Gehoorbescherming bij lage snelheden

Wanneer oordoppen?

  • Eigenlijk alleen als je (te) hard rijd (130+)

    Stemmen: 1 0,7%
  • Eigenlijk alleen als je snelwegen rijd (+-130)

    Stemmen: 4 2,7%
  • Vanaf autoweg snelheid is het verstandig (100+)

    Stemmen: 18 12,1%
  • Buiten de bebouwde kom altijd! (50+)

    Stemmen: 67 45,0%
  • Binnen de bebouwde kom ook! (30+)

    Stemmen: 12 8,1%
  • ALTIJD IDIOOT!! (ook als ie stilstaat is de wind mij te hard

    Stemmen: 47 31,5%

  • Totaal aantal stemmers
    149

EvBeek

MF'er
18 sep 2013
39
0
Beste forummers,

Ik ben mij wat aan het inlezen over gehoorbescherming. Dit na aanleiding van enkele topics waarin gesproken wordt over gehoorbeschadigingen en mensen die tot wel 3 dagen na een rit nog last van hun gehoor hebben. Ook de productenten van de desbetreffende dopjes zelf melden mij dat ik maar beter bescherming kan gebruiken, als ik geen soa gehoorbeschadiging wil oplopen.

Nou vraag ik mij natuurlijk af of dit echt zo’n vaart loopt. Ik zelf rijd eigenlijk nooit boven de maximum snelheid en ga snelwegen als het even kan uit de weg (ik houd niet zo van snelheid, wel van bochten :+). Van het suizen van de wind heb ik dan ook eigenlijk weinig last onder de 100 km/h. Heeft iemand (als het even kan een onderbouwde) indicatie vanaf wanneer gehoorbescherming nuttig is? Ik zelf kan afgezien gegevens van producenten eigenlijk weinig vinden over wat verstandig is (die melden dat je maar beter altijd bescherming kunt gebruiken).
full
 
Ik ken genoeg mensen die al jaren zonder bescherming rijden en nergens last van hebben, zelf rij ik altijd met otoplastieken in omdat ik mijn gehoor niet nog verder naar de klote wil helpen..

Maar ik ga je niet aanraden om zonder bescherming te rijden, ben zelf machinedoof door jaren zonder bescherming te hebben gewerkt en dat wil ik je niet aandoen.
 
Mijn helm is net een windtunnel dus ik gebruik altijd oordopjes, ook bij lagere toer snelheden.
In de stad is het nog wel te doen maar boven de 50 begint het ding al irritant te fluiten en te suizen.

Lijkt me dus wel erg helm afhankelijk.
 
Beste forummers,

Ik ben mij wat aan het inlezen over gehoorbescherming. Dit na aanleiding van enkele topics waarin gesproken wordt over gehoorbeschadigingen en mensen die tot wel 3 dagen na een rit nog last van hun gehoor hebben. Ook de productenten van de desbetreffende dopjes zelf melden mij dat ik maar beter bescherming kan gebruiken, als ik geen soa gehoorbeschadiging wil oplopen.

Nou vraag ik mij natuurlijk af of dit echt zo’n vaart loopt. Ik zelf rijd eigenlijk nooit boven de maximum snelheid en ga snelwegen als het even kan uit de weg (ik houd niet zo van snelheid, wel van bochten :+). Van het suizen van de wind heb ik dan ook eigenlijk weinig last onder de 100 km/h. Heeft iemand (als het even kan een onderbouwde) indicatie vanaf wanneer gehoorbescherming nuttig is? Ik zelf kan afgezien gegevens van producenten eigenlijk weinig vinden over wat verstandig is (die melden dat je maar beter altijd bescherming kunt gebruiken).[afbeelding]

Uit het feit dat je het vraagt, maak ik op dat je gewoon geen dopjes in wilt.
En dat is prima.

Besef wel dat ook tot 100 kmu er veel geluid is. En daar ga je last van krijgen.
 
Al bij 50 km/h merk je het verschil, en zodra je 100 rijdt is het windgeruis zodanig dat je op den duur, of al heen snel, tinnitus oploopt. Hangt natuurlijk ook van je helm af, de ene helm is stiller dan de andere, maar met geen enkele helm moet je zonder gehoorbescherming 100 rijden, lijkt me.

Ik heb van die eenvoudige alpine oordopjes, werken prima.
 
Ik mis de tijdspanne van exposure in het verhaal.

Oftewel, lange ritten met in verhouding zachte herrie kan schadelijker zijn dan een korte snelwegrit.
 
Ondanks dat ik60 dB gehoorsverlies heb en ik dus het verschil niet (meer) hoor, draag ik ze altijd. Het is overigens erfelijk in mijn geval, dus niet door het motorrijden.
 
Ik weet niet of je er echt een snelheid aan zou kunnen verbinden. Op de ene motor heb je er meer last van dan op de andere, niet elke helm is even stil, en als het hard waait heb je natuurlijk ook meer windruis. Rij je altijd binnen de bebouwde kom, dan is het wellicht wat overdreven, maar wie doet dat nou. Ik draag ze altijd, maar denk dat het zodra je buiten de bebouwde kom al zin heeft. Misschien is het op lagere snelheid niet eens direct om een gehoorbeschadiging te voorkomen, het geeft ook veel meer rust aan je hoofd. Ik vind het ook veel minder vemoeiend. Het is in ieder geval niet zo dat gehoorbescherming alleen nuttig is als je alleen maar te hard rijdt. Ik rij zelf ook altijd vrij rustig, maar ik zie er absoluut het nut van in. Wetenschappelijk weet ik er niks vanaf, vanaf hoeveel DB schadelijk is en voor hoelang je dat moet ondergaan, maar dat het op de lange termijn beschadigingen kan veroorzaken weet ik wel.

Je kunt het altijd eerst proberen met die goedkope gele schuimpjes die op het plaatje staan. Je kunt dan in ieder geval goedkoop ondervinden hoe het is om stiller te rijden. Bedenkt wel dat de dure, op maat gemaakte doppen niet hetzelfde zijn. Die schuimpjes dempen alles, ook het geluid van je navigatie, een ambulance met toeters en bellen of het voeren van een gesprek. De op maat gemaakte doppen met speciale dempers die dempen alleen de schadelijke tonen, je kunt daar dus nog redelijk normaal het overige omgevingsgeluid horen, alleen niet de schadelijke windruis.
 
Ik rijd altijd en heb altijd met gehoorbescherming gereden. Heb een kantoorbaan en ben eigenlijk weinig aan lawaai blootgesteld geweest gedurende mijn leven. Toch heb ik een piep in mijn oren gekregen afgelopen jaar. Soms is ie weg en soms terwijl ik in een stille ruimte zit kan hij gewoon plotseling terugkomen.

Haal hier niet uit dat gehoorbescherming dus toch niet helpt, maar wen je aan altijd met gehoorbescherming te rijden. Neem gewoon geen risico met je gehoor.
 
De mensen van Wc-eend zeggen ook dat je de plee schoon moet maken trouwens.

Ze liegen!!!

Uit het feit dat je het vraagt, maak ik op dat je gewoon geen dopjes in wilt.
En dat is prima.

Ik ben wel van plan dopjes aan te gaan schaffen. Afhankelijk van het belang van die dingen ga ik mijn budget er op inrichten. Als het alleen voor snelweg ritten is (en ik ze dus weinig ga gebruiken) ga ik er geen tig euro aan besteden. Als het beter is ze altijd in te doen dan kan ik net zo goed een smak geld er tegenaan gooien. Veel van mijn ritjes zijn echter binnen de stad.

Je hebt verder wel gelijk hoor, ik wíl geen oordoppen (lastig) maar ja ik wil ook geen gehoorbeschadiging.
 
Ik gebruik bij elke rit een set nieuwe oordopjes (van die gele zachte dingen). Met één doos van 200 paar ( ala € 40) kan ik prima een paar jaar mee toe en het is lekker stil en past goed. Ik loop al 10 jaar met tinnitus dus heb al heel wat geprobeerd om het teveel aan geluid te beperken.

Met otoplastieken heb ik de ervaring dat door de helm die tegen je oor/hoofd drukt de afsluiting van de gehoorgang niet altijd even optimaal is. Een producent van die dingen beaamde dat ook en raadde dan ook vooral aan om die zachte oordopjes (gele/witte kneeddingen) te nemen en die goed te plaatsen in het gehoor maar ook tijdig te vervangen. Daarnaast moet je met otoplastieken, als je geen risico met je gehoor wilt nemen, om het jaar een druktest uit laten voeren om er zeker van te zijn dat ze nog goed afsluiten. Als ze niet meer goed passen (na +- 2 jaar) kan je weer nieuwe laten maken. Dat ze niet goed afsluiten heb je overigens niet door.

Verder is windscherm/kuipruit in combinatie, helm en helmaccessoires (helmsok, kinstuk) ook een belangrijke factor om lawaai tegen te gaan
 
Laatst bewerkt:
Ik rijd nu zo'n 7 maanden motor, en heb in het begin eigenlijk niks gedragen. Ik denk dat ik na 1,2 maanden begon met die simpele gele schuimpjes omdat ik het windgeruis irritant vond. Alleen gingen die vaak half uit als ik mijn helm opdeed. Toen kocht ik van die alphine ear protection dopjes. Kostte 20 euro dan heb je oordopjes met zo'n filtertje. En heb nu ook sinds kort een 'helmsok' het inkomende windgeruis vanuit de onderkant van de helm moet verminderen.. alleen resultaat daarvan valt me tegen.
Als ik mijn hand onder me helm houd wordt het nu evengoed nog een stuk stiller, dus die helmsok doet niet helemaal wat ie moet doen.. Misschien maar wat aanpassen aan dat ding
 
Je hebt verder wel gelijk hoor, ik wíl geen oordoppen (lastig) maar ja ik wil ook geen gehoorbeschadiging.

Het is ook een kwestie van wennen. Natuurlijk als je ze nooit gehad hebt ga je ze gegarandeerd wel eens vergeten, maar als je ze langer gebruikt wordt het vanzelf normaal. Voor mij is het puur automatisme, ik ben er zo aan gewend dat het normaal is. Voor mij hoort gehoorbescherming net zo bij het motorrijden als een helm of handschoenen, en die vergeet je ook niet. Ik zie het ook niet als een beperking ofzo.

Ik zou er persoonlijk voor kiezen om meteen maar iets meer geld uit te geven en een goede set otoplastieken aan te schaffen. Mede omdat je er dan zoveel geld aan hebt uitgegeven ga je ze ook sneller indoen. Daarbij vind ik het vele malen prettiger dan van die gele schuimpjes of andere universele dopjes, maar daar verschillen de meningen waarschijnlijk wel over. Ik heb ook nog nooit last of pijn met mijn helm gehad, en ik ben nu toch al zo'n 3 setjes doppen en 4 helmen verder. Dat waren wel zachte doppen. Ik heb 1x harde doppen gehad, maar die vond ik minder prettig. Pijn is een groot woord, maar ze zaten niet fijn.
 
Als ik mijn hand onder me helm houd wordt het nu evengoed nog een stuk stiller, dus die helmsok doet niet helemaal wat ie moet doen.. Misschien maar wat aanpassen aan dat ding

Ik had precies hetzelfde met mijn suzuki gsx-r750 uit 2007. Dacht dat het aan mijn helm lag en heb hierop een aantal testritjes gedaan met een Shuberth maar stiller werd het niet (luider zelfs). Vervolgens heb ik de kuipruit van doubble bubble vervangen naar standaard. Dit verminderde het geluid aanzienlijk. Bleek dus dat door die verhoogde kuipruit soort van turbulentie onder mijn helm ontstond.
 
Ik had precies hetzelfde met mijn suzuki gsx-r750 uit 2007. Dacht dat het aan mijn helm lag en heb hierop een aantal testritjes gedaan met een Shuberth maar stiller werd het niet (luider zelfs). Vervolgens heb ik de kuipruit van doubble bubble vervangen naar standaard. Dit verminderde het geluid aanzienlijk. Bleek dus dat door die verhoogde kuipruit soort van turbulentie onder mijn helm ontstond.

Oke, ja ik heb maar een mini-kuipruitje op de cbr125r, maar jouw doubble bubble kuipruit leidde de wind misschien rechtstreeks naar de onderkant van je helm..?

Iig moet het een stuk stiller kunnen in die helm.. ik wil in alle rust kunnen rijden zonder die grafherrie..
 
Ik had precies hetzelfde met mijn suzuki gsx-r750 uit 2007. Dacht dat het aan mijn helm lag en heb hierop een aantal testritjes gedaan met een Shuberth maar stiller werd het niet (luider zelfs). Vervolgens heb ik de kuipruit van doubble bubble vervangen naar standaard. Dit verminderde het geluid aanzienlijk. Bleek dus dat door die verhoogde kuipruit soort van turbulentie onder mijn helm ontstond.

Het is wel apart, maar ik heb het vaker gehoord. Een hogere ruit wil niet altijd per definitie zeggen dat je minder windruis hebt. Ik rij zelf o.a. een Tenere, en daar speelt dat probleem ook. Je ziet wel vaker dat mensen de originele ruit inkorten om zo juist minder last van windruis te hebben. Dit is ook weer afhankelijk van je lengte, ik heb daar op diezelfde motor weer geen last van.
 
laat ik het zo zeggen. ik rijd altijd met doppen in. soms zit er 1 niet helemaal goed in het oor en dat verschil hoor je al duidelijk voordat je het dorp uit bent. ik zou zeggen doe voor een test eens in 1 ook bescherming en hoor het verschil als je een blokje om het dorp heen rijd. daarna kan je je eigen conclusie trekken.
 
Laatst bewerkt:
Ik reed in eerste instantie ook zonder doppen, nooit wat gemerkt van gehoorschade oid. Maar door verhalen (oa hier) toch maar besloten een keer bij de Etos van die kneeddoppen te halen. Die waren echt een ramp, maar merkte wel dat het tijdens het rijden veel meer rust gaf. Ik ben een tijdje gaan testen, de ene keer met oordoppen op de snelweg, de andere keer zonder. Langer dan 30 minuten, snelheid ongeveer tussen de 120 en 140. Na een tijdje merkte ik dat als ik zonder had gereden, de hele avond nog een vreemde ruis hoorde. Ik ben meer met bescherming op gaan rijden, maar was wel bang dat ik volledig werd 'afgesloten'. Uiteindelijk heb ik ostoplastieken laten maken.

Ik vond de uitgave (€90,-) wel meevallen. Vind m'n gehoor belangrijker. Helemaal op langer termijn. Alpine gaf aan dat ze ongeveer 5 jaar mee gaan, aangezien je oren ook blijven groeien. Dat betekend dat je €1,50 per maand betaald. Als je aangeeft dat je niet voor die paar keer op de snelweg een tig euro aan wilt besteden, maak ik op dat je niet elke dag op de snelweg zit. 10 keer per maand? In dat geval betaal je 0,15 cent per ritje om gehoorschade tegen te gaan. Tuurlijk, is redelijk globale berekening, maar ik had het om de prijs in ieder geval niet gelaten. Hier zit ook de service bij (wisselen filters, dempmeting, aanpassen enz.)
 
Rijden met oordopjes geeft voor mijn gevoel als rijden met een te donkere zonnenbril of te dikke handschoenen, je gaat een zintuig beperken.
Kan ook niet zeggen dat ik het rij geluid als onprettig ervaar.
Denk dat een goede helm icm jaren lang rockconcerten mij al een soort demping geeft. :+
Rijd ook vaak met een maat en wil gewoon kunnen praten tijdens het rijden/aan het stoplicht, met dopjes word dat schreeuwen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan