Garmin Zumo XT

Ja maar de vergrendelknop kan door een schok een klein beetje naar beneden bewegen en zo ontgrendeld worden. Wat absoluut niet mogelijk was bij de 3 serie. Dat was een zeer robuust systeem. Maar ze moeten af en toe veranderen. Maar veranderen betekend niet verbeteren. Maar zo verkopen ze wel meer toestellen.
Verandering is inderdaad niet altijd verbeteren.
Heb zelf nog een zumo 550 (die maar niet wilt sterven) en deze is met zichtbare sluiting en nog een vijsje om te borgen.
Ben 10 seconden langer bezig dan moderne systemen maar ben wel altijd gerust.

Aan de andere kant mijn montana op de enduro motor is een simpel kliksysteem en is er nog nooit afgevlogen (wel veel kleiner en dus pak minder hefboom/krachten dan zo een XT)
 
Aan de andere kant mijn montana op de enduro motor is een simpel kliksysteem en is er nog nooit afgevlogen (wel veel kleiner en dus pak minder hefboom/krachten dan zo een XT)
De oude Montana is 3 mm kleiner, maar 10% zwaarder dan de XT… De nieuwe Montana is veel groter en zwaarder dan de oude (en gebruikt hetzelfde kliksysteem als de oude, wel in een andere maat).
 
Oke vandaag bleef ie zitten, gelukkig.....
m'n vierde Garmin in twintig jaar tijd, ik ga ervan uit dat Garmin gewoon feilloos werkt zoals m'n vorige, dus ik ga er niet eindeloos over lezen, vertrouw erop dat het goed is, tussen takken en struikgewas is ie de eerste keer naar ik meen losgeschoten, dus bij de een geen probleem bij anderen wel, ik ga zoeken naar een oplossing want ik ben er niet gerust op, ben ook onderweg op dit moment, suggesties welkom✌️
 
Laatst bewerkt:
De oude Montana is 3 mm kleiner, maar 10% zwaarder dan de XT… De nieuwe Montana is veel groter en zwaarder dan de oude (en gebruikt hetzelfde kliksysteem als de oude, wel in een andere maat).
De montana "pakt" op 4 punten 2 langs elke kant, terwijl de XT eigenlijk maar 1 vergrendelpunt heeft.
Lijkt mij als het ergens eens misgaat, de manier waarop die montana vast toch nog extra punten heeft waarop wel "grip" is.

Ik ga er vanuit dat indien goed in geklikt en vergewist dat de ontgrendelknop niet is blijft hangen en even gewiebeld ter controle of die wel echt vast zit, de XT ook niet zomaar zal loskomen. Of 'k het ooit zal zelf testen weet 'k niet, momenteel lijkt mijn zumo550 nog minstens tot een nieuwe release van garmin (of tomtom) te willen doorgaan 8)7
 
De montana "pakt" op 4 punten 2 langs elke kant, terwijl de XT eigenlijk maar 1 vergrendelpunt heeft.
Lijkt mij als het ergens eens misgaat, de manier waarop die montana vast toch nog extra punten heeft waarop wel "grip" is.
De XT pakt het op twee punten (aan elke kant een), die per stuk net zo breed of breder zijn dan de twee uitsteeksels bij de Montana. Daarnaast gaan de pinnetjes van de vergendeling van de Montanasteun simultaan omhoog, ze zitten aan elkaar vast. Bij de Montana kun je dan wel nog het schroefje vastzetten (die heb ik er trouwens af gehaald), dat heeft de XT niet.
 
Ik gebruik voor alle zekerheid de touratech mount voor de XT. Zeker is zeker. Alhoewel mijn eerste zumo XT gesneuveld is na 2,5 jaar. had ongeveer 70000 km op de motor gediend. Na mijn reis Portugal verleden jaar wou hij niet meer opstarten. Na onderhandelen met Garmin Be een hersteld exemplaar ontvangen voor 150€ .
 
Die Touratech XT houder is naar mijn mening de enige houder die echt voorkomt dat de XT er af kan vallen. Daarnaast is het ook een goede diefstalbeveiliging.
 
Die Touratech XT houder is naar mijn mening de enige houder die echt voorkomt dat de XT er af kan vallen. Daarnaast is het ook een goede diefstalbeveiliging.

Dank je top, ik ga er een bestellen, de XT doet het nu enkele dagen goed, ik denk dat de Azie micro sd kaart losgechoven was na de buiteling over het asfalt, opgelost door de ruimte met een stukje wax oordop op te vullen, alleen in steden met erge luchtvervuling lijkt de ontvangst minder, maar dat kan toeval zijn.
 
In steden met veel hoogbouw is de ontvangst een stuk minder door afscherming en reflecties van het signaal. Er is onderzocht of luchtverontreiniging ook invloed heeft op de satellietontvangst, maar dat is blijkbaar niet het geval.
 
Ja voor de rest is het wel een fijne gps, vooral in scherp zonlicht, en voor bijzienden is het scherm lekker groot, ik heb de mijne wat dichter naar me toe gemonteerd, rechtop voor m"n snuffert.
Hij lijkt het weer goed te doen, dus crashbestendig, kan de birdseye functie waarderen in onbevolkte gebieden, 👍
 
Zo langzamerhand begint het motorseizoen er voor mij weer aan te komen, dus zal ik ook de zumo weer gaan gebruiken.

Zijn er eigenlijk noemenswaardige updates / veranderingen geweest sinds de introductie? je ziet toch bij veel moderne apparatuur dat er in de eerste jaren regelmatig een update komt met nieuwe functies, ik heb het idee dat dit bij de zumo XT nauwelijks aan de orde is?

Wel updates voor de kaart en om bugs te verhelpen, maar echt nieuwe functionaliteit niet.
 
Zo langzamerhand begint het motorseizoen er voor mij weer aan te komen, dus zal ik ook de zumo weer gaan gebruiken.

Zijn er eigenlijk noemenswaardige updates / veranderingen geweest sinds de introductie? je ziet toch bij veel moderne apparatuur dat er in de eerste jaren regelmatig een update komt met nieuwe functies, ik heb het idee dat dit bij de zumo XT nauwelijks aan de orde is?

Wel updates voor de kaart en om bugs te verhelpen, maar echt nieuwe functionaliteit niet.
Geeft aan dat het dus gewoon een rete goed product was bij introductie.

Ik ben er wel blij mee, kaartupdates zijn natuurlijk nodig. Maar software updates, als het niet nodig is dan liever niet.
 
Zijn er eigenlijk noemenswaardige updates / veranderingen geweest sinds de introductie? je ziet toch bij veel moderne apparatuur dat er in de eerste jaren regelmatig een update komt met nieuwe functies, ik heb het idee dat dit bij de zumo XT nauwelijks aan de orde is?

Wel updates voor de kaart en om bugs te verhelpen, maar echt nieuwe functionaliteit niet.

Welke functionaliteit zou je dan verwachten ?
Ik zou persoonlijk een native Spotify app wel kunnen waarderen maar meer als een nice to have ....
 
Welke functionaliteit zou je dan verwachten ?
Ik zou persoonlijk een native Spotify app wel kunnen waarderen maar meer als een nice to have ....
Ja dat inderdaad, sowieso gewoon betere integratie met smartphone.
Zijn inderdaad kleine puntjes, maar heb niet echt het idee dat er doorontwikkeld wordt.
 
Ik ben niet zo tevreden met de Zumo xt vooral het bluetooth gedeelte is een ramp. Ik speel muziek af vanaf de zumo intern(niet op SD). Krijg ik een flitspaal melding gaat muziek uit en doet niets meer, staat op pauze stand. Start niet meer op. Headset uit en weer aan en daar gaat tie weer. Ook met navigatiemelding,zelfde probleem of muziek speelt met haperingen op halve snelheid. Alleen headset uit en aan verhelpt het probleem. Met mijn telefoon geen enkel probleem met de headset. Sena 10U voor Shoei neotec. Heb hier al eens een nieuw toestel voor gekregen en is een tijd goed gegaan. Nu weer sh...
 
ik heb een vraag over de zumo 390lm die werkt nog steeds maar begint nu naar 7 jaar toch kwaaltjes te krijgen, zoals het lijkt vocht onder het scherm en zeer slecht beeld in volle zon!
Is de houder van de xt ook met 4 boutjes vast te zetten ivm de huidige houder onder mijn scherm is gemaakt met een mount.
en kan ik nog steeds routes maken in mapsource en dan als gpx naar de xt sturen via pc ?
Of werkt het alleen nog met een app op je telefoon ?
 
De houder van de XT heeft net als die van de 390 vier gaten op dezelfde afstanden. Er is echter wel een verschil: de gaten zitten niet in een vierkant, maar in een rechthoek. Bij de 390 is het een staande rechthoek, maar bij de XT een liggende. Oftewel: de gaten zijn 90 graden gedraaid.
Je kunt nog steeds routes maken op je PC, maar dat zou ik niet met MapSource doen maar met BaseCamp (dat geldt trouwens ook voor de 390!).
Vanuit MapSource kun je niet direct routes naar de XT sturen, MapSource ziet de XT niet. Eerst opslaan en handmatig kopiëren kan wel, maar BaseCamp werkt veel beter.
 
De houder van de XT heeft net als die van de 390 vier gaten op dezelfde afstanden. Er is echter wel een verschil: de gaten zitten niet in een vierkant, maar in een rechthoek. Bij de 390 is het een staande rechthoek, maar bij de XT een liggende. Oftewel: de gaten zijn 90 graden gedraaid.
Je kunt nog steeds routes maken op je PC, maar dat zou ik niet met MapSource doen maar met BaseCamp (dat geldt trouwens ook voor de 390!).
Vanuit MapSource kun je niet direct routes naar de XT sturen, MapSource ziet de XT niet. Eerst opslaan en handmatig kopiëren kan wel, maar BaseCamp werkt veel beter.
Basecamp ken ik maar niet aan wennen :P
Dus een gehackte versie die wel werkt nog steeds met nieuwste kaarten
 
De Basecamp basistruc die je moet weten is:
Klik op de kaart, druk "H" op toetsenbord voor Handje, nu kan je de kaart bewegen.

Druk "I" voor Invoegen om tussenpunt en op je route toe te voegen. Je kan dan ook tegelijk de kaart bewegen met pijltjestoetsen.

Ik denk wel eens: welke dronken tor heeft dit bedacht, maar als het eenmaal in je muscle memory zit, is het prima te doen.

Afsluiten met Esc:wq! (Nerdgrapje)
 
Afsluiten met Esc:wq! (Nerdgrapje)
Heel erg nerd :)grapje!

Basecamp is een goed voorbeeld van een programma dat veel meer wil doen dan nodig is, waardoor je als gebruiker al snel de weg kwijtraakt.
Al die routebeheer functies hadden wat mij betreft weggelaten kunnen worden, dat kan ik allemaal prima zelf.
Als Garmin Mapsource had bijgewerkt met wat handige functies voor het omzetten van routes naar tracks en omgekeerd en meer van dat soort dingen was het voor mij goed geweest zijn. Oh ja, een versie die op Linux draait zou ik ook wel waarderen.
Maar ja, Garmin wist het weer beter (maar niet heus).
 
sinds de XT ben ik helemaal van basecamp af en gebruik ik uitsluitend nog MRA. Bevalt mij erg goed.
Daarvoor wel een aantal jaar basecamp gebruikt voor mijn vorige Zumo, maar is wat mij betreft achterhaald.
En routes gewoon doorsturen zonder tussenkomst van explore, maar gewoon vanaf mijn telefoon.
 
Heel erg nerd :)grapje!

Basecamp is een goed voorbeeld van een programma dat veel meer wil doen dan nodig is, waardoor je als gebruiker al snel de weg kwijtraakt.
Al die routebeheer functies hadden wat mij betreft weggelaten kunnen worden, dat kan ik allemaal prima zelf.
Als Garmin Mapsource had bijgewerkt met wat handige functies voor het omzetten van routes naar tracks en omgekeerd en meer van dat soort dingen was het voor mij goed geweest zijn. Oh ja, een versie die op Linux draait zou ik ook wel waarderen.
Maar ja, Garmin wist het weer beter (maar niet heus).
BC.png


Ben ik niet met jou eens. De database functie laat je routes op een voor iedereen eigen gekozen manier gestructureerd bewaren. Het maken van eigen routering profielen werkt flexibel en goed. Het importeren van routes werkt prima. Het converteren van een route naar een track werkt zeer simpel. Maar je moet er wel tijd in willen steken om het pakket eigen te maken. Flexibiliteit heeft een prijs zeg maar.

Ik gebruik ook MRA werkt ook mooi. Nadeel vind ik wanneer je meerdere aansluitende routes maakt voor bv een week weg is moeilijker zichbaar te maken en te editten dan in BC. Het aanpassen van een track gaat in MRA weer makkelijker dan in BC. De Michelin overlay vind ik wel een echt plus voor MRA.

Ik vind het ook een voordeel dat BC geen internet verbinding nodig heeft. Het werkt altijd snel en soepel.

Op de site van Wiel Over Wiel is een mooie gebruikers handleiding voor BC te vinden.
 
kan ik nog steeds routes maken in mapsource en dan als gpx naar de xt sturen via pc ?
Of werkt het alleen nog met een app op je telefoon ?
Met Garmin drive app op je telefoon leg je een koppeling tussen het internet en je garmin XT
Garmin drive kan dan max. snelheid gegevens onder het rijden naar je XT sturen.
Garmin drive kan routes naar je XT sturen. direct of vanuit garmin cloud)

Met Garmin explore app of internet pagina kan je routes maken of importeren in verschelende formaten. Deze worden opgeslagen in Garmin cloud. Vervolgens worden deze via Garmin drive naar de Garmin XT gezonden op het moment als je deze aan zet
 
Ik gebruik ook MRA werkt ook mooi. Nadeel vind ik wanneer je meerdere aansluitende routes maakt voor bv een week weg is moeilijker zichbaar te maken en te editten dan in BC. Het aanpassen van een track gaat in MRA weer makkelijker dan in BC. De Michelin overlay vind ik wel een echt plus voor MRA.
Daar wel mee eens ja.
Dat vind ik wel jammer ook.
 
Terug
Bovenaan Onderaan