Garmin Zumo XT2

In theorie zou de XT2 ook de track moeten oppakken met herberekenen, maar het resultaat is niet eenduidig. Wat ik van anderen hoor is dat herberekenen uitzetten toch het beste werkt. Ik heb zelf geen ervaring met dit toestel.
 
In theorie zou de XT2 ook de track moeten oppakken met herberekenen, maar het resultaat is niet eenduidig. Wat ik van anderen hoor is dat herberekenen uitzetten toch het beste werkt. Ik heb zelf geen ervaring met dit toestel.
Voor de duidelijkheid, herberekenen is wat anders dan berekenen? Bij het openen van een track wordt er altijd gerekend, ook als je herberekenen hebt uitgeschakeld.
 
Ik heb de XT2 besteld, montage wordt eind van de maand gedaan.
De Touratech houder niet besteld want de XT2 zit er stevig in.

Vraag ?
Nu heb ik Tread app gedownload op de iphone maar die werkt zeker niet om een route te plannen als de xt2 niet is gekoppeld.
Of doe ik iets verkeerd.
app is wel gedownload maar kan niet een route maken.
 
Ik heb de XT2 besteld, montage wordt eind van de maand gedaan.
De Touratech houder niet besteld want de XT2 zit er stevig in.

Vraag ?
Nu heb ik Tread app gedownload op de iphone maar die werkt zeker niet om een route te plannen als de xt2 niet is gekoppeld.
Of doe ik iets verkeerd.
app is wel gedownload maar kan niet een route maken.
App openen, Naar Map:
1689515057182.png


En dan route maken:
1689515077187.png
 
Ok, dat is duidelijk.
Maar op mijn gedown loaded appversie 2.06.22 (in Ned taal) krijg ik niet het plaatje om route te maken.
Als ik map (kaart) opent dan krijg ik allleen de bovenste 4 snel koppelingen maar niet de koppeling om route te maken.

Het lukt wel om een gpx. bestand te downloaden via de computer en die kan zie dan bij routes.
Dan komt die in het scherm ...terug X en onderaan deel (gpx .... prullebak wis)
De route kan ik dus ook niet bewerken meer.

Ik heb al de app verwijderd en opnieuw er op gezet maar dat heeft niet geholpen.

Misschien moet je toch aangeven dat je een navigatie hebt.....
 
Voor de duidelijkheid, herberekenen is wat anders dan berekenen? Bij het openen van een track wordt er altijd gerekend, ook als je herberekenen hebt uitgeschakeld.
Ik bedoel dan herberekenen op het moment tijdens het rijden dat je afwijkt van de route, dat kun je aan- of uitzetten (of op "vragen" instellen).
 
Sinds een week heb ik de XT2 en een paar dingen vallen mij op.
iOverlander staat er niet meer op. Nu kan ik wel een appje op mijn telefoon gebruiken maar ik gebruikte het veel op de XT. Jammer... hoop dat het snel terug is.
In mijn beleving is de XT2 iets trager in het berekenen van routes. Ik heb ze niet naast elkaar gelegd maar op mijn XT heb ik nooit gedacht: " wat duurt dat lang". Kan toeval zijn maar sinds de XT2 heb ik al 2 keer gedacht:"schiet eens op :) ".
Als de XT2 van uit naar aan gaat dan moet je iedere keer de licentieovereenkomst accepteren. 1 keer lijkt mij voldoende toch? Nu staat hij meestal standby, maar toch...
Tread app werkt prima bij mij. heb mijn vakantie gepland in Kurviger. GPX openen in tread en alles staat op de XT2.
Moet je de extra euro's uitgeven voor een XT2 ipv een XT? Denk het niet. XT is net zo goed als de XT2. als je ze niet samen gebruikt dan zie je het minimale verschil in de schermen niet. Menu's zijn iets anders. maar niet perse beter.
Adventures routing is op de XT2 net zo matig als op de XT. Gisteren nog wilde de XT2 mij de A27 op sturen terwijl er een prachtige route over een dijk loopt. Dus op beide toestellen heb je dan toch zoiets als OnRoute nodig.
Mocht je een XT hebben en wil je upgraden, dan is de XT2 niet echt een upgrade. Gewoon net zo goed als de XT met een paar minimale verschillen. Mocht ik er na mijn vakantie anders over denken dan post ik het hier.

N.a.v. de mening van Rookie over de XT2 heb ik een vraag.
Heb jaren met een TomTom Rider 42 gereden en ben van plan over te stappen naar een Garmin.
Ik twijfel tussen de XT en XT2. (niet vanwege de prijs)
Op internet e.e.a. nagekeken (o.a. Facebookpagina "Garmin XT en XT2") en daar lees ik dat diverse gebruikers wel eens een uitval hebben van de XT2. Het enige wat ik doe met de GPS is tracks (een rondrit zonder stops etc.) maken in MRA. De GPS aan PC hangen, tracks exporteren en de tracks afrijden. (weet dat het ook met Tread of Garmin Drive kan)

Wat is jullie advies? XT of de XT2? Bedankt alvast.
 
Als je het nieuwste van het nieuwste wilt hebben, dan de XT2, anders de XT. Mijn XT had in het begin ook wel eens last van uitval. Nu mijn (inmiddels derde) XT2 ook. Je bent bij Garmin eigenlijk altijd tester als je het nieuwste wilt hebben.
 
De eerste had last van een zgn loop. Hierdoor was de accu in zeer korte tijd helemaal leeg en werd ook niet bijgeladen. Toen een tijdelijke vervanger gekregen die helaas hetzelfde deed. Toen nr drie. Die doet het nog steeds (afkloppen) prima. Garmin heeft dit probleem ook erkent. Ik weet niet of de derde het van zichzelf nu goed doet, of door nieuwere software.
 
De TomTom heeft ook diverse problemen en daar heb je nog extra andere problemen. Geen fatsoenlijke koppeling met moderne smartphone’s en ook geen updates daarvoor. Verder is het nagenoeg zeker dat TT geen moeite meer stopt in motornavigatie apparatuur. Alleen nog software.
 
Mijn TT 550 draait anders feilloos op android 13.
Hardware verwacht ik ook niks meer vanTT, aan de andere kant zijn er al hele mooie alternatieven, behoeft nog wat finetuning maar myrouteapp next kon best wel eens een hit worden.
Een goed bruikbaar android is de samsung A14 voor 200 euro, met een abbo van 100 euro voor MRA routeplanner en navigatie ben je aktijd up to date. Zelf heb ikvoor mijn bmw een draadloze oplader en houder van Alie voor 30 euro en is accuduur ook geen probleem.
 
Ik krijg mijn XT2 binnenkort.

Met mijn Tomtom 550 had ik heel veel problemen met het verbinden van de headset Cardo Freecom 4 + en de Iphone.
Ik gebruik de Freecom 4+ om navigatie instructies te ontvangen, radio via de Freecom te horen, muziek via Iphone bibliotheek te beluisteren en telefoon gesprekken te voeren (bellen en beantwoorden).

Weet iemand de juiste instelling om die meteen vanaf het begin goed te koppelen.

Bedankt..
 
Ik krijg mijn XT2 binnenkort.

Met mijn Tomtom 550 had ik heel veel problemen met het verbinden van de headset Cardo Freecom 4 + en de Iphone.
Ik gebruik de Freecom 4+ om navigatie instructies te ontvangen, radio via de Freecom te horen, muziek via Iphone bibliotheek te beluisteren en telefoon gesprekken te voeren (bellen en beantwoorden).

Weet iemand de juiste instelling om die meteen vanaf het begin goed te koppelen.

Bedankt..

 iPhone connecten via Bluetooth naar Garmin Zumo XT2.

Cardo Freecom 4+ connecten via Bluetooth naar Garmin Zumo XT2.

GEEN Bluetooth connectie meer tussen je  iPhone en de Cardo Freecom 4+
 
N.a.v. de mening van Rookie over de XT2 heb ik een vraag.
Heb jaren met een TomTom Rider 42 gereden en ben van plan over te stappen naar een Garmin.
Ik twijfel tussen de XT en XT2. (niet vanwege de prijs)
Op internet e.e.a. nagekeken (o.a. Facebookpagina "Garmin XT en XT2") en daar lees ik dat diverse gebruikers wel eens een uitval hebben van de XT2. Het enige wat ik doe met de GPS is tracks (een rondrit zonder stops etc.) maken in MRA. De GPS aan PC hangen, tracks exporteren en de tracks afrijden. (weet dat het ook met Tread of Garmin Drive kan)

Wat is jullie advies? XT of de XT2? Bedankt alvast.
Ik ben net terug van 2 weken Noorwegen. ruim 3500KM gereden. Zelf met de XT2 en mijn vrouw met de XT. Ik had alle routes in Kurvinger voorbereid. Tracks naar routes omrekenen en dan iedere dag een route rijden. Inmiddels ben ik een stuk blijer met de XT2. Maar de XT vind ik nog steeds net zo goed. Fysiek is er het verschil in de schermen en de XT2 is wat zwaarder en heeft USB-c. Mijn vrouw pakte regelmatig mijn XT2 als ze uitstonden omdat ze het verschil niet direct zag. Pas als je ze op elkaar legt zie je dat de XT2 groter is.
Navigeren doen ze hetzelfde. Soms zochten we een camping en dan navigeerde we het laatste deel op een nieuw gemaakte route. Dat was in Noorwegen altijd 100% gelijk.
Bij het zoeken naar campings gebruik ik graag iOverlander. Soms pakte ik dan de XT om een camping te zoeken. Da's persoonlijk maar het scherm vind ik prettiger dan het scherm van mijn telefoon. Dat mis ik echt op de XT2. Mijn vrouw zocht dan met Google. Allemaal persoonlijke voorkeur.
De menu 'structuur' (begrijp Garmin nooit :) ) is anders. De XT2 is soms net zo onlogisch als de XT. Maar als je eenmaal weet wat waar zit dan vind ik beide fantastische toestellen.
Als ik vandaag met deze kennis een nieuwe zou moeten kopen dan zou het zomaar de XT kunnen zijn omdat daar iOverlander opstaat. Als ik eenmaal aan het rijden ben zie ik de verschillende schermen niet. Beide gewoon heel fijne toestellen!
 
Bedankt voor je bericht Rookie. Goed om te horen dat je een goede reis hebt gehad en alles in orde was met de Garmins.
Laat tzt weten welke uitvoering het geworden is.
Ik rij altijd tracks af, jij routes, waarom?
 
Bedankt voor je bericht Rookie. Goed om te horen dat je een goede reis hebt gehad en alles in orde was met de Garmins.
Laat tzt weten welke uitvoering het geworden is.
Ik rij altijd tracks af, jij routes, waarom?
In Noorwegen vond ik het handig ivm de turn by turn meldingen. En het omzetten van een track naar route komt, ivm het wegennet daar, bijna altijd 100% overeen. Vorig jaar heb ik een rit in Frankrijk en de Ardennen als track gevolgd. Als ik die omzette naar route dan moest ik heel veel aanpassingen maken om de bedachte track te kunnen blijven volgen.
We hebben een dag een stuk van de Noorse TET gereden. Die hebben we wel als track gevolgd.
 

Bijlagen

  • IMG_6763.jpeg
    IMG_6763.jpeg
    664,9 KB · Weergaven: 29
Na bijna 15 jaar genavigeerd te hebben met een Zumo 550 afgelopen zaterdag de Zumo XT2 aangeschaft.

Met de oude Zumo 550 kon ik lezen schrijven, de gemaakte route’s werden ook altijd exact gereden zoals ze in BC gemaakt waren enz. Maar na 15 jaar begon de motorsteun wat af te brokkelen, zijn de rubber knoppen al eens vervangen maar de lijm laat weer los. Liep ook steeds meer tegen de beperkingen van de 550 aan. Navigeren door het buitengebied, bergen gaat prima maar in stedelijke gebieden met veel afslagen kort na elkaar en bij ingewikkelde snelwegpleinen was hij eigenlijk wat te traag en als dan in navigatie mode ook alle wegen eenduidig geel zijn ben je wel eens te laat en mis je een afslag. Na eerst altijd de routes en BC gemaakt te hebben ben ik al enkele jaren geleden overgestapt naar MRA. Omdat de Zumo 550 traag en slecht met (lange) tracks omgaat paste ik de in MRA gemaakte routes in BC aan op de track en knipte ik ze in segmenten van ~350 tot 400 km. Die stap wilde ik overslaan en ook liefst zonder tussenkomt van een pc draadloos de tracks op de navigatie zien te krijgen.

Dus na wat inlezen en Youtube filmpjes bekeken te hebben zaterdag de XT2 gekocht. Zondag ging hij al weer bijna door het raam naar buiten. :(

Koppelen met internet en met de telefoon en Tread app ging zonder problemen. Giga veel mogelijkheden en instellingen. Niet allemaal erg intuïtief maar dat zijn we gewent van Garmin. Alles een beetje doorgelopen en ingesteld wat duidelijk leek. De update’s voor de kaarten en firmware waren al door WayPoint gedaan dus ik kon aan de slag.

Dus laten we het voor mij belangrijkste eens gaan proberen, een in MRA gemaakte route als track vanuit de telefoon op de XT2 proberen te krijgen en dan de track op de XT2 naar een route laten converteren.

Dat overzetten met behulp van de telefoon of tablet naar de XT2 vanuit de MRA app via de Tread app gaat zonder problemen en ook snel. Als eerste test meteen een route van 1500 km genomen. Op de XT2 zie ik in de Explore app de route en de track tevoorschijn komen. Route wil ik niet gebruiken want die gaat eerst herberekend worden en dan is de kans dat hij overeenkomt wat in MRA gemaakt is nihil. Dus de track geopend en op converteren naar route geklikt. Voortgang blijft op 0% hangen. Oké, misschien iets met de track aan de hand, laten we eens naar de route kijken. Route wil niet openen, exact melding weet ik niet meer maar iets van dat hij de route in Explore nog klaargemaakt wordt om op de XT2 te kunnen gebruiken? Ook na uren wachten nog steeds dezelfde melding.

Dan eerst maar eens wat testen met kortere routes e.d. Uiteindelijk de hele zondag op allerhande manieren geprobeerd een navigeerbare route (de niet omgezette track was wel te gebruiken maar dan krijg je geen aanwijzingen) in de XT2 te krijgen met wisselend succes. Ook via de PC tracks naar het toestel gekopieerd. 2 keer is de XT2 vastgelopen en de tweede keer waren ook alle instellingen weer terug naar fabrieksinstellingen. Ook op het toestel zelf routes aangemaakt of op de telefoon met de Tread app. Kort gezegd, we waren nog geen vriendjes.

Gisteren weer van alles geprobeerd, maar ik kon niet uitvinden waarom het soms wel en waarom het soms niet werkte. Uiteindelijk vanuit MRA een gpx bestand met alleen de track en poi geëxporteerd, dus zonder de route. Ook alle instellingen nog eens nagelopen en zag toen ook dat bij vermijden U bochten nog aangevinkt stond.

Vanaf toen ging het werken zoals bedoeld en zoals ik het zelf voor ogen had. Ook MRA tracks van 2400 km zet ik in een oogwenk met behulp van de telefoon of tablet via de Tread app over naar de XT2. Een track van 1500 km is binnen de minuut omgezet naar een route en blijkt na controle 99.9 % met het origineel. Hieronder de enige afwijking die ik heb kunnen vinden in 1500km route. Groen de track, paars de geconverteerde route.
251850.png

Het lukt me nu ook tracks op de kaart zichtbaar te maken zodat je de route er overheen hebt liggen en dus makkelijk ziet of er afwijkingen zijn. In de Explore app op de XT2 kun je “mappen” aanmaken en je kunt per “map” aangeven of de items die daar in staan op de kaart zichtbaar moeten zijn. Dit lukte wel voor waypoints maar de tracks kreeg ik maar niet te zien. In de Tread app op de telefoon kreeg ik de tracks wel als “onderlegger” op de kaart te zien? Uiteindelijk blijkt dat je op de XT2 de track nog wel een kleurtje moet geven alvorens hij zichtbaar wordt als “onderlegger”. Waarom dat in de Tread app en op de XT2 weer verschillend moet zijn, schiet mij maar lek?

In de Tread app routes maken zoals Garmin wil (je krijgt de melding als je BC de XT2 niet meer ondersteund en dat je de app moet gebruiken), suc6 er mee. Kan nog niet in de schaduw staan van MRA en waarschijnlijk ook andere online navigatie programma’s. Op de XT2 zelf gaat best wel redelijk na wat oefenen en uitvinden hoe alles werkt en hoe je routes kunt aanpassen, routepunten kunt omzetten naar vormingspunten en andersom, enz.

Sorry voor het lange verhaal en misschien herkenbaar voor de XT gebruikers, we beginnen langzaam vriendjes te worden en er valt nog veel te ontdekken en te leren en misschien moet ik ook maar eens beginnen er een handleiding bij te pakken. :+
 
Laatst bewerkt:
misschien moet ik ook maar eens beginnen er een handleiding bij te pakken
Ben ik benieuwd waar je die gaat vinden.

Het is mijn grote frustratie met Garmin. Het blijft een apparaat dat je door schade en schande moet leren kennen. En de gebruikersinterface werkt niet echt mee.
 
Wat een toestand. Ik maak in MRA een mooie route. Ik zorg er wel voor dat ik de Here kaart heb geselecteerd en laat de route door MRA berekenen. MRA zet er mooi routepunten in en ik loop hem nog even na. Vervolgens als gpx 1.2 downloaden en inladen. Kan hem dan direct selecteren bij routes en inladen. Gaat op die manier perfect.
 
Jouw verhaal lezende mbt xt2 weet ik weer waarom ik MRA en TT550 gebruik.
Ben echter bang dat ik niet kan ontkomen aan een garmin voor de toekomst, spieling wordt dun.
Navigatie met MRA gisteren getest, ook niet in hoera stemming en in android auto is het nog volkomen bagger
 
Wat een toestand. Ik maak in MRA een mooie route. Ik zorg er wel voor dat ik de Here kaart heb geselecteerd en laat de route door MRA berekenen. MRA zet er mooi routepunten in en ik loop hem nog even na. Vervolgens als gpx 1.2 downloaden en inladen. Kan hem dan direct selecteren bij routes en inladen. Gaat op die manier perfect.

Fijn dat het voor jou perfect werkt Turbodesk. Hier helaas niet. Jij gebruikt ook de Tread app om de routes over te zetten, of doe je het via de PC door de bestanden naar de GPX map op de XT2 te kopiëren?

Hieronder de originele MRA route met de Here kaart gemaakt. (niet alleen de Here als onderlegger maar ook Here als kaartdienst gekozen)
MRA.JPG


Route in MRA maken en via Tread naar de XT2 halen en dan de track gebruiken (wel even naar route converteren) gaat bij mij goed. Route komt dan 100% overeen met wat ik in MRA voor ogen had. Maakt niet uit of ik de route als 1.1 of als 1.2 versie opsla en via Tread naar de XT2 haal.

De routes die dan ook meekomen is een heel ander verhaal. Er zit dan bij mij groot verschil in de 1.1 of 1.2 versie.

Hieronder de 1.1 route versie. Als onderlegger zie je in rood de originele track, in paars de route. De route wijkt dus op best wat punten af. Als je dan op de XT2 wat routepunten wilt toevoegen om hem zo weer met de track te laten overeenkomen gaat het helemaal mis en lijken er geen vormingspunten meer in te zitten en krijg je een route die van het beginpunt naar het ingevoerde routepunt loopt en weer na het eindpunt.

212742.png


226242.png


238698.png


Kijk ik dan in de Tread app op de telefoon dan zie ik daar nog wel de routepunten. Zie hieronder.

11 route tel.png


Hieronder de 1.2 route versie. Daar gaat het helemaal fout. Zowel in de Tread app als op de XT2 krijg je een route te zien die alleen rechtstreeks van het Startpunt naar het Eindpunt loopt (via de twee rotondes).

279923.png


12 route tel.png


Als ik niet de via de Tread app de GPX bestanden naar de XT2 haal maar de XT2 op de PC aansluit en met de verkenner naar de GPX map op de XT2 sleep hebben we weer een ander resultaat. De XT2 ziet bij het importeren uit de GPX map blijkbaar alleen de route want een spoor kan ik niet importeren.

De 1.1 route versie bevat nu wel route/vorming punten maar wijkt nog steeds af zei het wel anders/minder

108442.png


De 1.2 route versie bevat nog steeds geen route/vormingspunten maar komt nu wel 100% overeen. Lijkt dus eigenlijk een track te zijn. Vermoed dat jij Turbodesk op deze manier werkt?

149563.png


Onderweg heb ik in de regel geen laptop bij me, daarom wil ik ook via de telefoon vanuit MRA routes naar de XT2 kunnen sturen. Zoals ik het nu zie moet ik dus de Tread app daarvoor gebruiken. Voor tracks gaat dat goed en dat is voldoende voor mij. Wel wil ik graag begrijpen wat er allemaal gebeurd als je de verschillende mogelijkheden gebruikt en waarom daar zoveel verschil in zit. In dit draadje hoor ik jullie ook praten over Explore, daar lijkt de Tread app ook gebruik van te maken?
 
Laatst bewerkt:
Jouw verhaal lezende mbt xt2 weet ik weer waarom ik MRA en TT550 gebruik.
Ben echter bang dat ik niet kan ontkomen aan een garmin voor de toekomst, spieling wordt dun.
Navigatie met MRA gisteren getest, ook niet in hoera stemming en in android auto is het nog volkomen bagger
Precies jan13. Bij TT is het allemaal wat eenvoudiger en intuïtiever. Route uit MRA inladen de track kiezen en gaan. Alleen herberekenen is niet uit te zetten, dat is het enige jammere. Vrienden hebben ook allemaal een TT en die zijn zo handig met navigatie dat ik meestal voor ze de routes er op zet. Moet er niet aan denken dat die ook naar Garmin overstappen. :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan