fz1 en fz8 ontmoetingsplek

Ik heb er een laser hotcam op zitten zonder muffler. Ploft en brult er op los... zoiets ☺️... is zo’n ECU remap wel mogelijk of moet er dan meteen een power commander op geschroefd worden?
 
Powercommander is niet nodig. De ecu's kunnen gemapt worden en ontgrensd worden bij een testbank. Ik heb het bij die jongens in Utrecht gedaan, zorg wel dat je vervoer terug hebt of uitstapje utrecht. Wachten is niet mogelijk.
Wel het ais afdoppen als dat nog niet gebeurd zou zijn.
 
Als je een remap en flash doet zou ik ook de modificatie aan het luchtfilterhuis doen om deze te vergroten (even Googelen). Met demper, ais delete en die modificatie heb je dan de meeste lol van een remap. Dan ga je volgens mij richting 150 pk aan het achterwiel, mooie gasreponse en geen ristricties in de eerste versnellingen.

Iemand dit allemaal gedaan? Is 't het waard? Ik heb een 2008 model dus zou het niet doen voor de gasreponse.
 
Ik heb een 2006 model en deze heeft een rapid bike 3 module, SC project uitlaat(ook de gestuurde klep in de uitlaat is er tussenuit) is op testbank afgesteld en heeft 168Pk en 114nM koppel. En dat is mij het geld zeker waard 8-) loopt als een zonnetje
 
Beste MF leden,
Mijn naam is Stef en heb vorige week een fz1 uit 2011 gekocht. Toen ik de motor gekocht had kwam ik er achter dat de rotor upgrade niet gedaan is. Kost me met orginele Yamaha onderdelen minimaal 321 euro ex montage. Is hier echt geen andere oplossing voor?

Daarbij zou ik graag een center stand willen hebben. Mijn motor staat 9 van de 10 x buiten in de wind, en m'n oude motor is al een x omgewaaid. Nu zie ik alleen tweedehands center stands voor 125 euro of meer. Dat moet toch goedkoper kunnen? Zou er een andere centerstand zijn die er ook onder past? Bijvoorbeeld van de fz8? Of een andere motor?


Bedankt voor het meedenken Stef
 

Bijlagen

  • IMG_20210516_190231.jpg
    IMG_20210516_190231.jpg
    500,6 KB · Weergaven: 19
Allereerst, gefeliciteerd met de mooie aanwinst! 👌🏼
Voor de rotor is niet echt een andere oplossing, heb m zelf laatst ook besteld uit voorzorg. Zullen er veel zijn die zeggen dat het waarschijnlijk toch niet kapot gaat of de kans klein is, maar aangezien ik zelf nog wel is pech heb was de beslissing gauw gemaakt. En aangezien het een makkelijke vervanging is heb ik er geen moeite mee gehad om het te doen. Kost indd wel een bak met geld was zelf 350 kwijt ofso maar wel zelf monteren is prima te doen. Deze video is alles wat je nodig heb ervoor Video
 
Over welke rotor gaat het dan? Nog nooit gehoord
Ik geloof Fz1 vanaf 2006+, Fz8 en R1 2004-2008. Hebben allemaal vanaf de fabriek de rotor waarbij de magneten zichtbaar zijn, zie foto 1. Het is dus zo dat die magneten los kunnen laten, afbrokkelen en de motor in gaan en vervolgens je motor naar de filistijnen helpt. Om het te voorkomen heb ik de update versie gekocht (aangezien het geen terugroepactie is geweest van yamaha maar ze wel een geupdate versie hebben ontwikkeld) te zien op de 2e foto. Magneten zitten in de wand verwerkt en kunnen dus niet je motor in brokkelen.
 

Bijlagen

  • IMG_20210320_154022.jpg
    IMG_20210320_154022.jpg
    185,1 KB · Weergaven: 13
  • Screenshot_20210523-122830.jpg
    Screenshot_20210523-122830.jpg
    63,9 KB · Weergaven: 13
Ik ken het ook niet als probleem. Waarom zou je het vervangen als het niet kapot is, zeker voor zoveel geld. Volgens mij is het iets wat bij de meeste motoren kans maakt om ooit kapot te gaan, net zoals een spanningsregelaar. Om een of andere reden lukt het bij motors niet om dat met zo betrouwbaar te maken als bij auto's.

Voor de middenbok. Is 125 euro nou echt teveel? Kan je voor een andere zoeken maar wat denk je daarmee te besparen, paar tientjes? Ik vermoed niet dat andere zomaar gaan passen, frame is tenslotte anders. Grondspeling is overigens wel een ding met een fz1n, als de middenbok eerder de grond raakt dan de stepjes, dan blijft er weinig over.

In elk geval veel rijplezier!
 
Ik geloof Fz1 vanaf 2006+, Fz8 en R1 2004-2008. Hebben allemaal vanaf de fabriek de rotor waarbij de magneten zichtbaar zijn, zie foto 1. Het is dus zo dat die magneten los kunnen laten, afbrokkelen en de motor in gaan en vervolgens je motor naar de filistijnen helpt. Om het te voorkomen heb ik de update versie gekocht (aangezien het geen terugroepactie is geweest van yamaha maar ze wel een geupdate versie hebben ontwikkeld) te zien op de 2e foto. Magneten zitten in de wand verwerkt en kunnen dus niet je motor in brokkelen.
Ooh das geen handig ontwerp dan 8)7
 
Een middenbok zou ik er persoonlijk niet onder hangen. Stepjes rijdt je al meteen aan de grond.
Ik heb een buitenboordstijl maar moest toch regelmatig de voelsprieten aan de stepjes vervangen.
Op de Xsr is dit gelukkig stukken beter 😁
 
Ik ken het ook niet als probleem. Waarom zou je het vervangen als het niet kapot is, zeker voor zoveel geld. Volgens mij is het iets wat bij de meeste motoren kans maakt om ooit kapot te gaan, net zoals een spanningsregelaar. Om een of andere reden lukt het bij motors niet om dat met zo betrouwbaar te maken als bij auto's.

Voor de middenbok. Is 125 euro nou echt teveel? Kan je voor een andere zoeken maar wat denk je daarmee te besparen, paar tientjes? Ik vermoed niet dat andere zomaar gaan passen, frame is tenslotte anders. Grondspeling is overigens wel een ding met een fz1n, als de middenbok eerder de grond raakt dan de stepjes, dan blijft er weinig over.

In elk geval veel rijplezier!
 
Nee inderdaad die paar tientjes maakt niet uit. Maar én vorige week een motor gekocht, én die rotor en dan ook nog een standaard. Heb van de week ook een pak gekocht omdat ik binnenkort naar Lelystad ga voor een (beetje) circuit ervaring. Het telt wel op...

Dus je rijdt een xsr, mooie motor! Heb je de 900 of 700 ?
 
Nee inderdaad die paar tientjes maakt niet uit. Maar én vorige week een motor gekocht, én die rotor en dan ook nog een standaard. Heb van de week ook een pak gekocht omdat ik binnenkort naar Lelystad ga voor een (beetje) circuit ervaring. Het telt wel op...
Als het snel optelt zou ik eerst een stuk gaan rijden voor je een rotor gaat vervangen. Yamaha dealers maken zich er niet druk om, het zijn vooral Amerikanen die elkaar opjutten op Facebookgroepen en forums. Als je je zorgen blijft maken, dan een keer vervangen als dat je gerust maakt.

Pech kan je altijd hebben, volgens mij zijn de Amerikanen bang voor pech omdat je daar in de middle of nowhere kan staan. Plus, extremer klimaat daar kan zorgen voor snellere afbreuk van de epoxy (is maar een theory).

Als je pechhulp hebt al helemaal geen zorgen, dan bergen ze hem en kan je het gewoon fixen mocht het misgaan. Blok explodeert niet in een keer als je stator gaat, volgens mij moet je dan alleen het carterpan loshalen en een keer flushen.
 
Nee inderdaad die paar tientjes maakt niet uit. Maar én vorige week een motor gekocht, én die rotor en dan ook nog een standaard. Heb van de week ook een pak gekocht omdat ik binnenkort naar Lelystad ga voor een (beetje) circuit ervaring. Het telt wel op...

Dus je rijdt een xsr, mooie motor! Heb je de 900 of 700 ?
Ik heb een xsr 900. Mis het vermogen van de FZ1 ook niet echt. Het 09-blok is ook iets meer hooligan-niveau.

Met die rotor zou ik me eigenlijk geen zorgen maken. Heb zelf de fz1 van 20.000 naar 40.000km gebracht en had nergens last van, ging ook wel regelmatig de lucht in en tegen de begrenzer, nooit geen probleem gehad.
Zoals hierboven vermeld zijn het waarschijnlijk vooral amerikanen die er "bang" van hebben.
 
Goed om te weten. De komende tijd ga ik sws niet naar het buitenland dus misschien stel ik deze uitgave even uit.

Om op die center stand terug te komen. Het is vooral dat m'n bandit een x op z'n zij lag door de wind. Zou ik om dit te voorkomen misschien ook framesliders kunnen kopen? Heb bij Louis mooie cnc afgewerkte gezien voor de fz1. (Stelt me misschien ook wat gerust voor een dagje naar circuit) en met die center stand kan je blijkbaar ook niet plat door de bochten...
 
Goed om te weten. De komende tijd ga ik sws niet naar het buitenland dus misschien stel ik deze uitgave even uit.

Zou ik om dit te voorkomen misschien ook framesliders kunnen kopen? Heb bij Louis mooie cnc afgewerkte gezien voor de fz1. (Stelt me misschien ook wat gerust voor een dagje naar circuit) en met die center stand kan je blijkbaar ook niet plat door de bochten...
Kan bij een val in stilstand of op lage snelheid veel schelen, kan bij een grote crash ophangpunten van het frame beschadigen. Die afweging moet je zelf maken. Die van SW-Motech, die bedoel je denk ik? Die zien er solide uit. Wel heel duur, wil ik niet uitgeven, heb daarom Barracuda gekocht. Die van SW-Motech zijn beter in een crash denk ik, al probeer ik wel altijd alu te vermijden omdat dat minder goed kan glijden dan POM/Delrin sliders. Weet niet of het slider materiaal zelf alu of delrin is?

Liefste heb ik sliders met dubbele ophangpunten aan het frame, dan heb je minder risico op schade bij een hevige crash. Dat is alleen niet mogelijk bij de FZ1 tenzij je een crashbar koop. Voor mij geen optie op een naked.

TOP BLOCK Racing of de OEM Yamaha sliders zijn denk ik de veiligste omdat deze op een plaat bevestigd zijn die een deel van de krachten absorberen bij een crash.
 
Laatst bewerkt:
Een middenbok zou ik er persoonlijk niet onder hangen. Stepjes rijdt je al meteen aan de grond.
Ik heb een buitenboordstijl maar moest toch regelmatig de voelsprieten aan de stepjes vervangen.
Op de Xsr is dit gelukkig stukken beter 😁
Die voelsprieten heb ik er af, scheelt een hoop. Je voetsteunen slijt je toch niet zomaar. Met de r1 op circuit rijd ik ook met de originele steunen
 
Die voelsprieten heb ik er af, scheelt een hoop. Je voetsteunen slijt je toch niet zomaar. Met de r1 op circuit rijd ik ook met de originele steunen
Fz1 heeft sowieso een broertje dood aan grondspeling. Op de XSR is dit veel beter, raak nooit meer iets aan de grond. :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan