Geschil met BVA-Auctions

Tsja, maar ze zijn niet blind natuurlijk..

En inderdaad valt het wel op dat ze vaak importfietsen hebben staan. Ik kan me haast niet voorstellen dat deze allemaal uit faillissementen komen eerlijk gezegd, tenzij ze af en toe ook een buitenlandse failliet meepakken..

Maar ik zou haast denken dat ze er een mooi handeltje bij hebben met die motoren.
En sowieso vind ik dat de voertuigen (auto's ook) die worden aangeboden, zeker in die gecombineerde veilingen, vaak beschadigingen hebben, of bijvoorbeeld afwijkende kleurstellingen t.o.v. het origineel. En dan heb ik al zoiets van: Laat maar..

Maargoed, om nu inderdaad daarvoor aan te melden hier en je gal te spuwen..
Ik vind het ook een beetje onzin om te zeggen: "Dit is niet de motor waarop ik heb geboden." Want hoeveel zwarte Daytona's met foute gouden velgen denk je dat ze hebben staan? Maargoed, zo blijkt maar weer: het blijft lasting oordelen vanaf een foto..

Iedereen kan z'n spul via BVA laten veilen. Ook jij als particulier kan dat.

Dr staat veel importspul tussen dat geveild wordt in opdracht van 'belanghebbenden' als ik het zo uit mn hoofd goed herinner. Die zijn niet afkomstig van een failissement en in wel heel erg veel gevallen gaat het om importmotoren zonder kenteken.

Er zullen ongetwijfeld goede fietsen tussen zitten, maar ik denk eerlijk gezegd dat het gros van deze motoren iets mankeert op een of andere manier, want anders zouden ze wel doorgestoten zijn in het handelscircuit en verdwijnen naar dealers. Wellicht zijn het dus de kneusjes onder de importmotoren die de dealers niet willen hebben.

Het feit dat die bij BVA aangeboden worden is naar mijn idee simpel verklaarbaar: je koopt zoals het is, zonder verdere garantie. De koper weet niets eens van welke partij ie uberhaupt de motor koopt :/ En gezien proefrijden niet mogelijk is, komen problemen die onderhuids zitten niet 123 aan het licht voor verkoop, maar pas erna en dan heeft de klant geen poot meer om op te staan jegens want dat is allemaal ingedekt door de algemene voorwaarden en staat vermeld in de veilingcondities.

Boekjes en geschiedenis zijn ook niet aanwezig, dus motoren met een verkeerde km.stand zul je er vrees ik ook wel met enige regelmaat aan kunnen treffen. Tel daarbij op dat de motor met grote zekerheid voor een redelijke prijs verkocht wordt en het is 'kassa!' voor deze belanghebbenden. De inkoopprijs die er uiteindelijk betaald is voor de motor wordt echt wel gehaald, ook als ze voor 2 kratjes bier als beginprijs aangeboden worden.

Bovenstaande is een reden waarom ik niet snel zo'n motor zal kopen als deze niet afkomstig is uit een faillissement.
 
Dreigen met een advocaat.

Tja... dat formaliseert de boel, maar het gaat gewoon om welke rechten hij heeft en BVA. Helaas is het bij veilingen altijd erg lastig om terug te komen op de koop. Je moet begrijpen dat aankopen in een veilling a-la eBay nog bescherming biedt (door voorwaarden). Maar bij veilingen zoals deze zijn de voorwaarden echt duidelijk. Het komt er nu op neer:

- Is het de taak van de koper of verkoper om de gebreken aan te merken?

Alleen is het bij veilingen altijd een gegeven dat je de boel niet kan proefrijden en testen. Kijken daarentegen kan altijd! Dat is onderdeel van de voorwaarden. Helaas, blijft ook hier het risico erg groot. Want wat je ziet, kan nog maar de helft van de ellende zijn.

Jammer genoeg is niet gekozen om te gaan kijken, maar te bieden. En dat is het vrijheidsgedeelte dat de koper zels moet bepalen.
 
Je hebt een onderzoeksplicht als je iets koopt deze is bij dit soort veilingen alleen optisch uit te voeren, aan de andere kant is het in het consumenten recht zo geregeld dat als jij iets koopt voor een bepaald doel en bij een motor is dat rijden dat je dan mag verwachten dat de zaak ook doet wat jij er redelijkerwijs van verwacht...

Ben ik toch benieuwd hoe de wet hiermee omgaat als je een motor koopt van een veiling, je kan en mag immers niet onderzoeken maar zij hebben in principe wel de plicht om te leveren waar je iets voor koopt en je mag verwachten redelijkerwijs dat het dit ook doet!!!
 
Iedereen kan z'n spul via BVA laten veilen. Ook jij als particulier kan dat.

Dr staat veel importspul tussen dat geveild wordt in opdracht van 'belanghebbenden' als ik het zo uit mn hoofd goed herinner. Die zijn niet afkomstig van een failissement en in wel heel erg veel gevallen gaat het om importmotoren zonder kenteken.

Er zullen ongetwijfeld goede fietsen tussen zitten, maar ik denk eerlijk gezegd dat het gros van deze motoren iets mankeert op een of andere manier, want anders zouden ze wel doorgestoten zijn in het handelscircuit en verdwijnen naar dealers. Wellicht zijn het dus de kneusjes onder de importmotoren die de dealers niet willen hebben.

Het feit dat die bij BVA aangeboden worden is naar mijn idee simpel verklaarbaar: je koopt zoals het is, zonder verdere garantie. De koper weet niets eens van welke partij ie uberhaupt de motor koopt :/ En gezien proefrijden niet mogelijk is, komen problemen die onderhuids zitten niet 123 aan het licht voor verkoop, maar pas erna en dan heeft de klant geen poot meer om op te staan jegens want dat is allemaal ingedekt door de algemene voorwaarden en staat vermeld in de veilingcondities.

Boekjes en geschiedenis zijn ook niet aanwezig, dus motoren met een verkeerde km.stand zul je er vrees ik ook wel met enige regelmaat aan kunnen treffen. Tel daarbij op dat de motor met grote zekerheid voor een redelijke prijs verkocht wordt en het is 'kassa!' voor deze belanghebbenden. De inkoopprijs die er uiteindelijk betaald is voor de motor wordt echt wel gehaald, ook als ze voor 2 kratjes bier als beginprijs aangeboden worden.

Bovenstaande is een reden waarom ik niet snel zo'n motor zal kopen als deze niet afkomstig is uit een faillissement.
Helemaal mee eens.. Alleen ik vraag me af wie dan die 'belanghebbenden' zouden zijn.
Ik zie daar zo vaak van die partijen en met foute importfietsen staan (want inderdaad: vaak hebben ze schade of iets dergelijks) dat je haast zou vermoeden dat ze af en toe ergens een partijtje opkopen ofzo..
 
Helemaal mee eens.. Alleen ik vraag me af wie dan die 'belanghebbenden' zouden zijn.
Ik zie daar zo vaak van die partijen en met foute importfietsen staan (want inderdaad: vaak hebben ze schade of iets dergelijks) dat je haast zou vermoeden dat ze af en toe ergens een partijtje opkopen ofzo..

Ik heb wel eens gemaild ervoor. BVA wilde het niet zeggen. Kan ook zijn dat het bij een andere veilingbedrijf was trouwens, maar dat terzijde.

Jij kan het zijn, ik kan het zijn, het kan eigenlijk iedereen wel zijn. Maar ik ga ervan uit dat ze steeds van een en dezelfde handelaar die goedkoop motoren inkoopt en ze met laten we zeggen 100% zekerheid met een interessante winst doorverpatst. En al zou het wat minder zijn. Vele keren kleine beetjes winst is ook een vetbelegde boterham.
 
Laatst bewerkt:
BVA= altijd naar de kijkdagen gaan.........
foto zegt helemaal niets.......ze hebben altijd veel motoren met een probleem.(laat ik t maar ff netjes zeggen)
Ik heb een x 2 scooters gekocht zo van de foto......en ze waren zo krom als een hoepel.

En echt goedkoop is t ook weer niet.

suc6
 
Ik ben er altijd van uitgegaan dat kopen via een veiling een hoger risico inhoudt.
Je weet vaak niet wat je koopt (ook een kijkdag laat je niet zien wat er binnenin zit....) , er is geen garantie en met regelmaat worden er idiote bedragen geboden doordat mensen meegaan in de hectiek en elkaar als kippen zonder kop overbieden.
Een koopje scoren is op zo'n veiling niet onmogelijk, maar wel lastig.
 
Er verwijst hier iemand naar consumenten en rechten maar dat geldt volgens mij alleen als je bij winkel koopt, niet bij een veiling (geen jurist). Daarbuiten heb je sowieso onderzoeks- en meldplicht, zoals anderen hier ook al melden. Die kijkdagen zijn er niet voor niets; sterker nog, op zo'n kijkdag zou ik bij interesse direct foto's maken van de staat om eventuele geschillen over dit soort zaken achteraf te voorkomen. Immers, ongelukjes zitten in zo'n veilinghuis ook in een klein hoekje. Verder vindt ik het moord en brand schreeuwen ietwat overdreven; je hebt ervoor gekozen om geen beroep te doen op de mogelijkheid tot onderzoek (kijkdagen), dan ook niet zeuren over eventuele gebruikssporen. Ze gaan op zo'n veilingsite toch ook niet melden dat banden of tandwielen bijna aan vernieuwing toe zijn. Als het een rechtgetrokken kromme schadefiets is vind ik het een ander verhaal.
 
Punt is Michel dat elke verkoper (ook particulier) te maken heeft met het consumenten recht in principe ook dus een veilinghuis of de verkoper die daar achter zit...

Wat betreft de onderzoeksplicht hier kun je wel aan willen voldoen maar dit word vrijwel onmogelijk gemaakt (op optische zaken na) ik zou dus wel eens willen weten wat dan je rechten zijn!!!
 
Punt is Michel dat elke verkoper (ook particulier) te maken heeft met het consumenten recht in principe ook dus een veilinghuis of de verkoper die daar achter zit...


niet waar. jouw 'verkoper/eigenaar' is failliet gegaan. De schuldeisers hebben beslag laten leggen het het vermogen ( in casu de roerende goederen). De verkoper kan juridisch gezien niets meer verkopen vanwege het beslag wat op de goederen. iemand die iets niet kan verkopen, hij kan hier ook niet voor worden aangesproken.

namens de schuldeisers zal een curator proberen eea aan geld binnen te halen door alles te verkopen/veilen. Deze vrijwaren zich van elke aansprakelijkheid op welke vorm dan ook mbt het product. (niet qua levertijden etc...da's gewoon een overeenkomst)

De orginele eigenaar doet dit niet, dus geen aanspakelijheid.
de curator zal nooit aansprakelijkheid accepteren aangezien hij anders enorme onderzoekskosten moet rekenen.

(VB curator vind pallet met bouten in loods.....koper koopt ze.....bouten blijken afgekeurd......curator moet nu volgens consumentenrecht nieuwe bouten leveren (en de gevolgschade) gaat nooit gebeuren

dus geen consumentenrecht.

on-topic......voor TS volgende keeer....tweedehands motor kopen checklist.....veilinghuis is geen wehkampgids. klacht mbt medewerker wel terecht overigens
 
Punt is Michel dat elke verkoper (ook particulier) te maken heeft met het consumenten recht in principe ook dus een veilinghuis of de verkoper die daar achter zit...

Wat betreft de onderzoeksplicht hier kun je wel aan willen voldoen maar dit word vrijwel onmogelijk gemaakt (op optische zaken na) ik zou dus wel eens willen weten wat dan je rechten zijn!!!
Het ligt idd wat lastig, ook tav de rechten en plichten van zo'n veilinghuis (hoewel koper zicht ermee akkoord heeft verklaard kunnen er ook dingen overruled worden door wetgeving). Maargoed, goed punt. Je kunt nl voor veel zaken (huis, auto, motor) bij koop ook een taxatie laten doen, dat gaat dan ook over zaken als technische staat e.d.

Jurist in de zaal?
 
Voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten, niet naar de kijkdagen gaan en dan zeuren over wat lichte schade. Voor een normaal bedrag kun je ook gewoon naar een motorzaak gaan, waar je er een met garantie kunt kopen.

Typisch zo'n geval van achteraf piepen terwijl je je vooraf goed had kunnen laten informeren.

Gewoon eigen schuld, dikke bult!
 
doet mij denken aan een kennis van mij, leerde een vriendin kennen via een of andere datingsite in rusland.
toen ik haar foto zag zei ik die hoeft niet naar een vent te zoeken,daar staan ze vier dik voor in de rij.
Drie maanden later was hij een hoop geld kwijt aan kosten om brieven te vertalen via een tolk in rusland, geld voor een vliegticket,en een snipperdag omdat hij op schiphol stond te wachten op iemand die niet in het vliegtuig zat.
moraal , koop niets wat je niet kunt zien of voelen of uitproberen :)
 
Ja dat zijn ze.
Dan ben ik erg benieuwd hoe dit af gaat lopen :X

Ik hoef je uiteraard niet nog een keer te melden dat niet naar de kijkdagen toegaan niet heel verstandig geweest is dus dat doe ik dan ook maar niet. O-)

Interessant topic! Ben erg benieuwd hoe dit (al dan niet) opgelost gaat worden.
 
doet mij denken aan een kennis van mij, leerde een vriendin kennen via een of andere datingsite in rusland.
toen ik haar foto zag zei ik die hoeft niet naar een vent te zoeken,daar staan ze vier dik voor in de rij.
Drie maanden later was hij een hoop geld kwijt aan kosten om brieven te vertalen via een tolk in rusland, geld voor een vliegticket,en een snipperdag omdat hij op schiphol stond te wachten op iemand die niet in het vliegtuig zat.
moraal , koop niets wat je niet kunt zien of voelen of uitproberen :)

:')

die tolk in rusland zal wel een gespleten persoonlijkheid hebben gehad :)
 
Ik vermoed dat TS z'n "verlies" neemt en de fiets oplapt.

Lijkt mij de eenvoudigste en goedkoopste weg voor hem.
 
doet mij denken aan een kennis van mij, leerde een vriendin kennen via een of andere datingsite in rusland.
toen ik haar foto zag zei ik die hoeft niet naar een vent te zoeken,daar staan ze vier dik voor in de rij.
Drie maanden later was hij een hoop geld kwijt aan kosten om brieven te vertalen via een tolk in rusland, geld voor een vliegticket,en een snipperdag omdat hij op schiphol stond te wachten op iemand die niet in het vliegtuig zat.
moraal , koop niets wat je niet kunt zien of voelen of uitproberen :)
_O-
 
quote:
black zrx schreef op 17 juli 2011 @ 08:32:
doet mij denken aan een kennis van mij, leerde een vriendin kennen via een of andere datingsite in rusland.
toen ik haar foto zag zei ik die hoeft niet naar een vent te zoeken,daar staan ze vier dik voor in de rij.
Drie maanden later was hij een hoop geld kwijt aan kosten om brieven te vertalen via een tolk in rusland, geld voor een vliegticket,en een snipperdag omdat hij op schiphol stond te wachten op iemand die niet in het vliegtuig zat.
moraal , koop niets wat je niet kunt zien of voelen of uitproberen :)




Dit soort vriendinnen zijn wel de goedkoopste trouwens!!!
 
Dit win je niet... sorry. Maar de prijs en alle voorwaarden zijn zo ingericht dat de consumentenwet hier weinig kan uithalen. Je hebt immers gekozen voor een goedkopere optie en tenzij je handelingsonbekwaam bent, heb je gehandeld als volwassen persoon.

Probeer een zakelijk voorstel te doen voordat je gaat dreigen met advocaat. Praten en compromissen vinden is netter en zakelijker waar beide partijen vrolijk van wordt. En anders kan je altijd een google ad-words campagne starten waarbij je BVA in negatief daglicht zet. Zo heb ik eens gehoord over een BMW dealer die slecht omging met een klant. Deze klant heeft vervolgens hetzelfde gedaan en nu heeft de bmw dealer 50% minder omzet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan