Garmin zumo

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik ook. Eergister. En vandaag binnengekregen! Aansluiten was echt een eitje en installeren ook. Jammerlijk punt is dat MapSource niet Mac OSX compatible is. Er is overigens wel een POILoader voor de Mac en de Zumo wordt gewoon herkent als externe schijf, maar in het kader van gebruiksgemak doe ik alles liever in één platform - hence de keuze voor Windows (doet die bak ook nog eens wat...).

Enfin, het is mijn eerste navigatie-speeltje, dus een erg groot referentiekader heb ik niet, maar tot nog toe ben ik meer dan tevreden. Installeren gaat zoals gezegd super makkelijk, nieuwe routes maken en inladen ook. Pairen van je telefoon + headset is een paar keer klikken op de juiste knopjes en ook dat is een eitje.

Yup. Ik zie een prachtige vriendschap weggelegd voor Zumo en ik.


Tip van flip voor hen die nog moeten bestellen/aanschaffen: schaf er ook meteen een SD-kaartje bij aan. Was ik vergeten en aangezien je toch meteen wilt spelen (wat overigens prima gaat zonder SD-kaart) 'moet' ik morgen naar Amsterdam ArenA om aldaar de MediaMarkt te bestormen.

Maar dat geeft niet. Want daar heb ik Zumo voor en met zijn vriendje MapSource heb ik al een leuke route ingesteld die buiten de snelweg loopt. Whoei!
 
Heb m'n zumo 500 nu in huis *O*
Nu had ik een vraag over mapsource,bij mij zit benelux al voor geinstalleerd.
Als ik nu kaarten op sd kaart zet en ik zet benelux ook op sd kaart erbij,kan dit kwaad ???
Doet die het dan nog wel ?
 
ik lees in op het zumo forum van notter, dat je de kaarten niet dubbel erin moet zetten, dan krijg je foutmeldingen, kijk er zelf maar even, dan kun je het lezen

Hèt WayPoint GPS Forum • Forumoverzicht


gr... Frank

Heb m'n zumo 500 nu in huis *O*
Nu had ik een vraag over mapsource,bij mij zit benelux al voor geinstalleerd.
Als ik nu kaarten op sd kaart zet en ik zet benelux ook op sd kaart erbij,kan dit kwaad ???
Doet die het dan nog wel ?
 
ik heb gewoon heel europa op het sd kaartje geknald, nergens problemen gehad met het feit dat benelux nog voor geinstalleerd stond
 
Zoals hier te lezen is, is de meest 'schone' oplossing om heel City Navigator NT (ofwel alle kaarten van Europa die je op DVD hebt meegekregen) op je SD kaart te zetten en vervolgens de interne kaarten te verwijderen. Na -vanzelfsprekend- een backup gemaakt te hebben.

Ben nu de kaarten aan het laden in de SD en zal straks de bestaande kaarten (op de Zumo zelf) verwijderen. Als het goed is pakt 'ie dan dus gewoon de SD, waar heel Europa op staat, en ben ik een happy camper.

Laat het nog weten of dat werkt! Update: Werkt perfect!

Oftewel:

Garmin Zumo 500 met heel Europa voorgeladen? Jawel. Dat kan.

  • Je hebt minimaal een 2GB SD kaartje nodig. De totale omvang van alle kaarten van City Navigator NT Europa v9 is ongeveer 1,3 GB. De kaarten transfer je naar je SD kaart met behulp van MapSource. Dit duurt wel even.
  • Hierna verplaats je -en verwijder je ze dus van je Zumo- de volgende bestanden middels Windows Verkenner / Finder (als je een Mac hebt) naar een alternatieve locatie (bijvoorbeeld je harde schijf):

    - gmapbmap.img
    - gmapbmap.sum
    - gmapprom.img
    - gmapbmap.sum

En voila: je bent klaar voor je roadtrip door Europa! ;)
 
Laatst bewerkt:
[*]Hierna verplaats je -en verwijder je ze dus van je Zumo- de volgende bestanden middels Windows Verkenner / Finder (als je een Mac hebt) naar een alternatieve locatie (bijvoorbeeld je harde schijf):

- gmapbmap.img
- gmapbmap.sum
- gmapprom.img
- gmapbmap.sum

~[/list]

Ik zou ze gewoon hernoemen, zdd de zumo ze niet meer gebruikt. Heb je eens onderweg een probleem (en je hebt een kabel en pc voorhanden), dan kun je de zumo snel weer in originele configuratie brengen.
 
zit bij de 500 deluxe ook de bluetooth headset?
Zumo levering

standaard zit bij geen enkele zumo een bluetooth headset, zodat de gebruiker kan kiezen uit bekabelde versie of draadloos

LET OP! standaard wordt er bij de Zumo niets meegeleverd om het geluid van de aanwijzingen in de helm te krijgen. Garmin gaat ervan uit dat er een Bluetooth helm wordt gebruikt. Wij leveren voor de Zumo een stereo-headset met microfoon maar hebben ook verschillende alternatieven. Stereo via Bluetooth is ook mogelijk, maar daar heeft u de optionele Bluetooth dongle voor nodig
 
Laatst bewerkt:
Zoals hier te lezen is, is de meest 'schone' oplossing om heel City Navigator NT (ofwel alle kaarten van Europa die je op DVD hebt meegekregen) op je SD kaart te zetten en vervolgens de interne kaarten te verwijderen. Na -vanzelfsprekend- een backup gemaakt te hebben.

Ben nu de kaarten aan het laden in de SD en zal straks de bestaande kaarten (op de Zumo zelf) verwijderen. Als het goed is pakt 'ie dan dus gewoon de SD, waar heel Europa op staat, en ben ik een happy camper.

Laat het nog weten of dat werkt! Update: Werkt perfect!

Oftewel:

Garmin Zumo 500 met heel Europa voorgeladen? Jawel. Dat kan.

  • Je hebt minimaal een 2GB SD kaartje nodig. De totale omvang van alle kaarten van City Navigator NT Europa v9 is ongeveer 1,3 GB. De kaarten transfer je naar je SD kaart met behulp van MapSource. Dit duurt wel even.
  • Hierna verplaats je -en verwijder je ze dus van je Zumo- de volgende bestanden middels Windows Verkenner / Finder (als je een Mac hebt) naar een alternatieve locatie (bijvoorbeeld je harde schijf):

    - gmapbmap.img
    - gmapbmap.sum
    - gmapprom.img
    - gmapbmap.sum

En voila: je bent klaar voor je roadtrip door Europa! ;)


Zo heb ik het nu ook gedaan !En het werkt perfect *O*
 
Ik zou ze gewoon hernoemen, zdd de zumo ze niet meer gebruikt. Heb je eens onderweg een probleem (en je hebt een kabel en pc voorhanden), dan kun je de zumo snel weer in originele configuratie brengen.
Punt is alleen dat de Zumo klaarblijkelijk de kaarten nog steeds leest, ookal hernoem je ze. Althans, dat las ik terug in eerder genoemde forum-thread. Vandaar de keuze om ze ook daadwerkelijk te verwijderen. Bijkomend voordeel is dat je meer ruimte over hebt voor mp3s/fotos/routes/pois, etc.

Als ik ergens een pc + kabel kan vinden in nood (...) dan kan ik ook vast wel ergens een internetverbinding vandaan trekken. Inloggen op m'n huis pc of de data van m'n server aftrekken en voila: weer terug naar normaal.

Maar de kans dat er iets softwarematig fout gaat in de Zumo lijkt me erg gering. Die kans is evengroot als de mogelijkheid van de 'standaard' Zumo die raar gaat doen, dus wat dat betreft maakt het volgens mij niet erg veel uit. :)
 
Punt is alleen dat de Zumo klaarblijkelijk de kaarten nog steeds leest, ookal hernoem je ze. Althans, dat las ik terug in eerder genoemde forum-thread. Vandaar de keuze om ze ook daadwerkelijk te verwijderen. Bijkomend voordeel is dat je meer ruimte over hebt voor mp3s/fotos/routes/pois, etc.

Als ik ergens een pc + kabel kan vinden in nood (...) dan kan ik ook vast wel ergens een internetverbinding vandaan trekken. Inloggen op m'n huis pc of de data van m'n server aftrekken en voila: weer terug naar normaal.

Maar de kans dat er iets softwarematig fout gaat in de Zumo lijkt me erg gering. Die kans is evengroot als de mogelijkheid van de 'standaard' Zumo die raar gaat doen, dus wat dat betreft maakt het volgens mij niet erg veel uit. :)


Niet iedereen weet waar je een image van de kaarten kan downloaden, niet iedereen heeft zijn key steeds op zak en nog minder mensen hebben thuis een server staan met een uploadsnelheid waarbij je geen halve dag moet wachten eer alles er door zou zijn.

(is maar klein puntje van kritiek) :+
 
Agreed, maar zoals ik al probeerde aan te geven is dat ook helemaal niet nodig: kans dat er softwarematige corruptie optreed in een native systeempje als dat van de Zumo lijkt me erg gering. In ieder geval niet groter dan dat er normaliter al iets fout zou gaan. :)

En het laten staan met een gewijzigde naam lijkt soms fout te gaan - dat is nog wel het belangrijkste argument waarom je de bestanden zou moeten verwijderen. Wellicht is het wel mogelijk om ze én te hernoemen én in een aparte map te plaatsen.
 
't Gaat niet zozeer om de software in de Zumo, als eerder de SD-kaart die problemen kan gaan opleveren. Bedenk me net overigens dat je dan net zo goed een mirror kunt maken van de SD kaart en die kopie bij je steken.
 
Agreed, maar zoals ik al probeerde aan te geven is dat ook helemaal niet nodig: kans dat er softwarematige corruptie optreed in een native systeempje als dat van de Zumo lijkt me erg gering. In ieder geval niet groter dan dat er normaliter al iets fout zou gaan. :)

En het laten staan met een gewijzigde naam lijkt soms fout te gaan - dat is nog wel het belangrijkste argument waarom je de bestanden zou moeten verwijderen. Wellicht is het wel mogelijk om ze én te hernoemen én in een aparte map te plaatsen.


Lijkt idd weinig wss dat er datacorruptie optreed in een zumo, de sdkaart zelf zal ook zo snel niet stuk gaan (als je ze laat zitten)

Gewoon een dubbel kaartje meenemen zoals hieronder aangegeven lijkt idd t makkelijkste als je wil zeker zijn.
 
Is inderdaad wel handig. Je kan ook de originele 4 bestanden zippen en die in een zipje op je Garmin pleuren. Hier staan ook de hoofdwegen van Europa op, dus in echte noodsituaties heb je hier zat aan. Om nou ten alle tijden een gehele backup van de detailkaarten van heel Europa bij je te dragen vind ik een beetje ver gaan.

M'goed, ieder z'n mik: ik ben ook zo'n idioot die nooit back-upt en me dan -te laat- realiseert dat ik dat toch maar is moet gaan doen...

Enfin: Heel Europa laden in de Zumo 500 vanaf een SD-kaartje? Geen probleem! ;)
 
Na vanavond een vraag en een tip. Allereerst: spray wat contactspray op je contactpunten. Ik weet niet wat er precies is gebeurd, maar het bespaart je hopelijk de genante situatie waarin ik me vanavond verkeerde: ben ik net aan het uitleggen waarom -naar mijn bescheiden mening- de Zumo de betere keus is ten opzichte van de TTR2, werkt dat kreng niet. Sta je dan mooi. Kreeg hem met geen mogelijkheid aan en ook het mounten in de standaard op het stuur mocht zijn vruchten niet afwerpen.

Thuis aangekomen even rustig voor gaan zitten en aan de netadapter gehangen en toen deed 'ie het in ene weer. Vreemde was: hij gaf aan dat de accu nog gewoon vol was... Enfin, contactspray er op en ook op de standaard en hij maakte weer gewoon contact. Probleem opgelost. Voor nu.

Dan een vraagje: hoe hebben jullie de voeding aangesloten? Direct op de accu of op een circuitje dat af wordt gesloten/onderbroken door het sleutelcontact? Ik heb hem nu direct op de accu zitten, maar vraag me af of dit niet teveel stroom trekt.
Had gisteravond ineens dat m'n knippers niet meer zo lekker werkte. Kan natuurlijk ook de kou/slechte bedrading/de kerstman zijn geweest, maar op de een of andere manier heb ik het gevoel dat de accu toen dus niet in optima forma was: na een tijdje rijden werkte alles weer vlekkeloos en ik zorg er nu dan ook voor dat de Zumo niet te lang in de standaard blijft zitten als ik stil sta en de motor niet loopt...

Fabel? Of waarheid?
 
De voeding zit bij mij direct op de accu. Wel heb ik rond het rubber kapje voor de mini-usb op de motorsteun een beetje vaseline gedaan om naar binnen lekken van regenwater te voorkomen. Het inspuiten van de contacten met contactspray is idd een aanrader. Doe ik ook regelmatig. Zodra de zumo uit de steun komt gaat het rubber kapje direct over de contacten.
 
Omdat de Zumo een eigen batterij heeft, blijft ie stroom trekken. Dan is het advies om 'm via een relais te schakelen, zodat de stroom wordt onderbroken als ie uit staat.

Zo'n relais (standaard relais met 4 aansluitingen) kost je iets van 12 Eurie bij een automaterialenhandel. Je knipt de stroomdraad naar de Zumo in tweeën op de plek waar het relais komt (wel ff de stroom er af). Twee stekkertjes op de beide draadeinden (altijd óók solderen...) knijpen en je eerste aansluiting is gemaakt. Dan moet er een geschakelde stroombron worden gezocht, waar je een aftakking van maakt, die aftakking sluit je aan op het 3e contact van het relais. Dan nog een draad van massa (frame bv.) naar de 4e aansluiting en je bent klaar.

Altijd alle draden goed vastzetten met tierips/tape (bv. aan de kabelboom) en controleren dat er nergens draad langs het frame oid kan schuren. Ik heb alles gesoldeerd en overal krimpkousjes opgezet.

Ik heb de Zumo via een stekkeraansluiting (zo'n waterdichte accessoire-aansluiting)bevestigd. De aansluiting zelf wordt dan stroomloos geschakeld als het contact uit staat. Voordeel is dat er ook verwarmde handschoenen etc. gebruikt kunnen worden.
 
Ik heb de zumo alleen in de houder als ik ga rijden. Zodra de motor geparkeerd wordt gaat de zumo eruit. Geen geschakelde voeding nodig dus.

Tja...... evengoed rijd je met een aantal "naakte" contactpunten (op je cradle) door weer en wind, bovendien: kun je écht nooit vergeten 'm er af te halen?

Was een half uurtje werk en ik vond het de zekerheid wel waard. Bovendien zit er nu een stopcontact op voor het geval ik een andere stroomverbruiker, zoals electrisch verwarmde kleding oid wil gebruiken.

Maar uiteraard is het je eigen keus.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan