Klapband bleek afgescheurd ventiel.

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.473
11.092
Op reis
Facebook
IMG_20230907_150510.jpg

IMG_20230907_150521.jpg


Na een paar angstaanjagende swiepers van het achterwiel, gelukkig bij lage snelheid, bleek dit de oorzaak te zijn.
Extra stupide dat ik het velglint er niet terug in had gedaan, maar dat lijkt me niet de oorzaak.
De binnenband is er nieuw ingegaan en heb er zo ongeveer 200 km op gereden. Het plots leeglopen gebeurde 1 a 1,5 km van huis, na 2 weken stilstand en ik dacht al dat ik iets voelde. Dus kans dat de bandenspanning veel te laag was.
De beide ventiel moeren zaten aan de buitenkant van het wiel, handvast. Soms zie ik dat men 1 moer binnenin heeft gemonteerd maar gezien de aanwezigheid van een gebogen metalen ring, leek mij dit niet noodzakelijk of wenselijk.
Is dit gewoon een geval van dikke pech of is er vanaf deze foto's iets te zeggen over de oorzaak?
 
Ik heb vroeger in de crosserij geleerd om nooit ventielmoeren te gebruiken. Je ventiel kan dan scheef trekken, of zelfs in de velg verdwijnen zonder af te scheuren. Maar je kan in ieder geval gemakkelijk aan de stand van het ventiel zien of de buitenband t.o.v de velg gedraaid is. Bij montage van een ventiel moer zal het ventiel afscheuren.
 
de nieuwe buitenband is vandaag geleverd dus als het weer een beetje fatsoenlijk is morgen ga ik het opnieuw in elkaar zetten.

Qua dingen uitsluiten, in 300 km niks gemerkt en niks lomps gedaan qua optrekken , wat propje al zei met 21 pk , maar ook niet remmen achter.
Na 2 weken stilstand en binnen 1 km wat voelen en dan de plof is te lage bandenspanning het meest aannemelijke en eigenlijk net zo stom als een montagefout eigenlijk. Waar ik geen sluitend bewijs meer van verwacht, behalve een velglint plaatsen.
 
Ik heb vroeger in de crosserij geleerd om nooit ventielmoeren te gebruiken. Je ventiel kan dan scheef trekken, of zelfs in de velg verdwijnen zonder af te scheuren. Maar je kan in ieder geval gemakkelijk aan de stand van het ventiel zien of de buitenband t.o.v de velg gedraaid is. Bij montage van een ventiel moer zal het ventiel afscheuren.
zelfs bij mijn crossbrommers verdraait de achterband, en terwijl ik aan het crossen ben kan ik dat niet zien :N
met een band/velgklem ben je pas zeker.
 
Terug
Bovenaan Onderaan