Beste forumleden
Vorige week is mijn KTM 300 EXC 2takt ineens uitgevallen tijdens een endurorit. Een snelle inspectie gaf me al snel de reden. Geen vonkje...
Eenmaal thuis ineens alles beginnen doormeten en testen. Gelukkig heeft een kameraad net dezelfde motor, dus ik kon enkele onderdelen testen. De CDI en de hoogspanningsbobijn zijn het dus niet.
Waar ik momenteel op vast zit is de stator. Toen ik het deksel eraf haalde zag ik een zwart vliegwiel. De aanslag lijkt op roet, maar dat kan ik niet zeker zeggen. Uitlaatgassen die langs de krukaskering passeren? Nooit van gehoord, nooit meegemaakt. Motor liep als de brandweer...
Nu goed, alles mooi gereinigd en beginnen meten op de spoelen. Alle weerstandswaarden vallen perfect binnen de opgegeven fabriekswaarden. Ik heb er ook ineens een isolatiemeting op uitgevoerd. Ik durf niet hoger dan 50V, maar alles is in orde. Geen doorslag naar massa, geen doorslag naar de andere spoelen. Isolatie lijkt perfect.
KTM geeft ook een spanningsindicatie weer die de spoelen moeten afgeven. Het wringt echter het schoentje... ik haal amper 4-5 V uit de onstekingsspoel, terwijl dit 30-40V zou moeten zijn. Uit de vermogenspoelen komt ook slechts 10V tijdens het kicken. Dit heb ik gemeten met een doorsnee multimeter met een "max" functie.
Vandaag de stator ook eens geprobeerd bij mijn kameraad. Er kon geen vonk worden gecreëerd.
- wie weet waaer het zwart vanaf kan komen? Er kruipt wel wat vocht achter het deksel
- wie heeft er een verklaring voor de perfecte defecte spoelen?
- het schijnen de spoelen te zijn, maar ik lan me niet van het idee houden dat het vliegwiel magnetisme is verloren.
- ik denk eventueel nog aan een defecte hallsensor. De "gap" kan bij deze modellen niet meer gesteld worden en niet gecontroleerd worden. Ik beschik ook over een oscilloscoop. Dit zal ik nog eens controleren op trigger.
Fotootje van het zwart vliegwiel
Alle tips welkom!
Thanks
Vorige week is mijn KTM 300 EXC 2takt ineens uitgevallen tijdens een endurorit. Een snelle inspectie gaf me al snel de reden. Geen vonkje...
Eenmaal thuis ineens alles beginnen doormeten en testen. Gelukkig heeft een kameraad net dezelfde motor, dus ik kon enkele onderdelen testen. De CDI en de hoogspanningsbobijn zijn het dus niet.
Waar ik momenteel op vast zit is de stator. Toen ik het deksel eraf haalde zag ik een zwart vliegwiel. De aanslag lijkt op roet, maar dat kan ik niet zeker zeggen. Uitlaatgassen die langs de krukaskering passeren? Nooit van gehoord, nooit meegemaakt. Motor liep als de brandweer...
Nu goed, alles mooi gereinigd en beginnen meten op de spoelen. Alle weerstandswaarden vallen perfect binnen de opgegeven fabriekswaarden. Ik heb er ook ineens een isolatiemeting op uitgevoerd. Ik durf niet hoger dan 50V, maar alles is in orde. Geen doorslag naar massa, geen doorslag naar de andere spoelen. Isolatie lijkt perfect.
KTM geeft ook een spanningsindicatie weer die de spoelen moeten afgeven. Het wringt echter het schoentje... ik haal amper 4-5 V uit de onstekingsspoel, terwijl dit 30-40V zou moeten zijn. Uit de vermogenspoelen komt ook slechts 10V tijdens het kicken. Dit heb ik gemeten met een doorsnee multimeter met een "max" functie.
Vandaag de stator ook eens geprobeerd bij mijn kameraad. Er kon geen vonk worden gecreëerd.
- wie weet waaer het zwart vanaf kan komen? Er kruipt wel wat vocht achter het deksel
- wie heeft er een verklaring voor de perfecte defecte spoelen?
- het schijnen de spoelen te zijn, maar ik lan me niet van het idee houden dat het vliegwiel magnetisme is verloren.
- ik denk eventueel nog aan een defecte hallsensor. De "gap" kan bij deze modellen niet meer gesteld worden en niet gecontroleerd worden. Ik beschik ook over een oscilloscoop. Dit zal ik nog eens controleren op trigger.
Fotootje van het zwart vliegwiel
Alle tips welkom!
Thanks