Neelis_V4
MF veteraan
Ik waardeer hoeveel moeite je erin steekt om de mensen hier te informeren.De montagerichting is voor het karkas. Dat moet op de juiste manier belast worden. Heeft niets met het profiel te maken.
M.b.t. het verhaal over waterafvoer: dat is voornamelijk reclame. Ongeveer 15 tot 20 jaar geleden kwamen ze (alle bandenfabrikanten) er achter dat bij een profielvorm die voor optimale waterafvoer zorgt ze veel te veel cupping kregen op de voorbanden. Let wel: ik heb het in dit verhaal ALLEEN over de voorbanden.
Toen heeft men het profiel omgekeerd op de voorbanden en verdween de cupping grotendeels. Echter, de waterafvoer was heel veel slechter. Niet dat dat veel uitmaakte, een motorband voor straatgebruik zal niet meer dan ongeveer 10% van het water via het profiel afvoeren (en sommigen nog veel minder).
Maar de reclamejongens konden in de jaren daarna goede sier maken met het verhaal dat er meer water afgevoerd kon worden......
Mooiste voorbeeld is de Michelin Pilot Road 2. Deze wordt nog steeds geleverd.
Het profiel van de voorband is een echt V-profiel.
Toen deze op de markt kwam was het de best verkochte band bij ons in de zaak, maar het aantal keren dat ik van klanten het verhaal kreeg dat de voorband verkeerdom gemonteerd was is echt onvoorstelbaar. Soms zelfs meerdere keren per dag.....
Bekijk bijlage 1643968
De draairichting van deze voorband is in dit plaatje "naar ons toe".
Iemand die wil beweren dat dit voor een betere afwatering zorgt begrijpt het dus gewoon niet. Dat geeft niet, maar verkondig het dan niet als de waarheid.
Kan me wel voorstellen dat het water in de war raakt. Bij het voorwiel de ene kant op, bij het achterwiel de andere kant op... Gaat niet goed komen