Grote beurt zelf doen cbr1000rr 2004

Wess1988

MF'er
31 dec 2019
162
156
Middag allemaal!

Ik ben totaal niet handig, maar toch wil ik het zelf gaan doen, ook om de motor beter te leren kennen.

De grote beurt. Ik heb de motor nu ong 14 maanden in bezit en heb er 14.000 km opzitten.

Wat moet er gebeuren :

Filters vervangen
Olie vervangen
Koel en remvloeistof vervangen
Voor remschijven vervangen

En als extra, ik heb een compleet nieuwe kappenset liggen die ik nog in een leuk kleurtje wil laten spuiten/wrappen/dippen.

Maar... Is er ergens een handleiding te vinden voor de grote beurt?

Gaat om een honda cbr1000rr 2004 'sc57'

Alvast bedankt en als jullie het leuk lijkt dan kan ik foto updates doen zodra ik begin.
 
Met op zijn minst een Haynes manual erbij en nog beter een officieel werkplaatshandboek (is wel duur) is klepspeling controleren ook voor een beginner goed te doen. Kleppen stellen waarbij de nokkenassen eruit moeten misschien niet.

Ik zou dat de eerste keer liever afkijken van iemand die al weet wat die doet. En niet te beroerd is wat uitleg te geven. Anders gewoon wegbrengen.
 
Ik zou dat de eerste keer liever afkijken van iemand die al weet wat die doet. En niet te beroerd is wat uitleg te geven. Anders gewoon wegbrengen.
Ik ben behoorlijk technisch onderlegd maar heb toch even de eerste keer kleppen stellen door een ervaren kleppensteller voor laten doen. Ja ook met je 61ste leer je nog.
 
Mochten er mensen naar de kleppen willen kijken dan mag dat altijd natuurlijk. Deze ga ik zeker niet zelf doen want dan help ik alles naar de kleppen 😁

Ik ga een handboek zoeken en binnenkort aan de beurt beginnen. Moet niet heel moeilijk zijn lijkt me.
 
Ik ben behoorlijk technisch onderlegd maar heb toch even de eerste keer kleppen stellen door een ervaren kleppensteller voor laten doen. Ja ook met je 61ste leer je nog.

Als je behoorlijk technisch onderlegd bent doe je dat natuurlijk wel zelf. Ik ben uitgesproken onhandig en vind klepspeling controleren een fluitje van een cent.

Alleen het uitbouwen van de nokkenassen en vooral het timen van de nokkenasketting bij het stellen met shims kan je bij twijfel beter niet voor de eerste keer geheel zelfstandig doen.

Ik ken toevallig iemand die behoorlijk technisch onderlegd is. Die reviseerde na lezing van een leerboek motorfietstechniek een versnellingsbak, zonder specifiek werkplaatshandboek.
 
Laatst bewerkt:
Ik ook. Daarnaast ziet iemand met ervaring gewoon meer en kan je op dingen wijzen die je niet opgemerkt had. En het is ook gewoon leuk.

Wel mee eens, maar waar vind je (TS) zo iemand? Aan de andere kant heeft het 'zelf' uitvoeren van een grote beurt weinig zin als je het duurste gedeelte door een professionele monteur laat uitvoeren. Bovendien zie ik eerder een ramp gebeuren bij het aandraaien van de olie-aftapplug dan bij het meten van de klepspeling.
 
Ik heb het kleppen stellen met uitbouwen van nokkenassen, omdat ik DAT nog nooit heb gedaan voor laten doen door @leotje60, waarbij ik zelf zo veel mogelijk in de weg heb gelopen. Alle oudere systemen draai ik mijn hand niet voor om. Ik heb motorfietsblokken, autoblokken (op school al) versnellingsbakken met synchromesh en dockboxen gereviseerd en gerepareerd. Met uitbouwnokkenassen en stelplaatjes had ik geen ervaring, daarom heb ik Leo zijn hulp ingeroepen. Beter vooraf dan naderhand. Nu weet ik dat het geen tering voorstelt, alleen bouw ik bij een volgende kleppenstellerij het blok uit. Wat een gepiel...
 
Afhankelijk van hoever diegene woont, mag er altijd gekeken en geluisterd worden hoor. Heb ik weer een mooi excuus om te rijden 😁
Om dit topic weer even nieuw leven in te blazen..
Ik heb een afspraak gemaakt met een collega. Hij bleek in vrije tijd te knutselen aan motor met zijn vader in hun garage. Tevens doen ze aan de racerij, dus vertrouw wel op hun kennis en kunnen.

Wat heb ik inmiddels thuis liggen:

Koelvloeistof
Motorolie
Remblokken voor en achter
Remschijven voor en achter
Oliefilter
Wat accessoires
Nieuwe kappen (wil ze zelf maar gaan spuiten)

Nog een vraag aan jullie, welke vloeistoffen mis ik nog?
Remvloeistof en?

Alvast bedankt. Foto's zullen volgen zoals beloofd
 

Bijlagen

  • IMG_20210227_102142_164.jpg
    IMG_20210227_102142_164.jpg
    74,3 KB · Weergaven: 9
Om dit topic weer even nieuw leven in te blazen..
Ik heb een afspraak gemaakt met een collega. Hij bleek in vrije tijd te knutselen aan motor met zijn vader in hun garage. Tevens doen ze aan de racerij, dus vertrouw wel op hun kennis en kunnen.

Wat heb ik inmiddels thuis liggen:

Koelvloeistof
Motorolie
Remblokken voor en achter
Remschijven voor en achter
Oliefilter
Wat accessoires
Nieuwe kappen (wil ze zelf maar gaan spuiten)

Nog een vraag aan jullie, welke vloeistoffen mis ik nog?
Remvloeistof en?

Alvast bedankt. Foto's zullen volgen zoals beloofd

Wat voor kuipdelen heb je liggen? Origineel? Of internet, made in verweggistan spul?

Als je imitatie kuipwerk hebt is de kans groot dat dat het lastigste deel van de klus wordt....... wat een bende is dat in 99,9% van de gevallen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan