frustie topic: auto's die fietsers voorrang VERLENEN

niet volgen van voorrangregels rondom rotonde/afslaan staat

  • Prima, geven en nemen... komt alles goed

    Stemmen: 14 19,4%
  • Alleen als je niemand achter je hebt rijden

    Stemmen: 3 4,2%
  • Ben je helemaal betoeterd? Je houdt alles op!

    Stemmen: 3 4,2%
  • Doodzonde, rbw invorderen!

    Stemmen: 3 4,2%
  • doodzonde, dader eindeloos rondjes laten rijden op een immer

    Stemmen: 2 2,8%
  • niet doen, volg de regels en alles gaat soepeler

    Stemmen: 47 65,3%

  • Totaal aantal stemmers
    72
Andere mensen kunnen gewoon niet rijden (het zij in de auto, op de fiets of op de motor). Daarom moet je ze goed in de gaten houden, om de fouten die zij maken op te vangen. :Y
 
Mensen moeten gewoon minder egoistisch zijn en de regels leren volgen.

Nog een leuke, voorrangsbaan, komt er iemand voor mij de baan op waarvoor ik moet vertragen. Op dat moment kijk ik in mijn spiegels en zie ik de eerste 1000 meter geen enkel andere weggebruiker in mijn rijrichting. Vervolgens rijdt die persoon die mij net deed vertragen 60 waar 70 mag. Zo'n actie kan je toch alleen verklaren uit pure onverschilligheid?
 
Mensen moeten gewoon minder egoistisch zijn en de regels leren volgen.

Nog een leuke, voorrangsbaan, komt er iemand voor mij de baan op waarvoor ik moet vertragen. Op dat moment kijk ik in mijn spiegels en zie ik de eerste 1000 meter geen enkel andere weggebruiker in mijn rijrichting. Vervolgens rijdt die persoon die mij net deed vertragen 60 waar 70 mag. Zo'n actie kan je toch alleen verklaren uit pure onverschilligheid?

Of slechte ogen.....
 
Je plaats op de weg is bepalender bij een rotonde met één rijstrook.
Binnenkant rijden: Je verlaat hem niet.
Buitenkant rijden: Je verlaat hem wel.
Ik weet niet waar jij rond rijdt natuurlijk, maar bij mij zijn de simpele (mini) rotondes niet zo breed dat ze het toelaten om voor te sorteren naar rechts of links. Misschien met de motor wel, ja.
 
Bestuurders die op een voorrangsbaan 3den voor laten probeer ik te kutten door zelf tijdig een inhaal actie te starten om alsnog die persoon die onrechtmatig gebruik kan maken van voorrang te laten wachten. Altijd leuk als er dan een paar auto's volgen en die persoon die stopte daar als een debiel moet blijven staan.

Regels zijn regels en ze zijn er voor u en ik. Ik probeer altijd van uit mijn meest empathisch perspectief naar situaties te kijken, een foutje is immers snel gemaakt! Als die meest empathische ik dan toch moet besluiten dat het doelbewust is, met een "ik heb schijt aan regels mentaliteit". Dan wordt mijn rijstijl net iets offensiever.
Dit! :^

Heel vergevend bij fouten van anderen - absoluut niet bij eikels.
 
Ik weet niet waar jij rond rijdt natuurlijk, maar bij mij zijn de simpele (mini) rotondes niet zo breed dat ze het toelaten om voor te sorteren naar rechts of links. Misschien met de motor wel, ja.

Met de auto ook, rotondes zijn in de regel breder dan auto's.
Probeer maar ;)
 
Misschien rijd je zelf te hard die uitritconstructie op waardoor mensen twijfelen of je wel gaat stoppen.

Wat te hard is? 20/25 km/h
You do the math....
Denk aan max 10km/h. Men stopt dus op de plek waar de fietser nu is - voor het verkeer van rechts,
full
 
Denk aan max 10km/h. Men stopt dus op de plek waar de fietser nu is - voor het verkeer van rechts,[afbeelding]

10 km/h is niks mis mee, in dat geval heb je te maken met dromers, mensen die de regels niet kennen of slechte ogen.
 
Laatst bewerkt:
Zelfde bij ons in de woonwijk: ik kom van rechts en van een duidelijke drempel af. Ik heb dus GEEN voorrang en dat zou iedereen makkelijk kunnen zien. Kom toch regelmatig iemand tegen die voor mij stopt en vriendelijk zwaait...ik blijf gewoon koppig staan net zolang hij weer door rijd. ;) Het ergste er van is dat je aan hun gezicht al kunt zien dat ze er niets van begrijpen.. B|

Dat is ook niet zo vreemd, want jurisprudentie hierover is nogal onduidelijk. Een collega passeert onderweg vanaf zijn huis ook zo'n uitrit en daar kwam ook een keer een auto uitgereden die niet stopte met een aanrijding tot gevolg. Iedereen die de Street View foto's zat was ervan overtuigd dat dit een uitrit betrof, echter de rechter oordeelde anders en mijn collega kon voor de schade opdraaien. Tegenpartij kwam volgens de rechter van rechts en de wetgever heeft (in de optiek van de rechter) met een uitrit iets bedoeld als de uitrit van een garage of een fabrieksterrein, maar geen doorlopende straat.

Sinds die tijd stop ik ook bij dat soort "uitritten" tenzij ik zeker weet dat de ander gaat stoppen.
 
Dat is ook niet zo vreemd, want jurisprudentie hierover is nogal onduidelijk. Een collega passeert onderweg vanaf zijn huis ook zo'n uitrit en daar kwam ook een keer een auto uitgereden die niet stopte met een aanrijding tot gevolg. Iedereen die de Street View foto's zat was ervan overtuigd dat dit een uitrit betrof, echter de rechter oordeelde anders en mijn collega kon voor de schade opdraaien. Tegenpartij kwam volgens de rechter van rechts en de wetgever heeft (in de optiek van de rechter) met een uitrit iets bedoeld als de uitrit van een garage of een fabrieksterrein, maar geen doorlopende straat.

Sinds die tijd stop ik ook bij dat soort "uitritten" tenzij ik zeker weet dat de ander gaat stoppen.
Ik kwam deze http://www.autoweek.nl/vraagantwoord.php?id=495
link tegen met hetzelfde verhaal eigenlijk. Ondanks dat er jurisprudentie is, blijkt dus de praktijk een lastig verhaal. Zeker als je voor het eerst ergens langs komt rijden (en toevallig geen jurisprudentie op zak hebt :+) kan ik me het wel voorstellen dat je geen risico wilt nemen.
 
Ik weet niet waar jij rond rijdt natuurlijk, maar bij mij zijn de simpele (mini) rotondes niet zo breed dat ze het toelaten om voor te sorteren naar rechts of links. Misschien met de motor wel, ja.

In Noorwegen is links op de rotonde rijden en wel afslaan goed voor een boete!
 
Mensen moeten gewoon minder egoistisch zijn en de regels leren volgen.

Nog een leuke, voorrangsbaan, komt er iemand voor mij de baan op waarvoor ik moet vertragen. Op dat moment kijk ik in mijn spiegels en zie ik de eerste 1000 meter geen enkel andere weggebruiker in mijn rijrichting. Vervolgens rijdt die persoon die mij net deed vertragen 60 waar 70 mag. Zo'n actie kan je toch alleen verklaren uit pure onverschilligheid?
Jij reed te snel. Die persoon heeft daarom het recht om jou te hinderen bij zijn of haar manoeuvre.
 
Een rotonde buiten de bebouwde kom dus fietsers moeten stoppen:
Ik wil de rotonde afrijden met de les auto(met vrouwelijke instructeur), er reden 2 fietsen die door wilde rijden. het eerste wat mijn instructeur deed was op de toeter drukken en zeggen dat ik gewoon door moest rijden.
Sindsdien krijg je bij mij alleen voorrang als je het hoort te krijgen en niet omdat het sociaal is zodat de auto achter mij de noodstop mag doen...
 
Een rotonde buiten de bebouwde kom dus fietsers moeten stoppen:

Waar in de wet staat dat fietsers op een rotonde buiten de bebouwde kom moeten stoppen? Zolang er niets staat aangegeven met borden en/of haaientanden gelden daar geen andere regels.

En om het weer lekker ingewikkeld te maken, zelfs als er wel haaientanden staan, maar het fietspad loopt rond mee met de rotonde, betekent het niet dat die fietsers moeten stoppen, want haaientanden hebben alleen betekenis voor kruisende wegen en geen invloed op de regel "afslaand verkeer laat doorgaand verkeer voorgaan".

Er zijn voldoende richtlijnen voor wegbeheerders die aangeven dat als er haaientanden op een rotonde worden gelegd dat de fietsers bij het kruisen van de toevoer/afvoerweg van de rotonde weg worden geleid en een paar meter vanaf de rotonde haaks de weg moeten oversteken. Alleen dan is het een kruising van wegen waarbij haaientanden betekenis krijgen.

Strikt genomen volgt de fietser die doorfietst bij haaientanden op een fietspad dat de rotonde volgt, gewoon de verkeersregels. Al is hij wel suicidaal, maar je hoort hem voor te laten gaan.
 
Ik reed een tijd terug met de auto over een rotonde bij ons in het dorp. Kom daar elke dag dus ken het plekkie goed. Rotonde heeft voorrang op fietsers.
Ik moest 3/4 rond. Bij 2/4 kijk ik daar altijd kort naar rechts of ik ook mijn voorrang krijg van datgene wat de rotonde op wil draaien. Dus ik kijk even naar rechts, kijk weer voor me e "bam" knal zo onder de bak van een busje dat zelf ook een noodstop moest maken omdat de politieauto die daarvoor reed stopte om een fietser voorrang te verlenen (wat die fietser dus niet had). Politieautootje rijdt door en ik kon aan de kant met het busje om de schade af te handelen :(
 
Terug
Bovenaan Onderaan