Blue tooth bandspanningsmeter op ventiel.

Rinie1964

MF'er
12 dec 2015
30
9
in het forum over bereikbaarheid van ventieldoppen werden deze blue tooth bandspanningsmeters genoemd ;

Dus ik vroeg mij af wat de ervaringen hiermee zijn, en er aanbevelingen of afraders zijn.

ook interessant voor de auto, waarbij je niet snel in de gaten heb dat de bandspanning verminderd.
 
Ik heb ze er op zitten sinds deze week, alleen niet via de telefoon, maar een apart kastje dat ik op het dashboard geplakt heb. Het wijkt allemaal wat af bij mij (ongeveer 0,2 bar) t.o.v. mijn action compressortje. Maar als ik dat weet dan is er natuurlijk niets aan de hand.
Moet wel zeggen dat ik verbaasd waarover de toename van de bandenspanning tijdens het rijden. Volgens dat metertje komt er zomaar 0.4 tot 0.5 bar bij tijdens de rit
00A03AB6-49B6-4ABF-AC21-89072AC838F3.jpeg
 
Een bekende link :)

Ik gebruik ze nu 2 jaar, nog geen nieuwe batterijen hoeven te plaatsen. Als ik ga rijden dan check ik even de spanning (wat meestal wel goed is).
tijdens rijden gebruik ik de mijn telefoon voor muziek en navigatie en dan heb ik mijn bleutooth voor het geluid en mijn muis nodig, dus tijdens rijden check ik de druk niet.
 
Als ik een recente discussie in een ander topic moet geloven, zouden je ventielen spontaan af moeten breken als je er wat extra gewicht aan hangt.
Zelf zou ik wat skeptisch zijn over de afdichting van je ventiel, gezien deze (neem ik aan) open gedrukt wordt door het dopje? Kan nml geen andere manier bedenken dan dat ze op die manier de bandenspanning meten. Maar ja wat ook weer in datzelfde topic gezegd werd: 'vaak ben je te bang'. Als bovenstaande er al 2 jaar mee rondsukkelt, zal het best goed gaan. Zo niet, zie je snel genoeg of de druk afneemt :+
In principe dien je ook iets van elke maand de bandenspanning te controleren. Vaak is de druk bij mij na 2 maanden wel een paar tienden gezakt, maar met die dopjes kun je misschien voor jezelf een mooi vergelijk maken, hoe de druk zich afbouwt in de tijd vs omstandigheden oid.
 
Als je dus elke maand gaat testen, dan druk je er een meter op en dan verlies je dus altijd een beetje lucht. Daarom zal er elke keer als je test er een beetje minder in zitten toch?
Mij tenminste vaak gebeurt dat als ik de band teste er best veel lucht ontsnapte tijdens erop zetten en eraf halen. (Nu dus niet meer)
 
Sinds ik de nieuwe Zumo XT heb moest ik nieuwe bluetooth ventieldopjes kopen. De oude van Garmin werken niet meer met de nieuwe Zumo.
Ik ben uitgekomen bij Fobo bike 2. Werkt met een app op je telefoon en voor het rijden check ik altijd even de bandenspanning. Als de druk lager komt dan een ingestelde waarde gaat de app op je telefoon waarschuwingen geven. Ik kan dus helaas onder het rijden de druk niet zien, maar krijg wel een melding als het niet goed is. 1 batterij per seizoen (jaar) wordt er verbruikt in de dopjes.

Dit soort dingen kun je alleen gebruiken bij stalen ventielen. Heb je nog rubberen ventielen dan kan dit niet. Dit kan tot ventiel breuk leiden en dat weer tot een ongeval.
 
Hi all. Heeft een van jullie de BT sensor oo haakse ventielen gemonteerd? Ik overweeg de FOBO 2, maar ben beetje bang voor onbalans in het wiel op hogere snelheden als gevolg van het gewicht van de sensor.
 
Haakse ventielen zullen wat meer krachten zetten op de dopjes. Denk dat het belangrijkste is dat ze niet je velg raken. Maar als je graag 150+ km per uur scheurt op de snelweg, dan zou ik het niet doen. In het ergste geval gaat je dopje stuk en lekt er lucht weg tijdens het rijden.
 
TPMS op nieuwe auto's en motoren zit altijd IN de band. Waarom zou dat toch zo zijn. 🤔
In mijn vorige auto (Volvo V40 2016) werd niet de daadwerkelijke druk gemeten, maar een afwijking van rotatiesnelheid (ABS sensor) vergeleken met de calibratiewaarde. Mij is verteld dat het merendeel van de auto’s tegenwoordig op deze manier de ‘druk’ meten
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
In mijn vorige auto (Volvo V40 2016) werd niet de daadwerkelijke druk gemeten, maar een afwijking van rotatiesnelheid (ABS sensor) vergeleken met de calibratiewaarde. Mij is verteld dat het merendeel van de auto’s tegenwoordig op deze manier de ‘druk’ meten
Dat is inderdaad een veel gebruikt en onderhoudsvrij systeem, de auto van mijn vrouw heeft dat ook. Het zwakke punt van een zendertje in de band/velg is dat de banden elk jaar gedemonteerd moeten worden om de batterijen te wisselen. Toen Triumph er mee op de markt kwam heb ik die optie dan ook niet genomen bij de aankoop van een nieuwe motor.
 
Laatst bewerkt:
Het zwakke punt van een zendertje in de band/velg is dat de banden elk jaar gedemonteerd moeten worden om de batterijen te wisselen.

Ik rij al 7 jaar en 155.000km met mijn GSA en er is nog nooit een batterij gewisseld in de bandenspanningssensor. Die is bij BMW overigens onderdeel van het ventiel en zit binnenin tegen de velg aan.
 
Ik rij al 7 jaar en 155.000km met mijn GSA en er is nog nooit een batterij gewisseld in de bandenspanningssensor. Die is bij BMW overigens onderdeel van het ventiel en zit binnenin tegen de velg aan.
Als je goed kijkt, zie je een heel klein zonnepaneeltje op het ventielstofdopje. :+
Bij Triumph ontbrak dat, wat veel klachten opleverde.
 
Bij mijn BMW hetzelfde. 78.000 km maar wel 10 jaar oud. TPMS nog steeds met originele batterijtjes. Nu ik dit post zullen ze vandaag of morgen wel leeg zijn, natuurlijk... (Heb al een simpel puntlasapparaat gemaakt om nikkel contactstripje aan nieuwe knoopcel batterijtjes te kunnen plaatsen want de prijs van nieuwe sensoren van BMW is echt over the top.)
 
In mijn vorige auto (Volvo V40 2016) werd niet de daadwerkelijke druk gemeten, maar een afwijking van rotatiesnelheid (ABS sensor) vergeleken met de calibratiewaarde. Mij is verteld dat het merendeel van de auto’s tegenwoordig op deze manier de ‘druk’ meten
BMW heeft dit ook.. mijn ervaring is dat het gaat piepen als de druk 1,8 of lager is.. werkt wat dat betreft prima.
 
Inmiddels heb ik een andere motorfiets gekocht en hierin zit helaas nog niet standaard een bandenspanning sensor. Nu heb ik nog mijn Fobo 2 systeem, maar op de nieuwe fiets heb ik spaakwielen en standaard haakse ventielen. Daar durf ik geen kunststof dopje op te plaatsen. Als die zou gaan lekken dan loopt mijn band leeg en dat schiet dan weer niet op.

Zijn er alternatieven bekend met systemen in de velg zoals bmw heeft?
 
Je ventieldopje gaat de lucht niet in je band houden... op mijn haakse ventielen zitten er van de fabriek uit standaard kunststof dopjes (Triumph)

Edit -> vergeet wat ik hierboven zeg, die aftermarket BT dopjes drukken constant je ventiel in waarschijnlijk (ben ik geen fan van).
 
Sinds ik de nieuwe Zumo XT heb moest ik nieuwe bluetooth ventieldopjes kopen. De oude van Garmin werken niet meer met de nieuwe Zumo.
Ik ben uitgekomen bij Fobo bike 2. Werkt met een app op je telefoon en voor het rijden check ik altijd even de bandenspanning. Als de druk lager komt dan een ingestelde waarde gaat de app op je telefoon waarschuwingen geven. Ik kan dus helaas onder het rijden de druk niet zien, maar krijg wel een melding als het niet goed is. 1 batterij per seizoen (jaar) wordt er verbruikt in de dopjes.

Dit soort dingen kun je alleen gebruiken bij stalen ventielen. Heb je nog rubberen ventielen dan kan dit niet. Dit kan tot ventiel breuk leiden en dat weer tot een ongeval.
Ahh kijk, ik heb ook een Garmin Zumo XT, maar het klopt dat deze dus geen TPMS ondersteund? Maw, er zijn geen systemen die aan de navi te koppelen zijn om de banddruk te monitoren?
 
Je ventieldopje gaat de lucht niet in je band houden... op mijn haakse ventielen zitten er van de fabriek uit standaard kunststof dopjes (Triumph)

Edit -> vergeet wat ik hierboven zeg, die aftermarket BT dopjes drukken constant je ventiel in waarschijnlijk (ben ik geen fan van).
Die dopjes drukken je ventiel open idd. Anders valt er niks te meten :-) De kwaliteit ervan moet dus goed zijn en de montage moet ook goed gebeuren.
 
Ahh kijk, ik heb ook een Garmin Zumo XT, maar het klopt dat deze dus geen TPMS ondersteund? Maw, er zijn geen systemen die aan de navi te koppelen zijn om de banddruk te monitoren?
Zover ik weet is er nog niks leverbaar. De Zumo XT ondersteund wel bluetooth, maar niet het standaard TPMS protocol. Geen idee waarom, in de 3 en de 5 serie zit het wel. Jammer dat dat eruit is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan