Garmin Zumo XT

Ik heb de valbestendigheid van mijn zumo XT getest.

Resultaat in de hoek van het scherm enkele barsten. :N :N
De zumo werkt nog wel, maar fraai is het niet.

Mijn voorgaande zumo 595 had nog een lekkere dikke rubberen rand, soort bumper.

De XT en ik denk ook de XT2 zijn dus een stuk minder bullit proof.

Wie heeft er ervaring met een paar barsten in het scherm ? blijft dit functioneren of komt er vocht onder.
 
Voor de XT verkoopt waypoint een rubber rand. Dat helpt al een stuk.
Voor de XT2 wellicht ook, dat weet ik niet.

Barst in scherm wordt meestal alleen maar erger. Zeker als er splinters uit gaan breken.
 
Ja, laten vallen of schade heb je maar zo.
Mijn Zumo 350 gebruik ik nu ca 10jr. Natuurlijk is die ook wel eens gevallen of ergens klem geraakt.
Dat is aan de buitenkant wel te zien dat ie al vele jaren flink is gebruikt. Maar daar heb je 'm voor!
Ik schat ca 180k op motor en ca 30k in auto. Vergeet ik bijna: Ook op de bromfiets ca 2k km's.
Zelfs lopend in een stad neem ik 'm wel mee in de broekzak.
Afgelopen voorjaar had ik 'm ook mee op bus-vakantie in Noorwegen, waar we op de hoogvlakte in een sneeuwstorm geraakten.
De chauffeur was blij dat ik kon aangeven dat we inmiddels aan het dalen waren. (=hoogte-aanduiding)

Is het scherm niet te vervangen?
Dan heb je 'm weer goed bruikbaar.
 
Is het scherm niet te vervangen?
Dan heb je 'm weer goed bruikbaar.

Ik gebruik de zumo zowel op de motor als in de Youngtimer cabrio. Ik schat nu bijna 4 jaar en ca 25k . Misschien maar door de zure appel heen bijten.
Garmin repareert dacht ik geen losse schermen. Wel een soort "reparatie", maar dan krijg je een "refurbished" XT terug. Ik zal eens naar de prijs informeren.
Dit kan ik altijd nog doen na verloop van tijd. Maar met vakantie wil je niet dat hij er mee ophoud.
Voorlopig de tijd om hierover na te denken.

Update: Via Google een paar reparatie opties gevonden voor een nieuw scherm 250€ :? :? :? :?
 
Laatst bewerkt:
Polis Inboedelverzekering al nagekeken ?
Sommige (uitgebreide) verzekering vergoeden ook "eigen schuld" schade aan elektronica.

(De meeste niet, of alleen met een aanvulling, maar even nakijken kan geen kwaad).
 
Via Garmin prijs vragen voor een herstelling. Heb ik verleden jaar gedaan. Direct vervangtoestel opgestuurd nadat ik de flat rate prijs had betaald. Was 160 €. alle verzendingen inbegrepen(oude opsturen, nieuwe refurbich ontvangen). Duurde ongeveer een maand alles samen.
Voor alle duidelijkheid via Garmin België.
 
Ik heb de valbestendigheid van mijn zumo XT getest.

Resultaat in de hoek van het scherm enkele barsten. :N :N
De zumo werkt nog wel, maar fraai is het niet.

Mijn voorgaande zumo 595 had nog een lekkere dikke rubberen rand, soort bumper.

De XT en ik denk ook de XT2 zijn dus een stuk minder bullit proof.

Wie heeft er ervaring met een paar barsten in het scherm ? blijft dit functioneren of komt er vocht onder.
Ook een beetje mijn angst. De XT2 heeft ook van die scherpe hoeken. Als hij daar op valt dan is het risico van barsten in het scherm erg groot. Mijn 550 heb ik in 14 jaar nooit laten vallen, maar resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst. Die 550 heeft ook geen scherpe hoeken en het scherm ligt ook meer verzonken.

Ik heb ook geen rubber beschermhoes om de XT2, vind hem zo al groot genoeg. Van de 550 overigens zelf eens het scherm met touchscreen vervangen. Alleen het touchscreen was 12 euro en compleet 32 euro via AlieExpress. Werk nu nog. Lijkt me voor de XT een wat grotere uitdaging. Vind wel een scherm voor de XT op Alie voor € 87,65 als je zelf installatie aandurft. En hier YouTube instructie. Lijkt me nog erg mee te vallen omdat het scherm een complete unit is. 8 schroefjes en een flatcable losmaken. De 550 was lastiger.
 
Laatst bewerkt:
Het is dan nog de vraag hoe de kwaliteit van het Ali scherm gaat zijn tegenover een origineel.
Een XT scherm is van VEEL betere kwaliteit dan dat van de vorige Garmins.
 
Vind wel een scherm voor de XT op Alie voor € 87,65 als je zelf installatie aandurft.
De installatie durf ik wel aan , alleen zoals Lucasfalt ook aangeeft , maar wat is de kwaliteit!!.
Voor 20€ neem je wel een gokje , maar voor 90€ is dat teveel.
Deze grap gaat dus 160€ kosten , als die "Garmin flat-rate prijs " nog hetzelfde is.

Ik ga van de week eens informeren.

@Nosmoking ik heb de 550 ook nooit laten vallen. Maar de bevestiging van de XT is wel wat listiger dan de vroegere serie.
Hierdoor is hij ook gevallen. Ik dacht dat hij er goed opzat geklikt, niet dus.
 
ik heb de 550 ook nooit laten vallen. Maar de bevestiging van de XT is wel wat listiger dan de vroegere serie.
Hierdoor is hij ook gevallen. Ik dacht dat hij er goed opzat geklikt, niet dus.
Die bevestiging is niet fijn inderdaad. Eigenlijk een slecht ontwerp. Als ie eenmaal goed zit is het geen probleem maar het erin klikken blijft tricky. Bij de 660 heb ik nog nooit gehad dat ie er niet goed in zat of er uitviel bij het in de houder klikken.
 
Exact dit. En met het optionele slotje is het helemaal oppassen. Ik wip altijd met de contactsleutel het lipje omhoog om zeker te zijn dat hij vast zit.
Zit erover te denken om het slotje er maar weer af te slopen. Dit moet echt beter kunnen.
 
De installatie durf ik wel aan , alleen zoals Lucasfalt ook aangeeft , maar wat is de kwaliteit!!.
Voor 20€ neem je wel een gokje , maar voor 90€ is dat teveel.
Deze grap gaat dus 160€ kosten , als die "Garmin flat-rate prijs " nog hetzelfde is.

Ik ga van de week eens informeren.

@Nosmoking ik heb de 550 ook nooit laten vallen. Maar de bevestiging van de XT is wel wat listiger dan de vroegere serie.
Hierdoor is hij ook gevallen. Ik dacht dat hij er goed opzat geklikt, niet dus.
Ik ben het met je eens dat voor 90 eur de gok wat te groot is. Maar omdat de XT zoals zoveel electronica waarschijnlijk in China gefabriceerd wordt is de kans groot dat dit product uit dezelfde fabriek komt als de complete XT. Dit is niet alleen het scherm die je nog zelf ergens in moet lijmen maar een redelijk compleet en complex product. Verwacht daarom eigenlijk niet dat het ergens anders geproduceerd is.

Ik check ook altijd of mijn XT2 goed in de houder geklikt zit, zeker na al die verhalen die je hoord van mensen die hem onder het rijden verloren zijn.
 
Ik heb de XT ruim drie jaar gehad en nu een XT2. De houder van de XT was weliswaar minder dan voorgaande Zumo’s, maar indien goed erin geklikt bleef hij echt wel zitten. Er zijn zelfs meerdere Youtubers dieer Offroad mee gingen zonder hem kwijt te raken. Desondanks heeft Garmin de houder voor de XT2 verbeterd. Nu voel je echt een stevige klik. Van de XT2 heb ik overigens nog niets gehoord van verloren Zumo’s.
 
De bumper is al binnen 🙂
In KTM oranje 😁
20231031_120622_resized.jpg
 
Voor wie wil: Ik heb nog en XT liggen, met mount voor de navigatie voorbereiding van de BMW GS. Ligt al een poos in de kast, en geen zin in het Marktplaats gedoe. :)
 
Er zijn zelfs meerdere Youtubers dieer Offroad mee gingen zonder hem kwijt te raken.
Ik rij er ook offroad mee. Bij montage duw ik bewust het verende deel omhoog om te voorkomen dat dat ik hem niet verlies tijdens het rijden.

Doordat ik die pal omhoog probeerde te duwen bij montage, hij bleef een beetje hangen, stootte ik de XT uit de houder. '(20230924_102921.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik rij er ook offroad mee. Bij montage duw ik bewust het verende deel omhoog om te voorkomen dat dat ik hem niet verlies tijdens het rijden.
Doordat ik die pal omhoog probeerde te duwen bij montage, hij bleef een beetje hangen, stootte ik de XT uit de houder. '(
Dan gaat het zeker mis :+
 
IMG_4074.jpeg

Zit er al anderhalf jaar op. Is zo’n soort schuimtape. Die link hierboven was wat ik zo snel kon vinden. Dacht dat ik een set van drie of zo via Amazon heb gekocht.
Heeft me al een paar keer geholpen. In een donkere parkeergarage erop klikken gaat in de haast wel eens mis
 
Wie in Zoetermeer (of in de buurt) in bezit van Zumo XT met mount gemonteerd op motor kan ik langs rijden om mijn Zumo XT op de mount te testen? Mijn XT laad op de mount niet meer op ondanks dat ik spanning heb van 4,7V op de mount
 
Terug
Bovenaan Onderaan