"Uitschakelen van een concurrent" zie ik niet echt als reden; de H-D VR1000 met het watergekoelde Revolutionblok, de racer waar later de V-Rod van is afgeleid, was niet echt concurrerend te noemen.
H-D heeft destijds, onder de vlag van AMF, Aermacchi gekocht om ook de markt onder hun modellenreeks (lees sub-883) te kunnen bedienen, en is daar tijdelijk in geslaagd.
De italiaanse eenpitters vonden in het begin redelijk aftrek in the US of A.
Dat AMF zelf héle andere plannen had en nauwelijks interesse in de niche-producten die motorfietsen heten bleek wel dat er vooral kwantiteit en geen kwaliteit werd uitgebracht..
Niet alleen H-D had daar onder te lijden.
Dat Buell uiteindelijk geen succes werd is niet alleen H-D te verwijten, ook Eric himself was na afsplitsing nadien niet succesvol (als EBT), bovendien had de concurrentie de Buell ingehaald....het nieuwe was eraf.
Op dit moment heeft H-D een redelijk succes (schijnt..) met de Indiaanse Sport 500 en 750 reeks, wederom om een product ónder hun eigen reeks te kunnen aanbieden.
Weer een watergekoelde modellenreeks die afgeleid is van het 'Revolution'-blok uit de jaren '80...feitelijk.
Ben benieuwd of deze in de toekomst onder eigen naam verder gaan, of binnen het H-D concern blijven.
Harley is ná de XR750 uit de jaren '70/'80 niet ècht meer actief geweest binnen de racerij.
Goed, er bestaat een Sportster-klasse en zoals aangegeven heeft de VR1000 een (mislukte) poging gedaan...maar racen zoals met de KR900's op een normaal wegcircuit niet.
Ambities zijn er wel, waarschijnlijk reden dat er met een schuin hoofd naar Ducati wordt gekeken..
Waarom zelf opnieuw het wiel ontwikkelen als een ander het al heeft?
Bovendien ook een lucht-/oliegekoelde V-twin, past goed in hun straatje (en dat van hun conservatieve klant die eigenlijk niets anders wil..!).