gs500driver
Die hard MF'er
- 19 jul 2010
- 772
- 0
Nieuw jaar, nieuw project!
In april 2013 een GS750 van '77 op de kop kunnen tikken:
Motor was in nette staat, maar er was toch wat werk aan. Uitlaten zijn rot, bluts en lakschade aan de tank, versleten rubbers, roest, ... en nog wel een paar dingen!
De knoop was wel snel doorgehakt om de fiets te verbouwen en niet in originele staat te restaureren!
De bedoeling is om een moderne cafe racer/bratstyle GS750 anno 2014 neer te zetten.. Dus hier en daar een moderne upgrade met de knipoog naar de klassieke motoren.
Ik heb volgende wensen:
- spaakwielen behouden
- dikke USD-vork
- lege driehoek
- kick only
- bratstyle zadel
- zo licht mogelijk
Hier een paar inspiratieplaatjes waar ik naartoe wil werken:
Door omstandigheden (in juni met mijn ouwe GSXR van de weg geknald ben door een koekblik) begonnen met de invoer van de motor, die stond namelijk nog op een Nederlands kenteken. Sinds kort eindelijk alle papieren in orde en dus kon het project van start gaan!
Eerst maar een tafel gemaakt om makkelijker te kunnen werken
Motor op de tafel zodat we kunnen beginnen
Ondertussen een vork op de kop getikt! Het is een GSXR1000 K3 vork geworden.. Deze is redelijk plug and play (voor zover een vork plug and play kan zijn ). Kwestie van hier en daar een lager te wisselen en wat bussen te laten draaien.. Wil namelijk mijn ouwe GS wiel pas maken in deze vork.
Demonteren maar
Oude lagervet was hoog dringend aan vervanging toe!
Nieuwe T-stuk passen om te kijken of mijn berekeningen juist waren
En jawel.. alles lijkt goed te komen!
Ondertussen andere lagers gezocht die zorgen dat ik mijn GS-wiel op de GSXR-as krijg.. De oude as was 15mm de nieuwe 25mm!
Spaakwielen zijn cool
Dit was ook een enorme meevaller! Doordat ik de combinatie van een bratstyle zadel + open driehoek wou was het belangrijk dat ik de batterij thuis kon laten.. Heb der gewoon geen plaats voor! Als ik de batterij weg doe kan ik uiteraard mijn startmotor niet meer gebruiken en laat dat nu juist de ideale plek zijn om een condensator te verbergen! Dus begon ik wat te experimenteren met een uit de kluiten gewassen condensator.. en wonder boven wonder, na een paar keer stampen op de kickstart starte de motor! 3x hoera mijn plan lijkt dus te werken!
Dit is de huidige stand van zaken.. deze week verwacht ik een bus voor in het voorwiel, dan kan ik de lagers monteren. Vrijdag haal ik mijn nieuwe balhoofdlagers op en kan ik de vork in het frame passen
Zo, dit was het voor vandaag
Groeten,
Dries
In april 2013 een GS750 van '77 op de kop kunnen tikken:
Motor was in nette staat, maar er was toch wat werk aan. Uitlaten zijn rot, bluts en lakschade aan de tank, versleten rubbers, roest, ... en nog wel een paar dingen!
De knoop was wel snel doorgehakt om de fiets te verbouwen en niet in originele staat te restaureren!
De bedoeling is om een moderne cafe racer/bratstyle GS750 anno 2014 neer te zetten.. Dus hier en daar een moderne upgrade met de knipoog naar de klassieke motoren.
Ik heb volgende wensen:
- spaakwielen behouden
- dikke USD-vork
- lege driehoek
- kick only
- bratstyle zadel
- zo licht mogelijk
Hier een paar inspiratieplaatjes waar ik naartoe wil werken:
Door omstandigheden (in juni met mijn ouwe GSXR van de weg geknald ben door een koekblik) begonnen met de invoer van de motor, die stond namelijk nog op een Nederlands kenteken. Sinds kort eindelijk alle papieren in orde en dus kon het project van start gaan!
Eerst maar een tafel gemaakt om makkelijker te kunnen werken
Motor op de tafel zodat we kunnen beginnen
Ondertussen een vork op de kop getikt! Het is een GSXR1000 K3 vork geworden.. Deze is redelijk plug and play (voor zover een vork plug and play kan zijn ). Kwestie van hier en daar een lager te wisselen en wat bussen te laten draaien.. Wil namelijk mijn ouwe GS wiel pas maken in deze vork.
Demonteren maar
Oude lagervet was hoog dringend aan vervanging toe!
Nieuwe T-stuk passen om te kijken of mijn berekeningen juist waren
En jawel.. alles lijkt goed te komen!
Ondertussen andere lagers gezocht die zorgen dat ik mijn GS-wiel op de GSXR-as krijg.. De oude as was 15mm de nieuwe 25mm!
Spaakwielen zijn cool
Dit was ook een enorme meevaller! Doordat ik de combinatie van een bratstyle zadel + open driehoek wou was het belangrijk dat ik de batterij thuis kon laten.. Heb der gewoon geen plaats voor! Als ik de batterij weg doe kan ik uiteraard mijn startmotor niet meer gebruiken en laat dat nu juist de ideale plek zijn om een condensator te verbergen! Dus begon ik wat te experimenteren met een uit de kluiten gewassen condensator.. en wonder boven wonder, na een paar keer stampen op de kickstart starte de motor! 3x hoera mijn plan lijkt dus te werken!
Dit is de huidige stand van zaken.. deze week verwacht ik een bus voor in het voorwiel, dan kan ik de lagers monteren. Vrijdag haal ik mijn nieuwe balhoofdlagers op en kan ik de vork in het frame passen
Zo, dit was het voor vandaag
Groeten,
Dries
Laatst bewerkt: