Groeten van motorrijders

HansTT

Rookie
24 nov 2010
10
0
Beste allemaal,

Ligt het aan mij of neemt de animo van het elkaar groeten onderweg af ? Het was toch usance dat indien wij elkaar passeerden er even gegroet werd. Zelf groet ik iedereen op een motorvoertuig voorzien van een motorkenteken (dus ook scooters en Harley's).
Echter groeten met name de HD rijders niet (meer) terug en dat is echt spijtig '(

Groet

Hans
 
Ah, je bent erachter..
er zijn wel meer uitzonderingen op deze ongeschreven regel :P
 
Is inmiddels al zo veel en zo vaak over geschreven hier op het forum.

Ik groet en als er niet terug gegroet wordt jammer dan. Ik stoor mijzelf er niet (meer) aan.
 
Ik groet automatisch :)
Of het moet een heel lastige bocht zijn, of net voor een stijle drempel ;)
 
Ik wordt (oldschool caferacer) ook vaak gegroet door HD-ers.

Aan de andere kant kan je met weer zoals gisteren net zo goed een rubber hand op je stuur plakken want er was geen beginnen aan met al die drukte.
 
Zegt de man die op een motor uit '84 rijdt.. Ik zou je eigen stuur maar goed vasthouden })

Stuur blijft wel vast zitten hoor, zeker met een versleten balhoofdlager.
Alleen ben ik sinds vanmorgen mijn startknopje kwijt. Die houd je ook niet vast tijdens het rijden.
Maarja... sleutel / schroevendraaier of imbus doet wonderen :Y
 
Naar mijn idee kunnen HD rijders niet groeten. Zodra ze een hand van het stuur halen, valt het stuur eraf


beetje pot en ketel verhaal, kun je vaak net zo goed omdraaien. ik zie ook heel veel motorrijders die niet naar een HD groeten.

Zelf zwaai ik soms niet naar motorscooters, omdat ik dan gewoon niet kan zien of het een brommer of motor is. Zwaaien ze naar mij, dan zal het wel een motor zijn en zwaai ik terug.
Heb dus ook al wel een paar keer naar een bijdehand snotjochie op een scooter gezwaaid. B|
 
Laatst bewerkt:
ik zelf zwaai 9 van de 10 x degeen die niet terg zwaait zal zich wel te goed voelen of bang zijn om met 1 handje aan het stuur te rijden :-)
 
Ik zwaai naar bijna alles, SS, SM, Toer, HD, Politie. :Y

Betrap mezelf er ook op dat ik groet als ik op de snelweg rij (naar de andere rijbaan als ze op de meest linkerstrook rijden net zoals ik) en nog erger.... Als ik op de fiets zit _O-
 
gisteren zoveeeeel gezwaaid dat ik vanochtend in de auto zat en me er op betrapte dat ik zat te zwaaien naar een tegenligger (motor)... :)
 
full
 
Ik zwaai naar alle motoren. Maar moet idd wel toegeven dat die HD rijders met de lere jasje zonder mouwen zich te "cool' vinden om naar een SS te zwaaien. Beetje jammer want we hebben allemaal dezelfde passie voor motoren
 
De oorsprong van de motorrijdersgroet ligt in het stenen tijdperk.
Er waren toen maar heel weinig motorrijders. Er waren nauwelijks
verharde wegen en de wielen waren van steen.
Alleen echte bikkels verdroegen de ongemakken van het motorrijden.
Wanneer twee zulke bikkels elkaar tegenkwamen, stopten ze, stapten af
en lieten elkaar de geopende hand zien, om zo te bewijzen dat ze er
geen vuistbijl in hadden verborgen. Zo is de motorrijdersgroet
ontstaan.

Winterrijders en softies (ook wel mietjes genaamd).
Onder dezelfde moeilijke omstandigheden zijn op de dag van vandaag nog
de winterrijders onderweg.
Motorrijders zijn ofwel winterrijders of softies.
Softies kom je in April in het kantoor van de verzekeringsmaatschappij
tegen, waar ze hun afgemelde bike weer aanmelden.
Winterrijders daarentegen rijden door. Hun aantal is gering.
Als twee winterrijders elkaar tegenkomen zijn ze heel blij en groeten.
Vanaf April groeten winterrijders niet meer. Want winterrijders
groeten geen softies.
Softies herken je daaraan, dat ze in de eerste weken van de lente wild
en met twee handen alles groeten wat zich op twee wielen voortbeweegt.
Ze zijn zo opgewonden, dat ze vergeten dat iets verderop een bocht ligt.
Ze hebben altijd schoon ondergoed aan - je zou eventueel in het
hospitaal kunnen belanden.

De verboden groet.
Het groeten door motorrijders is aan strenge regels gebonden en wordt
door beginnelingen terecht als uiterst ingewikkeld ervaren.
Het is omgeven door allerlei geboden en verboden.
Het bekendste verbod luidt als volgt:
Groet nooit een tweewieler die minder als 250 cc cilinderinhoud heeft.
Zoiets is geen motor.
Wie uit nonchalance scooters of lichte motoren groet, staat voor schut
en verliest zijn zelfrespect.

Een aparte categorie: Oldtimers.
Oldtimers worden in principe vriendelijk en vol bewondering gegroet
ongeacht de cilinderinhoud.
Oldtimers worden meestal door technisch begaafde oudere heren bereden,
de zogenaamde ouwe techneuten.
Die worden met respect behandeld. Kom je een ouwe techneut tegen,
wacht je af of hij groet.
Vanaf de lente tot de herfst groeten velen niet omdat het
winterrijders zijn - en winterrijders groeten geen softies.

Het groeten op de autosnelweg.
Niet geregeld en daarom eigenlijk niet bestaand is de cultuur van
motorrijdersgroet op de autosnelweg.
Zelfs zeer ervaren motorrijders kunnen niet zeggen of men
tegemoetkomende motorrijders over zes rijstroken en de middenberm
heen, groeten moet.
Rij-technisch wordt het groeten een probleem bij het inhalen.
De klassieke linkerhand wordt door degene die ingehaald wordt, niet
gezien. Groet je met de linkerhand voor het lichaam langs naar rechts,
denken automobilisten dat je last hebt van een zwerm sprinkhanen of
kramp in de onderarm.


De "Rossi-groet".
De "Rossi-groet" (zo plat mogelijk op z'n kant, een knie raakt het
asfalt) geldt als zijnde zéér riskant.
In het algemeen wordt hij als bewijs van extreme stuurkunst gezien,
maar het is aan te raden in ieder geval van tevoren schoon ondergoed
aan te trekken (zie boven).
"Rossi-groet"-rijders rijden uitsluitend op het buitenste profiel en
vergelijken met elkaar wie de scherpst afgesleten voetsteunen heeft.
Wie de kunst van de "Rossi-groet" niet beheerst en hem toch uitvoert,
riskeert zijn allerlaatste, de zogenaamde "Gouden Groet".

Redenen waarom Harley-rijders niet teruggroeten.
1. De garantie vervalt als hij een niet Amerikaans product groet.
2. Met het dikke leer en de nieten krijgt hij zijn arm niet omhoog.
3. Hij groet uit principe geen rijders, die hun bike al geheel hebben betaald.
4. Hij is bang dat zijn stuur eraf trilt als hij het loslaat.
5. De rijwind zou de nieuwe tatoeages eraf kunnen blazen.
6. Hij heeft een eeuwigheid nodig om aansluitend, vanwege de vibraties
zijn handvat weer terug te vinden.
7. Hij kan niet onderscheiden of de ander groet of zijn oren dichthoudt.
8. Hij heeft vanwege de vibraties klittenband tussen handvat en zijn handschoen.
9. Hij heeft zojuist in het economisch gedeelte van de krant gelezen,
dat Honda voor 60% participeert in Harley.
10.Sedert de openbare verkoop van zijn vorige Harley haat hij alle
mensen die een hand opsteken.
11.Zijn Bangkok-Rolex zou nat kunnen worden.
12.De linkerhelft van zijn stuur zou gejat kunnen worden.
13.De linkerhelft van zijn stuur werd reeds gejat en nu houdt hij zich
aan de kilometerteller vast.
14.Hij houdt met zijn linkerhand zijn rechterspiegel vast om te
voorkomen dat die er af trilt.
15.Hij heeft twee handen nodig om met zijn vingers de volgende
afbetaling na te tellen.
16.Hij poetst net zijn chromen luchtfilterdeksel.
17.Als hij maar met één hand zijn stuur vasthoudt gaat ie op z'n bek.

Redenen waarom rijders van een Gold Wing niet groeten.
1. Volgens het Honda-instructieboekje mag hij zijn stuur pas loslaten
als de bike stilstaat, de sleutel uit het contactslot is getrokken,
de middenbok is uitgeklapt en de radio uitgeschakeld is.
2. Op het instrumentenpaneel is geen knop voor "automatisch
terugzwaaien"aanwezig.
3. Hij is net ingedut.
4. Hij krijgt zijn arm wegens ouderdomsklachten niet meer omhoog.
5. Hij heeft via zijn handy een conferentieschakeling met zijn brooker
en de ING-bank.
6. 't Vrouwtje heeft hem verboden vreemden te groeten.
7. Hij is net bezig alle lampjes van zijn "kerstboom" te tellen.
8. Hij sorteert op dit moment zijn CD verzameling.
9. De hand voor de antenne stoort de Tv-ontvangst.
10.Hij ruimt net de vaatwasser in.
11.Vanwege zijn Alzheimer weet hij aansluitend niet meer waar hij zijn
hand moet laten.
12.Hij vindt aansluitend tussen alle knopjes, lampjes, schakelaars en
hendeltjes zijn stuur niet meer.
13.Hij verwisselt juist de batterij van zijn pacemaker.
14.Hij zoekt net in zijn boordcomputer, wat "opgestoken hand van een
vreemde motorrijder" betekent.
15.Hij groet wel altijd, maar vanwege de troep rond zijn stuur ziet
niemand zijn hand.

InBeforeTheLock.gif
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan