Gilera Runner 125FX ombouw naar 500cc

Het voorwiel is bijna klaar, paar kleine aanpassingen en dan kan hij naar de poedercoater.

540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg
 
Begonnen met het lassen van de HD-PE brandstof tank.
Als de lassen klaar zijn dan smelt ik op die plekken rvs matjes in het materiaal.
Dit is om de lassen extra te verstevigen.
En naderhand daar nog een extra laagje HD-PE eroverheen.
Heb de tank met water gevuld om te kijken hoeveel erin kan.
Nu kan er 8,25 liter in.
Ik kan de tank voor nog vergroten op de plek waar eerst de spannings regelaar en de zekeringen zaten.
Dan zal er ongeveer 9,5 liter in kunnen.

540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg
 
Ik ben onder de indruk van je kunnen!

Maar 9,5 liter benzine, 8 liter wanneer reserve start.
Bij 1:20 is dit bij reeds 160 km. Is dat niet lastig?

Nee dat is voor mij voldoende.
Maak alleen maar fun ritjes, en een keer naar het werk.
Maar dat is retour 50km, dus dat is ook prima.
 
De Nieuwe crossflow radiator is klaar.

540.jpg


Ook de nieuwe cilinderkop is aangepast, de koel leiding uitlaat is verplaatst.
En op de plek zit nu de temperatuur sensor voor het cockpitje.
De groene is voor de ECU.

540.jpg



Verder gegaan met de bandstoftank, heb er voor een stuk bij kunnen maken.
Heb de tank gevuld met water, en er kan nu 8,8 liter in.
De originele tank was 8,5 liter (oud model)
Dat is ruim voldoende voor waar ik hem voor ga gebruiken.

540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


Ook begonnen met het verstevigen van de tank.
Op de plaatsen waar deze gelast is smelt ik RVS matjes in de PE-HD.
Dit is erg sterk, en smelt daarna nog een extra laagje PE-HD over de RVS matjes.

540.jpg


540.jpg
 
De benzine tank is klaar (eindelijk wat een k*twerk)
Aan de voor en achterkant wat extra bevestigingsbeugels gemaakt aan de tank.
Ook een goede plek gevonden voor de brandstof filter, deze kan namelijk niet meer in de tank.

540.jpg


540.jpg


540.jpg


De Beverly 500 voorvork is breder dan de standaard Runner voorvork.
Daarom de radiator kap aangepast.
Eerst 2 beugels gemaakt en vast geschroeft aan de bevestiging plekken voor de kappen.

Dit omdat met verwarmen alles vervormd, en anders de kappen niet meer vastgezet kunnen komen.
Een metalen plaatje omgebogen en met een stuk teflon ernaast tegen de voorvork aangezet.
Door de teflon beschadigd het plastic niet van de radiator kap.
Daarna met de warmte feun het ABS plastic verwarmd tot 350 graden, en met het plaatje gevormd, iedere keer een stukje.
Eerst de oude kap, later de nieuwe.

540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


De crosflow radiator gemonteerd, en de radiator kap daar ook naar aangepast.
De radiator is namelijk dikker.

540.jpg


540.jpg


540.jpg


Aan de rechtste kant is de cilinderkop dikker omdat de distributie ketting daar zit.
daarom steekt hij uit de zijkap, en kan de accu kap er niet op.
Begonnen met het maken van een stukje gereedschap op de accu kap in te kunnen klemmen, te verwarmen en opnieuw te vormen.
Er moet een bubbel vorm in komen, zodat de cilinderkop erachter past.

540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg
 
Laatst bewerkt:
Onder het kopje: duurt lang maar het resultaat mag er wezen..
Vandaag het stuk gereedschap verder af gemaakt waarmee ik het accu kapje kan vormen.
Kan het accu kapje strak inspannen zodat de buitenkanten niet vervormen en hij nog goed in de zijkap past.

Heb Teflon tape op het gereedschap gelegd aan de zichtkant van de kap.
Omdat anders de lak en het plastic beschadigd raakt bij de goede accu kapjes.
Heb eerst het oude accu kapje gedaan, en maak nog 2 nieuwe.

540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg
 
De montage plaatjes gemaakt voor het voorspatbord.
Om de hoogte te bepalen even een 13 inch voorwiel in de Beverly 500 voorvork gedaan.
En in het spatbord 16mm pvc pijpje geplakt.

Daarna de beugels van de remklauwen aangepast, daar heb ik de montage plaatjes op gelast.
Als ze klaar zijn worden ze gestraald en gepoedercoat.
Heb ze exact gespiegeld, beide kanten zijn gelijk.
Voordat het gepoedercoat kan worden moet ik de gaten opnieuw bepalen en boren + tappen voor de remklauwen.
Nu zitten ze op de plek voor 260mm schijven, en moeten verplaatst worden voor 240mm schijven.

540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg

Netjes gespiegeld.

540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


De voorvork maximaal ingeveerd.
Komt allemaal goed uit.
 
Heb het inlaat spruitstuk terug van de alu lasser.
Het aluminium spruitstuk is van een Piaggio Mp3 500 2015-2018 Nafta model.
Deze heeft een anti perculatie systeem, wat op dat koperen busje aangesloten word.
Is het enige aluminium inlaatspruitstuk in de 500serie.

Heb de bocht en de hoek van de bocht aangepast en af laten lassen.
Ga het van binnen en buiten nog nabewerken, en dan word alles geglaspareld.

540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg
 
Van het Beverly 500 voorwiel heeft het hart gediend als blauwdruk voor het hart van het nieuwe 13 inch wiel.
Nu heb ik het nog 1 keer gebruikt om de hoogte van de remklauwen te bepalen.
Standaard zijn de voorremmen 260mm.
Deze worden 240mm in het 13 inch wiel..
Dat betekend dat de remklauw meer naar het hart geplaatst moet worden om die 1 centimeter op te vangen.

540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg

Hier de klauwen nog op de 260mm plek.

540.jpg

Het verschil aftekenen en centerponsen.

540.jpg

Klein gaatje boren wat het nieuwe gat met M8 draad word.

540.jpg

Oude gaten dicht gelast.

540.jpg

Nieuwe gaten groter gemaakt en M8 draad getapt.
En afgetekend wat er binnenin weg moet voor de remklauw.

540.jpg

Klaar om naar de poedercoater te gaan.

540.jpg

En zo ziet het er dan uit met 240mm schijven.

540.jpg
 
Aha, oke thnx!

Ik moet een beugeltje maken waar mijn achterremklauw op steunt. Niet gehinderd door kennis van materiaal gokte ik dat 10 mm staal voldoende moest zijn. Ik vermoed nu dat iets minder fors ook wel goed is ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan