Garantie

Gelukkig heb ik dit dilemma niet.
Mijn motoren zijn de garantie-termijn al lang voorbij.
Maw je kan lekker zelf sleutelen, zonder een mega-rekening te moeten betalen.
Bijkomend voordeel is dat je zelf exact de status van je motor weet. Je kent 't ouwe beessie van binnen en van buiten!!
Meestal is het echt niet zo ernstig als wel eens wordt gemeld. Mijn 85-er FZ gaat nog steeds als de brandweer............ :t
 
Er zijn twee verschillende dingen namelijk garantie al dan niet bekend door fabrikant of garage bij een tweedehands en productaansprakelijkheid.

Bij de laatste mag je ervan uitgaan dat een product en bepaalde periode meegaat. Maar reken je hiermee niet rijk.

Er zijn velen die tegen Audi geprocedeerd hebben in relatie tot problemen met zuigerveren in hun blokken waarvan de rechter zei dat een auto van 4 jaar oud met een km stand van meer dan 120.000km zoiets kan gebeuren en dus geen recht op reparatie door fabrikant.

Ben gewoon niet eigenwijs in je garantieperiode en ga die paar keer naar de dealer, je hebt per slot van rekening een "nieuwe" gekocht omdat je eerste jaren geen gezeur wilt en je 100% zekerheid hebt over historie.
 
............ de rechter zei dat een auto van 4 jaar oud met een km stand van meer dan 120.000km zoiets kan gebeuren.
Eigenlijk geeft Audi aan door een rechtzaak te beginnen, dat ze zelf al weten dat de techniek NIET goed is..
Als je als premium-merk een heel enkel geval hebt met technisch gebrek, dan wordt 't mss zelfs nog wel uit coulance gerepareerd.
Maar als het merk weet dat er nog 100-den motorblokken aan gaan komen, dan wordt de boot gelijk af gehouden.

Zoiets mag dus juridisch mss wel kloppen, maar duidelijk is dan wel dat de volgende auto GEEN AUDI meer zal zijn!!

Audi presenteert zich als A-merk, met bbh prijslijst.
Voor zo'n produkt zou je toch mogen verwachten dat je probleemloos 3 ton kan rijden. Met 120K het blok in de soep. :X Moet niet kunnen.

Mijn Mazda 626 stond zowat op zelf-gereden 4 ton. Technisch heeft er nooit veel aan gemankeerd.
Toen was er een slaapkop die bij mij naar binnen reed. Snif..............Einde verhaal.
 
Laatst bewerkt:
Ja he 😀

Het is de wet die koppel-verkoop verbiedt.
Koppel-verkoop :?

Het gaat hier om zelf sleutelen tijdens de garantie periode.

Dat moet je allemaal zelf weten, maar je verspeelt er je goodwill bij de dealer mee en deze zal daar zeker moeilijk over gaan doen en je de rekening zal presenteren.

Aan de sleutelaar om zijn recht op fabrieksgarantie te halen, maar zal daarbij zeker achter het net vissen...dat is de praktijk...niet zelf sleutelen in garantieperiode dus....als je de garantie wilt behouden.
 
Koppel-verkoop :?

Het gaat hier om zelf sleutelen tijdens de garantie periode.

Dat moet je allemaal zelf weten, maar je verspeelt er je goodwill bij de dealer mee en deze zal daar zeker moeilijk over gaan doen en je de rekening zal presenteren.

Aan de sleutelaar om zijn recht op fabrieksgarantie te halen, maar zal daarbij zeker achter het net vissen...dat is de praktijk...niet zelf sleutelen in garantieperiode dus....als je de garantie wilt behouden.
Ja.
Het verbod om bijv verplicht onderhoud bij dealer te koppelen aan de garantie bij verkoop van de motor.

Er is al een link gegeven van consumenten bond, dacht ik.

Het mag niet.

Er is 1 uitzondering; de eerste beurt.
 
Ik heb ooit bij dealer motor gekocht. Met garantie.
En die vond het totaal geen probleem dat ik zelf dingen aan de motor deed, in de garantie periode.

Ik ben zelfs nog voor garantie geweest. Koplamp slecht, nieuwe van €550 gemonteerd door dealer.
Voorste cilinder niet ok, krasje. Opboren, honen, overmaat, meteen in beide cilinders.
Na 1000 km 'inrijden' na controle.
Factuur wederom 0.

Het kan dus wel zoals het hoort.
 
Ik heb ooit bij dealer motor gekocht. Met garantie.
En die vond het totaal geen probleem dat ik zelf dingen aan de motor deed, in de garantie periode.

Ik ben zelfs nog voor garantie geweest. Koplamp slecht, nieuwe van €550 gemonteerd door dealer.
Voorste cilinder niet ok, krasje. Opboren, honen, overmaat, meteen in beide cilinders.
Na 1000 km 'inrijden' na controle.
Factuur wederom 0.

Het kan dus wel zoals het hoort.
You lucky you :P

Bij welke dealer was dat ? kopen we voortaan allemaal onze motoren bij hun en lekker zelf sleutelen met behoud van garantie*O*
 
Laat dat wetsartikel hier eens zien dan...we zijn daar gek op :P
Het is een lap tekst, maar je hebt er om gevraagd: Artikel 6 en 6a uit het burgerlijkwetboek boek 7.
(Noot: staat los /naast de koppelverkoopverbod waar Martell naar verwijst.)
En luister nou gewoon ook eens naar iemand (Martell) die vanuit zijn professie weet waar hij het over heeft, in plaats van aannames te doen en die vervolgens als axioma te verkondigen!
En ja, er zullen altijd verkopers zijn die iets anders beweren, gewoon, omdat de gemiddelde koper toch geen idee heeft, en het levert handel op.

Artikel 6
1
Bij een consumentenkoop kan van de afdelingen 1-7 van deze titel niet ten nadele van de koper worden afgeweken en kunnen de rechten en vorderingen die de wet aan de koper ter zake van een tekortkoming in de nakoming van de verplichtingen van de verkoper toekent, niet worden beperkt of uitgesloten.
2

Lid 1 is niet van toepassing op de artikelen 11, 12, 13, 26 en 35, doch bedingen in algemene voorwaarden waarbij ten nadele van de koper wordt afgeweken van die artikelen, worden als onredelijk bezwarend aangemerkt.
3
De toepasselijkheid op de consumentenkoop van een recht dat de door de richtlijn nr. 99/44/EG van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 25 mei 1999 betreffende bepaalde aspecten van de verkoop van en de garanties voor consumptiegoederen (PbEG L 171) voorziene bescherming niet of slechts ten dele biedt, kan er niet toe leiden dat de koper de bescherming verliest die hem krachtens deze richtlijn wordt geboden door de dwingende bepalingen van het recht van de lidstaat van de Europese Unie of de andere staat die partij is bij de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte, waar hij zijn gewone verblijfplaats heeft.

Artikel 6a
1
Indien in geval van een consumentenkoop in een garantie door de verkoper of de producent bepaalde eigenschappen zijn toegezegd, bij het ontbreken waarvan de koper bepaalde rechten of vorderingen worden toegekend, dan kan de koper deze uitoefenen onverminderd alle andere rechten of vorderingen die de wet de koper toekent.
2
In een garantie moet op duidelijke en begrijpelijke wijze worden vermeld welke in lid 1 bedoelde rechten of vorderingen een koper worden toegekend en moet worden vermeld dat deze een koper toekomen onverminderd de rechten of vorderingen die de wet hem toekent. Voorts moeten in een garantie de naam en het adres worden vermeld van de verkoper of de producent van wie de garantie afkomstig is, alsmede de duur en het gebied waarvoor de garantie geldt.
3
De in lid 2 bedoelde gegevens moeten de koper op zijn verlangen worden verstrekt. Dit geschiedt schriftelijk of op een andere ter beschikking van de koper staande en voor hem toegankelijke duurzame gegevensdrager.
4
De aan de koper door de verkoper of de producent in een garantiebewijs toegekende rechten of vorderingen komen hem ook toe indien de zaak niet de eigenschappen bezit die in een reclame door deze verkoper of producent zijn toegezegd.
5
In dit artikel wordt verstaan onder:
a
garantie: een in een garantiebewijs of reclame gedane toezegging als bedoeld in lid 1;
b
producent: de fabrikant van de zaak, degene die de zaak in de Europese Economische Ruimte invoert, alsmede een ieder die zich als producent presenteert door zijn naam, zijn merk of een ander onderscheidingsteken op de zaak aan te brengen.
 
Laatst bewerkt:
En natuurlijk is het wel zo, dat als door eigen schuld iets stuk gaat, dat dat buiten garantie valt.
 
Ik heb een Honda tweedehands gekocht......9 maanden oud moet 1e beurt nog krijgen.......moet dit bij een officiele HONDA dealer uitgevoerd worden of mag dit ook bij een ander motorzaak gedaan worden, Het is de 1e Oliebeurt 1000 km.
En hier bij mij in de buurt Veghel zit vlg mij geen HONDA Dealer ..

MvG

Peter
 
Het moet nooit, zoals terecht door Martell eerder aangehaald.
Basis wet consumptie recht, tenzij bijkomende bepalingen werden ondertekend:
Eerste jaar ligt verantwoordelijk bij de verkoper om aan te tonen dat het probleem niet door de klant is ontstaan.
Tweede jaar dient de klant te kunnen bewijzen dat het probleem van in het begin aanwezig was / niet gevolg van (mis) gebruik.

Volgens deze letter ben je quasi kansloos in het tweede jaar, voor een rechtbank.
Je dient dan een expert aan te stellen om dit te bewijzen.
Gelukkig is er meestal de goodwill van de verkoper.

Is enkel geldig bij B2C verkoop, B2B zijn termijnen niet afgedwongen door de wet, onderling te bepalen.
 
Als er iets mis gaat zit hij tussen de motorzaak en dealer en importeur,
Garantie krijgen is niet altijd vanzelf sprekend.
Discussies al helemaal niet.
De importeur vraagt altijd het onderhoud na en waar dit is uitgevoerd welke materialen er zijn gebruikt en hebben ze het gereedschap hiervoor.

Waar je recht op hebt en krijgt zij 2 verschillende dingen .

Wellicht zou je in de toekomst beter je motor kunnen kopen waar je hem onderhouden wilt hebben 1 aanspreekpunt bij problemen .

Die zijn er niet altijd maar de praktijk leert wat anders en ik zie het voorbij komen .
 
Als je een nieuwe motor koopt en je gaat het onderhoud zelf doen zoals beurten zou dan de garantie vervallen ?
Juridisch mag alleen de eerste beurt bij verkoper afgedwongen worden.

Daarna gaat om aantonen causaal verband.
 
Als er iets mis gaat zit hij tussen de motorzaak en dealer en importeur,
Garantie krijgen is niet altijd vanzelf sprekend.
Discussies al helemaal niet.
De importeur vraagt altijd het onderhoud na en waar dit is uitgevoerd welke materialen er zijn gebruikt en hebben ze het gereedschap hiervoor.

Waar je recht op hebt en krijgt zij 2 verschillende dingen .

Wellicht zou je in de toekomst beter je motor kunnen kopen waar je hem onderhouden wilt hebben 1 aanspreekpunt bij problemen .

Die zijn er niet altijd maar de praktijk leert wat anders en ik zie het voorbij komen .
Garantie krijg en heb je bij verkoper.
Discussie met importeur komt hierin dus niet voor.
 
Het is een lap tekst, maar je hebt er om gevraagd: Artikel 6 en 6a uit het burgerlijkwetboek boek 7.
(Noot: staat los /naast de koppelverkoopverbod waar Martell naar verwijst.)
En luister nou gewoon ook eens naar iemand (Martell) die vanuit zijn professie weet waar hij het over heeft, in plaats van aannames te doen en die vervolgens als axioma te verkondigen!
En ja, er zullen altijd verkopers zijn die iets anders beweren, gewoon, omdat de gemiddelde koper toch geen idee heeft, en het levert handel op.

Artikel 6
1
Bij een consumentenkoop kan van de afdelingen 1-7 van deze titel niet ten nadele van de koper worden afgeweken en kunnen de rechten en vorderingen die de wet aan de koper ter zake van een tekortkoming in de nakoming van de verplichtingen van de verkoper toekent, niet worden beperkt of uitgesloten.
2

Lid 1 is niet van toepassing op de artikelen 11, 12, 13, 26 en 35, doch bedingen in algemene voorwaarden waarbij ten nadele van de koper wordt afgeweken van die artikelen, worden als onredelijk bezwarend aangemerkt.
3
De toepasselijkheid op de consumentenkoop van een recht dat de door de richtlijn nr. 99/44/EG van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 25 mei 1999 betreffende bepaalde aspecten van de verkoop van en de garanties voor consumptiegoederen (PbEG L 171) voorziene bescherming niet of slechts ten dele biedt, kan er niet toe leiden dat de koper de bescherming verliest die hem krachtens deze richtlijn wordt geboden door de dwingende bepalingen van het recht van de lidstaat van de Europese Unie of de andere staat die partij is bij de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte, waar hij zijn gewone verblijfplaats heeft.

Artikel 6a
1
Indien in geval van een consumentenkoop in een garantie door de verkoper of de producent bepaalde eigenschappen zijn toegezegd, bij het ontbreken waarvan de koper bepaalde rechten of vorderingen worden toegekend, dan kan de koper deze uitoefenen onverminderd alle andere rechten of vorderingen die de wet de koper toekent.
2
In een garantie moet op duidelijke en begrijpelijke wijze worden vermeld welke in lid 1 bedoelde rechten of vorderingen een koper worden toegekend en moet worden vermeld dat deze een koper toekomen onverminderd de rechten of vorderingen die de wet hem toekent. Voorts moeten in een garantie de naam en het adres worden vermeld van de verkoper of de producent van wie de garantie afkomstig is, alsmede de duur en het gebied waarvoor de garantie geldt.
3
De in lid 2 bedoelde gegevens moeten de koper op zijn verlangen worden verstrekt. Dit geschiedt schriftelijk of op een andere ter beschikking van de koper staande en voor hem toegankelijke duurzame gegevensdrager.
4
De aan de koper door de verkoper of de producent in een garantiebewijs toegekende rechten of vorderingen komen hem ook toe indien de zaak niet de eigenschappen bezit die in een reclame door deze verkoper of producent zijn toegezegd.
5
In dit artikel wordt verstaan onder:
a
garantie: een in een garantiebewijs of reclame gedane toezegging als bedoeld in lid 1;
b
producent: de fabrikant van de zaak, degene die de zaak in de Europese Economische Ruimte invoert, alsmede een ieder die zich als producent presenteert door zijn naam, zijn merk of een ander onderscheidingsteken op de zaak aan te brengen.
Vergeet Europees recht niet...
 
Ik heb een bmw gekocht ruim 1,5 jaar geleden. Bij een niet bmw dealer, wel specialist. Daar ook 1 onderhoudsbeurt, volgens fabrieksschema laten uitvoeren. Iets later een olielekkage. Mijn motorzaak heeft via een bmw dealer een garantieclaim ingediend en die werd ( Europese wetgeving negerend) afgewezen. Mijn motorzaak vond de tijd en kosten van het aanvechten niet de moeite waard en heeft het zelf voor mij gerepareerd ( want ik had hem bij hen gekocht, klasse dus).

Het betrof een motor van 1 jaar oud, met de 1000km beurt nog bij een bmw dealer. De 1jr /10.000km beurt was vervolgens bij mijn eigen zaak.

Ik vind het zo onrechtvaardig dat ik in een review over de merkdealer de situatie en houding heb beschreven. Uiteindelijk mocht mijn dealer zijn gemaakte kosten opvoeren. Kortom: ja, ik stond in mijn recht, maar mijn gelijk krijgen was een hele exercitie.

Wat betekent dit voor mij? Geen bmw meer met fabrieksgarantie. En vooral op dealerniveau de voorwaarden bekijken. Dan blijf je inderdaad uit het importeurs verhaal. En bmw nederland is echt geen fijne toko gebleken. Andere importeurs weet ik verder niet.
 
Ik heb een bmw gekocht ruim 1,5 jaar geleden. Bij een niet bmw dealer, wel specialist. Daar ook 1 onderhoudsbeurt, volgens fabrieksschema laten uitvoeren. Iets later een olielekkage. Mijn motorzaak heeft via een bmw dealer een garantieclaim ingediend en die werd ( Europese wetgeving negerend) afgewezen. Mijn motorzaak vond de tijd en kosten van het aanvechten niet de moeite waard en heeft het zelf voor mij gerepareerd ( want ik had hem bij hen gekocht, klasse dus).

Het betrof een motor van 1 jaar oud, met de 1000km beurt nog bij een bmw dealer. De 1jr /10.000km beurt was vervolgens bij mijn eigen zaak.

Ik vind het zo onrechtvaardig dat ik in een review over de merkdealer de situatie en houding heb beschreven. Uiteindelijk mocht mijn dealer zijn gemaakte kosten opvoeren. Kortom: ja, ik stond in mijn recht, maar mijn gelijk krijgen was een hele exercitie.

Wat betekent dit voor mij? Geen bmw meer met fabrieksgarantie. En vooral op dealerniveau de voorwaarden bekijken.
Recht hebben en krijgen zijn blijkbaar twee verschillende dingen.
 
Recht hebben en krijgen zijn blijkbaar twee verschillende dingen.
Ja inderdaad en vooral mijn eigen dealer was de pineut oh, ik was zo boos joh... hehe. Nu rij ik alweer een paar duizend km met veel plezier gelukkig....
 
Vergeet Europees recht niet...
Je kan het mooi brengen en het is wel zo maar daar heb als je er voorstaat niets aan.
Dat geef ik hier ook aan discussies win je niets mee en lange gevechten ook niet.
Dus is het verstandig nee .
 
Ja inderdaad en vooral mijn eigen dealer was de pineut oh, ik was zo boos joh... hehe. Nu rij ik alweer een paar duizend km met veel plezier gelukkig....
Dat klopt zo gebeurt dat ook bij ons 0 op recest bij de importeur dan is de dealer als nog de pineut.

Heb jij geluk dat je dan maar 1 deur hebt .
En dat bedoel ik komt veel voor mensen weten het vaak niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan