Doen, ook leerzaam voor andere beginners. En ook van jouw foutjes leren anderenAlvast bedankt en als jullie het leuk lijkt dan kan ik foto updates doen zodra ik begin.
Heeft @Wess1988 er 14000 mee gereden of staat-ie nu op 14000???"grote beurt" zal niet nodig zijn bij die km stand
ff googlen sc57 workshop manual... deze misschien: 04-05 Service Manual PDF Download ?
Dat wist ik ook niet zeker maar heb de gok gewaagd op totaal.Heeft @Wess1988 er 14000 mee gereden of staat-ie nu op 14000???
Kleppen stellen, als je daar al aan toe bent, is wel een dingetje hoor
Als je van jezelf zeker weet dat je niet handig en compleet talentloos bent op sleutelgebied, laat het dan aan iemand anders over.Middag allemaal!
Ik ben totaal niet handig, maar toch wil ik het zelf gaan doen, ook om de motor beter te leren kennen.
Dit is meer een kleine beurt, m.u.v. de remschijven. Remschijven vervangen: de bouten zijn vaak geborgd met een taaie borgvloeistof, waarbij het handig kan zijn om de bout eerst warm te stoken. Sowieso goed passend gereedschap gebruiken als het om inbusbouten gaat.Filters vervangen
Olie vervangen
Koel en remvloeistof vervangen
Voor remschijven vervangen
En nieuwe remblokjes plaatsen, de remtangen schoonmaken, de spiebanen schoonborstelen, er komt veel bij kijken wat een beetje sleutelaar allemaal logisch en vanzelfsprekend vindt. Zo,n boek is wel wat als je er weinig van weet.Als je van jezelf zeker weet dat je niet handig en compleet talentloos bent op sleutelgebied, laat het dan aan iemand anders over.
Ben je niet handig, maar heb je er wel aanleg voor, begin dan met de simpelste klus, nadat je gecontroleerd hebt dat je al het benodigde gereedschap hebt. Lees eerst een keer de procedure in het werkplaatshandboek door en begin dan pas met sleutelen. Goede start is eerst koelvloeistof vervangen.
Daarna olie en filter, waarbij het filter bij een 4 in lijn vaak achter de uitlaatbochten zit en een filtersleutel daarom handig is.
Dit is meer een kleine beurt, m.u.v. de remschijven. Remschijven vervangen: de bouten zijn vaak geborgd met een taaie borgvloeistof, waarbij het handig kan zijn om de bout eerst warm te stoken. Sowieso goed passend gereedschap gebruiken als het om inbusbouten gaat.
Heeft @Wess1988 er 14000 mee gereden of staat-ie nu op 14000???
Kleppen stellen, als je daar al aan toe bent, is wel een dingetje hoor
Nieuwe remschijven omvat inderdaad veel meer dan alleen maar de schijven ff vervangen. Maar als Wess wel een talentje is moeten we hem niet ontmoedigenEn nieuwe remblokjes plaatsen, de remtangen schoonmaken, de spiebanen schoonborstelen, er komt veel bij kijken wat een beetje sleutelaar allemaal logisch en vanzelfsprekend vindt. Zo,n boek is wel wat als je er weinig van weet.
Heb ik nog nooit meegemaakt, hierMaar als Wess wel een talentje is moeten we hem niet ontmoedigen
Kijk, zover ben je al...Sindsdien alleen de remblokken en olie vervangen door mij.
45000 staat er voor, soms volstaat een controle. Hoef je nix te stellen. Klepspeling wordt doorgaans minder. zou alleen maar stiller worden
Bij ongestelde kleppen moet je je motor wellicht wat chocolade geven.
Op de wat serieuzere noot:
Als beginner even niet aan kleppen beginnen.
Krijg eerst maar eens wat feeling voor het e.e.a.
Je kan genoeg doen preventief en noodzakelijk, maar je kan iets ook kapot repareren.
Goed focussen op 1 klus, inlezen en historie documenteren, dan weet je wanneer het weer moet gebeuren.