haakse ventielen

GSXRalph

MF'er
22 mrt 2009
164
0
Hey allemaal!

Ik heb afgelopen week nieuwe ventieltjes gekocht. Aluminium Bridgefort ventieltjes, zodat het meten en het opdruk zetten van de band gemakkelijker is.

Ik heb van een monteur gehoord dat het monteren van deze ventieltjes niet goed is voor je bandventiel, tijdens het rijden....ivm scheurtjes etc, door de centrifugrale krachten.

Hebben jullie ervaring met deze ventielen? En zoja..laten jullie die erop zitten of monteren jullie die alleen als jullie willen meten of opblazen?

Groeten!
 
Ik neem aan dat je die messing pijpjes bedoelt die je op het bestaande ventiel schroeft? Klopt. Door de krachten die er op worden uitgeoefend kan je ventiel scheuren. Gebruik ze dus alleen als je er lucht in wil pompen.
Een betere optie is (complete) haakse ventielen laten plaatsen als je nieuwe banden laat monteren. Die hoef je nooit meer te vervangen en vormen geen enkel risico.
 
Ja, de haakse opzet ventielen, zijn in het geheel van aluminium. Ik moet ze op de bestaande ventiel van mijn band schroeven.

Dus alleen gebruiken voor te meten? en niet om te rijden?
 
Laatst bewerkt:
Ja, de haakse opzet ventielen, zijn in het geheel van aluminium. Ik moet ze op de bestaande ventiel van mijn band schroeven.

Dus alleen gebruiken voor te meten? en niet om te rijden?

als je ze er op schroeft zal ik ze niet laten zitten bij het rijden. Voor de volgende bandenwissel een tip: laat er dan aluminium haakse ventielen op monteren, de kunnen het wel aan.
 
Ze zijn echt handig, haakse ventielen

Beetje afhankelijk van de fiets én het vulpistool wat je gebruikt. Bij veel moderne fietsen kun je met een normaal vulpistool (een vulpistool bij tankstations) dóór de gaten in de remschijf perfect bij een normaal recht ventiel komen. Aan de achterkant is meestal geen probleem en anders kan 't door de gaten in 't achterste kettingwiel.

Haakse ventielen zijn handiger maar niet persé noodzakelijk.
 
Laatst bewerkt:
Beetje afhankelijk van de fiets én het vulpistool wat je gebruikt. Bij veel moderne fietsen kun je met een normaal vulpistool (een vulpistool bij tankstations) dóór de gaten in de remschijf perfect bij een normaal recht ventiel komen. Aan de achterkant is meestal geen probleem en anders kan 't door de gaten in 't achterste kettingwiel.

Haakse ventielen zijn handiger maar niet persé noodzakelijk.

Ik heb toch bij meerdere fietsen hele andere ervaringen. Dan loop je een rubber slangetje ertussen te frutten, dat je vervolgens, pielend met twee vingertjes, nog een keer een haakse bocht moet laten maken om op het ventiel uit te komen. Een metalen stang, die je ook bij veel pompstations ziet, is vaak net zo'n drama.

Ik vind ze ideaal, die haakse ventielen. Je komt er meteen bij en het maakt niet uit wat er aan die luchtslang gekoppeld zit.
 
Ik snap ook niet dat alleen Triumph die "krengen" als enige af fabriek monteert. Zouden gewoon defacto op een motorfiets aanwezig moeten zijn tenzij....
 
Laatst bewerkt:
Ik snap ook niet dat alleen Triumph die "krengen" als enige af fabriek monteert. Zouden gewoon defacto op een motorfiets aanwezig moeten zijn tenzij....

Ik geloof dat sommige Italianen dat ook doen. BMW monteert 'm dan meestal op één wiel (??)
Tja, zal wel weer een centenkwestie zijn.
 
Haakse ventielen laat je zitten.... verlengstukken die je er achteraf op zet niet.

:Y :Y

TS, die haakse ventielen waar Wimmel en ik het over hebben zijn uit één stuk gemaakt, ze lopen door tot in/onder de velg. Dat is een heel ander verhaal dan een los opzetstukje op een rubber ventiel.
Doordat het opzetstukje een andere versnelling ondergaat bij het ronddraaiende wiel (door het gewicht) gaat het steeds weer aan dat ventiel "trekken". Uiteindelijk kan het rubber daardoor gaan scheuren. Of dat gebeurt kun je zo niet zeggen, maar waarom zou je dat gokken?
 
Ik geloof dat sommige Italianen dat ook doen. BMW monteert 'm dan meestal op één wiel (??)
Tja, zal wel weer een centenkwestie zijn.
Dat kan ook zijn omdat bij dat ene wiel het ventiel lastig te bereiken is, bij het andere wiel niet.

Een verlengstuk (krom, flexibel of haaks) op een rubber ventiel kan problemen geven bij langdurig rijdend 'gebruik'. Op een vast metalen ventiel maakt het niet zoveel uit. En volgens mij doet bmw dat laatste.
 
:Y :Y

TS, die haakse ventielen waar Wimmel en ik het over hebben zijn uit één stuk gemaakt, ze lopen door tot in/onder de velg. Dat is een heel ander verhaal dan een los opzetstukje op een rubber ventiel.
Doordat het opzetstukje een andere versnelling ondergaat bij het ronddraaiende wiel (door het gewicht) gaat het steeds weer aan dat ventiel "trekken". Uiteindelijk kan het rubber daardoor gaan scheuren. Of dat gebeurt kun je zo niet zeggen, maar waarom zou je dat gokken?

en wanneer het gebeurt , net als je [op topsnelheid] met je potje achter de kuipruit ligt mischien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan