Utrechtterror
MF veteraan
- 20 jul 2008
- 14.785
- 90
Whahadan ligt ze al op je motorkap ben je alvast een stap verder
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Whahadan ligt ze al op je motorkap ben je alvast een stap verder
Dat klopt niet. Het is een losliggend fietspad en daarmee geen onderdeel van de rotonde. Je komt feitelijk na het verlaten van de rotonde een kruising tegen waar de kruisende weg een fietspad is. Zonder haaientanden of borden betekent dat dat je fietsers van rechts voor laat, met haaientanden of borden is het afhankelijk hoe die geplaatst staan.
Bij het naderen van de rotonde idem dito, je passeert eerst een kruising met het fietspad voordat je de rotonde oprijdt.
Dat klopt niet. Het is een losliggend fietspad en daarmee geen onderdeel van de rotonde. Je komt feitelijk na het verlaten van de rotonde een kruising tegen waar de kruisende weg een fietspad is. Zonder haaientanden of borden betekent dat dat je fietsers van rechts voor laat, met haaientanden of borden is het afhankelijk hoe die geplaatst staan.
Bij het naderen van de rotonde idem dito, je passeert eerst een kruising met het fietspad voordat je de rotonde oprijdt.
Dit maakt deze specifieke situatie discutabel.. Er staat mij iets van bij dat als het fietspad binnen 8 meter van het kruispunt (hier dus de rotonde) kruist, dat dan nog steeds de regel: 'rechtdoor op de zelfde weg' geldt... Maar natuurlijk kan ik dat nergens terug vinden
Edit:
Gevonden! Dit vind ik op wikipedia: Een weg bestaat in de regel uit een of meer rijbanen en fietspaden, gescheiden door trottoirbanden, vangrails of bermen, en met bermen aan weerszijden.
een weg is van sloot tot sloot of van tuinhekje tot tuinhekje, dit is mij geleerd in mijn opleiding tot rijinstructeur.. Dus ongeacht of het een vrijliggend of aanliggend fietspad is, hij is onderdeel van de weg...
Dat voorgang geven waar het niet hoor/mag is echt dodelijk irritant, ik kom tijdens mijn dagelijkse rit langs diverse oversteekplaatsen waar fietsers geen voorrang hebben, en dat doorgaans dus ook niet krijgen, maar soms zit er zo'n lichtpunt tussen die onverwacht toch in de ankers gaat voor die fietsers. je schrikt je kapot en dat is het toch bijna een kop-staartje.
Heeft toch niets met misgunnen te maken?
Gaat om duidelijkheid.
Juist voor die types die 60 rijden waar je 80 mag, lid zijn van "de club van 90" en overal maar voor laten gaan waar dat niet is gepast zou een ontslakkingscursus geen kwaad kunnen.
Ik heb meer last van fietsers en vooral scootertjes die opeens een zebrapad op zwiepen en dan verwachten dat ze voorrang hebben (krijgen ze meestal ook ). Daar is slecht op te anticiperen omdat ze veel harder gaan dan een voetganger en hun fiets/scooter dan opeens 90 graden haaks op de rijbaan zetten.
Bij rotondes is het wel hinderlijk, maar om dan gèèn ongeluk te veroorzaken is een kwestie van anticiperen. Mensen rijden wel steeds meer als zombies die voor de volle 100% afhankelijk zijn van hunlaptopleasebak en de bordjes in de berm, dus dat is nog iets om rekening mee te houden, ongeacht de aanwezigheid van fietsers.
Anticiperen is inderdaad wel een beetje het kernwoord. Maar, als jij rijdend in drukte, een rotonte oprijd, waar geen enkele reden is om te stoppen, en de voorste wagen knalt hem op de rem, dan kan je geanticipeerd hebben tot je een ons weegt...
Het lijkt erg veel op het weg rijden bij het stoplicht, als het treintje begint op te trekken, en de voorste stampt op zijn rem, kan de rest geanticipeerd hebben tot sint juttemes, maar die gaan er in... (tenzij ze natuurlijk zaten te slapen en er een enorm gat ontstaat).
...
Laatst heb ik nog een (vrouwelijke) rijinstructrice aangesproken op haar richting aangeven voor, op, en bij het verlaten van de rotonde. Ze baamde wel dat ze wist dat ze richting aan moet geven bij het verlaten van de rotonde, en dat de regels niet veranderd waren. Waarom ze het dan toch anders besluit te doen....
...
Ach ja, rotondes....ik snap niet waar mensen zo moeilijk over doen. Maar het is vrijdag dus ik haak ff in
Twee dingen:
1. Richting aangeven bij het VERLATEN van de rotonde
2. Diegene met de haaientanden (of omgekeerde driehoek, ben de code ff kwijt ) moet voorrang verlenen.
Hoe moeilijk kan het zijn?
Als mensen een heel zeververhaal erbij moeten vertellen waarom hun methode veel beter/veiliger/makkelijker is, dan krijg je onduidelijkheid en gevaarlijke situaties. Iedereen verzint nl. zijn eigen zeververhaal
Laatst heb ik nog een (vrouwelijke) rijinstructrice aangesproken op haar richting aangeven voor, op, en bij het verlaten van de rotonde. Ze baamde wel dat ze wist dat ze richting aan moet geven bij het verlaten van de rotonde, en dat de regels niet veranderd waren. Waarom ze het dan toch anders besluit te doen....
En als we dan toch de verkeersbelastingveiligheid door onze strot krijgen geramd, dan mogen we hier ook wel wat scherper op zijn. Of gewoon alle rotondes hetzelfde maken qua voorrangssituatie.
Punt 2 is het probleem hier, het is buiten de bbk. haaientanden op de weg, op het bord .... maar toch zijn er sukkels die niet snappen hoe het moet, of denken, och ik ben toch alleen op de wereld, ik heb nikt te maken met iedereen die ik niet in mijn directe blik veld kan zien... ik ga gewoon lekker stilstaan.
Links richting aangeven op de rotonde om aan te geven dat je nog verder rond gaat is altijd al zo'n wel/niet discussie geweest bij het lessen. Moet niet - mag wel.Ach ja, rotondes....ik snap niet waar mensen zo moeilijk over doen. Maar het is vrijdag dus ik haak ff in
Twee dingen:
1. Richting aangeven bij het VERLATEN van de rotonde
2. Diegene met de haaientanden (of omgekeerde driehoek, ben de code ff kwijt ) moet voorrang verlenen.
Hoe moeilijk kan het zijn?
Als mensen een heel zeververhaal erbij moeten vertellen waarom hun methode veel beter/veiliger/makkelijker is, dan krijg je onduidelijkheid en gevaarlijke situaties. Iedereen verzint nl. zijn eigen zeververhaal
Laatst heb ik nog een (vrouwelijke) rijinstructrice aangesproken op haar richting aangeven voor, op, en bij het verlaten van de rotonde. Ze baamde wel dat ze wist dat ze richting aan moet geven bij het verlaten van de rotonde, en dat de regels niet veranderd waren. Waarom ze het dan toch anders besluit te doen....
En als we dan toch de verkeersbelastingveiligheid door onze strot krijgen geramd, dan mogen we hier ook wel wat scherper op zijn. Of gewoon alle rotondes hetzelfde maken qua voorrangssituatie.
Links richting aangeven op de rotonde om aan te geven dat je nog verder rond gaat is altijd al zo'n wel/niet discussie geweest bij het lessen. Moet niet - mag wel.
Ik doe er zelf niet aan, met uitzondering van de rotondes waarbij je weet dat 95% van de auto's de 1e afrit neemt. Mocht je dan toch bij de 5% horen en bijvoorbeeld driekwart rond gaan...dan doe je er erg verstandig aan om toch richting naar links aan te zetten. Mensen zijn gewoontedieren en zoeken ook een patroon: als ze verwachten dat je ook bij die 95% hoort - rijden ze gewoon de rotonde op, met noodstop / ongeval ten gevolge.
Niet mijn schuld - wel heel vervelend.
Zelfde bij ons in de woonwijk: ik kom van rechts en van een duidelijke drempel af. Ik heb dus GEEN voorrang en dat zou iedereen makkelijk kunnen zien. Kom toch regelmatig iemand tegen die voor mij stopt en vriendelijk zwaait...ik blijf gewoon koppig staan net zolang hij weer door rijd. Het ergste er van is dat je aan hun gezicht al kunt zien dat ze er niets van begrijpen..