Ik ben wel eens benieuwd wat meemaakt onder de noemer van garantie.
Het staat overal genoemd. Garantie zus en garantie zo. Bovag, niet Bovag. Geen slijtagedelen. Een X aantal kilometers of een X aantal maanden.
Noem eens wat je meegemaakt hebt. Namen zijn niet nodig. Ik denk nu vooral aan mensen die te maken hebben met garantie dingen in de toekomst. Dat ze op basis van de ervaringen van anderen een beetje een indruk kunnen krijgen van wat er onder garantie valt en dat ze weten wat ze kunnen verwachten wanneer ze zo'n traject in gaan.
-------------------------
Mijn ervaring is gelukkig zeer beperkt, maar heeft voor mij wel een blijvende indruk van de Bovag achtergelaten.
Een vriend van me had een R6. Mooi ding en beschaafde kilometers. Ik was meegeweest bij de aankoop en er was niets mee. 6 maanden Bovag garantie, dus ook een teken van vertrouwen voor ons.
Nu, na een maand rijden komt hij thuis en gebeurt er niets meer bij het gas geven in de versnelling. De motor gaat in toeren, de bak schakelt, maar er gebeurt niets.
Dus de garage bellen. 'Ja ik kom hem ophalen.' Was het antwoord.
Prima, snelle service, zo leek het. Echter na twee weken was hij nog niet geweest.
'Ik wacht even tot ik in de buurt ben.'
Mid zomer dit, en mijn vriend wil rijden. Dus na nog een paar keer bellen kwam hij hem dan wel ophalen. Inmiddels 3 weken verder.
Vervolgens is de motor een maand weg zonder nieuws. Dus wij bellen eens op. 'Ja ik heb het vreselijk druk, en ja op dit garantie gedoe verdien ik natuurlijk niets, dus je staat even in de wacht, maar over een week kom ik aan jouw motor toe.'
Wel godverrrrr... Naja het is niet anders, en ergens klinkt het ook wel wat begrijpelijk.
Een week later nog steeds niets. Nog een week later, nog niets. Inmiddels rijdt die vriend al ruim twee maanden niet. Een derde van de garantieperiode heeft de motor stilgestaan.
Dus wij bellen. 'Ja, ik ben er aan bezig, ik wacht op een onderdeel, dat duurt nog een week.'
Weer een week wachten.
Uiteindelijk gaan er twee weken voorbij en pakken we weer de telefoon op. Er wordt niet opgenomen. Later op de week ook niet.
Tijd om dat veel belovende bordje in de ruit maar eens toe te passen. De Bovag.
'Ja meneer, heel vervelend om te horen, we zullen contact opnemen met de garagehouder.' Mooi eindelijk schot in de zaak. Tenminste...
Na een week belt de garagehouder eindelijk terug. 'Ik heb het onderdeel binnen, ik ga er nu mee verder.'
Op onze vraag of dat was omdat de Bovag gebeld heeft was zijn antwoord. 'De Bovag? Nee, daar heb ik niets van gehoord.'
Wij waren het zat en zijn in de auto gestapt. Daar aangekomen blijkt de hele motor nog niet uit elkaar te zijn geweest. Er is nog niets aan gedaan zien we door de ruit. Het stof stond letterlijk op de banden en de rest van de garage was leeg.
Dus ter plekke bellen wij nog de garagehouder. 'Ja ik ben weg op een klus, maar ik vind het wel wat asociaal dat jullie zo maar langs komen. Ik ben er toch mee bezig zei ik.' Laten we zeggen dat de rest van het gesprek door mij gevoerd werd omdat mijn vriend niet meer in staat was om nog vriendelijk te zijn.
Weer de Bovag gebeld. 'Ja meneer, u moet ook niet zo maar naar de garage gaan. U moet er vanuit gaan dat de garagehouder dit oplost en daar zit nou eenmaal geen termijn aan. We nemen nogmaals contact op.'
Lang verhaal kort, dit is niet gebeurt. Uiteindelijk is de motor na 4 maanden terug gekomen, nadat we gedreigd hebben de motor op zijn kosten ergens anders te laten repareren. Precies toen de garantietermijn voorbij was kwam de motor dus terug. De Bovag zou het met de garagehouder hebben over een compensatie. Uiteindelijk kwam er na veel pijn en moeite een extra twee maanden garantie uit.
Geen Bovag meer voor ons. Kost een hoop en je krijgt er niets voor. Ja een ander kastje wat je naar de muur verwijst.
Het staat overal genoemd. Garantie zus en garantie zo. Bovag, niet Bovag. Geen slijtagedelen. Een X aantal kilometers of een X aantal maanden.
Noem eens wat je meegemaakt hebt. Namen zijn niet nodig. Ik denk nu vooral aan mensen die te maken hebben met garantie dingen in de toekomst. Dat ze op basis van de ervaringen van anderen een beetje een indruk kunnen krijgen van wat er onder garantie valt en dat ze weten wat ze kunnen verwachten wanneer ze zo'n traject in gaan.
-------------------------
Mijn ervaring is gelukkig zeer beperkt, maar heeft voor mij wel een blijvende indruk van de Bovag achtergelaten.
Een vriend van me had een R6. Mooi ding en beschaafde kilometers. Ik was meegeweest bij de aankoop en er was niets mee. 6 maanden Bovag garantie, dus ook een teken van vertrouwen voor ons.
Nu, na een maand rijden komt hij thuis en gebeurt er niets meer bij het gas geven in de versnelling. De motor gaat in toeren, de bak schakelt, maar er gebeurt niets.
Dus de garage bellen. 'Ja ik kom hem ophalen.' Was het antwoord.
Prima, snelle service, zo leek het. Echter na twee weken was hij nog niet geweest.
'Ik wacht even tot ik in de buurt ben.'
Mid zomer dit, en mijn vriend wil rijden. Dus na nog een paar keer bellen kwam hij hem dan wel ophalen. Inmiddels 3 weken verder.
Vervolgens is de motor een maand weg zonder nieuws. Dus wij bellen eens op. 'Ja ik heb het vreselijk druk, en ja op dit garantie gedoe verdien ik natuurlijk niets, dus je staat even in de wacht, maar over een week kom ik aan jouw motor toe.'
Wel godverrrrr... Naja het is niet anders, en ergens klinkt het ook wel wat begrijpelijk.
Een week later nog steeds niets. Nog een week later, nog niets. Inmiddels rijdt die vriend al ruim twee maanden niet. Een derde van de garantieperiode heeft de motor stilgestaan.
Dus wij bellen. 'Ja, ik ben er aan bezig, ik wacht op een onderdeel, dat duurt nog een week.'
Weer een week wachten.
Uiteindelijk gaan er twee weken voorbij en pakken we weer de telefoon op. Er wordt niet opgenomen. Later op de week ook niet.
Tijd om dat veel belovende bordje in de ruit maar eens toe te passen. De Bovag.
'Ja meneer, heel vervelend om te horen, we zullen contact opnemen met de garagehouder.' Mooi eindelijk schot in de zaak. Tenminste...
Na een week belt de garagehouder eindelijk terug. 'Ik heb het onderdeel binnen, ik ga er nu mee verder.'
Op onze vraag of dat was omdat de Bovag gebeld heeft was zijn antwoord. 'De Bovag? Nee, daar heb ik niets van gehoord.'
Wij waren het zat en zijn in de auto gestapt. Daar aangekomen blijkt de hele motor nog niet uit elkaar te zijn geweest. Er is nog niets aan gedaan zien we door de ruit. Het stof stond letterlijk op de banden en de rest van de garage was leeg.
Dus ter plekke bellen wij nog de garagehouder. 'Ja ik ben weg op een klus, maar ik vind het wel wat asociaal dat jullie zo maar langs komen. Ik ben er toch mee bezig zei ik.' Laten we zeggen dat de rest van het gesprek door mij gevoerd werd omdat mijn vriend niet meer in staat was om nog vriendelijk te zijn.
Weer de Bovag gebeld. 'Ja meneer, u moet ook niet zo maar naar de garage gaan. U moet er vanuit gaan dat de garagehouder dit oplost en daar zit nou eenmaal geen termijn aan. We nemen nogmaals contact op.'
Lang verhaal kort, dit is niet gebeurt. Uiteindelijk is de motor na 4 maanden terug gekomen, nadat we gedreigd hebben de motor op zijn kosten ergens anders te laten repareren. Precies toen de garantietermijn voorbij was kwam de motor dus terug. De Bovag zou het met de garagehouder hebben over een compensatie. Uiteindelijk kwam er na veel pijn en moeite een extra twee maanden garantie uit.
Geen Bovag meer voor ons. Kost een hoop en je krijgt er niets voor. Ja een ander kastje wat je naar de muur verwijst.