frustie topic: auto's die fietsers voorrang VERLENEN

niet volgen van voorrangregels rondom rotonde/afslaan staat

  • Prima, geven en nemen... komt alles goed

    Stemmen: 14 19,4%
  • Alleen als je niemand achter je hebt rijden

    Stemmen: 3 4,2%
  • Ben je helemaal betoeterd? Je houdt alles op!

    Stemmen: 3 4,2%
  • Doodzonde, rbw invorderen!

    Stemmen: 3 4,2%
  • doodzonde, dader eindeloos rondjes laten rijden op een immer

    Stemmen: 2 2,8%
  • niet doen, volg de regels en alles gaat soepeler

    Stemmen: 47 65,3%

  • Totaal aantal stemmers
    72

tmoons

MF veteraan
7 jan 2004
4.373
158
AAARRGGG.... Eeven de frustraties eruit.

Net onder weg naar "de zaak" rij ik over de N197 een mooie nieuwe N-weg (uiteraard met inhaalverbod..) en 2 rotondes waar de fietsers gescheiden zijn van de hoofdrijbaan.
EN waar de fietsers GEEN (dus... GEEN...) voorrang hebben.
Ohja... waar de fietsers dus GEEN voorrang hebben...

Regelmatig zie ik dan van die nobelen koekblikkers... Met een hele sliert auto's achter zich aan (want ze zijn waarschijnlijk in hun eentje de wereld aan het redden van CO2 overlast ofzo:?) Die dan bij de rotonde een fietser waarnemen en BAM vol in de ankers en de verschrikt kijkende fietser bijna "at gun point" dwingen over te steken (want... had ik al gezegd... fietser heeft geen voorrang...en verwacht dit dus ook niet te krijgen, het is hier nog geen Amsterdam centrum of Utrecht.)

Nu is die situatie niet zo erg (Want als ik het ZIE rij ik meestal de andere kant op :W ...)
Echter... helaas ... pindakaas... Soms zit ik gevangen achter zo'n IQ-uitgedaagd persoon... Zo'n mevrouw( Sorry... dames... meestal vrouwen die dit doen) Die denk dat het altijd rustig is op de weg omdat ze haar binnen spiegel toch niet gebruikt (eigenlijk geen enkele spiegel... Enkel om haar smoelwerk-plamuur-job te bekijken) die dan aangekomen bij de rotonde eerst lekker vlot (remmen... die moet je sparen anders gaan ze stuk) de rotonde opdraait... En dan TADAAAA een fietser (Had ik al gezegd dat... geloof het wel he..?) ontwaard .... BAM vol in de ankers...

ohja... binnenspiegel?

Hang je dan als motor rijder... Op een 2 baans rotonde niets aan de hand...als je tenminste niet ingesloten zit, maar die N197 rotondes zijn niet mega breed...
WAAROM doen mensen dat?!

De frustie kwam ook vooral om dat mijn (vrouwelijke) collega doodleuk zegt.. Ja dat is toch heel normaal om een fietser voorrang te geven? Waarop ik antwoord dat het niet de bedoeling is dat iedereen zomaar eigen regels bedenkt. Zegt ze doodleuk, jouw regels gelden niet voor anderen??? :? :? (WTF?)

Mijn antwoord was toen: Ik heb de wegenverkeerswet niet bedacht... was ze heel boos... ik snap het niet ? Tot slot heb ik maar gezegd dat ik hoop dat ze me komt opzoeken als ik in het ziekenhuis lig... Oeh... Ook niet leuk vond ze.


Hou je gewoon aan de vorrang en richting aangeef regels, hoe moeilijk kan het zijn??

zo... nu weer verder met de vrijdag.
 
Laatst bewerkt:
Net onder weg naar "de zaak" rij ik over de N197 een mooie nieuwe N-weg (uiteraard met inhaalverbod..) en 2 rotondes waar de fietsers gescheiden zijn van de hoofdrijbaan.
EN waar de fietsers GEEN (dus... GEEN...) voorrang hebben.
Ohja... waar de fietsers dus GEEN voorrang hebben...
Telkens ik zoiets lees denk ik:
dus de fiets heeft wel voorrang...
tot ik op streetview de plek bekeek...

De fiets heeft dus GEEN, ik herhaal GEEN, voorrang...
die koekblikken van tegenwoordig....
 
hmmz tis vrijdag, dus hoop dat ik nou niet in het welbekende vrijdagtopic trap :X

Waar basseer jij op dat die fietsers geen voorrang hebben?

En even mierenneuken: verkeersregels als deze staan niet in de wegenverkeerswet (wvw) maar in het reglement verkeersregels en verkeerstekens (rvv) :+
 
Ik ken het..., en dan vooral zoals je zegt BOVEN OP DE REM, i.p.v. rustig snelheid verminderen en even een lichtseintje geven. Gebeurt vooral als je zelf in een bocht op een rotonde o.i.d. afkomt. :')
 
Laatst bewerkt:
AAARRGGG.... Eeven de frustraties eruit.

...
De frustie kwam ook vooral om dat mijn (vrouwelijke) collega doodleuk zegt.. Ja dat is toch heel normaal om een fietser voorrang te geven? Waarop ik antwoord dat het niet de bedoeling is dat iedereen zomaar eigen regels bedenkt. Zegt ze doodleuk, jouw regels gelden niet voor anderen??? :? :? (WTF?)

Mijn antwoord was toen: Ik heb de wegenverkeerswet niet bedacht... was ze heel boos... ik snap het niet ? Tot slot heb ik maar gezegd dat ik hoop dat ze me komt opzoeken als ik in het ziekenhuis lig... Oeh... Ook niet leuk vond ze.
...

Ach, tis een vrouw moet je maar denken.
2 keuzes: afstand houden of er bovenop duiken.
 
Laatst bewerkt:
hmmz tis vrijdag, dus hoop dat ik nou niet in het welbekende vrijdagtopic trap :X

Waar basseer jij op dat die fietsers geen voorrang hebben?

En even mierenneuken: verkeersregels als deze staan niet in de wegenverkeerswet (wvw) maar in het reglement verkeersregels en verkeerstekens (rvv) :+

Ik gok dat het hier is:
Google Maps

en als je daar street-viewed... dan zie je dat de fietsers haaientandjes krijgen?
 
Dat men een fietser voor laat, vind ik eigenlijk een goede zaak: Mits het bijvoorbeeld regent, en/of de verkeersdrukte er bij past. Zie het als iemand die enkel twee croissantjes en een blikje fris wilt afrekeken even voor laten gaan bij de supermarkt. Echter ga je dat ook niet doen als er nog vijf anderen achter jou en de lichte shopper staan: gewoon om alles vlot en voorspelbaar te houden voor iedereen.

Ook is het jammer dat diezelfde fietsers zelf vaak compleet blind zijn voor bijvoorbeeld zebrapaden en verlichting, constant met de handen aan de blackberry en zonder verlichting fietsen, daarmee vernietig je weer alle goodwill van mijn kant.
 
@wegmisbruiker: die rotondes waar de fietsers WEL voorrang hebben... zie ik ze zelf wel en weet ik dus dat de autos er iets mee gaan doen.
maar die godvergeten malloten die vinden dat ze de regels voor zichzelf moeten aanpassen... die medemens... :(

@motoMarz: helaas meestal zijn ze niet "op-duik-baar" :) (en mijn vrienden zeggen al dat ik geen "standaards"heb ;)

de mapview korte url:
Google Maps
 
Ik erger mij er ook een beetje groen en geel aan. Leuk als er niemand achter je rijdt...
Ik fiets ook regelmatig. Krijg dan ook regelmatig voorrang terwijl ik het niet heb. Maar dan ben ik ben toch al afgeremd. Meestal blijf ik gewoon wachten en wijs eens op de haaien tanden, maarja echt snappen doen die mensen dat ook niet....
Zag pas in de motoplus staan, bij de theorieopfrisvragen. "Onnodig voorrang verlenen is onzekerheid in het verkeer!"
 
wat Part 66 zegt.... VOORSPELBAARHEID... dat is waarom we regels maken toch? dat we allemaal ongeveer weten wat we kunnen verwachten?
 
@wegmisbruiker: die rotondes waar de fietsers WEL voorrang hebben... zie ik ze zelf wel en weet ik dus dat de autos er iets mee gaan doen.
maar die godvergeten malloten die vinden dat ze de regels voor zichzelf moeten aanpassen... die medemens... :(

Ze passen de regels niet voor zichzelf aan, ze kijken gewoon geen tekens en borden.
Dat is ook veel te moeilijk als je al moeite hebt je voertuig fatsoenlijk over een rotonde te sturen.....
 
@wegmisbruiker: die rotondes waar de fietsers WEL voorrang hebben... zie ik ze zelf wel en weet ik dus dat de autos er iets mee gaan doen.
maar die godvergeten malloten die vinden dat ze de regels voor zichzelf moeten aanpassen... die medemens... :(

@motoMarz: helaas meestal zijn ze niet "op-duik-baar" :) (en mijn vrienden zeggen al dat ik geen "standaards"heb ;)

de mapview korte url:
Google Maps
adem in....adem uit....adem in....adem uit.... :+
Tja, sommige situaties zijn onduidelijk en ach, waarom zou je je hier nou zo druk om maken.
En als je vol in de ankers moet dan zit je d'r te dicht op O-)

maar ik snap je frustratie wel hoor, steeds meer weggebruikers doen maar wat want ze weten het gewoon niet
Ik ga dagelijks op de trapfiets naar het werk, daarbij word ik met grote regelmaat bijna van m'n fiets afgereden en krijg ook soms zomaar voorrang en alles daar tussenin.
 
Laatst bewerkt:
Je bent dus gefrusteerd,
maar je weet zelf ook dat je hier gewoon op kan en moet anticiperen.
Fietsers zijn trouwens kwetsbaar en daardoor ook beschermd bij de wet.
Vind er op zich niets mis mee (alhoewel die fietsvrijstaat genaamd amsterdam wel erg ver gaat).
Daar komt bij dat je wanneer je voorrang hebt, je het nog niet mag nemen.

Maar je niet dik :)
 
Laatst bewerkt:
En als je vol in de ankers moet dan zit je d'r te dicht op O-)

Dat klopt helaas niet.

Als je besluitvaardig rijdt en goed aangeeft wat je gaat doen zul je nooit iemand achterop hebben, zelfs geen bumperklever.

Maar die types die te kennen geven iets te gaan doen en daarna toch iets anders doen zijn linkerds!
 
Je bent dus gefrusteerd,
maar je weet zelf ook dat je hier gewoon op kan en moet anticiperen.
Fietsers zijn trouwens kwetsbaar en daardoor ook beschermd bij de wet.
Vind er op zich niets mis mee (alhoewel die fietsvrijstaat genaamd amsterdam wel erg ver gaat).
Daar komt bij dat je wanneer je voorrang hebt, je het nog niet mag nemen.

Maar je niet dik :)
Moeten ze ook bij motorrijders doen })
 
Frustratie... ja..
Maar nu niet meer.. gedeelde smart... is VEEEEEL minder smart dan niet gedeelde smart.

Regels zijn bedacht om de omgang tussen ons allen "soepelere" voorspelbaar/gestructureerd te maken... als je dan afwijkt... krijg je gezeik.

en het het ergste is dan dat de mensen die de voorrang verlenen niet snappen wat ze fout doen...
 
Wat een opgefokt zooitje, die motorrijders... ;)

Mensen in het verkeer doen nou eenmaal onvoorspelbare dingen, daar zul je mee moeten leren leven. :Z

Soms pakt het leuk uit voor je, soms niet. :/

Bedenk maar dat je zelf je gelukkig wèl altijd keurig aan alle regeltjes houdt. :Y :Y
 
Nou ja, zie het maar zo; gelukkig schijnt het zonnetje weer ;)

''Het komt wel goed schatje'' :P
 
Bedenk maar dat je zelf je gelukkig wèl altijd keurig aan alle regeltjes houdt. :Y :Y

Niet dus :X

Al durf ik met een gerust hart te zeggen dat onbewust een regel/teken negeren gevaarlijker is dan bewust.
Het is uiteraard geen garantie dat het bij een bewuste overtreding niet mis kan gaan, al is die garantie wel een stuk kleiner bij een onbewuste overtreding.
 
Laatst bewerkt:
bij mij is het op een of andere manier ALTIJD de LAATSTE doos die stopt |( als ze gewoon doorrijd ben ik net zo snel _O- wil er nog eens eentje de weg blokkeren en dan een uitleg over waar spiegels zitten en waar ze voor dienen })
 
Niet dus :X

Al durf ik met een gerust hart te zeggen dat bewust een regel/teken negeren gevaarlijker is dan onbewust.
Het is uiteraard geen garantie dat het bij een bewuste overtreding niet mis kan gaan, al is die garantie wel een stuk kleiner bij een onbewuste overtreding.

??? :? ??
 
Terug
Bovenaan Onderaan