Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Je beurten bij de dealer laten doen is voornamelijk de kans op een boel gezeur afkopen, gok ik.
Dit gaat over europees consumenten recht. Zoek er maar een wat over op.Als je een nieuwe motor koopt en je gaat het onderhoud zelf doen zoals beurten zou dan de garantie vervallen ?
Als je een nieuwe motor koopt en je gaat het onderhoud zelf doen zoals beurten zou dan de garantie vervallen ?
Da's inderdaad de wettelijke garantie. De fabrieksgarantie kan wel vervallen (ik weet niet wat fabrikanten in hun voorwaarden stellen, dus misschien mag het wel). Je klopt voor garantie in eerste instantie aan bij de verkoper, maar stel dat die bijvoorbeeld failliet gegaan is kun je nog terugvallen op de fabrieksgarantie. En een fabrikant mag eisen stellen.Dit gaat over europees consumenten recht. Zoek er maar een wat over op.
Nee, garantie vervalt niet als iemand anders voorgeschreven onderhoud doet dan de verkoper.
NeeHet onderhoud moet aantoonbaar zijn uitgevoerd. Hoe ga je dat doen? Ik heb het wel eens zelf gedaan, naderhand was er schade aan de versnellingsbak. De dealer zag wel dat het niets met elkaar te maken had en deed gelukkig niet moeilijk. Gelukkig maar, want de kosten bedroegen meer dan 3000 gulden, betaald door Suzuki.
Er is nauwelijks verschil tussen de twee. Het is de discussie niet waard.Da's inderdaad de wettelijke garantie. De fabrieksgarantie kan wel vervallen (ik weet niet wat fabrikanten in hun voorwaarden stellen, dus misschien mag het wel). Je klopt voor garantie in eerste instantie aan bij de verkoper, maar stel dat die bijvoorbeeld failliet gegaan is kun je nog terugvallen op de fabrieksgarantie. En een fabrikant mag eisen stellen.
Zou het niet een beetje afhankelijk zijn vsn eat precies de garantieclaim is? En dus niet per defenitie een 'ja' of 'nee'?
....
Je beurten bij de dealer laten doen is voornamelijk de kans op een boel gezeur afkopen, gok ik.
Als je een nieuwe koopt bij een Officiële Merk Dealer en je houd je niet aan het door de merkfabrikant voorgeschreven onderhoud door de Dealer, vervalt de garantie, en draai je zelf op voor reparaties die onder de garantie zouden vallen.Als je een nieuwe motor koopt en je gaat het onderhoud zelf doen zoals beurten zou dan de garantie vervallen ?
Nee, vertel het maarEr is nauwelijks verschil tussen de twee. Het is de discussie niet waard.
Zoek het op
Als een garantieclaim wordt afgewezen om reden 'slecht onderhoud' of 'geen onderhoud', dan moet de verkoper aantonen dat er een direct causaal verband is tussen dat onderhoud en ontstaan van de garantie claim.Als je een nieuwe koopt bij een Officiële Merk Dealer en je houd je niet aan het door de merkfabrikant voorgeschreven onderhoud door de Dealer, vervalt de garantie, en draai je zelf op voor reparaties die onder de garantie zouden vallen.
Geen enkele officiële motordealer zal het onderhoud (reparatie) onder garantie uitvoeren als ze zien dat er, niet door hun, aan de motor is gesleuteld.
Als je hem bij een algemene motorzaak koopt wordt de garantie nog wel eens bepaald door de “service” bereidheid van die zaak en zal je daar zelf achteraan moeten en je garantie moeten opeisen. Maar die wordt dan zeker ook verworpen bij aantonen bij zelf sleutelen in de garantie periode.
DoneNee, vertel het maar
De dealer hoeft alleen maar aan te tonen dat er niet door hun of door een mede-merkdealer onderhoud aan is gepleegd.Als een garantieclaim wordt afgewezen om reden 'slecht onderhoud' of 'geen onderhoud', dan moet de verkoper aantonen dat er een direct causaal verband is tussen dat onderhoud en ontstaan van de garantie claim.
De wet zegt iets anders.De dealer hoeft alleen maar aan te tonen dat er niet door hun of door een mede-merkdealer onderhoud aan is gepleegd.
De koper moet dan zelf achter de fabrieksgarantie aan, maar die zullen zich zeker achter de expertise van de dealer schuilen.
Kortom je bent je garantie kwijt en moet zelf alle moeite doen om “je recht te halen” die je waarschijnlijk nooit zal krijgen.
Dus gewoon niet zelf gaan sleutelen in de garantieperiode, zonder eerst overleg met de verkoper / dealer of daar de consequenties van in calculeren.
Het ligt iets genuanceerder: https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/garantieSterker nog, het is bij wet verboden om te stellen dat onderhoud bij de dealer moet gebeuren, om garantie te behouden.
Dat wel. Maar dat staat dus los van de fabrieksgarantie. En nogmaals: ik kan me voorstellen dat verkopers echt moeilijk gaan doen, ook al sta je in je recht. Dus de vraag is of je dat moet willen. En het antwoord op die vraag moet de motorkoper zelf bedenken.... moet de verkoper er volgens de wet voor zorgen dat uw product een bepaalde tijd meegaat.
Laat dat wetsartikel hier eens zien dan...we zijn daar gek opDe wet zegt iets anders.
Sterker nog, het is bij wet verboden om te stellen dat onderhoud bij de dealer moet gebeuren, om garantie te behouden.