Garantie ervaringen

Thijsvr

MF veteraan
14 jan 2008
3.682
1
Leiden
Ik ben wel eens benieuwd wat meemaakt onder de noemer van garantie.
Het staat overal genoemd. Garantie zus en garantie zo. Bovag, niet Bovag. Geen slijtagedelen. Een X aantal kilometers of een X aantal maanden.

Noem eens wat je meegemaakt hebt. Namen zijn niet nodig. Ik denk nu vooral aan mensen die te maken hebben met garantie dingen in de toekomst. Dat ze op basis van de ervaringen van anderen een beetje een indruk kunnen krijgen van wat er onder garantie valt en dat ze weten wat ze kunnen verwachten wanneer ze zo'n traject in gaan.

-------------------------

Mijn ervaring is gelukkig zeer beperkt, maar heeft voor mij wel een blijvende indruk van de Bovag achtergelaten.

Een vriend van me had een R6. Mooi ding en beschaafde kilometers. Ik was meegeweest bij de aankoop en er was niets mee. 6 maanden Bovag garantie, dus ook een teken van vertrouwen voor ons.
Nu, na een maand rijden komt hij thuis en gebeurt er niets meer bij het gas geven in de versnelling. De motor gaat in toeren, de bak schakelt, maar er gebeurt niets.

Dus de garage bellen. 'Ja ik kom hem ophalen.' Was het antwoord.
Prima, snelle service, zo leek het. Echter na twee weken was hij nog niet geweest.
'Ik wacht even tot ik in de buurt ben.'
Mid zomer dit, en mijn vriend wil rijden. Dus na nog een paar keer bellen kwam hij hem dan wel ophalen. Inmiddels 3 weken verder.
Vervolgens is de motor een maand weg zonder nieuws. Dus wij bellen eens op. 'Ja ik heb het vreselijk druk, en ja op dit garantie gedoe verdien ik natuurlijk niets, dus je staat even in de wacht, maar over een week kom ik aan jouw motor toe.'
Wel godverrrrr... Naja het is niet anders, en ergens klinkt het ook wel wat begrijpelijk.
Een week later nog steeds niets. Nog een week later, nog niets. Inmiddels rijdt die vriend al ruim twee maanden niet. Een derde van de garantieperiode heeft de motor stilgestaan.
Dus wij bellen. 'Ja, ik ben er aan bezig, ik wacht op een onderdeel, dat duurt nog een week.'
Weer een week wachten.

Uiteindelijk gaan er twee weken voorbij en pakken we weer de telefoon op. Er wordt niet opgenomen. Later op de week ook niet.
Tijd om dat veel belovende bordje in de ruit maar eens toe te passen. De Bovag.
'Ja meneer, heel vervelend om te horen, we zullen contact opnemen met de garagehouder.' Mooi eindelijk schot in de zaak. Tenminste...
Na een week belt de garagehouder eindelijk terug. 'Ik heb het onderdeel binnen, ik ga er nu mee verder.'
Op onze vraag of dat was omdat de Bovag gebeld heeft was zijn antwoord. 'De Bovag? Nee, daar heb ik niets van gehoord.'

Wij waren het zat en zijn in de auto gestapt. Daar aangekomen blijkt de hele motor nog niet uit elkaar te zijn geweest. Er is nog niets aan gedaan zien we door de ruit. Het stof stond letterlijk op de banden en de rest van de garage was leeg.
Dus ter plekke bellen wij nog de garagehouder. 'Ja ik ben weg op een klus, maar ik vind het wel wat asociaal dat jullie zo maar langs komen. Ik ben er toch mee bezig zei ik.' Laten we zeggen dat de rest van het gesprek door mij gevoerd werd omdat mijn vriend niet meer in staat was om nog vriendelijk te zijn.

Weer de Bovag gebeld. 'Ja meneer, u moet ook niet zo maar naar de garage gaan. U moet er vanuit gaan dat de garagehouder dit oplost en daar zit nou eenmaal geen termijn aan. We nemen nogmaals contact op.'


Lang verhaal kort, dit is niet gebeurt. Uiteindelijk is de motor na 4 maanden terug gekomen, nadat we gedreigd hebben de motor op zijn kosten ergens anders te laten repareren. Precies toen de garantietermijn voorbij was kwam de motor dus terug. De Bovag zou het met de garagehouder hebben over een compensatie. Uiteindelijk kwam er na veel pijn en moeite een extra twee maanden garantie uit.


Geen Bovag meer voor ons. Kost een hoop en je krijgt er niets voor. Ja een ander kastje wat je naar de muur verwijst.
 
IDus wij bellen eens op. 'Ja ik heb het vreselijk druk, en ja op dit garantie gedoe verdien ik natuurlijk niets, dus je staat even in de wacht, maar over een week kom ik aan jouw motor toe.'
Wel godverrrrr... Naja het is niet anders, en ergens klinkt het ook wel wat begrijpelijk.

Ja garage houder heeft het geld al in zijn zak, tevens mag je hier gerust neerzetten welke garage dit was om anderen er van te behouden om ook genaaid te worden door de garagehouder.
 
Ik koop altijd particulier, dus geen ervaring mee. Wel heb ik ervaring met de vele koopcontracten en garantiecertificaten binnen mijn kennissenkring waarvan ik de eerste was die het helemaal gelezen heeft (les 1 :Y ).

De meest interessante was het contract van een auto, waar ik na 3 pagina's letterformaat 7 tot de conclusie kwam dat er alléén garantie zat op krukas en drijfstangen..
 
BOVAG behartigt volgens mij de belangen van de garagehouders, niet zo zeer van de consument. Mooi k-verhaal dit!
 
Bovag ik denk dat je meer hebt aan rechtsbijstand, als die een brief sturen reageren ze stuk sneller (uit eigen ervaring)
 
BOVAG behartigt volgens mij de belangen van de garagehouders, niet zo zeer van de consument. Mooi k-verhaal dit!
:^ Dat had ik in 1993 al met een auto. Helemaal niets doen ze. Wassen neus. _O-
 
Laatst bewerkt:
Noem gerust de naam van de garage. Deze verdient als je alles naar waarheid hebt neergezet hier een faillissement.

En die BOVAG-garantie. Houdt dat niet slechts in dat de garantie wordt verleend conform de voorwaarden die de BOVAG stelt?
 
Laatst bewerkt:
Noem gerust de naam van de garage. Deze verdient als je alles naar waarheid hebt neergezet hier een faillissement.

En die BOVAG-garantie. Houdt dat niet slechts in dat de garantie wordt verleend conform de voorwaarden die de BOVAG stelt?
:^
 
Goed, ik zal het even noemen. Het was MH in Ermelo.
Maar het doel is voornamelijk om mensen een idee over garanties te geven. Dus misschien kan iemand anders zijn ervaringen plaatsen ;) Hoeft niet perse negatief te zijn. Positieve ervaringen zijn ook ervaringen die noemenswaardig zijn.
 
Mijn eerste schatje (ZZR 600) gekocht bij een zaak. Weinig verstand nog van motoren en eerste motor dus expres voor een zaak die garantie kon leverde gekozen. Lage prijs dus was even onderhandelen voor de garantie maar dat lukte wel. Wel maar 1 maand maarja motor van 17 jaar oud en 50.000 voor een bijna particulier prijsje is dat redelijk te noemen.

Na 1 week durfde ik eindelijk de motor los te laten boven de 7000 toeren in zijn hogere versnellingen (is wel iets anders dan Er5 les fiets). Slippende koppeling, ik ken de symptomen en ik ben direct langs gegaan. Afspraak gemaakt en de koppeling is vervangen.

Binnen deze zelfde maand strande ik een keer om 3 s'nacht van mijn werk naar huis met de motor. Deed niets meer, pechhulp naar de zaak gebracht. En daar ongeveer een weekje gestaan (was zelf op vakantie en dat wisten ze) dus wat dat betreft prima. Scheen vuil in de tank te zitten.

Maand voorbij, garantie periode voorbij. Lekker rijden, alleen bij het stil staan ondek ik dat er steeds meer benzine uit verdwijnt. Ligt nergens op de grond, dus wat gebeurd er mee? Ruim 60 euro aan benzine verloren in 1 maand dus maar weer eens langs gebracht. Hebben alles na gelopen en daar laten staan onder papier, niets kunnen vinden. Wel man uren mogen afrekenen. Vervolgens heb ik de motor net terug zet ik hem in de garage en ik zie benzine druppelen, volg het spoor en kom bij de tank uit. Zit er een mini gat in waardoor hij lekte (maar dusdanig langzaam dat het al verdampte voor dat het de grond raakte?), direct naar de motorzaak terug gereden. Heeft een tijd geduurd (zo'n 1 1/2de a 2 maand uit mijn hoofd). Eerst hadden ze de tank uitbesteed om te laten solderen maar dat bedrijf had de tank helemaal opgefucked. Dus dan met tankcure maar dat was volgens de motorzaak ook niet goed gegaan, compound wilde niet goed uitharde. Volgens hun lag dit aan de leverancier want dit was een nieuw product (nieuwe vorm). Ach wie hier echt fout zat zal ik nooit weten maar er moest nu dus een 'nieuwe' tank komen maar gezien dat de fiets niet meer wordt gemaakt en er maar 2 bouwjaren tank passen begrijpelijk dat ze ff moeite hadden om vervanging te vinden. Toen het echt lang begon te duren, kreeg ik een gratis leen fiets mee.

Uiteindelijk hoefde ik voor de tank en het hele gebeuren daarom heen niets af te rekenen. Dat vond ik wel netjes.

Kortom fiets gekocht met 1 maand garantie binnen die maand:
-Koppeling vervangen
-Tank gereinigd

Na de garantie periode:
-Nieuwe tank (zonder deuk, nu helaas wel met kras) gekregen.

Totale kosten hiervan waren dus de manuren van het onderzoek naar het mankement.
 
Garantie is een afspraak tussen koper en verkoper. Het is ook een recht dat is vastgelegd in de Nederlandse consumentenwetgeving.

Ik weet wel zeker dat de meerderheid van de motorzaken zich in verreweg de meeste gevallen fatsoenlijk opstellen. Maar zoals bij elke afspraak en zoals bij elke wet, zijn er nu eenmaal mensen die zich er niet aan houden.....
 
Laatst bewerkt:
Heb mijn huidige motor particulier gekocht. Maar toen ik mijn Boldór kocht in 1979 op de motorrai kreeg ik er 20.000 km garantie bij op ketting en tandwielen. Standaard van Honda Nederland.
Heb in totaal 3 keer een ketting en 2 keer een tandwielenset gekregen. Voordat ik er 14000 km op had zitten. Zonder enig probleem, moest alleen de 3e keer even naar Ridderkerk om de motor te laten zien.
Op vakantie in Italië die zomer had ik ineens hele warme benen. Voelde met mijn hand en zag tot mijn verbazing allemaal olie. Koppakking lek. Honda gebeld vanuit Italië en binnen 2 dagen lagen de onderdelen bij de lokale motorboer.

Wat die ervaring met garantie betreft dus geen centje pijn.
 
Toen ik mijn huidige motor kocht bij Mulders Motoren in Veendam, ook 3 maand garantie meegekregen.
Een week voor de garantie verlopen was slaat mijn motor af en toe af. Ik was onderweg naar een treffen in de buurt, dus mijn tent opgezet en naar Mulder gereden.
Probleem uitgelegd, huurmotor meegekregen om toch mee te kunnen met treffen. par uur later telefoon: de spanningsverdeler kapot, gingen ze vervangen. Volgende dag kon ik mijn motor weer ophalen. Kosten: €0,00
Geweldige service daar!
 
Terug
Bovenaan Onderaan