Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

GSXR1000 Turbo

Stafford

MF veteraan
9 sep 2004
6.704
1
Dordrecht
Na 1x op een gsxr1100 turbo te hebben gereden was ik verkocht. Ik moest en zou een turbofiets bouwen.

Ik heb een gsxr1000 uit 2002 op de kop kunnen tikken, dit was een mooie basis.

Het was een hoopje ellende, met heel wat tlc en nieuwe onderdelen de motor weer fris gemaakt.






Terug opbouwen, sterkere hyperpro veer met de turbo al in gedachten.


Helemaal netjes, alles vernieuwd wat niet goed was. Ook een compleet nieuwe remsetup, de 6 zuigers vind ik erg kut remmen.


Zo heb ik een zomer rond gereden om te kijken of er verder geen gebreken waren.

Pretpakket 1: Microsquirt + quadspark +3 bar mapsensor


Knutsel, knutsel, soldeer, soldeer.




Pretpakket 2:










Meester knutselaar Kees komt af en toe helpen














Tunen......nog altijd niet helemaal klaar..... Boost niet ondercontrole en ook de koppeling eruit gefikt na een testritje op een leeg stuk snelweg. Boost controler geplaatst, nieuwe koppelingsplaten en sterkere veren met als kers op de taart een voorvork upgrade.






Restrictie uit de uitlaat gehaald, boost nu weer veel te hoog. (eigenlijk prima die boost maar het standaard blokje gaat dit niet trekken)


Huidige status
 
  • Onderwerp starter
  • #5
Ik ga het volgen ! Is dat een "kant en klare" set die je gekocht hebt ?
De kit is compleet op het motormanagement na, ik heb er een boost controller aan toegevoegd en er kunnen nog uitbreidingen gedaan worden waardoor je met meer druk kunt gaan rijden.
 
De kit is compleet op het motormanagement na, ik heb er een boost controller aan toegevoegd en er kunnen nog uitbreidingen gedaan worden waardoor je met meer druk kunt gaan rijden.
Mooi ! Ik hoop dat je 'm snel goed aan het lopen krijgt.
 
  • Onderwerp starter
  • #8
Goed lopen doet ie wel, hij gaat als een raket en dan heb ik nog niet eens echt gas gegeven . Het probleem is de turbodruk op 8 á 9 psi houden, daar gaat ie nu steeds overheen.

Na het monteren van de kit bleef de turbodruk steken op 0,3 bar (4,35psi), dat vond ik te weinig. Vervolgens heb ik een testrun gedaan zonder uitlaat (demper). De druk ging toen naar 9,4psi maar niet vloeiend, de log wees een zogenaamde boost creep aan. Om dit op te lossen heb ik een boost controller erop gezet (uitlaat weer erop) maar nog altijd kwam de turbo er laat in en was de druk 9,4 psi. De boost creep was wel weg.

In de uitlaat zat een restrictie, deze is er waarschijnlijk door de turbo kit fabrikant ingezet om de druk laag te houden. Dit omdat de kit bedoelt is om op een standaard blok te monteren. Met het wegnemen van de restrictie spoelt de turbo beter op en beschik ik bij 5500 toeren al over 8 psi druk, deze gaat dan wel richting 9,5psi. De tune die er nu in zit houdt daar echter geen rekening mee dus loopt ie vanaf 5500 rpm te arm, als ik dit goed krijg (heb gelukkig hulp ) laat ik het voorlopig even zo.
 
Laatst bewerkt:
  • Onderwerp starter
  • #9
Voor de geinteresserden hier een stukje tuningssoftware. De software heeft een functie ingebouwd die streeft naar ideale waardes die van te voren ingegeven zijn. Dit gebeurd door een rit te loggen en de gemeten waardes van (AF, Map, RPM, etc etc) te vergelijken met je doeltabel.
Waar nodig wordt de hoeveelheid brandstof bijgesteld (de hele fuel map met 1 druk op de knop!!), vervolgens weer rijden loggen en hetzelfde truukje opnieuw. Uiteraard geeft dit niet hetzelfde effect als op een testbank maar je krijgt je motor er wel goed mee aan het lopen.

 
Jij bent enorm fotogeniek Kees.

Ik heb alleen het idee dat het weinig bouwers hier interesseert......
 
Ik denk dat je veel stille meelezers hebt.
Allemaal figuren als ik die er geen drol verstand van hebben, maar wel leuk vinden om te zien.

Dus posten die hap!
 
nou dat geloof ik niet.
stiekem wilt iedereen wel een turbo, alleen hebben ze niet allemaal evenveel verstand van techniek. (of het geld)
 
Laatst bewerkt:
Als ik aan turbo motoren denk zie ik nog steeds dat filmpje voor me waar er eentje met 250 op de teller op het achterwiel bij een R1 wegblaast. Gaaf die turbo's!
 
Prima heren dan blijf ik lekker posten!!

De setup die ik heb is kwa prijs niet eens zo heel duur, als ik meer vermogen wil (wat makkelijk kan met de turbo die ik nu heb) zal ik heb blok aan moeten gaan passen. Dan ben je ongeveer hetzelfde kwijt als voor de kit die ik nu heb. Ik laat alles via mijn werk uit de VS komen zodat ik geen invoerrechten kwijt ben, dat scheelde laatst zo'n 750 euro!

-Turbozuigers + zuigerveren 550,-
-Carillo rods 777,-
-Lagerset 300,-
-Studs 120,-
-Koppakking 55,-
-lock up clutch 750,-
-Nokkenas ketting + verstelbare tandwielen 240,-
-Klepveren 145,-
-Injectoren ??
-Intercooler ??
enz enz

Eerst maar eens alles thuis afmaken en trouwen voordat ik van de baas weer centjes aan de motor uit mag geven
 
Laatst bewerkt:
nou dat geloof ik niet.
stiekem wilt iedereen wel een turbo, alleen hebben ze niet allemaal evenveel verstand van techniek. (of het geld)
Het is echt niet moeilijk, de kit die ik heb gekocht heeft een goede werkinstructie en met wat hulp van iemand die het al eerder heeft gedaan was het prima te doen.

Ga je echter zelf het wiel uitvinden kun je nog weleens ergens tegenaan lopen inderdaad.
 
nou dat geloof ik niet.
stiekem wilt iedereen wel een turbo, alleen hebben ze niet allemaal evenveel verstand van techniek. (of het geld)

Is dat zo? ,lekker makkelijk op het circuit

Lang leve de grindbakken
 
Hier een stille lezer.

Het is een beetje jammer dat je een complete set gekocht hebt i.p.v. alles zelf te bouwen....
Daar is een hele simpele reden voor, ik heb de kunde en gereedschappen niet om dat te doen. Plus dit scheelde enorm veel tijd.
 
Wat hoop/denk je aan vermogen eruit te kunnen persen?
Puur theoretisch heb ik nu ongeveer 240pk, maar wat ik belangrijker vind is dat het goed rijdt. Meer vermogen wil niet altijd zeggen dan het beter is, zo heeft mijn maatje dit jaar weer gewonnen in Elvington met een stuk minder vermogen (400pk vs 600pk), puur door een betere afstelling en controleerbaarheid.
 
Is dat zo? ,lekker makkelijk op het circuit

Lang leve de grindbakken
Ik heb em ook niet voor het circuit gebouwd (ok ok, in elkaar gezet) maar puur voor hoge snelheid wheelies. Alhoewel ik moet zeggen dat met dit vermogen en de manier van vermogensafgifte circuit rijden nog niet eens zo verkeerd zou zijn.

Waar ik nog naar zoek is een oplossing voor het expansievat, heeft iemand nog een leuk idee/tip?
 
Laatst bewerkt: