Gilera Runner 125FX ombouw naar 500cc

Aha, oke thnx!

Ik moet een beugeltje maken waar mijn achterremklauw op steunt. Niet gehinderd door kennis van materiaal gokte ik dat 10 mm staal voldoende moest zijn. Ik vermoed nu dat iets minder fors ook wel goed is ;)
Moet ook wel kunnen, maar vond dit netter om het zo door te laten lopen.
En voldoende dik om er schroefdraad in te tappen.

Ze zijn ook niet heel groot, dus qua gewicht zit het wel goed.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ivan
Wauw dit project wordt steeds mooier man!

Ga je m ook nog spuiten of speciaal stickeren?
Ik zag 2 stickers namelijk?

Heb alle kappen nieuw liggen.
Komen erop als hij gekeurd is bij de rdw, en hij afgesteld is op de testbank.

Die worden in de kleuren zoals ik hem 20 jaar geleden had, met de bijbehorende stickers.
 
Bezig geweest met de onderste koel leiding.
Netjes gebogen in 22mm koper.
Heb er 1 reserve gemaakt, en de leidingen worden nog gepoedercoat.

Nu komt het vele voorwerk en alles dubbel nameten tot zijn recht.
Alles past precies, met een beetje speling.
Het is ook een grote motor, welke ik diep in het krappe frame inbouw.
Er is dus weinig ruimte.

De bevestiging beugels voor de klemmen las ik later af.
Kan pas als ik de remleidingen en elektrische bekabeling heb uitgestippeld.
De klemmen worden ook nog anders, deze kunnen tot 100 graden celcius, en heb graag iets meer marge.

De zwarte koelslang heeft een stalen binnendraad.
Daardoor beweegt deze goed mee en kan niet knikken.
Alles loopt vrij in de bovenste en onderste stand.

540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg
 
De gashandel en gaskabels zijn van een Vespa 300 Gts.
Deze zijn recht en komen dan tegen de motor ophaning aan.
Heb daarom een stukje gereedschap gemaakt om ze bijna 90 graden te verbuigen.
Eerst de uiteinden ingetaped met teflon tape om beschadegingen te voorkomen.

540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg
 
Het achterspatbord, weer een leuk klusje.
Als de achterkant inveert, dan komt de motor naar achteren toe.
Dit omdat hij bovenin bevestigd is.

Als dit gebeurd komt hij tegen het originele achter spatbord aan.
Niet de bedoeling, dus geprobeerd deze te vervormen.
Blokje hout tussen het spatbord en de achterband, en de motor opgekrikt.
Iets oprekken en vloeiend met de warmtefeun over het spatbord blazen.

Je kan er niet extreem ver mee gaan, en het gewenste resultaat is niet haalbaar.
Het spatbord vervormd, en komt onder een hele rare schuine hoek te staan, ziet er niet uit.

540.jpg


540.jpg


540.jpg


Met dit als maximale resultaat, wat nog steeds te weinig is met maximaal inveren.

540.jpg


Ook ziet het er van achteren raar uit, een dik blok met een dikke achterband.
En dan onderin zo'n smal spatbord.

540.jpg



Dus heb een ander idee, als je het spatbord van de Beverly cruiser bekijkt steekt deze wat uit.
En komt voorbij de achterlamp, dit is ook zo bij een Gilera GP 800 en Yamaha Tmax.
Zo worden ze tegenwoordig ontworpen, en het is even wennen.
Maar het past wel bij de rest van de lijnen van de motor, en geeft voldoende ruimte bij het achterwiel.

Nu heb ik daar 3 keuzes in :
Het achterspatbord van een 2003 Beverly 200 (grijs plastic)
Het achterspatbord van een 2003 Bervely 500 (grijs plastic en wat breder)
Het achterspatbord van een 2008 Beverly Cruiser 500 (zwart plastic, wat breder en wat meer lijnen in het ontwerp)

Nu heeft de Runner origineel een grijs achter spatbord en grijze voetplanken.
Dit zou ik graag zo houden, maar als de kleur van het nieuwe grijze spatbord afwijkt van de voetplanken slaat dit de plank mis.
Nu zijn de voetplanken ook leverbaar in zwart, dus kan naar al het plastic zwart gaan.
Probeer zoveel mogelijk bij het originele ontwerp van de Runner te blijven, maar voor functie wil ik hier wel vanaf wijken.
En maak het zo, dat het net lijkt of het altijd zo was.
Alleen mensen die de Gilera Runner kennen zien dat het anders is.

Een dikker achter spatbord staat ook beter bij de achterband, en het brede blok.
Alles net iets meer in proportie.

Heb alle spatborden besteld, ga eerst een kijken wat goed kan staan in het totaal plaatje straks.

540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg
 
Aan het koelsysteem gewerkt.
De bovenste koel leiding is nu ook klaar (retour)
Hierin zit ook het korte circuit voor als de motor nog koud is en de thermostaat dicht zit.
De retour koel leiding loopt vlak langs de Ecu.
Om doorschuren te voorkomen heb ik teflon plaat/vel gebruikt.

540.jpg




Motorblok omhoog.

540.jpg




Motorblok naar beneden.

540.jpg




En het Teflon ertusen.

540.jpg




De plek voor de Spal koeler bepaald.

540.jpg




De helmbak verwijderd, nu kun je goed zien hoe krap de ruimte is waar alles in moet passen.
Het brandstof systeem is ook klaar.
Alles beweegt vrij mee met de motor, niks loopt aan.

De route voor de gaskabels bepaald, en ook die van de remleiding van achteren.
Even zo neer gehangen met tairibs om snel te checken.
Remleidingen moet ik goed inmeten, die worden speciaal bij Goodridge gemaakt.

Ook het onderste hitteschild op de brandstof tank gemonteerd, de bovenste doe ik volgende week.
Het mooie is dat alles exact goed uitkomt.
Als ik in de toekomst de kleppen moet stellen, hoef ik enkel de achter schermen te verwijderen.
De achterste schokdempers te verwijderen, en het blok achter omhoog te krikken.
Dan komt de voorkant naar beneden, en kan ik zo het kleppendeksel verwijderen en de kleppen stellen.
Dus het blok hoeft er niet onderuit, scheelt heel veel tijd!
Heb mezelf er een schouderklopje voor gegeven.

540.jpg


540.jpg


540.jpg
 
Het hitteshild op de brandstof tank klaar gemaakt.

540.jpg


540.jpg


Het achter spatbord word die van een Beverly Cruiser 500 ( de linkse )

540.jpg


Begonnen met het aanpassen van het cruiser spatbord.

540.jpg



En een bevestiging beugel gemaakt, de lassen moeten hier nog vlak geslepen worden.

540.jpg


540.jpg


540.jpg



De spatbord montage beugel met punt lasjes op het frame vast gezet (hij kan eraf geschroeft worden)
Las alles op het einde pas af, moet nog zoveel beugeltjes maken.
Het spatbord is goed gesteld, en past er goed bij.
De lijnen die erin zitten lijken veel op die de Runner al heeft.
Het lijkt net of het in 1997 zo mee ontworpen is.

De onderste lijn is zelfs dezelfde lijn als het achterste knipperlichten.
Er is nu ruim voldoende ruimte voor het achterwiel.

Het achter spatbord krijgt op het einde nog structuur, en word dan dezelfde kleur grijs gespoten als de voet planken.
Net zoals het origineel was, en moet op ongespoten grijs plastic lijken.

540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg



Kleine motors, met een grote motor moter.
Die hebben grote moter onderdelen nodig.
Zo ook de spannings regelaar.
Goed uitgemeten waar hij past, 2 beugeltjes gemaakt en met punt lasjes vast gezet.
Past precies op dat punt achter de rechter zijkap.

540.jpg


540.jpg


540.jpg
 
Begonnen met het dichtmaken van de helmbak.
Tijdje gezocht naar zwart PP plastic en gevonden.
Meeste wat te koop is is namelijk grijs.

De platen op maat gezaagd, en van 2 kanten afgelast.
Is best lasting, de buitenste las is goed te doen.
Maar binnen kun je bijna niet bijkomen met de heatgun.

Maak 2 zones onder het zadel, 1 waar de luchtfilter zit.
En 1 waar het slot, handschoenen en misschien zelfs een flesje water in kan.



540.jpg


540.jpg


De buis voor verwarmd, dan word de bocht een stuk netter.

540.jpg


540.jpg


540.jpg
 
Laatst bewerkt:
Verder gegaan met de helmbak.
Het gedeelte achter is weer dicht nu.
En kan nu verder gaan met de 2 zones te maken.

540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


De Runner heeft standaard geen toerenteller.
Ga er daarom een digitale van Koso inbouwen.

Beetje aan het proberen en uitmeten gegaan met een oude 50cc teller unit. (die gaat maar tot 120km/u)

De sticker word nagemaakt naar het originele 125cc ontwerp (160km/u), met een extra venstertje voor de toerenteller.
En de text Gilera komt boven de kilometer aanduiding te staan.
Deze gaat gewoon tot 160km/u zoals dit origineel ook is.

540.jpg


540.jpg


50cc teller alleen om te testen, word uiteindelijk de aangepaste originele 125cc teller die tot 160km/u gaat.

540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg
 
Laatst bewerkt:
De helmbak is bijna klaar.
Heb het voorste gedeelte een klepje gegeven om de motor warmte uit het middelste gedeelte te bouden.
In het voorste gedeelte komt de flexibele slang naar het luchtfilter.
In het middelste gedeelte het luchtfilter.
En in het laatste gedeelte het slot, flesje water en ander spul wat je onder je zadel dumpt.

540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


Wilde eerst voor het dual gaskabel systeem gaan van een Vespa 300 Gts.
Maar door de 2 extra bochten die ik heb moeten buigen in de kabels bewoog dit zwaar.
Bochten moesten erin, omdat dit ook echt niet anders kan door de krappe ruimte.
Dus hou het bij 1 gaskabel, de veer op het gasklephuis trekt hem met gemak dicht.
Maar voor de zekerheid ga ik toch een kill switch monteren op het stuur.
Deze is van een Mp3 500.

540.jpg


540.jpg


540.jpg


De Koso teller even getest op de donor Beverly Cruiser.
Toeren zijn keer 10, en komen precies overeen met de toerenteller op Beverly Cruiser.

540.jpg



De op maat gemaakte rvs Goodridge remleidingen ook binnen.

540.jpg


Voor bij het kroonstuk moeten nog kleinere klemmetjes komen.
De routing is verder goed.
Ook komt er nog een plaatje boven om het balhoofdlager te beschermen.

540.jpg


540.jpg


Bij het achter spatbord doe ik zwarte spirol om de remleiding.
Dan valt hij wat minder op naast het zwarte spatbord, vind ik wat netter staan.

540.jpg


540.jpg


Heb een standaard gemaakt waar het aangepaste Beverly Cruiser achter spatbord op zit.
Is nu bij de spuiter, welke het dezelfde structuur en kleur gaat geven als het plastic wat bij de voeten zit.
Het originele achter spatbord had deze kleur ook.

540.jpg



Zonder elektriciteit zal hij nooit rijden, dus ook begonnen met het aanpassen en in elkaar verwerken van de Runner 125 en de Beverly Cruiser 500 draadboom.

540.jpg


En hier moet het allemaal nog bij komen.
De andere leidingen liggen op hun plek.

540.jpg


Het aangepaste kleppendeksel, en het voorste gedeelte van de Mp3 500 uitlaat zijn nu bij Zircotec.
Daar komt de Keramische Endurance Graphite coating op.
Deze zorgt voor 25% minder stralingswarmte.
De motor zit diep in het frame om de originele wielbasis en een originele look te behouden.
Dus alle warmte die weg gehouden kan worden is mooi meegenomen.

540.jpg
 
Indrukwekkende skills, mooi om te zien.
Dashboard: je weet dat een Hexagon hetzelfde dashboard heeft maar dan tot 160km/u of ga je iets compleet anders plaatsen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan