frustie topic: auto's die fietsers voorrang VERLENEN

niet volgen van voorrangregels rondom rotonde/afslaan staat

  • Prima, geven en nemen... komt alles goed

    Stemmen: 14 19,4%
  • Alleen als je niemand achter je hebt rijden

    Stemmen: 3 4,2%
  • Ben je helemaal betoeterd? Je houdt alles op!

    Stemmen: 3 4,2%
  • Doodzonde, rbw invorderen!

    Stemmen: 3 4,2%
  • doodzonde, dader eindeloos rondjes laten rijden op een immer

    Stemmen: 2 2,8%
  • niet doen, volg de regels en alles gaat soepeler

    Stemmen: 47 65,3%

  • Totaal aantal stemmers
    72
Helemaal mee eens. In Hoofddorp helpt de gemeente nog een handje mee aan de verwarring en frustratie, door op een plek waar de fietsers GEEN voorrang hebben, WEL een "pas op fietsers" bord te hangen (niet zo gek) maar dan ook nog met van die lampen die automatisch gaan knipperen als er fietsers komen.

Resultaat: automobilsten gaan op de rem staan |(

Ik zeg, en ik fiets zelf ook regelmatig: fietsers gewoon NERGENS voorrang. Veiliger voor iedereen.
 
Ik zeg, en ik fiets zelf ook regelmatig: fietsers gewoon NERGENS voorrang. Veiliger voor iedereen.

Dat denk ik ook wel eens.
Toppunt van gevaarlijke punten vind ik die kruisingen van normale wegen met enkel fietspaden waarop fietsers voorrang hebben. Vaak heb je slecht zicht en die fietsers rijden gewoon keihard door onder het mom van "Ik heb toch voorrang". |(
 
Ik erger mij er ook een beetje groen en geel aan. Leuk als er niemand achter je rijdt...
Ik fiets ook regelmatig. Krijg dan ook regelmatig voorrang terwijl ik het niet heb. Maar dan ben ik ben toch al afgeremd. Meestal blijf ik gewoon wachten en wijs eens op de haaien tanden, maarja echt snappen doen die mensen dat ook niet....
Zag pas in de motoplus staan, bij de theorieopfrisvragen. "Onnodig voorrang verlenen is onzekerheid in het verkeer!"

idd het zorgt voor onvoorspelbaar gedrag.

In het verkeer probeer ik voor mij te kijken en een inschatting te maken van het gedrag van anderen. Wanneer een auto dan "zomaar" stopt om iemand over te laten terwijl die persoon geen voorrang heeft wordt dit bemoeilijkt.

Ook kweek je foute gewoontes aan. Wanneer je fietsers (veel jeugd) altijd voorrang gaat verlenen op plaatsen waar dat niet nodig is. Dan moet je er ook niet van verschieten dat wanneer die jeugd in de wagen stapt ze dezelfde gedragsethiek eropna zal houden. En dan heb ik het over voorrang nemen ipv geven.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan je aanraden: " decafé"
Misschien helpt het...
Een auto stampt het rechterpedaal op de grond, een motor draait.een pols.
Een fiets moet flink trappen om in beweging te komen én rijd vaak in knuddeweer.
Een béétje vriendelijkheid.is nooit iemand slechter van geworden hoor...


Ik rijd cabrio, mijn leren interieur kan daar niet tegen (regen), en omdat je van vriendelijkheid nooit slechter wordt, heb ik bij regen overal voorrang *O*
 
Laatst bewerkt:
...
Ik laat vantevoren al een gat vallen zodat de fietsers het snel doorhebben en snel oversteken. Daar is toch niets mis mee? Leven en laten leven, het draait niet alleen om verkeersregels toch? ;)

En soms heb ik zo'n opgefokt iemand achter me die dan gaat toeteren. Werkelijk waar, zulke mensen bestaan ook. :+


Het wordt trouwens eens tijd dat alle rotondes dezelfde voorrangsregels krijgen. Want zoals het nu is schept het alleen maar onduidelijkheid voor velen. |(

Op die manier heeft iedereen als het een beetje meezit inderdaad snel
door wat je wilt.
Topic ging er om dat je op het laatste moment vol in de ankers gaat om
toch die fietsers voor te laten.

En ja, er is wel iets mis mee.
Redenen genoeg waarom de mensen achter je WEL door willen rijden.
Enne, die voorrangsregels zijn ter plekke niet voor niets zo neergezet.

Oh, en bij elke rotonde is duidelijk aangegeven met borden en markeringen
hoe de voorrang geregeld is, dus daar kan geen onduidelijkheid over bestaan.
 
Ah, de werkweek zit er weer bijna op. Tijd voor bier en chips, en genieten van de discussie. :+
 
bier vanavond.. maar zo wel eventjes over die N197 hobbelen... ben benieuwd :)
 
Het komt er op neer dat het bij rotondes niet consequent is doorgevoerd. Soms hebben fietsers wel voorrang, en soms ook weer niet. Lekker duidelijk.

'T is heel erg duidelijk. Binnen bbk hebben fietsers voorrang op rotondes, buiten de bbk niet. En da's heel consequent doorgevoerd.
 
Laatst bewerkt:
@recadra: Goed punt.
Ga jij er met flyers staan? Al die noodstoppers een flyer... Ze staan toch al stil :Y

Zelfs al zou het niet consequent zijn doorgevoerd, er staan borden, haaientanden en de mensen die de weg nemen zijn bijna allemaal locals.... (Goed herkenbaar aan de parkeervingnetjes voor TATA achter het voorhuidje, dus het "oh ik wist niet dat het zo was... argument... telt niet).

Ik ben het overigens met je eens hoor, netjes uitgevoerde rotonde!! :Y

Maar, als je de "noodstoppende-medemens" zou vragen of ze ook stoppen bij groenlicht als er een auto staat, vraag ik me af wat ze dan zeggen... :)
 
Als fietser word ik ook sjaggie wanneer een auto me onterecht voorrang geeft. Vaak genoeg staan we dan met z'n 2 op elkaar te wachten. Zelfde geldt voor voetgangers bij zebra's, overigens. Wanneer je voorrang hebt, neem 't dan ook! Kvinnut maar eng, van die mensen die hun verkeersregels niet lijken te kennen. Mensen die onterecht voorrang nemen, dat snap ik nog; maar mensen die onterecht voorrang geven, daar kan ik niet veel mee.
 
Ik rijd cabrio, mijn leren interieur kan daar niet tegen (regen), en omdat je van vriendelijkheid nooit slechter wordt, heb ik bij regen overal voorrang *O*

ik beloof bij deze, dat als ik jou in de regen tegenkom, met je kap open en ik KAN je voorrang geven, dan krijg je het onmiddelijk van me!!!

held!:}
 
Denk aan uwer bloeddruk. Zal het je kort uitleggen. Een fietser is ten allen tijde een zwakke verkeersdeelnemer. Kegel je op die rotonde die fietser van zn fiets af ben je heel vaak de Sjaak ondanks dat je voorrang hebt. Hierdoor zijn sommige mensen extra ALERT op dit soort situaties. Als u constateert dat uw V-remweg langer blijkt te zijn dan uw V-stoptijd zit u er te dicht op. Overigens, een rotonde rijdt u ook niet met 50 op. Daarom moet u dan wel heel goed de kentekenplaat hebben kunnen analyseren. MAW te dicht erop. Het is echter wel vervelend dat dit figuur ineens op het laatste moment op die rem besluit te gaan staan. Dit verstoort idd het " normale" verwachtingspatroon van de overige bestuurders en een claxonserenade is hier wel ook op zn plaats. Let wel op de zwakke verkeersdeelnemer. Als u deze OOK omver kegelt met uw serenade draait u hier ook weer voor op...
 
Mijn vrouw heeft de vervelende eigenschap om alles en iedereen voorrang te verlenen als het regent. Want das zielug. Die regen op dat fietsers/ voetgangers hoofd.
DAT is pas frustrerend.
 
Vlak voor mijn neus de rotonde oprijden terwijl ze duidelijk keek en dan 45 gaan rijden op een 70 weg en gas geven zodra ik haar kom inhalen.
Nu even diep inademen en tot 10 tellen......

Ah, dat voelt beter, maar het blijft een bitch.

Oops oftopic ehm, inderdaad niet stoppen gewoon doorknallen over die fietsers, hadden ze maar wat anders moeten rijden!
 
Denk aan uwer bloeddruk. Zal het je kort uitleggen. Een fietser is ten allen tijde een zwakke verkeersdeelnemer. Kegel je op die rotonde die fietser van zn fiets af ben je heel vaak de Sjaak ondanks dat je voorrang hebt. Hierdoor zijn sommige mensen extra ALERT op dit soort situaties. Als u constateert dat uw V-remweg langer blijkt te zijn dan uw V-stoptijd zit u er te dicht op. Overigens, een rotonde rijdt u ook niet met 50 op. Daarom moet u dan wel heel goed de kentekenplaat hebben kunnen analyseren. MAW te dicht erop. Het is echter wel vervelend dat dit figuur ineens op het laatste moment op die rem besluit te gaan staan. Dit verstoort idd het " normale" verwachtingspatroon van de overige bestuurders en een claxonserenade is hier wel ook op zn plaats. Let wel op de zwakke verkeersdeelnemer. Als u deze OOK omver kegelt met uw serenade draait u hier ook weer voor op...
Niet? Oh... -O-

Maar ik heb ook een hekel aan mensen die voorrang geven terwijl dat niet nodig is. Niet omdat ik dan langzamer moet rijden, maar omdat die mensen de verkeersregels blijkbaar niet kennen.
Geduld heb ik wel, negen levens niet. :N

Ik had trouwens wel een keer een leuk incidentje: Ik kom aanfietsen in en zijstraat, richting de voorangsweg (zo'n geel ruitvormig bord en haaientanden). Komt er een koekblikje aan met twee vrouwen van middelbare leeftijd, dus ik rem af en stop voor de haaientanden. Stopt die vrouw ook en gebaart dat ik er voor langs móét. Ik gebaar terug dat zij door kan rijden en wijs daarna naar de haaientanden. Zij werd ineens kwaad ofzo en begon te toeteren en gebaren, tot ze uiteindelijk (na een stuk of tien seconden) doorreed.
Hoe zijn dat soort mensen ooit geslaagd voor hun theorie? Of hadden ze dat toen nog niet?
 
Ik snap TS wel ... maak het ook dagelijks mee op een rotonde.
Kan inderdaad lullig uitpakken, veel mensen verwachten niet dat die auto ineens stopt -zonder reden-. En ze rijden zonder moeite bij je achterop..


Sterker nog.... ik stopte (jaren geleden) tijdens mijn B-rijexamen voor een fietser die geen voorrang had maar niet op zat te letten. (ik had hem voor zijn sokken gereden als ik was doorgereden)..

Gezakt, omdat het volgens de examinator gevaarlijk was om onvoorspelbaar gedrag te vertonen.
 
Dat voorgang geven waar het niet hoor/mag is echt dodelijk irritant, ik kom tijdens mijn dagelijkse rit langs diverse oversteekplaatsen waar fietsers geen voorrang hebben, en dat doorgaans dus ook niet krijgen, maar soms zit er zo'n lichtpunt tussen die onverwacht toch in de ankers gaat voor die fietsers. je schrikt je kapot en dat is het toch bijna een kop-staartje. B|
 
Vlak voor mijn neus de rotonde oprijden terwijl ze duidelijk keek en dan 45 gaan rijden op een 70 weg en gas geven zodra ik haar kom inhalen.
Nu even diep inademen en tot 10 tellen......

Ah, dat voelt beter, maar het blijft een bitch.

Oops oftopic ehm, inderdaad niet stoppen gewoon doorknallen over die fietsers, hadden ze maar wat anders moeten rijden!

Afgelopen 2 weken ook al diverse keren meegemaakt dat ze vlak voor me de rotonde oprijden :( Wat opvalt is dat het meestal vrouwen of fossielen zijn.. Allemaal een EMG geven!! :+
 
Ik gok dat het hier is:
Google Maps

en als je daar street-viewed... dan zie je dat de fietsers haaientandjes krijgen?


De fietsers hebben haaientandjes, dat klopt. Wat betekennen haaientandjes? Bestuurders verlenen voorrang aan bestruurders op de kruisende weg.
Dus niet: Bestuurders verlenen voorrang aan afslaande bestuurders. En aangezien je van de rotonde af afslaat de weg op die voor de haaientanden langs gaat hoeven fietsers geen voorrang te verlenen. Hier geldt de simpele regel: Rechtdoor op dezelfde weg gaat voor. Dit houdt dus ook in dat voetgangers daar voorgelaten moeten worden. Het rare van de hele situatie is dus dat wanneer je aan komt rijden naar de rotonde hebben fietsers geen voorrang, maar als je van de rotonde afgaat moet je ze wel voor laten gaan. Aangezien niemand zich zo verdiept in de woordkeuze van de verkeersregels wordt er over het algemeen gedacht dat fietsers daar gewoon voorrang moeten verlenen. En dat zou het beste zijn!! Wat dat betreft ben ik het eens met TS, het moet dusdanig goed geregeld worden dat fietsers daar gewoon altijd moeten stoppen. Maar dan zit je weer met voetgangers, die vallen namelijk niet onder de voorrangsregels, aangezien voorrang altijd tussen bestuurders is en voetgangers zijn geen bestuurders. daarnaast zijn er geen verkeersborden voor voetgangers en kun je die dus niet duidelijk maken dat ze zouden moeten stoppen. Dus uiteindelijk is het maar moeilijk moeilijk moeilijk die rotondes. De enige tip die ik kan geven is: houd rekening met het onvoorspelbare. Helemaal als je achter Duitsers komt te rijden op een rotonde, die stoppen in Duitsland altijd voor fietsers en voetgangers als ze van de rotonde komen en hier in Nederland dan ook maar, dus wees gewaarschuwd!
 
Sowieso, rotonde gedrag! Nu de dierenpolitie weer wordt opgeheven lijkt me dat een mooi moment om de rotonde-politie in te stellen!
 
De fietsers hebben haaientandjes, dat klopt. Wat betekennen haaientandjes? Bestuurders verlenen voorrang aan bestruurders op de kruisende weg.
Dus niet: Bestuurders verlenen voorrang aan afslaande bestuurders. En aangezien je van de rotonde af afslaat de weg op die voor de haaientanden langs gaat hoeven fietsers geen voorrang te verlenen. Hier geldt de simpele regel: Rechtdoor op dezelfde weg gaat voor. Dit houdt dus ook in dat voetgangers daar voorgelaten moeten worden. Het rare van de hele situatie is dus dat wanneer je aan komt rijden naar de rotonde hebben fietsers geen voorrang, maar als je van de rotonde afgaat moet je ze wel voor laten gaan. Aangezien niemand zich zo verdiept in de woordkeuze van de verkeersregels wordt er over het algemeen gedacht dat fietsers daar gewoon voorrang moeten verlenen.

Dat klopt niet. Het is een losliggend fietspad en daarmee geen onderdeel van de rotonde. Je komt feitelijk na het verlaten van de rotonde een kruising tegen waar de kruisende weg een fietspad is. Zonder haaientanden of borden betekent dat dat je fietsers van rechts voor laat, met haaientanden of borden is het afhankelijk hoe die geplaatst staan.

Bij het naderen van de rotonde idem dito, je passeert eerst een kruising met het fietspad voordat je de rotonde oprijdt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan