Gilera Runner 125FX ombouw naar 500cc

Links boven het originele Runner remschijfje.
Omdat het zo origineel mogelijk moet lijken komt er het zelfde model op.
Maar dan in de 240 maat. (links onder)

540.jpg


Het voorwiel word een 13 inch voorwiel.
Standaard is dit 12 inch, maar daarop kan ik de 240mm schijven niet kwijt.
Ook is het origineel maar 1 schijf, nu word het een dual disk systeem.
Word speciaal gemaakt.

540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


Voor de afvering word alles van Bitubo.

360.jpg



540.jpg


540.jpg


540.jpg



540.jpg


Het voorwiel is nog niet klaar, worden momenteel de spaken nog in gefreesd.
Het achterwiel word voor dit jaar nog een 14 inch wiel van een Nexus 500.
Zo
 
Hoe lang gaat het bouwen in zijn totaliteit naar verwachting in beslag nemen ?
Dat ik er echt mee bezig ben naast mijn werk is nu al meer dan een jaar.
En daar komen nog wat maandjes bij.
Denk deze zomer toch wel rijden, maar omkeuren weet ik nog niet omdat de rdw dat nu niet doet.
 
De cockpit indeling aangepast.
Er is nu ruimte voor de toerenteller, en de tekst is aangepast en sommige dingen verplaatst.

540.jpg


540.jpg


Omdat de brandstof tank aan de voorkant is vergroot, was er geen plek meer voor de claxon, de zekeringen en het relais van de verlichting.
Dus een beugeltje gemaakt om het naast de tank te plaatsen.

540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


De bedrading schiet ook al op, aankomende week de spanning erop en een gedeelte testen.

540.jpg


De spannings regelaar zit rechts achter de zijkap.
Deze krijgt koude lucht van de luchthapper in die zijkap.
Voor de zekerheid een kleine 12 volt ventilator geplaatst voor de spannings regelaar, dat er altijd wat airflow is.

540.jpg


540.jpg


Ook het gat gemaakt voor de zekeringhouder, en die erin gezet.

540.jpg


540.jpg
 
Begonnen met het aanpassen van het cockpitje.
Eerst de plexiglas achterplaat aangepast, hier zat een gat in voor de dagteller.
Mijn Runner heeft deze niet, maar het gat zit altijd in de achterplaat.
Goed schoon gemaakt en dicht gesmeerd met 2 componenten Bison lijm.
Goed uit laten harden, en toen afgetekend waar het nieuwe gat moet komen voor de toerenteller.

540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


Er was in de nieuwe cockpit geen ruimte voor de toerenteller.
Dus ruimte gemaakt door een deel van een ander type oud cockpitje op maat te maken voor dat deel.
Eerst vast gesmolten met de rvs matjes welke ik ook voor de benzinetank heb gebruikt.
En daarna opgevuld met de Bison 2 componenten lijm.

540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


Een stukje van de kilometer teller af gehaald, en hier een klein plateau op gemaakt waar de toerenteller op komt te liggen.
Eerst weer op zijn plek gesmolten met de rvs matjes.
En daarna weer verstevigd met de Bison 2 componenten lijm.

540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


De digits afgeplakt zodat dit netter uitkomt.

540.jpg


En ingebouwd, de eind pinnentjes ingekit met zuur vrije kit, en rustig laten drogen.

540.jpg


De waarschuwings lampjes komen uit het cockpitje van een Gilera Runner Purejet.
Deze heeft namelijk het ecu waarschuwings lampje.
Heb er ook nog het overtemp icoontje toegevoegd, dit zit standaard op de Beverly Cruiser.

540.jpg


540.jpg
 
Ook het aangepaste Beverly Cruiser achter spatbord is terug van de auto spuiterij.
Deze heeft de plastic structuur en de kleur gekregen van het plastic wat bij de voetplanken zit.

Het nummer plaat verlichtings lampje heeft enkel de kleur gekregen, heb deze glad gelaten.
Alles is afgewerkt met matte blanke lak.

Het lampje en de reflector ook gemonteerd, resultaat mag er wezen.

540.jpg


540.jpg


1k0.jpg
 
Het motorblok klaar gemaakt zodat deze in het nieuwe frame kan.
Eerst het motor ophangpunt links onder verwijderd.
De motor word bovenaan opgehangen, dus deze is sowieso overbodig.
Ook zit deze in de weg, omdat daar een framebuis moet lopen.
Het motor ophangpunt rechts onder was al weg, dat hoort zo bij een Cruiser motorblok.

540.jpg


540.jpg


Daarna begonnen met het afbouwen van de "oude" cilinderkop en cilinder met zuiger.
Alles is in perfecte staat en mooi schoon.
Maar dat kan ook niet anders met nog maar 3221Km.

540.jpg


540.jpg


540.jpg


Daarna de nieuwe HPE cilinder en zuiger erbij gepakt.
De zuiger heeft een keramische coating.

540.jpg


540.jpg


Daarna uitgemeten wat de dikte voor de voetpakking moet zijn, voor de juiste compressie verhouding.

540.jpg


540.jpg


Ook nieuwe "draadeinden".
Deze rekken uit en kun je maar 1 keer gebruiken.

540.jpg


De nieuwe aangepaste twinspark cilinderkop gemonteerd en alles afgesteld.
Is nog even met een ander kleppendeksel, degene waar de keramische coating op komt is nog niet terug.

540.jpg


540.jpg


Kan nu het blok in het frame hangen om de laatste dingen te passen.
Heb namelijk nog niet kunnen checken of ook beide bougiedoppen goed achter de linkse kap passen.
Misschien dat ik daar eventueel ook wat moet aanpassen aan de kap.
Als alles goed is, de laatste dingen aflassen en dan kan het frame naar de poeder coater.
 
Alle nieuwe schakelaars in de nieuwe cockpit omlijsting gezet.

540.jpg


Het aangepaste bijna nieuwe motorblok in het frame geplaatst om te passen.
De twinspark cilinderkop past er goed in.

540.jpg


1 van de laatste maak klussen, een spatplaat maken voor onder de voorvork.
Deze houdt het vuil weg van het stuurstang lager.
Na deze laatste klusjes is het de motor volledig opbouwen, dan komt alles mooi bij elkaar voor het eind resultaat.

540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg
 
Het oude balhoofdlager uit het frame gehaald.
Daaronder alles mooi schoon gemaakt, en het nieuwe lager geplaatst.
Daarna met het oude lager het nieuwe lager afgedekt.
De laatste lassen afgewerkt, en het frame kan gepoedercoat worden.

540.jpg


540.jpg


540.jpg


De nieuwe Beverly Cruiser brandstof pomp unit uit elkaar gehaald.
Helemaal aangepast om in de aangepaste Runner tank te passen.
Alles gemonteerd op de nieuwe blauw verzinkte beugel.
Het brandstof filter komt nu buiten de tank te zitten.

540.jpg


540.jpg


Ook een makkelijk stukje gereedschap gemaakt om de brandstof niveau sensor makkelijk uit en in te bouwen.

540.jpg


540.jpg
 
Het aangepaste kroonstuk waar de Runner stuurstang in gelast is heb ik ook terug van de spuiter.
Daarna begonnen met het uit elkaar halen van de nieuwe Beverly voorvork.
De veerpoten gemonteerd op die voor de Runner.

De originele veren en olie zijn eruit.
Heb progressieve veren van Bitubo gemonteerd, met de bijbehorende olie.

540.jpg


540.jpg


Links origineel, rechts Bitubo.

540.jpg


540.jpg
 
Heb het kleppendeksel en de voorpijp van de uitlaat terug van Zircotec.
Die hebben er de Endurance Graphite keramische coating op gemaakt.
Dit houdt 15% van de stralingwarmte tegen.

540.jpg


540.jpg


Het voorwiel voorbereid.
Paar oude lagers en een ventiel erin gezet.
Ga het wiel eerst zo laten balanceren.
Er word dan aan de binnenkant van de velg (waar normaal de band op druk zit) materiaal ter hoogte van de spaken weg gehaald.

Laat dit doen zodat als de velg gepoedercoat is, en er een nieuwe band op zit er niet zoveel lood buiten op hoeft.
Of misschien zelfs helemaal niks.

540.jpg


540.jpg
 
Petje af, zoveel disciplines die je moet beheersen om dit voor elkaar te krijgen. Ik volg je project al langere tijd en verbaas mij steeds weer over hoe gedetailleerd alles aangepakt wordt. wordt een museum stuk.
 
Omkeuren kan ook via een bedrjf met RDW erkenning of anders export naar duitsland en weer importeren
 
Ga ermee naar de rdw.
Deze kennen hem al, is al een pimp voor gemaakt.
Als alles mee zit kan dit over enkele weken.
Omkeuren kan absoluut niet bij een Rdw aangesloten bedrijf.
Enkel bij de Rdw zelf, en in dit geval moet hij ook naar Leleystad op de baan voor testen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan