GPS - headset - windruis

Edoll

Die hard MF'er
12 jun 2002
527
0
Hoogezand
Ik heb sinds een tijdje weer een oud probleem van stal gehaald. Namelijk extern geluid in de helm zonder gehoorbeschadigingen op te lopen. Sinds kort heb ik een GSM met TomTom erop en de bedoeling is om deze op wat voor manier dan ook op de motor in mijn oor te kunnen laten bleren.

Al geprobeerd:
In-ear oorpluggen - Geen success, biedt veels te weinig bescherming tegen windgeruis.

De enige twee oplossingen die ik dan nog zie zijn:

  • (teveel) geld betalen voor octoplastieken met 1 speaker, welke ik geen goede optie vind
  • 2 Actieve speakers in de helm monteren (actief want de gsm zal nooit genoeg volume kunnen leveren om door het windruis en de gehoorbescherming heen te komen)

Voor mij is 1 ding zeker, ik ga nooit weg zonder gehoorbescherming, hetzij de alles blokkerende 3m schuimrubbers of minder dempende alpine motoruitvoering met geel (zwaar) filter.

Zijn er actieve mini-speakers te vinden die goed werken in een helm?
 
de oplossing: 2 gewone otoplastieken. Die zijn erop gemaakt dat die de geluiden uitfilterd die voor de gehoorbeschadigingen zorgen. Dingen als spraak en muziek ga je dus stukken beter en zuiverder horen. Vervolgens plak je een setje van die speakertjes in je helm en heb je dus perfect geluid!
 
Lekker op maat gemaakte oordoppen in.
En een goede headset in de helm inbouwen.

Actieve speakers in de helm zelf gaat niet lukken.
Maar...

Het is zeker mogelijk om een mini-versterkertje in/op de motor te bouwen.
Audio van gsm/mp3/gps/.... in, en versterkt naar de speakers er uit.

Bij onder andere Conrad verkopen ze complete miniversterkertjes.
Nog waterdicht ook. Ik geloof dat er zowel mono als stereo uitvoeringen zijn.
 
ik heb dezelfde ervaring met sennheiser in-ear phones.
de demping is niet voldoende, in vergelijking met echte gehoorscherming.
 
Uit persoonlijke ervaring kan ik je zeggen dat dit voor snelheden boven de 80 Km/u niet geschikt is. :N

De ruis wordt wel wat gedempt wordt maar lang niet voldoende. Na een rit van 2 uur had ik last van suizende oren.

Hangt ook een beetje van je helm af natuurlijk, de ene helm is veel lawaaiiger dan de andere natuurlijk..
 
Zoals al aangegeven dempen de in-ear plugs gewoon niet voldoende. Als ik deze in heb in de bus naar het werk hoor ik inderdaad niets meer, maar op de motor is het windgeruis gewoon veel en vele malen harder dan (luid) omgevingsgeluid.


grimmklot: De vraag is dan dus.. welke speakertjes? De link van die headset was ter voorbeeld. En de vraag is of zo'n "normale"(?) headset genoeg volume produceert.
 
Tijdens m'n motorrijlessen kreeg ik destijds oortjes die om het oor haakte en waarvan het speakertje tegen de achterkant van het oor drukte. Deze zaten dus NIET in het oor en lieten dus de mogelijkheid open om gewone dopjes te gebruiken terwijl je toch de complimenten van de instructeur kon horen O-)

Ik heb nog effe gezocht maar heb ze nooit op het internet kunnen vinden...misschien hebben jullie meer geluk. Ze lijken me in ieder geval ideaal voor een TomTom maar niet voor (MP3) muziek want ik vermoed dat de kwaliteit daarvoor niet goed genoeg is.
:W
 
volgens mij zijn er ook grote verschillen tussen de verschillende in-ear phones.
Microbuds en Etymotic ER6 claimen een 20db demping.
de vraag is of die demping wel in het juiste frequentiebereik zit, nl. het windgeruis.
en of dat voldoende bescherming bieden.

En het ene type is gemaakt voor een goede hifi geluidskwaliteit, met daarbij een beetje demping, en het andere type is gemaakt voor een goede demping/bescherming, met daarbij een beetje geluidskwaliteit.

Maar ik wil allebei!!

Ben er nog een beetje huiverig voor om een flink bedrag neer te tellen voor die Etymotic, als het resultaat onzeker is....
 
Ik gebruik helmspeakertjes van Waypoint icm otoplastieken van Alpine, en dat werkt prima. Mijn Garmin Quest is hiermee tot ca 140km/h goed te verstaan. Terwijl als ik de oordoppen niet in heb, ik de garmin al bij 100km/h niet meer kan verstaan. (heb op mijn div900 erg veel turbulentie en dus kabaal rond de helm)
Let wel op dat de plaatsing van de speakertjes in de helm zeer precies moet.
Een halve centimeter te ver naar achteren, en je hoor bijna niets meer.
 
Ik heb op de beurs otoplastieken laten aanmeten en rij met helmspeakers van Waypoint (Notter) in mijn helm en kan Truus ook bij hoge snelheden goed verstaan. IK rij met een Garmin 2610.
Ben het met Marcnij eens, wel goed kijken waar je de speakers in je helm plakt.
 
volgens mij zijn er ook grote verschillen tussen de verschillende in-ear phones.
Microbuds en Etymotic ER6 claimen een 20db demping.
de vraag is of die demping wel in het juiste frequentiebereik zit, nl. het windgeruis.
en of dat voldoende bescherming bieden.

En het ene type is gemaakt voor een goede hifi geluidskwaliteit, met daarbij een beetje demping, en het andere type is gemaakt voor een goede demping/bescherming, met daarbij een beetje geluidskwaliteit.

Maar ik wil allebei!!

Ben er nog een beetje huiverig voor om een flink bedrag neer te tellen voor die Etymotic, als het resultaat onzeker is....


Op de motor hifi-kwaliteit verwachten :?
:N

Dat kun je vergeten.
Met speakers in je helm, en doppen in je oren,
verlies je namelijk ALTIJD een deel van het frequetiebereik.


Denk echter dat je het wel een eind kunt benaderen,
maar dan moet je de speakers niet rechtstreeks voeden vanuit de muziekdoos.

Bij Conrad (bouwpakketten en modules | versterkermodules) verkopen ze kant en klare
versterkermodules. (EUR 10 - 15 per stuk)
1,5W stereo
3,5W, 12W en 18W mono

Stereoversterkertje van 1,5W ergens op/in je motor monteren.
Plug voor het aansluiten van de geluidsbron, en plug voor het aansluiten
van de headset (en hiervoor neem je een degelijke DIN-plug, niet zo'n miniding)
op een makkelijk bereikbare plaats (dashboard bijvoorbeeld)

Dan Bestnr.: 335411 - 89 in je helm, twee keer dus.
Da's een luidspreker:
Korf-Ø 50 mm
Hoogte 18 mm
Impedantie 50 Ω
Nom. vermogen 1000 mW
Resonantie frequentie 360 Hz
Overdr.ber. Hz 3,4 k
Geluidsniveau 83 dB

Dat blaast hard genoeg in je oren om knetter doof te worden...

Dus let er op dat je ook een bereikbare volumeregelaar maakt :)
 
Ik heb totaal geen last om mijn pda te horen met oordoppen in. Ik heb een helmsetje laten opsturen vanuit Waypoint Notter voor mijn pda, en deze zijn HEEL LUID. Ik heb tomtom volume nooit voluit open staan omdat deze veel te luid is... Kosten waren bij mekaar iets van 40 euro voor microfoon, 2 speakers en krulsnoer. Zeer praktisch in gebruik ook, setje zit altijd ingebouwd.
Voor muziek zijn ze trouwens klote want er zit weinig dynamiek in het geluid. Maar met name spraak komt erg hard door.
 
douweh: Welk helmsetje precies?

MotoMarz: Klinkt als een redelijke zelfbouw oplossing, die houdt ik zeker in mn achterhoofd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan