Garantie

Saalk

MF veteraan
13 sep 2012
1.197
95
Drenthe
Als je een nieuwe motor koopt en je gaat het onderhoud zelf doen zoals beurten zou dan de garantie vervallen ?
 
Op zn minst is het vragen om discussie. Duidelijk kapotte onderdelen zal wel loslopen, maar als je vage storingen/klachten hebt kan het wel lastiger worden als de dealer niet vertrouwt wat jij er zelf aan hebt gedaan zegmaar.

Of de garantie ook echt vervalt weet ik niet.
 
Heb je het hier dan over bijv.. een Bmw dealer, of een Honda dealer?.. Meestal staat er dan iets in de voorwaarden van "De motor moet onderhouden zijn met originele fabrieks af onderdelen" .. dus bijv. oliefilters/olie etc.. maar ga dat maar eens aantonen als er iets mis is.

Meestal is het; zelf sleutelen is garantie weg.. Maar wat zijn nou de kosten om die motor voor 2 jaar bij een dealer in onderhoud te hebben? (Als je niet te veel kilometers per jaar rijd).
 
Als je de gebruiksaanwijzing leest zijn er diverse onderhoudshandelingen welke door getrainde expert moeten worden uitgevoerd. Daarnaast zit je met de aantoonbaarheid. Even heel flauw :
standaard 2 jaar garantie, dat zijn voor de meeste motorrijders 1e beurt bij 1000 (gratis bij meeste dealers) en 2 kleine beurten. Ofwel ben je bereid voor circa 300€ je garantie ter discussie te stellen?
 
Ik denk dat je onderscheid moet maken tussen wettelijke garantie en fabrieksgarantie. Bij die laatste mag de fabrikant eisen wat ze willen. Wettelijke garantie gaat via de verkoper.

Je beurten bij de dealer laten doen is voornamelijk de kans op een boel gezeur afkopen, gok ik.
 
Je beurten bij de dealer laten doen is voornamelijk de kans op een boel gezeur afkopen, gok ik.

En eigenlik geef ik ze geen ongelijk: hoe kan je anders aantonen dat je het onderhoud wel degelijk gedaan hebt?
Als je dat kunt, dan hoor je garantie te krijgen, maar hoe toon je dat aan als particulier dat je niet hebt lopen rommelen of de intervallen hebt lopen op te rekken?
Maw eens met je stelling :-)
 
Als je een nieuwe motor koopt en je gaat het onderhoud zelf doen zoals beurten zou dan de garantie vervallen ?
Dit gaat over europees consumenten recht. Zoek er maar een wat over op.

Nee, garantie vervalt niet als iemand anders voorgeschreven onderhoud doet dan de verkoper.
 
Het onderhoud moet aantoonbaar zijn uitgevoerd. Hoe ga je dat doen? Ik heb het wel eens zelf gedaan, naderhand was er schade aan de versnellingsbak. De dealer zag wel dat het niets met elkaar te maken had en deed gelukkig niet moeilijk. Gelukkig maar, want de kosten bedroegen meer dan 3000 gulden, betaald door Suzuki.
 
Ik kan makkelijk zelf olie en filters vervangen,en de luchtfilter ook wel,maar ik laat het doen en bevestigen,als ik hem dan zou verkopen kan ik laten zien dat ik hem altijd verwent heb
 
Dit gaat over europees consumenten recht. Zoek er maar een wat over op.

Nee, garantie vervalt niet als iemand anders voorgeschreven onderhoud doet dan de verkoper.
Da's inderdaad de wettelijke garantie. De fabrieksgarantie kan wel vervallen (ik weet niet wat fabrikanten in hun voorwaarden stellen, dus misschien mag het wel). Je klopt voor garantie in eerste instantie aan bij de verkoper, maar stel dat die bijvoorbeeld failliet gegaan is kun je nog terugvallen op de fabrieksgarantie. En een fabrikant mag eisen stellen.
 
Het onderhoud moet aantoonbaar zijn uitgevoerd. Hoe ga je dat doen? Ik heb het wel eens zelf gedaan, naderhand was er schade aan de versnellingsbak. De dealer zag wel dat het niets met elkaar te maken had en deed gelukkig niet moeilijk. Gelukkig maar, want de kosten bedroegen meer dan 3000 gulden, betaald door Suzuki.
Nee
 
Da's inderdaad de wettelijke garantie. De fabrieksgarantie kan wel vervallen (ik weet niet wat fabrikanten in hun voorwaarden stellen, dus misschien mag het wel). Je klopt voor garantie in eerste instantie aan bij de verkoper, maar stel dat die bijvoorbeeld failliet gegaan is kun je nog terugvallen op de fabrieksgarantie. En een fabrikant mag eisen stellen.
Er is nauwelijks verschil tussen de twee. Het is de discussie niet waard.


Zoek het op 👍
 
Zou het niet een beetje afhankelijk zijn vsn eat precies de garantieclaim is? En dus niet per defenitie een 'ja' of 'nee'?

Als jij zelf een onderhoudsbeurt doet of elders laat dien en er gaat een sensor bijv kapot waar je nietbin de buurt bent geweest, kan ik me niet voorstellen dat niet meer onder garantie valt.

Maar als jouw blok in de soep loopt..en jij hebt daaraan lopen sleutelen of de verkeerde vloeistoffen in geknikkerd.. tja.
 
....
Je beurten bij de dealer laten doen is voornamelijk de kans op een boel gezeur afkopen, gok ik.

Dit, ik koop ook meestal nieuw en de beurten doe ik dan bij de dealer.
Dan ontstaat daar in ieder geval geen discussie over.

Daarnaast is het ook 'gunnen' ben je tevreden over de relatie met de dealer en is het onderhoud niet overdreven duur dan kan het uitstekend bij de dealer.
Het prijskaartje wat daar aanhangt valt wel mee. (zeker wanneer je het niet zelf doet en het sowieso moet uitbesteden)

Zelf doen is uiteraard goedkoper, maar dan heb je ook je arbeidsuren die je anders aan kantklossen had kunnen besteden.
 
Als je een nieuwe motor koopt en je gaat het onderhoud zelf doen zoals beurten zou dan de garantie vervallen ?
Als je een nieuwe koopt bij een Officiële Merk Dealer en je houd je niet aan het door de merkfabrikant voorgeschreven onderhoud door de Dealer, vervalt de garantie, en draai je zelf op voor reparaties die onder de garantie zouden vallen.

Geen enkele officiële motordealer zal het onderhoud (reparatie) onder garantie uitvoeren als ze zien dat er, niet door hun, aan de motor is gesleuteld.

Als je hem bij een algemene motorzaak koopt wordt de garantie nog wel eens bepaald door de “service” bereidheid van die zaak en zal je daar zelf achteraan moeten en je garantie moeten opeisen. Maar die wordt dan zeker ook verworpen bij aantonen bij zelf sleutelen in de garantie periode.
 
Als je een nieuwe koopt bij een Officiële Merk Dealer en je houd je niet aan het door de merkfabrikant voorgeschreven onderhoud door de Dealer, vervalt de garantie, en draai je zelf op voor reparaties die onder de garantie zouden vallen.

Geen enkele officiële motordealer zal het onderhoud (reparatie) onder garantie uitvoeren als ze zien dat er, niet door hun, aan de motor is gesleuteld.

Als je hem bij een algemene motorzaak koopt wordt de garantie nog wel eens bepaald door de “service” bereidheid van die zaak en zal je daar zelf achteraan moeten en je garantie moeten opeisen. Maar die wordt dan zeker ook verworpen bij aantonen bij zelf sleutelen in de garantie periode.
Als een garantieclaim wordt afgewezen om reden 'slecht onderhoud' of 'geen onderhoud', dan moet de verkoper aantonen dat er een direct causaal verband is tussen dat onderhoud en ontstaan van de garantie claim.
 
Als een garantieclaim wordt afgewezen om reden 'slecht onderhoud' of 'geen onderhoud', dan moet de verkoper aantonen dat er een direct causaal verband is tussen dat onderhoud en ontstaan van de garantie claim.
De dealer hoeft alleen maar aan te tonen dat er niet door hun of door een mede-merkdealer onderhoud aan is gepleegd.

De koper moet dan zelf achter de fabrieksgarantie aan, maar die zullen zich zeker achter de expertise van de dealer schuilen.

Kortom je bent je garantie kwijt en moet zelf alle moeite doen om “je recht te halen” die je waarschijnlijk nooit zal krijgen.

Dus gewoon niet zelf gaan sleutelen in de garantieperiode, zonder eerst overleg met de verkoper / dealer of daar de consequenties van in calculeren.
 
De dealer hoeft alleen maar aan te tonen dat er niet door hun of door een mede-merkdealer onderhoud aan is gepleegd.

De koper moet dan zelf achter de fabrieksgarantie aan, maar die zullen zich zeker achter de expertise van de dealer schuilen.

Kortom je bent je garantie kwijt en moet zelf alle moeite doen om “je recht te halen” die je waarschijnlijk nooit zal krijgen.

Dus gewoon niet zelf gaan sleutelen in de garantieperiode, zonder eerst overleg met de verkoper / dealer of daar de consequenties van in calculeren.
De wet zegt iets anders.

Sterker nog, het is bij wet verboden om te stellen dat onderhoud bij de dealer moet gebeuren, om garantie te behouden.
 
Sterker nog, het is bij wet verboden om te stellen dat onderhoud bij de dealer moet gebeuren, om garantie te behouden.
Het ligt iets genuanceerder: https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/garantie

... moet de verkoper er volgens de wet voor zorgen dat uw product een bepaalde tijd meegaat.
Dat wel. Maar dat staat dus los van de fabrieksgarantie. En nogmaals: ik kan me voorstellen dat verkopers echt moeilijk gaan doen, ook al sta je in je recht. Dus de vraag is of je dat moet willen. En het antwoord op die vraag moet de motorkoper zelf bedenken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan