Gekochte motor heeft niet goedgekeurde uitlaat

Dat is inderdaad nog iets anders...

Na wat zoekwerk online vond ik ook uit dat dit niet goedgekeurd is en de dempingspot met katalysator ontbreekt. De einddemper mag dan wel goedgekeurd zijn maar de uitlaatbochten niet.
kosten van de katalysator: 1100 pond.

Ben je nu nieuwe bochten met katalysator aan het uitzoeken? Want het is een machtig bedrag. Ik had juist een originele voorbocht zonder kat nodig van een ouder bouwjaar en die had ik voor 35,- van Marktplaats.

Die handelaar die je voor 250,- aan afpersing doet denken ziet bij jou waarschijnlijk hetzelfde als je aankomt met een bochtje van 1100,- pond onder garantie.

Wat je wil is gewoon niet realistisch ongeacht van wiens standpunt je het bekijkt. Slik die 250,- en doe je huiswerk of scoor lekker een origineel systeem voor je nieuwe motor en geniet er van...en nee, van Marktplaats hoeven een paar bochten geen 250,- te kosten.

Maar doe eerst, ALSJEBLIEFT, je huiswerk. Niet huilen als je eerst originele uitlaatbochten scoort en dan nog steeds geen e-keur op je demper of systeem hebt. Niet huilen als je demper en katvervanger gewoon onderdeel zijn van een compleet systeem en niet passen op de originele uitlaatbochten.

Soms is iets een gokje waard, maar alleen als je het zoveel mogelijk hebt uitgezocht. Blind doen is stommigheid.
 
Lol. Als ik wist dat je zoveel gaf om een katvervanger, had ik je graag de mijne gegeven vorig jaar. Die heb ik bij het grof vuil gedaan
 
Heb je garantie bij de motor?
quote van de motoport site:



ZEKERHEID BIJ DE AANKOOP VAN JE MOTORFIETS

Voor gebruikte motorfietsen
De betovering van motorrijden laat zich niet in enkele woorden omschrijven: snelheid, behendigheid, vaardig bochtenwerk, een absoluut gevoel van vrijheid en moderne techniek staan voor een ultiem rijavontuur. Opdat je volop en vooral zorgeloos kunt genieten, worden alle gebruikte motorfietsen, na een grondige controle door MotoPort, in prima staat afgeleverd. En toch kunnen gebreken nooit volledig worden uitgesloten. Daarom bieden wij je optimale zekerheid met de MotoPort Bike Garantie die je verregaand beschermt tegen onverwachte reparatiekosten. De MotoPort Bike Garantie geldt minstens 12 maanden voor nagenoeg alle onderdelen (behalve voor typische slijtagegevoelige onderdelen zoals remvoeringen, banden, gloeilampen) en tevens bij defecten die in de looptijd van de garantieperiode meermaals kunnen opduiken. Bovendien kan je de garantie op verzoek met 12 maanden verlengen binnen de vooropgestelde richtlijnen.


 
Heb je garantie bij de motor?
quote van de motoport site:



ZEKERHEID BIJ DE AANKOOP VAN JE MOTORFIETS

Voor gebruikte motorfietsen
De betovering van motorrijden laat zich niet in enkele woorden omschrijven: snelheid, behendigheid, vaardig bochtenwerk, een absoluut gevoel van vrijheid en moderne techniek staan voor een ultiem rijavontuur. Opdat je volop en vooral zorgeloos kunt genieten, worden alle gebruikte motorfietsen, na een grondige controle door MotoPort, in prima staat afgeleverd. En toch kunnen gebreken nooit volledig worden uitgesloten. Daarom bieden wij je optimale zekerheid met de MotoPort Bike Garantie die je verregaand beschermt tegen onverwachte reparatiekosten. De MotoPort Bike Garantie geldt minstens 12 maanden voor nagenoeg alle onderdelen (behalve voor typische slijtagegevoelige onderdelen zoals remvoeringen, banden, gloeilampen) en tevens bij defecten die in de looptijd van de garantieperiode meermaals kunnen opduiken. Bovendien kan je de garantie op verzoek met 12 maanden verlengen binnen de vooropgestelde richtlijnen.



Jazeker heb ik garantie. Wat ik me dus ook afvroeg is of deze situatie onder garantie zal vallen. Ik kon nergens vinden of een motor volgens bv bovag voorwaarden geleverd dient te worden binnen wettelijk bepaalde vereisten mbt tot in dit geval dus het geluid.

Onderzoek had ik zeker meer kunnen doen, maar dat is makkelijk achteraf te bepalen.
Echter heb ik bij de verkoper geïnformeerd hierover en mag ik lijk me toch verwachten dat deze me hier goed over informeert
 
los van alles heb je toch altijd dat recht van afkoelen ofzo , wat is dat 7 dagen en online nog langer.

begint er steeds meer op te lijken dat post 2 het beste antwoord is.
 
Jazeker heb ik garantie. Wat ik me dus ook afvroeg is of deze situatie onder garantie zal vallen. Ik kon nergens vinden of een motor volgens bv bovag voorwaarden geleverd dient te worden binnen wettelijk bepaalde vereisten mbt tot in dit geval dus het geluid.

Onderzoek had ik zeker meer kunnen doen, maar dat is makkelijk achteraf te bepalen.
Echter heb ik bij de verkoper geïnformeerd hierover en mag ik lijk me toch verwachten dat deze me hier goed over informeert

De door Raymond genoemde garantie moet je er bij “kopen”.
 
Maar raymond, is iets garantie als de motor is deze staat gezien en gekocht is ;)
Ja
na een grondige controle door MotoPort, in prima staat afgeleverd. En toch kunnen gebreken nooit volledig worden uitgesloten.

De motor voldoet niet aan de wettelijke eisen dus heeft de controleur het uitlaatsysteem over het hoofd gezien.

Overigens zou ik met deze motor naar een andere vestiging gaan en het probleem bij hun voorleggen.
 
Je had en daar heb je nu niks meer aan op pappier moeten zetten dat de koop ontbonden wordt indien de uitlaat niet voldoet aan de wettelijke bepalingen .

En die 250 euro is gewoon een beroerde manier van met je klanten omgaan die de zaak uiteindelijk meer gaat kosten


Zou de brommer inleveren en er nooit meer komen succes Kerel
 
Ik denk gezien nickname, ktm plaatje en katalysator verhaal een superduke 1290. Maar dat is een aanname :+
 
Jazeker heb ik garantie. Wat ik me dus ook afvroeg is of deze situatie onder garantie zal vallen. Ik kon nergens vinden of een motor volgens bv bovag voorwaarden geleverd dient te worden binnen wettelijk bepaalde vereisten mbt tot in dit geval dus het geluid.

Onderzoek had ik zeker meer kunnen doen, maar dat is makkelijk achteraf te bepalen.
Echter heb ik bij de verkoper geïnformeerd hierover en mag ik lijk me toch verwachten dat deze me hier goed over informeert

Ja, je hebt garantie. Nee, je uitlaat is daar geen onderdeel van. Die zat er immers op toen je de motor (met garantie) kocht. Je wist wat je kocht (kort door de bocht, maar dat is hun argument), er is niets wezenlijk veranderd en je motor is niet kapot.


Misschien had jij andere verwachtingen bij je vragen dan de verkoper. Misschien wist hij/zij wel wat je bedoelde maar draaide er om heen. De pest is dat je dat nooit kan aantonen, veel meer dan een "misverstand" kan dit niet worden. Zij willen dit "misverstand" oplossen door de motor terug te nemen met wat extra "huur"-kosten. Griffierskosten zijn al een behoorlijk deel daarvan en dan moet je het er maar op gokken dat je iets kan winnen of dat ze dat willen bestrijden. Met andere woorden, jullie hebben hier allebei alleen maar mee te verliezen eigenlijk, je kan proberen te peuteren aan de "huur" van de motor, maar het zal waarschijnlijk de beste optie zijn en sowieso de optie waar je de minste energie aan kwijt bent.
 
Ja
na een grondige controle door MotoPort, in prima staat afgeleverd. En toch kunnen gebreken nooit volledig worden uitgesloten.

De motor voldoet niet aan de wettelijke eisen dus heeft de controleur het uitlaatsysteem over het hoofd gezien.

Overigens zou ik met deze motor naar een andere vestiging gaan en het probleem bij hun voorleggen.

Aangezien we in NL geen APK voor motoren hebben en de motor in kwestie verder veilig de weg op kan voor zover ik begrijp, valt dit absoluut niet onder garantie. De motor doet wat 'ie moet doen op een veilige manier.
Dat de uitlaat achteraf te veel geluid produceert doet niets af aan de werking van de motor.

Als er een volledige uitgebreide proefrit gemaakt was in plaats van even een rondje op een industrieterrein (wat voor je onderzoeksplicht als koper nou eenmaal nodig is), was het volume ook al naar boven gekomen.

Het lijkt er op dat de liefde voor de motor bij het bekijken blind heeft gemaakt voor andere zaken en dat bij de eerste blik al vast stond dat het die motor moest worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joep
Onderzoeksplicht en mededelingsplicht
Bij de koop van een nieuw product mag je er vanuit gaan dat deze de eigenschappen heeft die voor een normaal gebruik nodig zijn. Bij de koop van een gebruikt product zoals een tweedehands auto mag je daar niet zomaar vanuit gaan. De koper heeft dan de verplichting om onderzoek te doen, zoals het maken van een proefrit en doorvragen bij de verkoper.
Je mag bij de aankoop afgaan op wat de verkoper over het product vertelt. De verkoper heeft een informatieplicht. Hij moet je informeren over bestaande gebreken, voor zover hij daarvan op de hoogte is of had moeten zijn.
Een particuliere verkoper is minder deskundig dan een professional. Daarom wordt er in dat geval meer onderzoek verwacht van de koper, bijvoorbeeld door middel van een aankoopkeuring.


De verkoper heeft niet voldaan aan zijn informatieplicht.
Volgens ts heeft de verkoper vermeldt dat er een ander uitlaatsysteem op zit die voldoet aan de wettelijke eisen en dat blijkt niet het geval te zijn.

Zal een touwtrekkerij worden maar misschien dat ts zijn vraag beter in het juristen topic kan stellen.
 
Ja
na een grondige controle door MotoPort, in prima staat afgeleverd. En toch kunnen gebreken nooit volledig worden uitgesloten.

De motor voldoet niet aan de wettelijke eisen dus heeft de controleur het uitlaatsysteem over het hoofd gezien.

Overigens zou ik met deze motor naar een andere vestiging gaan en het probleem bij hun voorleggen.
Ik heb het idd al voorgelegd bij mijn bekende motoport filiaal waar ik al lang klant ben.
Ze waren zeer verbaasd over dit verhaal en dat in dit geval de uitlaat vervangen zou moeten worden.

voor degene die vragen, het gaat om een suzuki gsxr750 met yoshimura uitlaatsysteem.
Aangezien deze motoren ook als yoshimura editie worden geleverd ging ik er vanuit dat het geplaatste systeem goedgekeurd is met plaatsing van db killer en dus ook duidelijk naar gevraagd. Het bleek echter om een raceuitlaat te gaan met alleen een goedgekeurde einddemper
 
Aangezien we in NL geen APK voor motoren hebben en de motor in kwestie verder veilig de weg op kan voor zover ik begrijp, valt dit absoluut niet onder garantie. De motor doet wat 'ie moet doen op een veilige manier.
Dat de uitlaat achteraf te veel geluid produceert doet niets af aan de werking van de motor.

Als er een volledige uitgebreide proefrit gemaakt was in plaats van even een rondje op een industrieterrein (wat voor je onderzoeksplicht als koper nou eenmaal nodig is), was het volume ook al naar boven gekomen.

Het lijkt er op dat de liefde voor de motor bij het bekijken blind heeft gemaakt voor andere zaken en dat bij de eerste blik al vast stond dat het die motor moest worden.
Geen apk wil niet zeggen dat je voertuig niet aan de wettelijke eisen moet voldoen.
 
Ja, je hebt garantie. Nee, je uitlaat is daar geen onderdeel van. Die zat er immers op toen je de motor (met garantie) kocht. Je wist wat je kocht (kort door de bocht, maar dat is hun argument), er is niets wezenlijk veranderd en je motor is niet kapot.


Misschien had jij andere verwachtingen bij je vragen dan de verkoper. Misschien wist hij/zij wel wat je bedoelde maar draaide er om heen. De pest is dat je dat nooit kan aantonen, veel meer dan een "misverstand" kan dit niet worden. Zij willen dit "misverstand" oplossen door de motor terug te nemen met wat extra "huur"-kosten. Griffierskosten zijn al een behoorlijk deel daarvan en dan moet je het er maar op gokken dat je iets kan winnen of dat ze dat willen bestrijden. Met andere woorden, jullie hebben hier allebei alleen maar mee te verliezen eigenlijk, je kan proberen te peuteren aan de "huur" van de motor, maar het zal waarschijnlijk de beste optie zijn en sowieso de optie waar je de minste energie aan kwijt bent.

Idd ze draaien er enorm omheen, dus dat het een eindeloze discussie wordt is duidelijk. Sowieso ga ik daar nooit meer heen en het gewoon accepteren is idd de meest wijze optie zonder teveel gedoe, maar ergens In bepaalde voorwaarden vinden dat dit onder garantie valt zou meteen een eind aan de discussie maken. of en hoe dit geregeld is was dus ook mijn vraag hier
 
Ik heb het idd al voorgelegd bij mijn bekende motoport filiaal waar ik al lang klant ben.
Ze waren zeer verbaasd over dit verhaal en dat in dit geval de uitlaat vervangen zou moeten worden.

voor degene die vragen, het gaat om een suzuki gsxr750 met yoshimura uitlaatsysteem.
Aangezien deze motoren ook als yoshimura editie worden geleverd ging ik er vanuit dat het geplaatste systeem goedgekeurd is met plaatsing van db killer en dus ook duidelijk naar gevraagd. Het bleek echter om een raceuitlaat te gaan met alleen een goedgekeurde einddemper

Ja, maar daar zit ‘t ‘m juist in. Een volledig racesysteem is ook niet verboden. Ik snap wel dat je het kut vind, maar waarom wil je perse een kat? Yoshi’s zijn ook wel luid, maar als je er een langere demper op zet, scheelt het misschien al. Mijn vorige akra die had niet eens een ekeur, kwam uit de States. Je wordt in Nederland niet om de haverklap aangehouden voor je uitlaat ofzo. Dus waarom zoveel moeite erin steken? Wil je naar het buitenland ermee?
 
laat eerst maar eens een meting zien van je geluidsoverschrijding, die heb je toch gedaan?
 
Beste mf’ers

ik heb een motor gekocht bij een motorhandelaar met bovag garantie.
In de advertentie werd al duidelijk dat deze motor over een volledig ander uitlaatsysteem beschikt.
Mooi natuurlijk dat geluid, maar het was voor mij van belang dat dit uitlaatsysteem goedgekeurd was, dit ivm met vele controles rondom mijn woonplaats.

hierover heb ik van te voren telefonisch geinformeerd. Ik kreeg als antwoord dat het in orde was omdat er een db killer in zit.

Prima en dus 200km gereden om de motor te gaan bekijken en een proefrit te maken.
In de vestiging werd nogmaals door een verkoper en een monteur bevestigd dat het uitlaatsysteem legaal was omdat er een db killer in zat.
De motor klonk mooi en een erg luid geluid werd niey duidrlijk tijdens de proefrit, aangezien dit op een bedrijventerrein was met veel smalle weggetje rn zijwegen (niet veel toeren gemaakt)

pas na aanschaf bleek op de terugweg naar huis dat de uitlaat toch wel erg veel lawaai maakte. Ff gemeten met een db app. 118db.
Na wat zoekwerk online vond ik ook uit dat dit niet goedgekeurd is en de dempingspot met katalysator ontbreekt. De einddemper mag dan wel goedgekeurd zijn maar de uitlaatbochten niet.
kosten van de katalysator: 1100 pond.

direct de dealer gebeld. Hier werd heel flauw geantwoord dat de motor is geaccepteerd hoe ie aangeboden is.
Dat ze gezegd hebben dat alles in orde was wordt ontkend en dat ik had moeten weten dat het om een sportuitlaat ging.
Sportuitlaat of niet interesseert me niet, de vraag was of deze bij een keuring voldoet aan de geluidsnorm.

enige optie die werd geboden was de motor omruilen voor een andere motor. Een zelfde type is niet in hun aanbod dus dat is geen optie. na een lange discussie keamen ze uiteindelijk met het aanbod om de motor terug te nemen na het verrekenen van €250 voor 2 dagen huur van de motor. Ik zie dit als afpersing.

mijns inziens is deze motor met een defect geleverd omdat deze niet voldoet aan de wettelijke vereisten, dus moet dit onder garantie vallen. Het geluidsniveau incl db killer is dermate hoog dat hier een boete van €420 op staat en een kans op inbeslagname.

ik vind online niks over deze specifieke situatie, dus wil hier vragen of iemand hier meer over weet of weet waar ik deze info kan vinden. Ik heb de bovag voorwaarden doorgezocht, maar niks hierover gevonden.

Alvast bedankt

Timo
Zou contact op kunnen nemen met de Bovag,daar informeren wat je kan doen in dit geval,
andere optie inderdaad een standaard uitlaat zien te scoren,die zijn meestal minder gewild
dan een sportuitlaat,dus die sportuitlaat zal je wel snel kwijt kunnen,en standaard uitlaten zijn
meestal voor weinig te kopen,3e optie vragen aan die Motoport of hun de huidige pijp stiller kunnen krijgen,
of aan Mile Pajic vragen de pijp stiller te maken.
 
Die 250 aannemen is of accepteren zijn je enige verstandige opties, al het andere wordt je niet gelukkig van denk ik. Echter ik vind dat als je een motor bij een dealer koopt, de dealer zelfs zonder dat de koper er naar vraagt het altijd moet vermelden als er iets niet wettelijk goedgekeurd is. Dat er geen APK is voor motoren doet er niet toe, dat is alleen maar een middel ter handhaving. Je rijdt simpelweg met een motor die wettelijk de wet niet op mag, en dat half Nederland dat doet verandert daar niets aan. en het is geen "obscure wet", maar gewoon een courante wet die alleen moeilijk te handhaven is, waardoor iedereen denkt dat ie niet geldt. Echt belachelijk dat een motordealer dat mag verkopen zonder dat te vermelden.
 
I


Joh dat maakt toch niks uit. Moet ie het soms bewijzen? En daarbij, als een vrouw hard gilt zit ze ook al op 80 db.
hij hoeft niets te bewijzen, maar hij geeft zelf een absurde meetwaarde, is dat op de juiste manier gebeurt bij 3500 rpm, op tig cm van de uitlaat onder een hoek van x graden, wat een motor onder of boven dat toerental doe interesseerd geen mens, op zijn typeplaatje staat precies hoeveel Db bij 3500 rpm
 
Terug
Bovenaan Onderaan