkent dat probleem gelukkig, en heeft dat afgevangen door een kapje te monteren.
 
Xenon is fijn als je in je donkervoort rijdt en er zo'n PC-hoofdstraat mobiel achter je rijdt, die heerlijk in je binnenspiegel schijnt... :X

Verder niks mis mee, het geeft tenminste fatsoenlijk licht. :Y
 
Xenonlicht heeft enige tijd nodig om op te starten. Het gebruik van een aparte lamp voor grootlicht heeft daarom geen zin. Bovendien is vaak kort opstarten van een xenonlamp slecht voor de electronica. Als je een bi-xenon lamp hebt, kan het weer wel, omdat dan de brandpuntsafstand van de lamp wordt gewijzigd (de lamp beweegt binnen de lampunit). Duurdere auto's met bi-xenon kunnen een beweegbare reflector / lens hebben.
 
Xenonlicht heeft enige tijd nodig om op te starten. Het gebruik van een aparte lamp voor grootlicht heeft daarom geen zin. Bovendien is vaak kort opstarten van een xenonlamp slecht voor de electronica. Als je een bi-xenon lamp hebt, kan het weer wel, omdat dan de brandpuntsafstand van de lamp wordt gewijzigd (de lamp beweegt binnen de lampunit). Duurdere auto's met bi-xenon kunnen een beweegbare reflector / lens hebben.

Ja maar als ze net opstart is het wel het mooiste licht om te zien, heb met de auto ook al geexperimenteerd met de 12000K lampen maar dat 'paarse utraviolette' licht zie je nog geen f*ck.
Dus rij nu lekker met de 6500K en dat is meer als genoeg.
Enne wel klote dat ik was vergeten om een 15amp ipv 10amp zekering te plaatsen.
 
Blue-vision, Xenon, Vision-plus....
Tja...het blijft toch aardig geld dat Xenon.
Heb nu sinds een paar weken Nightguide 3 in 1 van Philips erin en dat vind ik zelf een hele wereld van verschil uitmaken. Weet nou niet meer precies de indeling maar het komt hier op neer dat er het lichtveld in 3 vlakken is verdeeld met 3 soorten licht. Een safety gedeelte geel licht, een comfort gedeelte cool wit licht wat vooral de hoeveelheid extra licht bepaalt (tot 50%) en een gedeelte blauw licht voor het uitlichten van de bewegwijzering. Kan nu al zeggen dat ik dat het geld (iets van 30 euri) meer dan waard vind. En het is gewoon een H4 lamp dus geen gelul met ombouwen etc. Zijn er nog meer mensen met ander licht dan standaard? en wat is jullie ervaring dan met Xenon op de motor want autos moeten verplicht een hogedruk schoonmaak eenheid hebben en hij moet bij hoeken meer dan 10% zichzelf weer horizontaal kunnen richten....hoe zit dat op de motor????????
 
Blue-vision, Xenon, Vision-plus....
Tja...het blijft toch aardig geld dat Xenon.
Heb nu sinds een paar weken Nightguide 3 in 1 van Philips erin en dat vind ik zelf een hele wereld van verschil uitmaken. Weet nou niet meer precies de indeling maar het komt hier op neer dat er het lichtveld in 3 vlakken is verdeeld met 3 soorten licht. Een safety gedeelte geel licht, een comfort gedeelte cool wit licht wat vooral de hoeveelheid extra licht bepaalt (tot 50%) en een gedeelte blauw licht voor het uitlichten van de bewegwijzering. Kan nu al zeggen dat ik dat het geld (iets van 30 euri) meer dan waard vind. En het is gewoon een H4 lamp dus geen gelul met ombouwen etc. Zijn er nog meer mensen met ander licht dan standaard? en wat is jullie ervaring dan met Xenon op de motor want autos moeten verplicht een hogedruk schoonmaak eenheid hebben en hij moet bij hoeken meer dan 10% zichzelf weer horizontaal kunnen richten....hoe zit dat op de motor????????

Ach ja wat is veel geld, heb het voor 100 euro en bouw het gewoon zelf in, hooguit 10min. werk.
Die philips nightvision zijn 42 euri voor h7 en wie weet hoelang ze meegaan, kunnen na een maand stuk zijn, ik rij al 4 jaar met xenon in me koekblik rond en heb er nog nooit wat mee gehad. ( heb hetzelf ingebouwd).

Alleen die automatische hoogteverstelling lijkt me vrij moeilijk gaan op de motor, aangezien die bij de auto op de achteras zit, met een leuk systeempje en ik zou niet weten hoe je hogedruk koplampsproeiers zou moeten monteren op de motor. ( op een nette manier dan).

Maar vindt het allemaal beetje kul, als iedereen nou zorgt dat ie z'n spullen voor elkaar heeft ( verlichting ed) hadden we al dat gezeik ook niet gehad *O*
Maar ja ik zie wel hoe of wat
 
Hoort er op die dingen niet een soort automatische richt instelling te zitten die ervoor zorgt dat de bundel niet verblindend werkt....?
Voor auto's is dit omschreven in het Voertuigreglement (zowel voor levering af fabriek als voor retrofit). Voor motoren echter niet. Daarom is er ook voor motoren geen verplichting voor een automatische lichthoogteverstelling (3x woordwaarde ;) ) en voor een wis-was installatie.

Volgens de geruchten zou de BMW overigens met de K1200LT volgend jaar als eerste productiemotor met xenonlicht op de markt komen. Andere merken (Yamaha) hebben wel geëxperimenteerd, maar zijn nooit overgegaan tot daadwerkelijke (productiematige) inbouw van de gasontladingslamp. Zal wel weer een retedure optie zijn i.c.m. het ESA -O-
 
Ja dan mag het natuurlijk wel wat gaan kosten.

Maare wat is nu het exacte verschil tussen een D2S en een D2R lamp.

Ik weet niet anders dat een D2S voor lens lampen zijn en dan waar het lichtbeeld al in de lens zelf zit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan