Goede systeemhelm kopen

BeRThenn

Die hard MF'er
10 mrt 2020
790
870
Capelle aan den IJssel
Facebook
Instagram
Hallo,
Ik zit ook te denken over een nieuwe helm, toen ik ging lessen heb ik een goedkope systeem helm gekocht en deze zit nog best goed maar ik wil eigenlijk een wat beter exemplaar kopen. En liefst iets wat een beetje stil is op mijn BMWR1200RT. Ik rijd vaak de ruit in de hoogste postie.
Maar ook met zonnebril geintegreerd , pinlock en liefst ook een helm waar ik op een nette manier helcommunicatie in kan hebben.

Ik heb nu een SENA 5 setje aan de zijkant geklemd zitten en werkt prima maar het steekt wel uit en geeft ook duidelijk meer wind geluid.

Ik was gisteren even bij een lokale motorzaak en had daar een paar helmen even bekeken en een paar gepas,
Ik heb ook een LS2 FF399 Vaillant op gehad en deze voelde ook niet verkeerd maar deze is niet echt voorbereid op helmcommunicatie volgens mij.
Verder ook een Schuberth maar die voelde net wat minder dat was dacht ik een C3

Mijn eerste indruk bij de Nolan helmen was best heel goed, hij zat lekker.
Dat was een N90-2 straton en een N90-3, deze kan ik voor onder 300 kopen incl pinlock.
Ik zie ook deN90-3 , N90 classic N91 EVO of de N100-5 classic N-com en de N100-5 special N-com deze lijken me ook mooie helmen
Maar kan niet echt gelijk de verschillen in beeld krijgen. behalve dat bijvoorbeeld de 100-5 iets lichter is dan de N91
De N100-5 zie ik bij sommige winkels (online) en met grote prijsverschillen net boven de 300 tot ruim boven 400.
De N91 zelfs net boven 100 euro00

Ik wil best bij een echte winkel kopen maar sommige verschillen zijn wel heel groot. Maar o.a. louis kan best leuke aanbiedingen hebben zo te zien en hans van wijk ook..
Wat zijn jullle ervaringen en aanbevelingen?
 
Als ik je eisen zo lees lijkt de Shoei Neotec 2 helemaal aan je eisen te voldoen. Een helm met een nettere manier om een communicatiesysteem te plaatsen ben ik nog niet tegengekomen. (Ik zeg niet dat ze er niet zijn, ik ken ze alleen niet.. ;) )

Ik heb zelf de Neotec niet overigens, maar de GT air2. Sena communicatiesysteem wordt hierin echter op dezelfde manier geplaatst en ik ben onder de indruk. Ik zie voor mij geen voordelen van een systeemhelm, vandaar de keuze voor de (lichtere) GT air2. :)
 
Ik heb zelf de C3 Pro met Cardo setje, zit prima maar geweldig is het niet, geeft een vreemde druk op je voorhoofd, De HJC welke ik had was beter om eerlijk te zijn..t is toch allemaal een beetje passen en meten ( of aan laten meten) beste helm welke ik ooit heb gehad was een Arai intergraal maar die is helaas na een ongeluk ( lees door de achteruit van een Hyundai h100 gevlogen) in de prullenbak beland.
 
Laatst bewerkt:
Als ik je eisen zo lees lijkt de Shoei Neotec 2 helemaal aan je eisen te voldoen. Een helm met een nettere manier om een communicatiesysteem te plaatsen ben ik nog niet tegengekomen. (Ik zeg niet dat ze er niet zijn, ik ken ze alleen niet.. ;) )

Ik heb zelf de Neotec niet overigens, maar de GT air2. Sena communicatiesysteem wordt hierin echter op dezelfde manier geplaatst en ik ben onder de indruk. Ik zie voor mij geen voordelen van een systeemhelm, vandaar de keuze voor de (lichtere) GT air2. :)
Ik zit even te kijken maar die Shoei neotec II maar die zit op bijna de dubbele prijs die ik in mijn hoofd heb. Dus ik denk niet dat die het gaat worden. Een paar tientjes extra is voor mij geen probleem maar dit scheelt een paar honderd.
Maar iig wel bedankt voor het mee denken.
 
Al die helmen of andere helmen die je kunt kopen is alle belangrijkste dat hij goed past….de rest is bijzaak.

Gewoon passen ter plekke is het beste, niet dat theoretische gedoe op internet.

Ohja, ik heb de shoei neotec 2 en na een jaar nog steeds perfect…kost wat maar dan heb je ook wat. Ohja, ook nog een shark, ook goed en past goed op mijn harsus.
 
Ik heb zelf de C3 Pro met Cardo setje, zit prima maar geweldig is het niet, geeft een vreemde druk op je voorhoofd, ik. Ons de HJC welke ik had beter om eerlijk te zijn..t is toch allemaal een beetje passen en meten ( of aan laten meten) beste helm welke ik ooit heb gehad was een Arai intergraal maar die is helaas na een ongeluk ( lees door de achteruit van een Hyundai h100 gevlogen) in de prullenbak beland.
Gelukkig is het met jou wel goed afgelopen.
Ik zit ook even naar HJC te kijken. Daar is ook helmcom voor zie ik. Ik heb die nog niet om mijn hoofd gehad;)
maar is die HJC gen carbon schaal? IK hoorde vrijdag in een winkel dat dat veel luidruchtiger zou zijn?
Ik zie de I90 ook voor een sympathieke prijs staan dus ook eens gaan passen denk ik.
Lastige is inschatten hoeveel herrie het maakt
 
Uiteraard heb je een maximum voor het bedrag. Had ik ook. Maar waar je heel erg op moet letten is dat een helm lekker zit. Je schrijft dat je een 1200RT hebt, een toermotor waarop je dan meestal langere tijd aan een stuk op zit. Dan is het erg vervelend dat je om de zoveel tijd moet stoppen om de helm even af te doen, omdat het jeukt of koppijn geeft van een drukpunt. Meestal voel je dat nog niet met het passen, doorgaans na ongeveer een uur. Ik had eerst een Shubert, paste in eerste instantie goed. Bij proefrijden voelde ik na een uur een drukpunt. Dan krijg je geheid koppijn of schrijnend gevoel. Teruggebracht en toen de Neotec 2 gekocht. Moest best wel bijlappen, nu achteraf ben ik blij dat ik dat gedaan heb. Ik kijk niet zozeer naar het merk, maar of hij lekker blijft zitten na lange tijd ophebben. Meestal is dat helaas wel de hogere prijsklasse. En ik vind een systeemhelm ideaal, met lekker weer kan ik gewoon met open klep op de snelweg rijden en normaal kunnen praten met helm op. Ik zit overigs wel uit de wind achter het scherm.
 
Uiteraard heb je een maximum voor het bedrag. Had ik ook. Maar waar je heel erg op moet letten is dat een helm lekker zit. Je schrijft dat je een 1200RT hebt, een toermotor waarop je dan meestal langere tijd aan een stuk op zit. Dan is het erg vervelend dat je om de zoveel tijd moet stoppen om de helm even af te doen, omdat het jeukt of koppijn geeft van een drukpunt. Meestal voel je dat nog niet met het passen, doorgaans na ongeveer een uur. Ik had eerst een Shubert, paste in eerste instantie goed. Bij proefrijden voelde ik na een uur een drukpunt. Dan krijg je geheid koppijn of schrijnend gevoel. Teruggebracht en toen de Neotec 2 gekocht. Moest best wel bijlappen, nu achteraf ben ik blij dat ik dat gedaan heb. Ik kijk niet zozeer naar het merk, maar of hij lekker blijft zitten na lange tijd ophebben. Meestal is dat helaas wel de hogere prijsklasse. En ik vind een systeemhelm ideaal, met lekker weer kan ik gewoon met open klep op de snelweg rijden en normaal kunnen praten met helm op. Ik zit overigs wel uit de wind achter het scherm.
DAt van zo'n pijnlijke plek heb ik ook wel ervaren met mijn huidige helm en de inbouw speakertjes , die zaten et op een ongelukkig plek en dat gaf idd een nare hoofdpijn. Nu ze verplaatst zijn gaat dat rustig 3 uur goed.
De helm moet inderdaad goed passen Als ik bij het opzetten een vervelde druk voel ergens valt hij beslist af!
 
Zoals ook @Klikoo zegt, een helm moet vooral lekker en comfortabel zitten.
Er zijn dure helmen en helmen die veel geld kosten.
Een shoei neotec II kost veel geld.
Zelf heb ik na heel veel passen en testen een shoei gt air II en mijn zoon en dochter een neotec II.
Inderdaad een hoop geld, maar wat krijg je terug, shoei is een van de weinige helmen die je open en dicht mag hebben op de motor, die heeft een dubbele keuring welke je kunt vinden op het label in de helm, dus zowel voor integraal functie als jethelm functie.
Het draag comfort is extreem hoog, de hele dag je helm ophebben is totaal geen probleem, met de personal fitting service kan de helm optimaal aan je pasvorm worden aangepast, is na enige tijd je helm te ruim gewoon weer aan laten passen, binnenvoering is uitwasbaar en vervangbaar, optisch zuiver vizier wat in iedere stand blijft staan, uitstekende ventilatie.
Samen met de sena srl2 welke volledig in de helm intergreert uitstekende communicatie.
Dus inderdaad je geeft een hoop geld uit, maar als je zuinig op je helm en motor bent, gaat ie heel erg lang mee en dan is veel goedkoper als iedere 2 3 jaar een nieuwe helm kopen.

Als ik jouw was gewoon een keer naar hazerswoude rijden en ook een shoei passen zodat je het verschil in comfort zelf eens kunt voelen.
 
Ik ben zelf zeer te spreken over de HJC Rpha90 systeem helm. Goede pasvorm voor mij. Ook met een comsetje erin. Hiervoor had ik de Caberg Duke Legend. Iets goedkoper maar ook een goede pasvorm.
 
Ik weet in ieder geval dat de Nolans die ik op het oog heb ook open mogen rijden.
ik heb afgelopen jaar een A gehaald en de RT gekocht vandaar dat ik een beetje op wil letten wat ik uit geef :)
Misschien wordt het toch duurder maar dat wil ik we heel goed weten waarom ik er meer voor zal moeten vrijmaken..
Dan moet ik idd een flink verschil in draag comfort beleven. Mijn huidige helm is ook niet duur geweest, die kocht ik tijdens lessen i.v.m. hygiene, maar heb geen idee welk merk. Maar die draag ik dus best lang achter elkaar. Laatst een rig van meer dan 3 uur zonder helmpijn oid. Maar eerder wat gewone algemene vermoeidheid, zal misschien de leeftijd zijn _O- :+
 
Goed zitten is inderdaad het belangrijkste.

Om de communicatie mogelijkheid zou ik me niet te veel focussen. Vaak zit je met die voorbereiding vast aan 1 bepaald merk / type qua intercom. Wat niet zelden al een oud model is.

Ik zou de helm kiezen die het beste zit. Heeft die voorbereiding voor intercom, dan prima.
Heeft hij het niet, dan lekker een universeel setje erop, wat vaak goedkoper is, en vrije keuze.
 
Als ik het goed heb zit jij aan de goede leeftijdskant kant van vrije tijd, ik nog net niet.
Ik kan makkelijk op een dag 700 a 800 km rijden en dan ben ik nog niet moe, zal ook te maken hebben met dat ik vanaf mn 18 motor rij en jij nog maar vrij recent.
Als je meer rijd, gaat het vanzelf makkelijker en kun je ook makkelijker langer rijden.

En ja de FS1 was destijds de mooiste brommer, ik had een metallic blauwe en tussen de bezoeken aan het politiebureau ging die ook lekker snel.
 
Ik weet in ieder geval dat de Nolans die ik op het oog heb ook open mogen rijden.
ik heb afgelopen jaar een A gehaald en de RT gekocht vandaar dat ik een beetje op wil letten wat ik uit geef :)
Misschien wordt het toch duurder maar dat wil ik we heel goed weten waarom ik er meer voor zal moeten vrijmaken..
Dan moet ik idd een flink verschil in draag comfort beleven.
Mijn huidige helm is ook niet duur geweest, die kocht ik tijdens lessen i.v.m. hygiene, maar heb geen idee welk merk. Maar die draag ik dus best lang achter elkaar. Laatst een rig van meer dan 3 uur zonder helmpijn oid. Maar eerder wat gewone algemene vermoeidheid, zal misschien de leeftijd zijn _O- :+
Heel begrijpelijk hoor! Ik zou daarom zelf nog eens rustig een keer verschillende helmen gaan passen :t Ik stapte de winkel binnen met de mededeling dat ik max 300 wilde uitgeven aan een helm. Medewerker liet me heel netjes alles tot 300 passen maar ik deed niets dan klagen over de helmen die ik op had.(Niet dat er onder de 300 geen prima helm te krijgen is hoor, maar ik kon niets vinden wat me lekker zat.) Toen kreeg ik een Shoei in mijn handen met de mededeling dat hij wel boven mijn aangegeven budget zat dus ik zelf moest weten of ik hem op ging zetten. Het was direct duidelijk dat dat hem werd en het maakte me toen eerlijk gezegd niet meer uit wat hij moest kosten!_O-
 
Ik had een Shoei GT Air 2. Zat uitstekend, maar het vizier tochtte en de winkel kreeg het niet goed afgesteld.
Paar maanden gehad, 1x zelfs terug gestuurd naar de importeur.
Mocht niet baten.
Winkel bood me aan om ‘m in te nemen en ik kon me wat anders uitzoeken.
Is de Neotec 2 geworden.
Beetje moeten slikken toen ik het prijskaartje zag.
Toch gekocht.
Heeeeel erg content mee. Echt een stap boven de GT Air 2.

Veel geld? Jazeker.
Te duur? Neen!
 
Is de Neotec 2 geworden.
Beetje moeten slikken toen ik het prijskaartje zag.
Toch gekocht.

Veel geld? Jazeker.
Te duur? Neen!
Wil natuurlijk niet per definitie zeggen dat een dure helm altijd bij iemand lekker zit en goed past. Ik heb ook lang geleden een goedkope Nolan helm gehad. Dat ding paste buitengewoon goed en zat lekker, jaren gehad. Was in die tijd ook 1 van de weinige helmen met dubbel glas van het vizier. Nooit geen beslagen vizier. Daarna kwam dan de "uitvinding" van dat Pin Lock systeem. Nou ja, het werkt. Maar die Nolan vond ik toch wel wat meer niveau wat dat betreft. Ooit ook de beroemde Arai helm geprobeerd, was ook heel duur en zou de top zijn. Maar dat merk paste mij toch voor geen meter, kreeg al vrij snel schrijnende koppijn. De pasvorm bepaalt of een helm goed zit, niet de prijs. En ja, het is wel zo dat doorgaans in de hogere prijsklasse meer aandacht wordt besteed aan draagcomfort en gemiddelde pasvorm. Ik heb dan ook voor die Neotec 2 gekozen omdat hij als enigste goed paste. Maar als het een goedkoop onbekend merk was geweest wat net zo goed paste, was het die geworden. Echt onveilige helmen worden niet meer verkocht in een motorzaak. Dat Pin Lock heb ik nog nooit gebruikt, zit nog in de verpakking. Ik rijd meestal met open geklapte helm, en anders staat vizier op een klein kiertje.
 
Ik had een Shoei GT Air 2. Zat uitstekend, maar het vizier tochtte en de winkel kreeg het niet goed afgesteld.
Paar maanden gehad, 1x zelfs terug gestuurd naar de importeur.
Mocht niet baten.
Winkel bood me aan om ‘m in te nemen en ik kon me wat anders uitzoeken.
Is de Neotec 2 geworden.
Beetje moeten slikken toen ik het prijskaartje zag.
Toch gekocht.
Heeeeel erg content mee. Echt een stap boven de GT Air 2.

Veel geld? Jazeker.
Te duur? Neen!
Wat was de reden dat je niet gewoon een andere GT air2 hebt genomen (met een viziermechaniek dat wel goed is)?
Vizier hoort echt niet te tochten namelijk.
 
Slechte helmen bestaan niet, alle in Nederland verkochte helmen met keurmerk voldoen aan de minimale eisen, dus wat veiligheid betreft zit je altijd goed.
Wat je kiest is iets wat moet voldoen aan persoonlijke voorkeur en eisen.
Als je net als ik uitsluitend recreatief rijd, (let op dit mijn mening) dan mag niets het plezier in de weg staan.
Dit veld voor kleding schoeisel handschoenen en ook een helm.
Ik heb lang moeten zoeken voordat ik precies die dingen had gevonden die in mijn ogen perfect waren.
Sommige zaken vallen dan op dat moment net buiten het budget, maar ik ken mezelf, dus spaar ik liever iets langer om dat toch aan te schaffen, want ik weet dat als ik compromissen sluit ik uiteindelijk toch de duurdere optie aanschaf en dus aan het eind duurder uit ben.
Destijds ook gekeken naar Arai, maar ook hier de ervaring die zit niet goed op mijn hoofd, dus niet nemen.
Mijn advies is altijd probeer alles en beoordeel op jouw criteria en wensen.
Past het op dat moment niet in je budget gewoon doorsparen, uiteindelijk vergroot dat je rijplezier met een factor 10.
 
Mijn aanbeveling: Doen! Maar ff passen, want elke pasvorm is anders. Shoei heeft een programma waarbij ze de helm aanpassen aan je hoofd.
 
Ben de afgelopen weken ook op zoek geweest naar een nieuwe (systeem)helm. Diverse winkels gehad, veel gepast en kwam er maar niet uit.
Uiteindelijk een Scorpion EXO-930 besteld via Louis.de. verzendkosten waren gratis en mocht evt. gratis terug gestuurd worden.
Helm is gisteren binnengekomen hier en heeft een perfecte pasvorm en voldoet verder aan de andere eisen (die tegenwoordig toch wel standaard zijn): zonnevizier, pinlock, en communicatie voorbereiding.
Overigens kun je het hele kinstuk eraf halen en er een zonneklep op zetten. Niet dat ik dat van plan ben trouwens.

Komende week maar eens uitproberen hoe hij op de motor bevalt.
 
Mijn aanbeveling: Doen! Maar ff passen, want elke pasvorm is anders. Shoei heeft een programma waarbij ze de helm aanpassen aan je hoofd.
Inderdaad, dat personal fitting vind ik echt wel heel goed. De helm zat mij op zich al erg goed, maar volgens de verkoper kon het nog wel iets beter. Dus wat aanpassingen her en der, en hij zat echt als gegoten. Aardig wat helmen al versleten, maar nog nooit zo'n fijne helm als de Neotec gehad. Ja hij is duur, maar het is wel je hoofd die er in zit, dus daar bezuinig ik niet op.
 
Nolan is wel een goede combinatie met hun intercom set. Goed voorbereid en geen lompe kastjes aan de buitenkant
 
Wat was de reden dat je niet gewoon een andere GT air2 hebt genomen (met een viziermechaniek dat wel goed is)?
Vizier hoort echt niet te tochten namelijk.
Omdat de winkel zei, dat ze meer problemen hadden met het sluitend krijgen van dat vizier.
En na een paar maanden met tranende ogen rijden was ik klaar met experimenteren. Ze zeiden dat ze nog nooit klachten hadden gehad over de Neotec 2.
 
Terug
Bovenaan Onderaan