Klapband bleek afgescheurd ventiel.

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.473
11.095
Op reis
Facebook
IMG_20230907_150510.jpg

IMG_20230907_150521.jpg


Na een paar angstaanjagende swiepers van het achterwiel, gelukkig bij lage snelheid, bleek dit de oorzaak te zijn.
Extra stupide dat ik het velglint er niet terug in had gedaan, maar dat lijkt me niet de oorzaak.
De binnenband is er nieuw ingegaan en heb er zo ongeveer 200 km op gereden. Het plots leeglopen gebeurde 1 a 1,5 km van huis, na 2 weken stilstand en ik dacht al dat ik iets voelde. Dus kans dat de bandenspanning veel te laag was.
De beide ventiel moeren zaten aan de buitenkant van het wiel, handvast. Soms zie ik dat men 1 moer binnenin heeft gemonteerd maar gezien de aanwezigheid van een gebogen metalen ring, leek mij dit niet noodzakelijk of wenselijk.
Is dit gewoon een geval van dikke pech of is er vanaf deze foto's iets te zeggen over de oorzaak?
 
Dr zit een gat in een velglint dus bij loskomen of afscheuren van het ventiel niet van toepassing. Het ventiel zat kaarsrecht en heb voorheen, duizenden km's gereden met net niet rechte ventielen dus is niet per definitie slecht.
Als je het toch zo goed weet, waarom dan dit topic openen? Ventielen scheuren niet uit zichzelf zomaar af. Dat is gewoon een montagefout. Ik weet dat je wil lezen dat je dikke vette pech hebt en het aan de fabrikant ligt..
 
Ventiel gewoon niet vastschroeven.
Als je met lage bandenspanning rijd.
Kan je op tijd zien of het ventiel scheef gaat staan met of gassen of remmen.
Maar dit gebeurt niet zo vaak met A.band voorband wil wel verdraaien met hard remmen op asfalt.
Gewoon velgklem kan je als het moet tot 0.9 bar rijden.
Beetje messing blokjes aan de overkant van velgklem en alles is weer in balans.
 
En dat kan 3 km goed gaan maar ook 30 of 300 .. zou best kunnen inderdaad.
Of het nu een montage fout of een fout in de nieuwe band is geweest, voornaamste is dat ik herhaling wil voorkomen, ding ging met 30 of 40 km echt alle kanten op , alsof de achterbrug was afgebroken ofzo.
Is heftig. Heb het ooit meegemaakt met vrouw achterop op een gehuurde enduro op Cyprus.
 
Als je het toch zo goed weet, waarom dan dit topic openen? Ventielen scheuren niet uit zichzelf zomaar af. Dat is gewoon een montagefout. Ik weet dat je wil lezen dat je dikke vette pech hebt en het aan de fabrikant ligt..
Ik schrijf alleen feiten wat ik zo terug lees. Als ik duizenden km's met een scheef ventiel kan rijden, waarvan wel lomp offroad, zie ik niet het verBand 😉 .
Het ontbreken van het velglint is zeker een montage fout, met het nemen van foto's was ik er niet helemaal bij en was meerdere dingen tegelijk aan het doen, mea culpa alsook foei voor mezelf.
Maar tot de nieuwe buitenband binnen is 🤔 .. laat ik het verwijderen van de buitenband nog zitten, misschien dat ik dan nog iets tegen kom.
Maar of ik met te lage druk gereden heb is niet meer te achterhalen, tenzij een bandengoeroe iets specifieks ziet op de foto's.
 
Gewoon reserve biba mee als je gaat rijden.
Als je 19 inch koopt kan je hem voor als achter gebruiken.
En thuis paar keer sleutelen.
Weet je onderweg hoe het moet.
Meestal heb ik wel lek als ik off road vakantie doe.
Hoort er bij.
Ik ben van mousse afgestapt omdat ik het te duur vond worden
 
Laagste waar ik tot nu toe mee gereden heb op de vorige motor, xr400 , was 2 bar. Meestal hield ik 2,4 aan omdat ik voornamelijk asfalt rij en zulke meuk en modder opzoek dat lucht eruit laten in me op komt.
Ik weet nu niet eens meer wat ik er in heb gedaan en ook niet of ik dat gecontroleerd heb. Net een sterfgeval in de familie meegemaakt en als je dan een paar dagen later de tering schrikt door zoiets mag het allemaal mijn fout en stommiteit zijn, maar wil ik herhaling voorkomen.
Als ik dan overkom als een wijze bal mag men gewoon een ander topic opzoeken hoor 👍🏾
 
Gewoon reserve biba mee als je gaat rijden.
Als je 19 inch koopt kan je hem voor als achter gebruiken.
En thuis paar keer sleutelen.
Weet je onderweg hoe het moet.
Meestal heb ik wel lek als ik off road vakantie doe.
Hoort er bij.
Ik ben van mousse afgestapt omdat ik het te duur vond worden
Er liggen er al 2 voor en achter klaar voor de trip van een paar maanden.
Deze buitenband ging met 3 bandenlichters los, maar om die nu steeds mee te slepen op ritjes van 80 km 🤔 .
Jouw ritjes zijn aan 1 gesloten toch? 😉
Mousse zat bij aankoop in de XR en rijd shit op asfalt.

Ook heb ik met deze motor nog geen km over een zandpaadje gereden, dus geen offroad gerelateerde oorzaak lijkt me dan.
 
Ventiel gewoon niet vastschroeven.
Als je met lage bandenspanning rijd.
Kan je op tijd zien of het ventiel scheef gaat staan met of gassen of remmen.
Maar dit gebeurt niet zo vaak met A.band voorband wil wel verdraaien met hard remmen op asfalt.
Gewoon velgklem kan je als het moet tot 0.9 bar rijden.
Beetje messing blokjes aan de overkant van velgklem en alles is weer in balans.
Velgklem vindt ik bij zijn toepassing wel wat over de top. Gewoon lekker minimaal 1,5 bar dr in.

Bij montage lek geprikt klinkt logischer.
 
Velgklem vindt ik bij zijn toepassing wel wat over de top. Gewoon lekker minimaal 1,5 bar dr in.

Bij montage lek geprikt klinkt logischer.
Ik heb net nog even gekeken en wat mij opviel is dat het rubber wat losgetrokken is ongeveer de diameter van de metalen ring heeft die daar tegenaan ligt. De rubberen onderkant van het ventiel wat verwerkt zit met de band is een stuk groter en intact. Dat laatste is duidelijk te zien op de eerste foto in de OP.
 
Hou het zelf ook op binnenland ventiel afgescheurd door dat buiten band onvoldoende weerstand had tbv rem op trekkracht wielvelg .
in 1978 het zelde gehad.wel met een auto Ford capri 2 L automaat met
probleem ( lekkage ) aan de deelbare velgen. ,dacht dit op te lossen door er een binnen band in te zet , na 8 km even gas geven en band weer lek .
 
En dat kan 3 km goed gaan maar ook 30 of 300 .. zou best kunnen inderdaad.
Of het nu een montage fout of een fout in de nieuwe band is geweest, voornaamste is dat ik herhaling wil voorkomen, ding ging met 30 of 40 km echt alle kanten op , alsof de achterbrug was afgebroken ofzo.
Heb dat toen ik net mijn volgeladen MZ ook gehad met om en nabij 100 kmh, met een moderne Kenda binnen band. Zweitakt brigade op YouTube had het ook met een moderne en nagelnieuwe Kenda binnenband gehad. Iemand op een merk forum waar ik ooit zat had het ook. Ook weer met Kenda. Komt dus wel vaker over en waarschijnlijk in het productie proces niet goed gegaan. Ik gok op een fout in de nieuwe binnenband bij jou.
 
Hou het zelf ook op binnenland ventiel afgescheurd door dat buiten band onvoldoende weerstand had tbv rem op trekkracht wielvelg .
in 1978 het zelde gehad.wel met een auto Ford capri 2 L automaat met
probleem ( lekkage ) aan de deelbare velgen. ,dacht dit op te lossen door er een binnen band in te zet , na 8 km even gas geven en band weer lek .
Zou kunnen wat je zegt, meer als tweewielers met 11PK of minder het ook voor elkaar krijgen....
 
Kan het niet ouderdom rubber zijn ik was me velgen aan schoonmaken kwam toevallig tegen me ventiel aan en brak spontaan af was super blij dat ik niet gereden had op dat moment
 

Bijlagen

  • IMG_20220721_120941.jpg
    IMG_20220721_120941.jpg
    228,1 KB · Weergaven: 1
Kan het niet ouderdom rubber zijn ik was me velgen aan schoonmaken kwam toevallig tegen me ventiel aan en brak spontaan af was super blij dat ik niet gereden had op dat moment
In dit geval gaat het om een binnenband waar het ventiel een onderdeel van is, het ventiel wat jij toont wordt gemonteerd in het wiel. Dat is dan ook de reden dat die standaard vervangen worden bij het wisselen van een tubeless band, voor 50 cent gewoon vervangen.
De binnenband in mijn verhaal is nieuw, 300 km oud
 
Mij is ooit geleerd dat het moertje enkel is voor tijdens montage en dat je het daarna weggooit?

Toen mijn motor (zwaar tourmodel) kocht zaten er nieuwe banden onder, maar met de ventielen durfde ik niet naar huis te rijden. Gerenomeerde motorzaak!
Verkoper heeft flink betaald om het bij een andere zaak te laten herstellen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan