Glijden voorband

Mefra

Die hard MF'er
9 mrt 2004
607
47
Assen
Hey mensen,

Ik heb het nu al enkele keren gehad dat mijn voorband in een snelle bocht wat begint te glijden, juist net wanneer ik toch redelijk op het randje rijd. Niet erg prettig. Aan de achterkant weet ik wel wat ik er mee aan moet, maar voor even geen idee.

Voordat mensen aan komen zetten met het antwoord van andere banden, was ik eigenlijk gewoon benieuwd of het ook aan mijn rijstijl kan liggen...(langzamer rijden is geen optie :+ ). In een bocht trek ik geleidelijk het gas open, maar op zo'n manier dat ik eigenlijk bijna nooit een glijdende achterband heb. Nou kan me er iets bij voorstellen dat wanneer ik meer gas zou geven, er meer druk op de achterband komt, waardoor je de voorband ontlast, maar om dat nou uit te proberen terwijl je redelijk op het randje rijd...

Info of tips zouden welkom zijn, alvast bedankt.
 
Hey mensen,

Ik heb het nu al enkele keren gehad dat mijn voorband in een snelle bocht wat begint te glijden, juist net wanneer ik toch redelijk op het randje rijd. Niet erg prettig. Aan de achterkant weet ik wel wat ik er mee aan moet, maar voor even geen idee.

Voordat mensen aan komen zetten met het antwoord van andere banden, was ik eigenlijk gewoon benieuwd of het ook aan mijn rijstijl kan liggen...(langzamer rijden is geen optie :+ ). In een bocht trek ik geleidelijk het gas open, maar op zo'n manier dat ik eigenlijk bijna nooit een glijdende achterband heb. Nou kan me er iets bij voorstellen dat wanneer ik meer gas zou geven, er meer druk op de achterband komt, waardoor je de voorband ontlast, maar om dat nou uit te proberen terwijl je redelijk op het randje rijd...

Info of tips zouden welkom zijn, alvast bedankt.

iets minder veervoorspanning voorvork ;)
 
Zou heel goed kunnen inderdaad, overdreven gezegd stuiter je in geval van een te 'harde' voorvork gewoon de bocht uit. De functie van de voorvork is het opvangen van oneffenheden van het wegdek en wel op een dusdanige wijze dat jouw voorwiel netjes het wegoppervlak blijft volgen. Wanneer je vork te hard staat afgesteld (teveel voorspanning) dan vangt ie de klappen niet goed genoeg op waardoor je er als het ware overheen stuitert en wanneer je dan op hoge snelheid in een bocht hangt stuiter je eigenlijk gewoon naar buiten.
 
Hmm...bedankt voor de snelle reactie. Klinkt logisch, maar volgens mij is de voorvering op een FZR 600 uit 1990 niet in te stellen en wat ik op internet lees, staat die vering juist standaard nogal soepel (of hoe de term ook heet :P ). Dan zou die toch bepaald niet te strak staan...

(Moet trouwens wel even nakijken of het daadwerkelijk niet in te stellen is)
 
Laatst bewerkt:
combinatie vering, banden, temperatuur en rijstijl me dunkt.

Met dit soort temperaturen krijg je je bandjes minder snel warm, daarvoor moet je goed doorrijden, en koude bandjes willen wel eens gaan glijden, kun je verder ook weinig aan doen als de voorkant gaat glijden, behalve rustig van het gas en niet met je stuur sturen.
 
Met welke banden rij je?
(ja ik heb gelezen dat het je daar niet omgaat ;) )
 
Laatst bewerkt:
Kijk eerst even hoe je vering staat ingesteld, maakt een wereld van verschil.
Dat je op een FZR niet alles in kan stellen klopt trouwens.
 
hoe meer je druk op je achterband gaat zetten, hoe meer last jij van glijden gaat krijgen.

Veervoorspanning is voor de basis rijhoogte, je moet meer kijken naar je ingaande en uitgaande demping, als je dit niet in kunt stellen, moet je aan dunnere vorkolie gaan denken.

Eventueel ingaande demping achter ook wat straffer zetten en de uitgaande iets losser, als je achter minder inveert( of minder snel uitveert), zal de druk voor ook minder afnemen.

Als je tijd hebt, maak eens een afspraak bij HK in
Tiel, die kunnen je vering in de basis goed afstellen en kijken wat er te doen is zonder veel afstelmogelijkheden op je fiets zelf.

Kijk ook of je bandenspanning goed staat en of je geen banden hebt uit het jaar kruik ( let op droogtescheurtjes in de geultjes van je profiel.
 
hoe is je voorband afgesleten, als deze erg plat is gereden zie foto
imgres
kan je ook krijgen dat de grip bij insturen minimaal is en het wiel wat weg voelt glijden.
 
hoe meer je druk op je achterband gaat zetten, hoe meer last jij van glijden gaat krijgen.

Veervoorspanning is voor de basis rijhoogte, je moet meer kijken naar je ingaande en uitgaande demping, als je dit niet in kunt stellen, moet je aan dunnere vorkolie gaan denken.

Eventueel ingaande demping achter ook wat straffer zetten en de uitgaande iets losser, als je achter minder inveert( of minder snel uitveert), zal de druk voor ook minder afnemen.

Als je tijd hebt, maak eens een afspraak bij HK in
Tiel, die kunnen je vering in de basis goed afstellen en kijken wat er te doen is zonder veel afstelmogelijkheden op je fiets zelf.


Kijk ook of je bandenspanning goed staat en of je geen banden hebt uit het jaar kruik ( let op droogtescheurtjes in de geultjes van je profiel.



:^


wbt de rest ook trouwens :Y
 
Goed, heb alle reacties even doorgelezen. Kou zou inderdaad wel van toepassing kunnen zijn geweest, aangezien het gister erger was dan voorgaande keren en de banden bij thuiskomst ook niet erg warm waren. Voor wat betreft de banden, die zijn nog zo goed als nieuw (2000km), daar ligt het niet aan. Wel wou ik ze bewust niet vermelden aangezien het Avons zijn en ik dan tientallen reacties ga krijgen van gooi er Brigdestone/Pirelli...etc...onder. De Avons bevallen goed, niks te klagen en afgezien van dit nooit gripverlies (overigens moet ik dan wel vermelden dat ik nog niet in de regen heb gereden met deze banden).

Voor wat betreft de vering, Tiel is wat te ver weg. Zal vast ook wel in omgeving Groningen zitten, maar stel dat eerst nog even uit. Nieuwe vorkolie zou kunnen, maar heb eigenlijk de indruk dat alles echt wel goed veert.

Zal het eerst even afwachten en de temperatuur van de banden even goed in de gaten houden.
 
Had vroeger WP veren in de FZR gezet.Standaardveren zijn net fietspompen.Scheelde enorm.Voorvering is niet instelbaar bij deze oudere FZRretjes.
 
Welk type Avons heb je er op?
:^ Ik heb jarenlang met Roadrunners gereden, die hebben wat temperatuur nodig om goed te plakken. In de regen zijn het heel spannende banden. Met Venom heb je dat veel minder.
Maar als je het zo duidelijk voelt zou ik er eens dunnere vorkolie in gooien. Dat zorgt in ieder geval voor soepeler aanspreken.
 
:^ Ik heb jarenlang met Roadrunners gereden, die hebben wat temperatuur nodig om goed te plakken. In de regen zijn het heel spannende banden. Met Venom heb je dat veel minder.
Maar als je het zo duidelijk voelt zou ik er eens dunnere vorkolie in gooien. Dat zorgt in ieder geval voor soepeler aanspreken.

Jeuh....ook nog met Roadrunners gereden _O-

Tjonge wat een kut banden waren dat :X
 
Goed, heb alle reacties even doorgelezen. Kou zou inderdaad wel van toepassing kunnen zijn geweest, aangezien het gister erger was dan voorgaande keren en de banden bij thuiskomst ook niet erg warm waren. Voor wat betreft de banden, die zijn nog zo goed als nieuw (2000km), daar ligt het niet aan. Wel wou ik ze bewust niet vermelden aangezien het Avons zijn en ik dan tientallen reacties ga krijgen van gooi er Brigdestone/Pirelli...etc...onder. De Avons bevallen goed, niks te klagen en afgezien van dit nooit gripverlies (overigens moet ik dan wel vermelden dat ik nog niet in de regen heb gereden met deze banden).

Voor wat betreft de vering, Tiel is wat te ver weg. Zal vast ook wel in omgeving Groningen zitten, maar stel dat eerst nog even uit. Nieuwe vorkolie zou kunnen, maar heb eigenlijk de indruk dat alles echt wel goed veert.

Zal het eerst even afwachten en de temperatuur van de banden even goed in de gaten houden.



avon, tevreden, nooit gripverlies, glijdende voorband, indruk dat alles wel goed veert, en je wilt niet horen dat je andere banden moet gaan monteren :?
Maar je wilt wel een kant en klaar antwoord???
Ten eerste.
Ik verdenk je voorvering en dan te weinig ingaande demping en je voorband vertrouw ik ook voor geen meter.
Kan je wel gaan uitleggen over het hoe en wat over vering, maar dat laat ik liever aan de deskundige hier over :}
 
Hoe zit je op de motor? Dat maakt ook nogal uit. Als je er wat naast zit kun je de motor makkelijker corrigeren dan wanneer je er echt bovenop zit. Verder halverwege de bocht alweer het gas er op is ook belangrijk, anders gaat je voorband ook wat zoeken.
En verder, tsjah je fiets is ook wel wat ouder, wat gerommel in je voorkant kan ook gewoon bij de fiets horen. Als je echt voelt dat je stappen opzij doet, of dat je de bocht invalt om je voorwiel er vandoor schiet, dan is er wel wat mis. Kleine wiebeltjes enzo zijn normaal.
 
Voordat je allerlei heftige dingen gaat doen:

1. Wat is de bandenspanning, is die nog okidoki?
2. Wanneer is voor het laatst de voorvorkolie vervangen? Als er in die poten nog ouwe drab uit 1952 in zit dan zou dat het probleem kunnen zijn.

Bandenspanning goed en voorvorkolie is vers? DAN zou ik eens naar de eventuele instellingen kijken van je vering en demping. Voor zover mogelijk en door iemand die weet wat ie doet, anders loop je het risico dat er meer verkloot wordt dan verbeterd.
 
avon, tevreden, nooit gripverlies, glijdende voorband, indruk dat alles wel goed veert, en je wilt niet horen dat je andere banden moet gaan monteren :?
Maar je wilt wel een kant en klaar antwoord???
Ten eerste.
Ik verdenk je voorvering en dan te weinig ingaande demping en je voorband vertrouw ik ook voor geen meter.
Kan je wel gaan uitleggen over het hoe en wat over vering, maar dat laat ik liever aan de deskundige hier over :}

Ik kan er niks aan doen, maar ik had precies hetzelfde gevoel toen hij Avon noemde.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan