fz1 en fz8 ontmoetingsplek

Hoe kan het dat de N beter stuurt? waar zit dat verschil in?

alleen de massa van de topkuip?
Denk het ?
Uit test Promotor 2007
"Het kuip-effect
Toch is het net alsof je op een totaal ander motor zit. En dat alleen door die kuip.
Maar het ís ook een andere motor als het om de wendbaarheid en het stuurgedrag op lage snelheid gaat: zo vlindervlug de kale, zo taai de Fazer.
Heb je echter niet (kort daarvoor) op de FZ1 gereden dan is er weinig mis.
De protectie en het gemak van de FJR-koffers (waarvan het rek ook
weer net zo niet past als de kuip…) zullen echter voor veel Promotor lezers de doorslag
geven voor de Fazer GT te kiezen, mét licht gangbare middenbok."
 
Laatst bewerkt:
Dat zit allemaal tussen de oren. Het rijwielgedeelte is namelijk EXACT hetzelfde. De ene motor is echter de ander niet. Denk aan instellingen van vering, type en staat van de gemonteerde banden. De FZ1 Fazer reed toen ik hem kocht echt totaal anders zoals die nu rijdt, door banden, vering en de verhogingskit.

Die kuip maakt echt niets uit. Een FZ1N en een FZ1 Fazer stuurt met dezelfde banden en vering exact hetzelfde.
 
Laatst bewerkt:
En als aanvulling omtrent de vraag over je ruitje op een N
Ik heb de orginele erop gemonteerd zitten en dit buigt
de windstroom enigszins om maar gaat je niet uit de wind houden.
Een beetje rond cruisen met 140 km/u is goed te doen in mijn ervaring
Heel veel harder rijden kan maar wordt erg onaangenaam over langere stukken.
De middenbok kan je onder een N een S en de geheel aangeklede GT
De montage punten zitten op alle modellen en alleen op de N niet standaard geleverd

Qua sturen maakt het kuipje een verschil maar dit zou niet noemenswaardig moeten zijn
Heb beiden gereden tijdens aanschaf en ik heb dus voor de N gekozen
daar ik het vorige model al als Fazer had gereden.
Momenteel rij ik met een andere bandenmaat en de motor stuurt compleet
anders als de standaard maatvoering.
Succes met je keuze
 
Laatst bewerkt:
Dat zit allemaal tussen de oren. Het rijwielgedeelte is namelijk EXACT hetzelfde. De ene motor is echter de ander niet. Denk aan instellingen van vering, type en staat van de gemonteerde banden. De FZ1 Fazer reed toen ik hem kocht echt totaal anders zoals die nu rijdt, door banden, vering en de verhogingskit.

Die kuip maakt echt niets uit. Een FZ1N en een FZ1 Fazer stuurt met dezelfde banden en vering exact hetzelfde.

Kan zijn maar wel gek dat zowel mijn vrouw als ik hetzelfde gevoel erbij hadden, heb niks gezegd toen ik haar op de Fazer liet rijden maar ze kwam er met exact hetzelfde gevoel af..
 
En als aanvulling omtrent de vraag over je ruitje op een N
Ik heb de orginele erop gemonteerd zitten en dit buigt
de windstroom enigszins om maar gaat je niet uit de wind houden.
Een beetje rond cruisen met 140 km/u is goed te doen in mijn ervaring
Heel veel harder rijden kan maar wordt erg onaangenaam over langere stukken.
De middenbok kan je onder een N een S en de geheel aangeklede GT
De montage punten zitten op alle modellen en alleen op de N niet standaard geleverd

Qua sturen maakt het kuipje een verschil maar dit zou niet noemenswaardig moeten zijn
Heb beiden gereden tijdens aanschaf en ik heb dus voor de N gekozen
daar ik het vorige model al als Fazer had gereden.
Momenteel rij ik met een andere bandenmaat en de motor stuurt compleet
anders als de standaard maatvoering.
Succes met je keuze

Thanks, op mijn Fazer600 rij ik normaal snelweg meest continue 140 dus als dat redelijk uit te houden is is dat positief, wil hem ook nog wel ff ergens met ruitje gaan proberen..
Wat rij je nu voor bandenmaat dan, 180 achter of zo ?
 
Kan zijn maar wel gek dat zowel mijn vrouw als ik hetzelfde gevoel erbij hadden, heb niks gezegd toen ik haar op de Fazer liet rijden maar ze kwam er met exact hetzelfde gevoel af..

Dat is niet zo vreemd als de setup van die fiets anders is. Dat het toevallig een Fazer is doet eigenlijk niet ter zaken ;)
Ik vindt 190/55 het fijnst op de FZ1
 
Laatst bewerkt:
@fazerman
Ik heb op advies een 190 55 band laten monteren en motor stuurt
hierdoor gewoon lichter en is daardoor makkelijker om te leggen.
Verder komt die ook lichtelijk meer voorover te staan.
Ik had er lang over getwijfeld maar ik neem geen andere maat meer
 
Laatst bewerkt:
Kan zijn maar wel gek dat zowel mijn vrouw als ik hetzelfde gevoel erbij hadden, heb niks gezegd toen ik haar op de Fazer liet rijden maar ze kwam er met exact hetzelfde gevoel af..

Er rust een stuk minder gewicht op de voorkant bij de n, heb ook wel eens geruild en merkte ook op dat die veel lichter stuurde.
Dat een paar kilo al zo'n verschil maakt .
 
Na een onverwacht proefritje op de FZ1N zijn zowel vrouwtje Fazerman als ikzelf aardig onder de indruk van deze motor en denken nu vrij serieus na over aanschaf.
Inmiddels ook een proefritje gemaakt op de FZ1 Fazer maar die stuurt toch een stukje minder makkelijk/fijn als de N :? had dit al wel ergens gelezen in ene test maar vond het verschil zelf ook vrij/te groot..
De windbescherming van de FZ1 Fazer vind ik persoonlijk dan wel weer prettig dus ik vroeg me af wat de ervaringen zijn met zo'n klein ruitje/schermpje boven de koplamp (bijv Givi of Ermax) op de FZ1N ?
Heeft het (nadelig ?) invloed op het sturen en is het ook echt (een beetje ?) effectief om wat wind weg te houden bij een wat hoger (snelweg) tempo ?
full

Ik heb het ermax ruitje.
Ik ervaar gen invloed op het stuur gedrag.
Het geeft net een beetje meer wind bescherming.
Het is geen topkuip, maar140-150 is goed vol te houden
 
Thx voor de leuke reacties, ik heb er inmiddels al 1700 km mee gereden(A) ik had even een vraagje!
heeft hier iemand ervaring met het verwijderen van zijn katalysator? er staat op youtube een makkelijke how to. echter waar ik niet achter kom of het gelijk noodzakelijk is om hem af te stellen?
en of je hem af kan laten stellen zonder pc?

Gr
 
Bij mij zit hij er nog gewoon in en geen aanleiding om hem te verwijderen
Als je een beetje zoekt zal je merken dat je hem kan verwijderen
zonder afstellen achteraf.
Alleen als er ooit een apk zou komen moet je een vervanger monteren
maar zover is het nog niet.
 
[afbeelding]
Ik heb het ermax ruitje.
Ik ervaar gen invloed op het stuur gedrag.
Het geeft net een beetje meer wind bescherming.
Het is geen topkuip, maar140-150 is goed vol te houden

Goed om te horen, toevallig vond ik dat ook al de mooiste/stoerste van degene die ik gezien had, zaterdag eens kijken of ik er echt werk van kan maken :]

Mooie bike heb je !
 
Laatst bewerkt:
Kan iemand mij vertellen wat normale waarden zijn voor de temperatuur die de teller aangeeft?
Bijvoorbeeld met heet weer ( buiten 25 graden)
 
Ligt er aan hoe en wat je rijd?
Op de snelweg rond de 75/78 graden is bij mij normaal
Kom je tot stilstand kan die tot over de 100 oplopen en slaat je fan aan.
Deze waardes heb ik ook als het nog wat warmer is.
 
Dat zit allemaal tussen de oren. Het rijwielgedeelte is namelijk EXACT hetzelfde. De ene motor is echter de ander niet. Denk aan instellingen van vering, type en staat van de gemonteerde banden. De FZ1 Fazer reed toen ik hem kocht echt totaal anders zoals die nu rijdt, door banden, vering en de verhogingskit.

Die kuip maakt echt niets uit. Een FZ1N en een FZ1 Fazer stuurt met dezelfde banden en vering exact hetzelfde.

Ja dat dacht ik ook al. De massa van de kuip lijkt mij niet zo heel veel effect hebben.
En ik dacht inderdaad ook te weten dat het rijwiel gedeelte gewoon het zelfde is.
Ik heb er zelf een die om gebouwd is naar naked.

Hoe ver heb jij hem verhoogd?
 
Ligt er aan hoe en wat je rijd?
Op de snelweg rond de 75/78 graden is bij mij normaal
Kom je tot stilstand kan die tot over de 100 oplopen en slaat je fan aan.
Deze waardes heb ik ook als het nog wat warmer is.

Die waardes heb ik ook. Ik dacht dat 100 wat aan de hoge kant was, zo warm werd mijn vorige motor niet. Blijkbaar is het normaal.
Bedankt :)
 
Zo weer terug van een wochen ende zwarte woud
Werelds is het daar

Gelukkig heb ik een ermax ruitje wat het een echte autobahncruiser maakt ;) ;)
full




Veringblabla
De standaard streetbox van hyperpro heeft me geen momentje in de steek gelaten.
Zondag was het bijna 30 graden, stevig tempo en strasseschade.
Demping liep door de warmte ontwikkeling ietsje terug, maar niet dat ik bij moest stellen.

Ik zeg voor straatgebruik een zeer goede prijs kwaliteit verhouding.
 
Laatst bewerkt:
Hoi FZ fans! Mooi om te zien dat de dikke Yamaha nakeds hun eigen hoekje hebben gekregen. Wil me graag even voorstellen hier: ik ben Dick, woonachtig in Hardinxveld Giessendam en sinds een jaar in het bezit van een FZ1-NA 2008. Ben erg blij met deze bike, vooral om z'n makkelijke stuurgedrag en relaxte zithouding. Na vijf jaar weekendjes Eifel/Ardennen en Alpenvakanties op een R1 is dit toch wel erg comfortabel! En qua sportiviteit en power lever je maar weinig in, voor straatgebruik is het allemaal meer dan zat. Toen ik hem kocht was hij al bepaald niet standaard meer, en ik heb er zelf ook nog het nodige aan verbouwd afgelopen winter. Inmiddels is het project wel bijna klaar. Hier alvast twee fotootjes uit Tirol van twee weken geleden (wat een paradijs!), ik probeer binnenkort goeie detailfoto's te maken. Lijkt me leuk om ervaringen uit te wisselen hier. En misschien om eens te meeten!

UNsweH.jpg


B4SLs2.jpg
 
Voor de gene met de rode FZ1 die vandaag een zilvere MX-5 in de weg had zitten.
Sorry :P
je zat ook best snel achter me. lekker aan het rijden :P
 
FZ8 vanaf april ingeruild op een Yamaha XJR 1300 heel iets anders blijf wel het merk trouw
Dat is een flinke stap. zo'n motor is een stuk anders. veel plezier er mee!

De enige reden om een merk trouw te blijven is als je net een gloednieuw motorpak hebt gekocht met heel groot dat merk er op :P

Ik ben totaal niet merk vast. zolang het maar een goede en mooie motor is
Suzuki Bandit
Honda VTR1000 SP1
Yamaha FZ1
 
Ik heb ook besloten de FZ8 over 2 maandjes te koop te gaan zetten.. heb een proefrit gemaakt op een Speed Triple, dat is wel echt mijn ultieme motor :Y ik ben verliefd
 
Terug
Bovenaan Onderaan