File rijden en vrachtwagens

De trekker heeft 2 remkringen en dan heb je nog een remkring voor de trailer.

De remkracht wordt bepaald door de voorijling (varierend van 0,2 bar tot 1 bar) afhankelijk van merk en type trekker en trailers / aanhangers je er achter hebt. Dit is alleen met goedkeuring van de fabrikant te veranderen.

De remkracht wordt bepaald door je ALR ventiel in de trailer. Dus wanneer je remt gaan je remlichten branden. Deze sturen het voorijlingsventiel aan waardoor de trailer al gaat remmen. Op dat moment bereikt de lucht het ALR, waarna er verder op luchtdruk wordt geremd.

Wel vind ik het raar dat de dolly een eigen remkring heeft. Je sluit toch ook gewoon 1 geel en 1 rood handje aan? Dat zou betekenen dat je maar 1 kring naar achteren hebt zitten.
 
Wel vind ik het raar dat de dolly een eigen remkring heeft. Je sluit toch ook gewoon 1 geel en 1 rood handje aan? Dat zou betekenen dat je maar 1 kring naar achteren hebt zitten.

Op onze huidige trekkers gaat dat wel zo, maar tot een drie maanden geleden hadden wij op de oude trekker een blauwe aansluiting erbij.

De druk op de hele combinatie werd door gewoon via rode opgebouwd, en de gele was voor de sturing van de remmen van het achterste deel van de trailer. De blauwe stuurde de remmen van de dolly aan.

Dus uiteindelijk zat het zo: (blijkt dat ik me er een verteld heb, waren er 5 luchtkringen, waarvan 4 voor de remmen) -O-

- Normale drukkring (luchtgeveerde stoel etc.)
- Gele opleggerkoppeling
- Blauwe dollykoppeling
- Remsysteem voorassen trekker
- Remsysteem achterassen trekker

Daarnaast zit (ook op de huidige trekker) naast de gewone stekkers nog een stekker om apart de zwaailampen van de oplegger in te kunnen schakelen. Dit paste niet meer in de 16-polige stekker erbij, dus daar zit een aparte stekker voor. Waarom de zwaailampen op de oplegger apart inschakelbaar? Om in het donker de begeleidingsvoertuigen niet horensdol te krijgen.

Op het dashboard zaten in de oude MAN van ons ook twee hendels:

- Normale parkeerrem
- "rempedaal" van de dolly.

De trekker en de oplegger zelf remde gewoon dmv het rempedaal. Ik vond dit fijner rijden als met de nieuwe TGA, waar de dolly inmiddels ook voor is omgebouwd naar een normaal geel/rood remsysteem.

Voordeel van de dolly apart remmen was dat, gezien het een enkelas dolly is, als het nodig was je met een beetje remmen op alleen de dolly deze kon laten "driften". Niet zo goed voor de banden, maar wel handig als je niet goed de bocht om kon komen, door het inkomende gewicht van de dieplader de dolly de bocht om duwen door die even te laten slippen. Nu kan dat niet meer.
 
aha, zit het zo.

Wij werken niet met dit soort dollies, maar gewoon een module combinatie. wel naloopdollies. (Lengte transporten)

Heb het zelf ook een tijd gedaan. (Mammoet Europe in Schiedam)

Grtz,

Hermen
 
Laatst bewerkt:
Ah, okeej, Mammoet is wel bekend ja....

Wij reden met de oude combinatie voor vd Vlist als charter, tegenwoordig wordt de dolly steeds minder gebruikt en rijden we regelmatig voor een lokale machinefabriek, met name zwaar en breed, steeds minder lang of hoog...
 
Terug
Bovenaan Onderaan